Sjölinjen nr 80

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Sjölinjen nr 80

Inläggav Vagnen » lör 06 aug, 2016 9:48

Stockholm har ju startat Sjölinjen och i veckan som gick hade jag den utomordentliga glädjen att få följa med på en tur med denna fantastiska linje över glittrande fjärdar och längs Djurgårdens vackra grönska. Fantastisk är den service att jag kan använda mig av min SL-biljett för denna verkligt sköna upplevelse och därtill bli bjuden på en god kopp kaffe, visserligen i plastmugg, men ändå kaffe. Till min stora glädje verkar denna linje ha blivit en utmärkt succé och båten var nästan fullsatt av både dagligresande och hitresta turister som på detta sätt kunde se vår vackra stad från sin bästa sida, sjösidan. Detta torde innebära att trafiken skulle kunna utökas rejält med kanske både nya och gamla fartyg till båtnad för såväl fastboende som turister. Jag hoppas på en tur i halvtimmen hela dagen nästa år. Fler båtar ger säkert ännu fler resenärer då däcksmatrosen berättade att man tvingats att avvisa resenärer på grund av att båten blivit fullsatt. Med bättre information på andra språk kan vi säkert få detta att bli en verklig turistsuccé som sprider sig likt en löpeld genom världen och kanske lockar ännu fler turister till vår vackra stad. Därmed ökar intäkterna eftersom fler SL-kort får säljas.

Att båten sedan går till min gamla hembygds-ö Lidingö gör inte saken bättre. Jag steg av vid AGA och tog spårvagnen, som den numera kallas - förr var ju denna vackra bana klassad som järnväg och man sade "tåget". Jag har dock aldrig hört någon säga "Lidingöspårvagnen" men jag bor i och för sig numera i Vantör och där vet de flesta inte mycket om min barndoms ö.
Vagnen

Re: Sjölinjen nr 80

Inläggav LÅ1 » lör 06 aug, 2016 11:09

Vagnen skrev:Stockholm har ju startat Sjölinjen och i veckan som gick hade jag den utomordentliga glädjen att få följa med på en tur med denna fantastiska linje över glittrande fjärdar och längs Djurgårdens vackra grönska. Fantastisk är den service att jag kan använda mig av min SL-biljett för denna verkligt sköna upplevelse och därtill bli bjuden på en god kopp kaffe, visserligen i plastmugg, men ändå kaffe. Till min stora glädje verkar denna linje ha blivit en utmärkt succé och båten var nästan fullsatt av både dagligresande och hitresta turister som på detta sätt kunde se vår vackra stad från sin bästa sida, sjösidan. Detta torde innebära att trafiken skulle kunna utökas rejält med kanske både nya och gamla fartyg till båtnad för såväl fastboende som turister. Jag hoppas på en tur i halvtimmen hela dagen nästa år. Fler båtar ger säkert ännu fler resenärer då däcksmatrosen berättade att man tvingats att avvisa resenärer på grund av att båten blivit fullsatt. Med bättre information på andra språk kan vi säkert få detta att bli en verklig turistsuccé som sprider sig likt en löpeld genom världen och kanske lockar ännu fler turister till vår vackra stad. Därmed ökar intäkterna eftersom fler SL-kort får säljas.

Att båten sedan går till min gamla hembygds-ö Lidingö gör inte saken bättre. Jag steg av vid AGA och tog spårvagnen, som den numera kallas - förr var ju denna vackra bana klassad som järnväg och man sade "tåget". Jag har dock aldrig hört någon säga "Lidingöspårvagnen" men jag bor i och för sig numera i Vantör och där vet de flesta inte mycket om min barndoms ö.

Håller med, men det heter väl Sjövägen. (Inte Sjölinjen.) Vissa tider är det ungefär halvtimmestrafik, men inte mitt på dagen. Och visst har det hänt att man kollar in tidtabellen, men inser att det går betydligt fortare med 7:an från eller till Allmänna gränd.

Hur stor är arbetspendlingen med denna linje? För i vissa relationer måste det gå fortare än med tåg och/eller buss.
Och gratis kaffe är ju aldrig fel.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » lör 06 aug, 2016 11:15

När jag har åkt med Sjövägen (L80) så har jag fått betala för kaffet - är det någon nyordning med gratisfika?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav NerdBoy » lör 06 aug, 2016 13:18

Vagnen skrev:Med bättre information på andra språk kan vi säkert få detta att bli en verklig turistsuccé som sprider sig likt en löpeld genom världen och kanske lockar ännu fler turister till vår vackra stad. Därmed ökar intäkterna eftersom fler SL-kort får säljas.

Fast nu råkar trafiken vara skattesubventionerad, så det är inte alls säkert att fler sålda kort betyder fler pengar i kassan. :wink:
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » lör 06 aug, 2016 13:53

LÅ1 skrev:Hur stor är arbetspendlingen med denna linje? För i vissa relationer måste det gå fortare än med tåg och/eller buss.

Jag har inte åkt linjen än, men av bekanta har jag förstått att det finns en hel del arbetspendlare. Dels från Nybroplan till Nacka strand, dels till Nybroplan från de nya bostadsområdena vid Saltsjöqvarn och Finnboda (och omvänt på kvällen). Och det är då det blir problem med...

Vagnen skrev:att man tvingats att avvisa resenärer på grund av att båten blivit fullsatt.

...för oavsett hur mysigt det är att åka båt till och från kontoret, så är det HELT värdelöst att behöva vänta på kajen en halvtimme bara för att båten är full av turister.

(Det här är för övrigt anledningen till att jag inte alls tror på idén att låta SL-kortet gälla på waxholmsbåtarna.)
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Stefan Widén » sön 07 aug, 2016 20:33

Linjen kommer att få ett ordentligt uppsving när saltis kommer igång och vänder i henriksdal. En kort promenad genom tunneln gör att man landar vid saltsjö qvarns brygga och med båten kommer man till city på nolltid. I rusningen hände det att båtarna får lämna redan i våras. Skall bli kul å se hur man klarar anstormningen i höst.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » tis 09 aug, 2016 23:09

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Ulrik Berggren » ons 10 aug, 2016 21:30

Någon som vet vilket bränsle båtarna bunkras med? Inte för att vara glädjedödare, men när vi räknade på vad det skulle innebär att ersätta Älvsnabben med en tunnel under älven så fann vi att med dagens fartygsbränsle så är spårvagnen alla gånger mer lönsam samhällsekonomiskt. Framför allt släpper båtarna ut kopiösa mängder partiklar...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Hans Wibacke » ons 10 aug, 2016 21:57

Ulrik Berggren skrev:

Någon som vet vilket bränsle båtarna bunkras med? Inte för att vara glädjedödare, men när vi räknade på vad det skulle innebär att ersätta Älvsnabben med en tunnel under älven så fann vi att med dagens fartygsbränsle så är spårvagnen alla gånger mer lönsam samhällsekonomiskt. Framför allt släpper båtarna ut kopiösa mängder partiklar...

Just den båt (e/s Sjövägen) som syns på bild i artikeln är eldriven. Den har batteri för ungefär fem timmars drift. (Faktablad finns här för den intresserade.)
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Ulrik Berggren » ons 10 aug, 2016 22:11

Hans Wibacke skrev:
Ulrik Berggren skrev:

Just den båt (e/s Sjövägen) som syns på bild i artikeln är eldriven. Den har batteri för ungefär fem timmars drift. (Faktablad finns här för den intresserade.)

Där ser man. Kul! :D
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav NerdBoy » sön 11 sep, 2016 6:54

Användarvisningsbild
NerdBoy

Återgå till Allmänt om lokaltrafik