Hyfs i kollektivtrafiken. Uppför vi oss sämre nu än förr?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Hyfs i kollektivtrafiken. Uppför vi oss sämre nu än förr

Inläggav Magnus Ahltorp » mån 08 aug, 2016 23:32

Lennart Petersen skrev: Men jag kom på ett fenomen som kanske inte är helt nytt men i vart fall inte funnits mer än i något drygt årtionde. Nämligen unga herrar som sitter på plattformens bänkar (sällan i tågen tack ock lov) och sätter spottloskor på golvet.
Såg en ung man som blev åthutad av en ordningsvakt och gossens häpna min..."får man inte göra så "

Spottandet verkar ju gå i vågor, och det är också olika var man spottar, och vad olika personer drar gränsen mellan "på marken", "på gatan" och "på golvet".

Något som i alla fall är väldigt mycket mer ovanligt än för några decennier sedan är tuggummin precis överallt: på baksidan av ryggstöd, under bord (inte så vanligt i lokaltrafik kanske), på golvet, på väggen, i taket.
Magnus Ahltorp

Inläggav NerdBoy » mån 15 aug, 2016 13:43

Lennart Petersen skrev:
NerdBoy skrev:
Lennart Petersen skrev:Sara är 25år och har väl ingen jättelång överblick om "förr"
Tillhör kanske den något bortklemade curlinggenerationen som varken tågluffat eller gjort lumpen, som duschar tre gånger om dagen och borstar tänderna så ofta att tandläkarna faller i gråt över de förstörda tandhalsarna. Dom klagar över att allt är så "suunkigt" och eftersom dom aldrig utsätts för något får dom allergier i stället.

Det där var riktigt konstigt. En period åkte jag ofta samma buss som en kvinna som inte tyckte det var konstigt att borsta tänderna bland folk, och det kändes ju sådär. Men vad har lumpen, duschande, tandhalsar och allergier med saken att göra? Jag sitter hellre bredvid en 25-åring som duschar för ofta än någon ur den äldre generationen som glömde duscha den här veckan också.

(a.)

Det har att göra med att Sara verkar överreagera .
Åker man kollektivt får man nog acceptera att det är ett blandat klientel runtomkring .
Och har man aldrig varit med om strapatser och motigheter så blir ju minsta sak ett problem.

Jag har gjort lumpen och har inga allergier. Betyder det att jag vill bli knuffad i ryggen? Nej...

Jag har inga problem med gråt från övertrötta barn eller gnäll från hundar som är rädda för att åka buss, men när det gäller helt onödiga störningar har jag rätt låg toleranströskel. Och dit räknar jag hög musik, mobilskrik, spott på golvet och knuffar i ryggen.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Nils Carl Aspenberg » sön 28 aug, 2016 11:47

Det var ikke bedre før. Da hestesporveien åpnet i Oslo i 1875 var det så mange fulle passasjerer på kvelden at det fulgte med uniformert politi på hver vogn på kvelden for å holde orden. Man trengte politibevoktning for å passe på 10-15 passasjerer. I mellomkrigstiden var det så mange ran at sjåføren på Ekebergbanens busser på kvelden fikk med seg revolver for å forsvare seg mot ran. I 1928 ble en konduktør i Oslo ranet og drept. Det er eneste gang på 141 år drift at trafikkbetjening er blitt drept i tjenesten i Oslo. Men det er gjerne litt endring fra år til år med hva slags problemer man har og geografisk hvor de oppstår. Stadsdeler med store problemer roer seg gjerne etter noen år.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg

Inläggav LÅ1 » sön 28 aug, 2016 21:38

Det har nog funnits bussförare i Stockholm som önskar att de fick vara beväpnade när de kör nattbussar. Eller att de satt i en egen liten bur som i de klassiska londonbussarna, eller som i spårvagnarna, och slapp ha med passagerarna att göra. En skottsäker bur då.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik