Hållplatsnamn vid ersättningstrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Hållplatsnamn vid ersättningstrafik

Inläggav daniel_s » ons 06 jul, 2016 22:23

Lars_L skrev:
daniel_s skrev:
Lars_L skrev:Även i sjöstaden har det ju varit närmast kaos då både hållplatserna Luma och Marievik varit indragna. Nä, här har informationen inte fungerat. Och som vanligt rättar man inte informationen trots att kundtjänst skickar vidare åtskilliga klagomål. Detta skulle jag nog säga är en av de största bristerna med SL - att man inte klarar av att åtgärda akuta fel, eller misstag när det gäller kundinformation. Det gäller nu inte bara Arriva, men det är det som är aktuellt nu.

Jag har kanske missuppfattat allt, men jag har fått intrycket att såna här data inte laddas upp varje dag, utan snarare typ två gånger i veckan eller något sådant?

Det stämmer nog. Men problemet är ju just denna senfärdighet med att sätta upp skyltar som talar om att det är fel och förtydliga på SL:s hemsida. Läser man om indragningen av trafiken på hemsidan så är det enda som framkommer att man får beställa taxi via ett speciellt nummer om man ska åka till Alvik södra. Inget om att Valla torg inte passeras, att Mårtensdal och Luma inte trafikeras mot stan och att Linde inte trafikeras. Sådant måste ju snabbt rättas till, även om det tar några dagar att få till uppdateringen av de digitala systemen.

Att Mårtensdal och Luma inte trafikeras framgår åtminstone av reseplaneraren om man söker en resa. Det står:

"Stannar inte vid Luma och Mårtensdal pga vägarbeteResenärer hänvisas till Sickla kaj/Gullmarsplan eller andra resealternativ"

På den här sidan http://sl.se/sv/info/nyheter/tvarbanans ... ?date=true står det däremot ingenting om den här grejen. Jag vet inte exakt hur allting funkar, men jag har förstått det som att den här typen av webbartikel är "redaktionellt" material som SL Kundtjänst skriver.

Linde hittar jag ingenting om på sl.se, det borde väl gälla andra linjer också och inte bara 22B? Tyvärr går det inte att söka på 22B, det står "Din sökning innehåller ett eller flera otillåtna tecken", men jag kan inte heller hitta någon störning för någon annan linje där (men jag kan inte alla linjer dit, det skulle vara enklare om det hade gått att söka på en hållplats, går inte det längre?).

Lars_L skrev:Minns en tidigare avstängning av Tvärbanan där de digitala skyltarna hänvisade till fel busshållplats vid Gullmarsplan, där många stod och väntade (inklusive undertecknad). Jag ringde till Kundtjänst tre gånger med tre dagars mellanrum, inget hände. Jag talade med trafikledare (med namnet och inte bara informatör alltså) från Arriva, inget hände. Jag fick slutligen mejla till Arrivas ledning för att det skulle hända något. Där man var dock mån om att rätta till det hela och faktiskt göra något åt saken....

Jag tror att det är osannolikt att den som får in en anmälan om en sån här sak inte försöker göra någonting åt det. För den som tillhör "ledningen" är det förstås lättare att peka på någon och få vederbörande att känna sig ansvarig för att driva ärendet i mål, än vad det är för en kundtjänstoperatör eller en trafikledare. Jag känner igen det där från tidigare operatörer också, minns en klocka i Hässelby som gick sönder år 2000 vilket jag strax felanmälde, den åtgärdades först 2008 sedan en driftig projektledare levt rövare på något huvudkontor om saken.
daniel_s

Inläggav Lars_L » tor 07 jul, 2016 7:42

Nej, de redaktionella texterna är väl möjligen SL inblandade i, men under "störningsinformation" står inget för spårvägen. Om det sedan skulle stå under buss, är det ju fortfarande helt ologiskt för den som undrar var ersättningsbussarna går.

Och visst det är inte bara Arriva. Att jag drog det här till sin spets var väl bara för att det var så lätt att åtgärda, och att ingen verkade bry sig om en sådan enkel sak, när många ändå stod och väntade vid fel hållplats ett antal dagar in på avstängningen (och som var rätt enligt skyltarna på hållplatsen och de digitala systemen). Att trafikledaren som stod vid sin bil vid Årstaberg och snackade med förarna, inte bara kunde ta ett varv förbi och sätta uppe en skylt....Kan påtalas att det inte just då var någon akut trafiksituation som krävde några direkta åtgärder från trafikledaren sida.

Men visst, det här problemet finns ju överlag. Det saknas ju kundfokus både inom trafikförvaltningen och hos entreprenörerna. VBP har ju tyvärr ännu inte skapat den typ av flexibilitet som faktiskt krävs och trafikförvaltningens uppföljningsmetoder och viten är fortfarande alltför "snälla" för att ha någon egentlig effekt.
Lars_L

Inläggav daniel_s » tor 07 jul, 2016 20:51

Lars_L skrev:Nej, de redaktionella texterna är väl möjligen SL inblandade i, men under "störningsinformation" står inget för spårvägen. Om det sedan skulle stå under buss, är det ju fortfarande helt ologiskt för den som undrar var ersättningsbussarna går.

Min upplevelse är att det är högst otydligt för de inblandade hur man ska förhålla sig i det här fallet. Rent logiskt kan jag tycka, att när spårvagnarna ersätts med bussar, så är det en händelse som hör hemma under rubriken "spårvagn", men när bussarna sedan får problem och måste omledas, så är det ett buss-ärende. Detta stämmer nog också överens med hur trafikanterna tänker om det rör sig om en längre avstängning, då de så att säga har glömt bort att bussen egentligen ersätter en spårvagn. Om det däremot rör sig om en kortare avstängning, låt oss säga en vecka, så kan givetvis jag också föreställa mig att folk är rätt ointresserade av hur det egentligen var tänkt att bussen skulle gå, de kom till hållplatsen för att åka spårvagn och om det inte går någon spårvagn så borde de väl informeras om hur ersättningsbussen går just nu.

Men sen tycker jag att man kan fråga sig varför man överhuvudtaget ska hålla på med olika rubriker? Det är ju inte så att det finns buss 54, spårvagn 54, pendeltåg 54 och så vidare som man måste göra skillnad mellan. Jag tycker att störningsinformationen helt enkelt borde vara sökbar på linjenummer oavsett trafikslag, och skulle man då skriva 22, så skulle man få upp alla linjer som heter 22 vare sig de är spårvagnar, bussar, hissbana eller vad man nu vill. Varför kan det inte få vara så?

Lars_L skrev:Att trafikledaren som stod vid sin bil vid Årstaberg och snackade med förarna, inte bara kunde ta ett varv förbi och sätta uppe en skylt....Kan påtalas att det inte just då var någon akut trafiksituation som krävde några direkta åtgärder från trafikledaren sida.

Men visst, det här problemet finns ju överlag. Det saknas ju kundfokus både inom trafikförvaltningen och hos entreprenörerna. VBP har ju tyvärr ännu inte skapat den typ av flexibilitet som faktiskt krävs och trafikförvaltningens uppföljningsmetoder och viten är fortfarande alltför "snälla" för att ha någon egentlig effekt.

Jag är övertygad om att en yttre trafikledare som får order av den egentliga trafikledaren om att sätta upp en skylt med budskapet X vid hållplats Y också skulle göra det. Lika övertygad är jag om att om samma trafikledare får samma idé som förslag av en civilist, så kommer hen med hög sannolikhet att rapportera idén till trafikledningen, som med hög sannolikhet kommer att rapportera den till ansvarig chef, osv, och då upplever man ju lätt att det inte händer någonting.

Om Trafikförvaltningen har idéer om vad som skulle kunna vara bra sätt att skapa kundfokus så vore det väl jättebra om man konkretiserade det för de trögfattade entreprenörerna, eller varför inte ta över (åtminstone delar av) trafiken i egen regi och helt enkelt arbetsleda personalen till att göra det som man anser som kundfokuserat?Det är ju inte så lätt att styra med hjälp av viten och uppföljning om man inte i förväg kan formulera vad man anser som rätt och fel sätt att lösa problem.
daniel_s

Inläggav gek » tor 07 jul, 2016 21:40

I dag gick bussen på linje 22 mot Sickla via Årsta torg! Uppenbarligen flexibel linjesträckning, och för den som inte skall stiga av eller på vid Valla torg har det förstås ingen betydelse vilken väg olika turer på linjen kör.

Vid Luma kunde jag tidigare i kväll fortfarande inte observera någon information om att bussarna mot Thorildsplan respektive Mariatorget inte stannar där. Vid Sickla kaj finns emellertid en informationsskylt, som dock kanske mest vänder sig till bussförarna:

Bild
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav LÅ1 » tor 07 jul, 2016 22:11

TKO skrev:Under några dagar i början av juli går SL:s linje 22 ("Tvärbanan") den rätta vägen genom Årsta - alltså på Årstavägen. Tyvärr endast som ersättningsbuss...

Jag åkte igår kväll från Liljeholmen, och tyckte då att namngivningen av hållplatserna är lite konstig - eller i varje fall inkonsekvent. Den hållplats som ersätter Årstadal kallas Sjövikstorget - naturligt eftersom den ligger vid Sjövikstorget. Fast Sjövikstorget ligger ju i Årstadal...

Hållplatsen som ersätter Valla Torg ligger vid Årsta Torg - men kallas Valla Torg! Obegripligt tycker jag.

Jag konstaterade också att realtidsvisningen vid Liljeholmens hållplats var ur funktion - trots att bussen stannar vid spårvagnhållplatsen. Vid Sjövikstorget visades dock linje 22B på ljustavlan. Och vid Årsta Torg (förlåt Valla Torg) stannade bussen vid 164:ans hållplats, som saknar ljustavla för realtidsvisning.

Så som vanligt undrar jag... "Varför?"

/TKO

Är det inte naturligt att ersättningstrafikens linjer har samma hålplatsnamn som den trafik den ersätter? Skall jag till Valla torg och råkar få åka med ersättningsbuss så vill jag ju veta var det är lämpligast att kliva av när mitt mål är Valla torg. Att jag råkar befinna mig vid Årsta torg är kanske en bra extrainformation, men jag skall inte behöva veta i förväg att det är det närmaste Valla torg jag kommer.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » tor 07 jul, 2016 23:11

Det är bestickande argument - frågan är varför Sjövikstorget inte heter Årstadal?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Lars_L » fre 08 jul, 2016 6:02

TKO skrev:Det är bestickande argument - frågan är varför Sjövikstorget inte heter Årstadal?

/TKO

Antagligen är det väl för att man har koder och GPS-positionering för alla hållplatser etc. Blir väl alltså knepigt att ändra hållplatsnamnen, när de nu trafikeras även av andra linjer. Blir väl helt tokigt för reseplanerare och andra system om man tillfälligt döper om en hållplats till något annat som en annan heter, eller då om man skulle ha två namn på samma hållplats. Det senare borde väl i och för sig kunna fungera, men kanske ändå blir rörigt?

Däremot borde man väl vara tydlig med i informationen att ersättningsbussarna går fel väg för somliga (och rätt för en viss skribent på forumet) genom Årsta och Marievik.
Lars_L

Inläggav TKO » fre 08 jul, 2016 6:08

Lars_L skrev:
TKO skrev:Det är bestickande argument - frågan är varför Sjövikstorget inte heter Årstadal?

/TKO

Antagligen är det väl för att man har koder och GPS-positionering för alla hållplatser etc. Blir väl alltså knepigt att ändra hållplatsnamnen, när de nu trafikeras även av andra linjer. Blir väl helt tokigt för reseplanerare och andra system om man tillfälligt döper om en hållplats till något annat som en annan heter, eller då om man skulle ha två namn på samma hållplats. Det senare borde väl i och för sig kunna fungera, men kanske ändå blir rörigt?

Däremot borde man väl vara tydlig med i informationen att ersättningsbussarna går fel väg för somliga (och rätt för en viss skribent på forumet) genom Årsta och Marievik.

Fast hpl Årsta Torg har ju för tillfället två namn så där verkar man ha löst de tekniska och administrativa problemen? Eller så är det det man inte gjort...

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » fre 08 jul, 2016 6:16

Nä, hållplatsen annonseras som Årsta torg även för linje 22B, utom i den tryckta informationen där det står Valla torg.

Att hållplatsen Sjövikstorget inte heter Årstadal är väl för att det finns flera hållplatser i Årstadal?
daniel_s

Inläggav TKO » fre 08 jul, 2016 6:23

daniel_s skrev:Nä, hållplatsen annonseras som Årsta torg även för linje 22B, utom i den tryckta informationen där det står Valla torg.

Att hållplatsen Sjövikstorget inte heter Årstadal är väl för att det finns flera hållplatser i Årstadal?

Senast igår kväll åkte jag med 22B och både utrop och ljusskylt i bussen annonserade hållplatsen som 'Valla Torg'. Och så har varit fallet varje gång jag åkt... så för ovanlighetens skull har du fel Daniel!
/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » fre 08 jul, 2016 6:33

TKO skrev:
daniel_s skrev:Nä, hållplatsen annonseras som Årsta torg även för linje 22B, utom i den tryckta informationen där det står Valla torg.

Senast igår kväll åkte jag med 22B och både utrop och ljusskylt i bussen annonserade hållplatsen som 'Valla Torg'. Och så har varit fallet varje gång jag åkt... så för ovanlighetens skull har du fel Daniel!
/TKO

Nä men jag uttryckte mig fel, jag syftade inte på informationen i själva bussarna utan all övrig elektronisk information. Dock borde dessa stämma med varandra, kolla gärna vad det står i bussen idag?
daniel_s

Inläggav TKO » fre 08 jul, 2016 6:35

Tror du att dom bytt? I bussarna alltså?

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » fre 08 jul, 2016 6:42

TKO skrev:Tror du att dom bytt? I bussarna alltså?

/TKO

Systemet är lite outgrundligt för mig, men jag inser att något kan vara ändrat...
daniel_s

Inläggav TKO » fre 08 jul, 2016 6:59

Ja då får jag väl försöka hinna med en tur även idag. Vad gör man inte för att lämna korrekt information till forumet!
/TKO
TKO

Inläggav Kantorn » fre 08 jul, 2016 7:09

TKO skrev:Ja då får jag väl försöka hinna med en tur även idag. Vad gör man inte för att lämna korrekt information till forumet!
/TKO

Gör som vissa andra: Hitta på!
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Lars_L » fre 08 jul, 2016 7:23

När jag åkte igår är jag övertygad om att det stod "Årsta torg" och inte Valla torg i bussen. För särkerhets skull ropade dock föraren ut "Valla torg", så att ingen skulle missförstå att vi egentligen var där, fast vi var vid Årsta torg.
Lars_L

Inläggav TKO » fre 08 jul, 2016 11:28

Jag åkte med turen 23:49 från Liljeholmen igår kväll och är helt övertygad om att både ljusskylt och förinspelat utrop i bussen angav 'Valla Torg'.
Kan det vara olika i olika fordon pga av missad uppdatering?
/TKO
TKO

Inläggav TKO » lör 09 jul, 2016 8:19

Nästa (sista?) episod i serien 'Vad heter hållplatsen':

- I går kväll var både utrop och skyltning i bussen 'Årsta torg'!
(22:49 från Liljeholmen)

Så SL kanske äntligen bestämmt sej för ett entydigt namnbruk?

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » lör 09 jul, 2016 17:49

Tack för den rapporten Thomas!

Här kommer för övrigt två bilder som illustrerar informationen vid Mårtensdal. Trots denna information stod det just här ungefär ett dussin människor och väntade på bussar som aldrig kom. Jag talade med dem på svenska och kontentan av vårt samtal var att de i och för sig hade förstått skyltarna, men hade hoppats att det skulle komma bussar ändå...

Bild
Bild
daniel_s

Inläggav gek » lör 09 jul, 2016 18:59

daniel_s skrev:Tack för den rapporten Thomas!

Här kommer för övrigt två bilder som illustrerar informationen vid Mårtensdal. Trots denna information stod det just här ungefär ett dussin människor och väntade på bussar som aldrig kom. Jag talade med dem på svenska och kontentan av vårt samtal var att de i och för sig hade förstått skyltarna, men hade hoppats att det skulle komma bussar ändå...

Bild

År pilen tänkt att peka på hållplatsen för ersättningsbussar mot Sickla udde? D v s man förväntas åka i fel riktning och byta till buss mot Gullmarsplan t ex vid Sickla kaj?

De senaste dagarna har det stått två trafikmän på hållplatsen vid Sickla kaj i riktning mot Gullmarsplan. Kanske är tanken att de skall informera passagerare som händelsevis frågar om de indragna hållplatserna. Annars hade det nog varit bättre att placera en trafikman vid Luma och en vid Mårtensdal för att hänvisa undrande passagerare. Vid Luma är hela hållplatsområdet fortfarande avstängt, så det går inte att enkelt läsa den information som finns i ett av regnskydden.

Och på sl.se har man vad jag kan se fortfarande inte lagt in någon information om de indragna hållplatserna. I tidtabellen för linje 22B http://sl.se/ficktid/sommar/s22b.pdf nämns inget om att vissa hållplatser trafikeras endast i ena körriktningen. Däremot kan man läsa att det är taxiförbindelse till Alviks strand "se sid 2 under 'avstängningar'". Men varken på sidan 2 eller någon annan sida i tidtabellen informeras om "avstängningar".
/Gunnar Ekeving
gek

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik