Hyfs i kollektivtrafiken. Uppför vi oss sämre nu än förr?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Hyfs i kollektivtrafiken. Uppför vi oss sämre nu än förr?

Inläggav LÅ1 » mån 01 aug, 2016 17:53

"Sarah Cross: Sluta ät hamburgare på tåget".
(Har försökt hitta debattartikeln med några olika sökord följt av site:www.dn.se/debatt utan resultat.)

Debattören säger "Jag saknar lugnet som fanns förr på tåget." Men har det verkligen blivit sämre, har det inte bara med när på dagen man reser? I och för sig har jag mest erfarenhet från resa med T-bana.

När det gäller mat så tycker jag att hamburgare och annan gatuköksmat luktar illa på tågen, men smakar gott när man äter det själv, på mer lämplig plats.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Hyfs i kollektivtrafiken. Uppför vi oss sämre nu än förr

Inläggav daniel_s » mån 01 aug, 2016 18:10

Generellt sett kan man lugnt säga att vi uppför oss bättre än någonsin. Speciellt i de stora städerna har vi ju nu lång erfarenhet av att umgås i kollektivtrafiken och jag måste säga att det fungerar väldigt bra jämfört med hur det skulle kunna vara. Tänk dig ett tåg där alla är som turister som blockerar gångar och slår folk i huvudet med sin ryggsäck, så var det överallt när järnvägen var ny. Sådant förekommer ju fortfarande, men då är det oftast folk från landet som aldrig har varit i något större behov av att ha "runt om-seende" eller andra socialt fördelaktiga förmågor.
daniel_s

Inläggav roggek » mån 01 aug, 2016 22:32

daniel_s skrev:Generellt sett kan man lugnt säga att vi uppför oss bättre än någonsin. Speciellt i de stora städerna har vi ju nu lång erfarenhet av att umgås i kollektivtrafiken och jag måste säga att det fungerar väldigt bra jämfört med hur det skulle kunna vara.

O ja: Vissa blockerar ytterplatsen på sätesraden (företrädesvis på bussar) och helst med en kasse/väska på innersätet!), vissa måste skrika i mobilen, vissa måste sitta i nedsjunken pose (helst med fötterna på motsatta sätet), vissa föräldrar som försöker få på sin barnvagn (än tillåtet antal) på en i övrigt fullsatt buss...

Visst beter vi oss "bättre" än nånsin... :roll:

Heja Sara du har jävligt rätt i det du skriver :D
Senast redigerad av roggek mån 01 aug, 2016 22:39, redigerad totalt 1 gång.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav daniel_s » mån 01 aug, 2016 22:37

Generellt sett, skrev jag ju. Men det är kanske svårt att se det första som skrivs, eller skriver jag med för tunn stil kanske? :cheesygrin:
daniel_s

Inläggav Lennart Petersen » tis 02 aug, 2016 22:56

daniel_s skrev:Generellt sett, skrev jag ju. Men det är kanske svårt att se det första som skrivs, eller skriver jag med för tunn stil kanske? :cheesygrin:

Men visst är det så. Nog tycker jag att generellt så sköter sig det stora flertalet och överlag har det väl vare sig blivit bättre eller sämre .
Det är någon enstaka man stör sig på men det är få undantag. En sak nämligen högljutt mobilpladder tycker jag faktiskt har gått tillbaka och nästan försvunnit till förmån för "tyst gloende i skärm". Så får man väl själv visa viss tolerans över att alla kanske inte har exakt samma värderingar , orkar man inte med lukten av en hamburgare på avstånd så kanske man får överväga taxi.
Lennart Petersen

Inläggav Verspieder » tis 02 aug, 2016 23:15

LÅ1 skrev:(Har försökt hitta debattartikeln med några olika sökord följt av site:www.dn.se/debatt utan resultat.)

Det tidningens egen sökmotor gick bet på, klarade Google. Tydligen låg den under "åsikt" istället för "debatt".
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/kan-vi- ... pa-bussen/
Verspieder

Inläggav LÅ1 » ons 03 aug, 2016 0:17

Verspieder skrev:
LÅ1 skrev:(Har försökt hitta debattartikeln med några olika sökord följt av site:www.dn.se/debatt utan resultat.)

Det tidningens egen sökmotor gick bet på, klarade Google. Tydligen låg den under "åsikt" istället för "debatt".
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/kan-vi- ... pa-bussen/

Jag sökte på Google, men begränsade sökningen till dn.se/debatt Borde satt begränsningen till bara dn.se
(site: är ett användbart sökkommando, om man bara använder det rätt.)
LÅ1

Inläggav TKO » ons 03 aug, 2016 12:19

daniel_s skrev:Generellt sett kan man lugnt säga att vi uppför oss bättre än någonsin. Speciellt i de stora städerna har vi ju nu lång erfarenhet av att umgås i kollektivtrafiken och jag måste säga att det fungerar väldigt bra jämfört med hur det skulle kunna vara. Tänk dig ett tåg där alla är som turister som blockerar gångar och slår folk i huvudet med sin ryggsäck, så var det överallt när järnvägen var ny. Sådant förekommer ju fortfarande, men då är det oftast folk från landet som aldrig har varit i något större behov av att ha "runt om-seende" eller andra socialt fördelaktiga förmågor.

Även om jag i stort håller med signaturen "daniel_s" är jag ändå förvånad över att han verkar ha så ingående kunskaper om folkligt beteende vid tågresor i mitten av 1800-talet... jag tror dessutom att ryggsäck var ett mindre vanligt bagage på den tiden! Och de tidiga järnvägsvagnarna hade vad jag tror heller inte så många gångar att blockera.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Verspieder » ons 03 aug, 2016 17:08

Lennart Petersen skrev:Men visst är det så. Nog tycker jag att generellt så sköter sig det stora flertalet och överlag har det väl vare sig blivit bättre eller sämre .
Det är någon enstaka man stör sig på men det är få undantag. En sak nämligen högljutt mobilpladder tycker jag faktiskt har gått tillbaka och nästan försvunnit till förmån för "tyst gloende i skärm". Så får man väl själv visa viss tolerans över att alla kanske inte har exakt samma värderingar , orkar man inte med lukten av en hamburgare på avstånd så kanske man får överväga taxi.

Högljudda samtal har definitivt gått ner de senaste åren, och ersatts med läsande/surfande på skärmen. Däremot verkar många unga tragiskt nog inte lägga så stor vikt vid bra ljud längre, då de verkar anse att ljud och musik lika gärna kan spelas ut från mobiltelefonens lilla diskanthögtalare (så det låter som ljudet från en stenkaka i en trattgrammofon), istället för att använda smidiga hörlurar.
Verspieder

Inläggav BSB101 » ons 03 aug, 2016 17:33

En sådan har diskussion blir rätt meningslös utan att vara lite mer precis om när förr var. För även om vi nöje oss med att begränsa till när tågen kom är det hyggligt många år som var förr.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 06 aug, 2016 12:17

Verspieder skrev:Högljudda samtal har definitivt gått ner de senaste åren, och ersatts med läsande/surfande på skärmen. Däremot verkar många unga tragiskt nog inte lägga så stor vikt vid bra ljud längre, då de verkar anse att ljud och musik lika gärna kan spelas ut från mobiltelefonens lilla diskanthögtalare (så det låter som ljudet från en stenkaka i en trattgrammofon), istället för att använda smidiga hörlurar.

Jag har mest sett det när det är flera som vill lyssna, och har man då inte en bergsprängare med sig så får man väl nöja sig med det man har. Och jag vet inte om omgivningen skulle bli gladare om de faktiskt använde en bergsprängare istället.

Det har ju också alltid funnits olika sorters musiklyssnande och olika sorters musik, och är det igenkänningslyssnande eller en texttung typ av musik så kan ju basåtergivningen vara av mindre betydelse.

Angående om det är lämpligt eller inte att spela musik så andra hör (eller andra aktiviteter, som ätande) så tycker jag att det är en svår balansgång mellan att å ena sidan kräva att man tar hänsyn till andra och å andra sidan låta kollektivtrafiken vara samma sorts vardagsrum som gator, torg och parker. Går man för långt åt det första hållet bör ju t.ex. alla former av samtal vara förbjudna.
Magnus Ahltorp

Inläggav Lennart Petersen » lör 06 aug, 2016 16:42

BSB101 skrev:En sådan har diskussion blir rätt meningslös utan att vara lite mer precis om när förr var. För även om vi nöje oss med att begränsa till när tågen kom är det hyggligt många år som var förr.

Sara är 25år och har väl ingen jättelång överblick om "förr"
Tillhör kanske den något bortklemade curlinggenerationen som varken tågluffat eller gjort lumpen, som duschar tre gånger om dagen och borstar tänderna så ofta att tandläkarna faller i gråt över de förstörda tandhalsarna. Dom klagar över att allt är så "suunkigt" och eftersom dom aldrig utsätts för något får dom allergier i stället.
Men för hyfs och ordning tycker det på ett ungefär är oförändrat, jag tycker i vart fall det är sällsynt att man verkligen behöver irritera sig på någon men man måste ju också ha viss tolerans för att alla inte är lika.
På en punkt nämligen städning av T-banan har det blivit väsentligt bättre , det fanns en tid när kl-tt-r kunde sitta kvar hur länge som helst och T-banevagnar kunde vara översållade med Metro, andra gratistidningar och annat skräp.
Lennart Petersen

Inläggav NerdBoy » lör 06 aug, 2016 17:34

Lennart Petersen skrev:Sara är 25år och har väl ingen jättelång överblick om "förr"
Tillhör kanske den något bortklemade curlinggenerationen som varken tågluffat eller gjort lumpen, som duschar tre gånger om dagen och borstar tänderna så ofta att tandläkarna faller i gråt över de förstörda tandhalsarna. Dom klagar över att allt är så "suunkigt" och eftersom dom aldrig utsätts för något får dom allergier i stället.

Det där var riktigt konstigt. En period åkte jag ofta samma buss som en kvinna som inte tyckte det var konstigt att borsta tänderna bland folk, och det kändes ju sådär. Men vad har lumpen, duschande, tandhalsar och allergier med saken att göra? Jag sitter hellre bredvid en 25-åring som duschar för ofta än någon ur den äldre generationen som glömde duscha den här veckan också.

(Sedan kan självklart överdrivet duschande vara ett verkligt problem. Särskilt som det verkar finnas ett samband mellan överdrivet intag av flaskvatten -> inkontinens -> överdrivet duschande -> skadade slemhinnor i underlivet -> smärtor och vestibulit. Men det har knappast något med trådens ämne att göra.)
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Magnus Ahltorp » lör 06 aug, 2016 17:49

Lennart Petersen skrev: På en punkt nämligen städning av T-banan har det blivit väsentligt bättre , det fanns en tid när kl-tt-r kunde sitta kvar hur länge som helst och T-banevagnar kunde vara översållade med Metro, andra gratistidningar och annat skräp.

Och sönderskurna säten.
Magnus Ahltorp

Inläggav Lennart Petersen » lör 06 aug, 2016 22:26

NerdBoy skrev:
Lennart Petersen skrev:Sara är 25år och har väl ingen jättelång överblick om "förr"

Det där var riktigt konstigt. En period åkte jag ofta samma buss som en kvinna som inte tyckte det var konstigt att borsta tänderna bland folk, och det kändes ju sådär. Men vad har lumpen, duschande, tandhalsar och allergier med saken att göra? Jag sitter hellre bredvid en 25-åring som duschar för ofta än någon ur den äldre generationen som glömde duscha den här veckan också.

(a.)

Det har att göra med att Sara verkar överreagera .
Åker man kollektivt får man nog acceptera att det är ett blandat klientel runtomkring .
Och har man aldrig varit med om strapatser och motigheter så blir ju minsta sak ett problem.
Lennart Petersen

Inläggav Lennart Petersen » mån 08 aug, 2016 0:01

Magnus Ahltorp skrev:
Lennart Petersen skrev: På en punkt nämligen städning av T-banan har det blivit väsentligt bättre , det fanns en tid när kl-tt-r kunde sitta kvar hur länge som helst och T-banevagnar kunde vara översållade med Metro, andra gratistidningar och annat skräp.

Och sönderskurna säten.

Mmm... icke att förglömma. Dessa sönderskurna galonsäten med stoppning av skumgummi som tittade ut.
Så var det .
Men jag kom på ett fenomen som kanske inte är helt nytt men i vart fall inte funnits mer än i något drygt årtionde. Nämligen unga herrar som sitter på plattformens bänkar (sällan i tågen tack ock lov) och sätter spottloskor på golvet.
Såg en ung man som blev åthutad av en ordningsvakt och gossens häpna min..."får man inte göra så "
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » mån 08 aug, 2016 0:17

Lennart Petersen skrev:
Magnus Ahltorp skrev:

Och sönderskurna säten.

Mmm... icke att förglömma. Dessa sönderskurna galonsäten med stoppning av skumgummi som tittade ut.
Så var det .
Men jag kom på ett fenomen som kanske inte är helt nytt men i vart fall inte funnits mer än i något drygt årtionde. Nämligen unga herrar som sitter på plattformens bänkar (sällan i tågen tack ock lov) och sätter spottloskor på golvet.
Såg en ung man som blev åthutad av en ordningsvakt och gossens häpna min..."får man inte göra så "

Sönderskurna säten försvann väl när man införde säten utan skumgummi.

Och loskandet har nästan försvunnit. Var väldigt vanligt ett tag. Har inte tänkt på det.
Varför loskades det så frekvent under en period? Och varför försvann det? Någon koppling till snusning?
LÅ1

Inläggav 643 » mån 08 aug, 2016 1:15

När de sprillans nya Örbyvagnarna sattes i trafik 1930 dröjde det inte många dagar förrän
lädersofforna, sydda av extra långa skinn från sydamerikanska djur, blev sönderskurna.
Och de var ändå bevakade av synnerligen alert vagnspersonal...
"Loskandet" i tid och otid - gärna var 10:e sekund - ansågs ytterst tufft bland 50-talets
småglin, men inte hade de råd att tugga snus!
Vad som inte fanns "förr" är mobilsamtal. Fortfarande har några som bedriver sådana ej
riktigt snappat att nallen förstärker det intalade ljudet och överför det på något mystiskt
elektroniskt sätt till mottagaren, utan gallskriker så som om mellanledet inte existerade -
helt onödigt och synnerligen irriterande!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Lennart Petersen » mån 08 aug, 2016 15:38

LÅ1 skrev:Och loskandet har nästan försvunnit. Var väldigt vanligt ett tag. Har inte tänkt på det.
Varför loskades det så frekvent under en period? Och varför försvann det? Någon koppling till snusning?

Tyvärr har det inte försvunnit. Jag ser det bara alltför ofta.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » mån 08 aug, 2016 19:50

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Och loskandet har nästan försvunnit. Var väldigt vanligt ett tag. Har inte tänkt på det.

Tyvärr har det inte försvunnit. Jag ser det bara alltför ofta.

Jag skrev "nästan försvunnit". Och då med tanke på hur frekvent det förekom för några år sedan. För nog har det minskat betydligt!
LÅ1

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik