Hållplatsnamn vid ersättningstrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Hållplatsnamn vid ersättningstrafik

Inläggav TKO » tis 05 jul, 2016 17:50

Under några dagar i början av juli går SL:s linje 22 ("Tvärbanan") den rätta vägen genom Årsta - alltså på Årstavägen. Tyvärr endast som ersättningsbuss...

Jag åkte igår kväll från Liljeholmen, och tyckte då att namngivningen av hållplatserna är lite konstig - eller i varje fall inkonsekvent. Den hållplats som ersätter Årstadal kallas Sjövikstorget - naturligt eftersom den ligger vid Sjövikstorget. Fast Sjövikstorget ligger ju i Årstadal...

Hållplatsen som ersätter Valla Torg ligger vid Årsta Torg - men kallas Valla Torg! Obegripligt tycker jag.

Jag konstaterade också att realtidsvisningen vid Liljeholmens hållplats var ur funktion - trots att bussen stannar vid spårvagnhållplatsen. Vid Sjövikstorget visades dock linje 22B på ljustavlan. Och vid Årsta Torg (förlåt Valla Torg) stannade bussen vid 164:ans hållplats, som saknar ljustavla för realtidsvisning.

Så som vanligt undrar jag... "Varför?"

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Hållplatsnamn vid ersättningstrafik

Inläggav daniel_s » tis 05 jul, 2016 18:11

TKO skrev:Jag konstaterade också att realtidsvisningen vid Liljeholmens hållplats var ur funktion - trots att bussen stannar vid spårvagnhållplatsen. [...]

Så som vanligt undrar jag... "Varför?"

Frågan om Liljeholmen är lätt att svara på: Det är två helt skilda realtidssystem för buss och spårvagn med var sin infrastruktur. Spårvagnarnas system är krångligare, en fördel är att det inte finns någon elektronisk utrustning i spårvagnarna fast då behöver man i stället annan utrustning där. Kan komma att förändras i framtiden. Spårväg City ligger i bussarnas system ("Buss-PC"), funkar utmärkt.
daniel_s

Inläggav TKO » tis 05 jul, 2016 18:16

OK!

Men jag tror heller inte att linje 22B visades på den stora ljustavlan över bussavgångar inne i tunnelbanans biljetthall. Eftersom linjen visades vid Sjövikstorget fanns den alltså i "busssystemet"...

Nu är det väl knappt någon som åker med dessa ersättningsbussar - en anledning till detta kan ju vara att informationen om att dessa existerar inte är så väldigt tydlig!

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » tis 05 jul, 2016 18:59

Jag skulle nog säga att informationen om bussarna är utförlig. Dock kan det ju som du säger vara lite svårt att hitta dem i verkligheten. Sen tar ju resan längre tid med bussen, så reseplaneraren kanske tenderar att föreslå andra resvägar.
daniel_s

Inläggav TKO » tis 05 jul, 2016 19:36

Fast i reseplaneraren heter hållplatsen vid Årsta torg verkligen Årsta torg. Antingen så har SL bytt namn sedan igår kväll - eller så stämmer inte reseplaneraren med verkligheten. Kan i så fall bli förvirrande för en ovan resenär...

Förvirrande är också hållplatsskylten för västgående bussar vid Liljeholmen. På den står det nämligen 'avstigning'! Det var väl ingen som kollade så noga när man hämtade i förrådet...
/TKO
TKO

Inläggav Lars_L » tis 05 jul, 2016 20:09

Om man ser av alla inlägg på SL:s Facebooksida så är det då rakt inte tydligt, särskilt som ju 22B tidigare år gått via Valla torg på riktigt, fast tydligen inte denna gång. Även i sjöstaden har det ju varit närmast kaos då både hållplatserna Luma och Mårtensdal varit indragna. Nä, här har informationen inte fungerat. Och som vanligt rättar man inte informationen trots att kundtjänst skickar vidare åtskilliga klagomål. Detta skulle jag nog säga är en av de största bristerna med SL - att man inte klarar av att åtgärda akuta fel, eller misstag när det gäller kundinformation. Det gäller nu inte bara Arriva, men det är det som är aktuellt nu.
Senast redigerad av Lars_L ons 06 jul, 2016 5:16, redigerad totalt 1 gång.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » tis 05 jul, 2016 20:11

Går inte årets ersättningstrafik som den gjorde för två år sedan? Via Sandfjärdsgatan.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lars_L » tis 05 jul, 2016 20:30

LÅ1 skrev:Går inte årets ersättningstrafik som den gjorde för två år sedan? Via Sandfjärdsgatan.

Nej, den går Årstavägen istället, och vad jag förstår inte heller förbi Linde.
Lars_L

Inläggav TKO » tis 05 jul, 2016 21:43

Lars_L skrev:
LÅ1 skrev:Går inte årets ersättningstrafik som den gjorde för två år sedan? Via Sandfjärdsgatan.

Nej, den går Årstavägen istället, och vad jag förstår inte heller förbi Linde.

Jag TROR det är byggnadsarbeten vid Johanneshovsvägen (heter den väl - gamla Huddingevägen) som gör att man inte kör Sandfjärdsgatan. Enligt reseplaneraren stannar bussen i Linde - men i den riktningen har jag ännu inte åkt.
Jag får också korrigera mej själv. Vid Sjövikstorget finns ingen realtidsvisning, det var Årstaberg jag tänkte på.
/TKO
TKO

Inläggav TKO » tis 05 jul, 2016 21:46

Lars_L skrev:Om man ser av alla inlägg på SL:s Facebooksida så är det då rakt inte tydligt, särskilt som ju 22B tidigare år gått via Valla torg på riktigt, fast tydligen inte denna gång. Även i sjöstaden har det ju varit närmast kaos då både hållplatserna Luma och Marievik varit indragna. Nä, här har informationen inte fungerat. Och som vanligt rättar man inte informationen trots att kundtjänst skickar vidare åtskilliga klagomål. Detta skulle jag nog säga är en av de största bristerna med SL - att man inte klarar av att åtgärda akuta fel, eller misstag när det gäller kundinformation. Det gäller nu inte bara Arriva, men det är det som är aktuellt nu.

När det gäller Luma och Mårtensdal (som du väl menar) så gå gärna in på reseplaneraren och sök en resa dit. Så får du se ett skolexempel på vilseledande information!
/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » tis 05 jul, 2016 22:07

TKO skrev:Hållplatsen som ersätter Valla Torg ligger vid Årsta Torg - men kallas Valla Torg! Obegripligt tycker jag.

Borde man inte sätta upp hänvisningsskyltar som visar hur man skall gå mellan ersättningshållplatsen och ordinarie hållplats? I det här fallet kan det nog vara svårt att hitta även för den som ofta rest till Valla torg med spårvagnen, men aldrig haft anledning att besöka området norr ut. OK, de flesta har väl karta och kompass med sig i form av en telefon, men ändå.
LÅ1

Inläggav daniel_s » tis 05 jul, 2016 23:04

Lars_L skrev:Även i sjöstaden har det ju varit närmast kaos då både hållplatserna Luma och Marievik varit indragna. Nä, här har informationen inte fungerat. Och som vanligt rättar man inte informationen trots att kundtjänst skickar vidare åtskilliga klagomål. Detta skulle jag nog säga är en av de största bristerna med SL - att man inte klarar av att åtgärda akuta fel, eller misstag när det gäller kundinformation. Det gäller nu inte bara Arriva, men det är det som är aktuellt nu.

Jag har kanske missuppfattat allt, men jag har fått intrycket att såna här data inte laddas upp varje dag, utan snarare typ två gånger i veckan eller något sådant?
daniel_s

Inläggav AdrianLangemar » ons 06 jul, 2016 0:16

Enligt SL:s reseplanerare går bussarna mycket riktigt via Årsta torg, men enligt Resrobot går de via Valla torg (om man tittar på kartan ser man att det är busshållplatsen på Sandfjärdsgatan). Antagligen var det från början meningen att bussarna skulle gå Sandfjärdsgatan, och sen har Resrobot och hållplatsutropen inte uppdaterats med ändringen.
AdrianLangemar

Inläggav Lars_L » ons 06 jul, 2016 5:17

TKO skrev:
Lars_L skrev:Om man ser av alla inlägg på SL:s Facebooksida så är det då rakt inte tydligt, särskilt som ju 22B tidigare år gått via Valla torg på riktigt, fast tydligen inte denna gång. Även i sjöstaden har det ju varit närmast kaos då både hållplatserna Luma och Marievik varit indragna. Nä, här har informationen inte fungerat. Och som vanligt rättar man inte informationen trots att kundtjänst skickar vidare åtskilliga klagomål. Detta skulle jag nog säga är en av de största bristerna med SL - att man inte klarar av att åtgärda akuta fel, eller misstag när det gäller kundinformation. Det gäller nu inte bara Arriva, men det är det som är aktuellt nu.

När det gäller Luma och Mårtensdal (som du väl menar) så gå gärna in på reseplaneraren och sök en resa dit. Så får du se ett skolexempel på vilseledande information!
/TKO

Ja, blandar alltid ihop Mårtensdal med Marievik av någon anledning. Har det en gång blivit felprogrammerat är det inte så mycket att göra åt :)
Lars_L

Inläggav Lars_L » ons 06 jul, 2016 5:28

daniel_s skrev:
Lars_L skrev:Även i sjöstaden har det ju varit närmast kaos då både hållplatserna Luma och Marievik varit indragna. Nä, här har informationen inte fungerat. Och som vanligt rättar man inte informationen trots att kundtjänst skickar vidare åtskilliga klagomål. Detta skulle jag nog säga är en av de största bristerna med SL - att man inte klarar av att åtgärda akuta fel, eller misstag när det gäller kundinformation. Det gäller nu inte bara Arriva, men det är det som är aktuellt nu.

Jag har kanske missuppfattat allt, men jag har fått intrycket att såna här data inte laddas upp varje dag, utan snarare typ två gånger i veckan eller något sådant?

Det stämmer nog. Men problemet är ju just denna senfärdighet med att sätta upp skyltar som talar om att det är fel och förtydliga på SL:s hemsida. Läser man om indragningen av trafiken på hemsidan så är det enda som framkommer att man får beställa taxi via ett speciellt nummer om man ska åka till Alvik södra. Inget om att Valla torg inte passeras, att Mårtensdal och Luma inte trafikeras mot stan och att Linde inte trafikeras. Sådant måste ju snabbt rättas till, även om det tar några dagar att få till uppdateringen av de digitala systemen.

Alla kan missa i informationen. Det måste man ha förståelse för, men man måste ju rätta till det snabbt och åka ut och sätta upp skyltar som hänvisar rätt och ändra på SL:s hemsida. Vid skrivande stund (2016-07-06) framgår inte under störningsinformationen att fyra hållplatser inte passeras och i pdf-tidtabellen står ju "Valla torg" som hållplats

Minns en tidigare avstängning av Tvärbanan där de digitala skyltarna hänvisade till fel busshållplats vid Gullmarsplan, där många stod och väntade (inklusive undertecknad). Jag ringde till Kundtjänst tre gånger med tre dagars mellanrum, inget hände. Jag talade med trafikledare (med namnet och inte bara informatör alltså) från Arriva, inget hände. Jag fick slutligen mejla till Arrivas ledning för att det skulle hända något. Där man var dock mån om att rätta till det hela och faktiskt göra något åt saken....
Lars_L

Inläggav TKO » ons 06 jul, 2016 6:18

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Hållplatsen som ersätter Valla Torg ligger vid Årsta Torg - men kallas Valla Torg! Obegripligt tycker jag.

Borde man inte sätta upp hänvisningsskyltar som visar hur man skall gå mellan ersättningshållplatsen och ordinarie hållplats? I det här fallet kan det nog vara svårt att hitta även för den som ofta rest till Valla torg med spårvagnen, men aldrig haft anledning att besöka området norr ut. OK, de flesta har väl karta och kompass med sig i form av en telefon, men ändå.

Gångvägen mellan Valla torg och Årsta Torg är närmast snitslad med stora pappskyltar, så där har SL faktiskt lyckats bra. För den som inte tittar ordentligt kan det kanske vara svårt att fatta att ersättningsbussarna inte går från samma hållplatslägen som de ordinarie bussarna (160, 164, 168) men följer man skyltningen kommer man rätt... alternativt hamnar man på Hjälmarens uteservering!
/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 06 jul, 2016 8:04

TKO skrev:
LÅ1 skrev:

Gångvägen mellan Valla torg och Årsta Torg är närmast snitslad med stora pappskyltar, så där har SL faktiskt lyckats bra. För den som inte tittar ordentligt kan det kanske vara svårt att fatta att ersättningsbussarna inte går från samma hållplatslägen som de ordinarie bussarna (160, 164, 168) men följer man skyltningen kommer man rätt... alternativt hamnar man på Hjälmarens uteservering!
/TKO

Låter bra! (Och på Hjälmaren har jag faktiskt tagit några öl vid ett tillfälle. Men då var inte uteserveringen aktuell. Min enda krogerfarenhet från Årsta överhuvudtaget.)
LÅ1

Inläggav gek » ons 06 jul, 2016 17:20

Lars_L skrev: Nej, den går Årstavägen istället, och vad jag förstår inte heller förbi Linde.

Är det i riktning mot Thorildsplan som bussarna går via Årstavägen? I dag åkte jag linje 22B mot Sickla och den gick Sandfjärdsgatan, med hållplatsuppehåll vid Valla torg (där det dock vad jag kunde se inte fanns någon linjenummerangivelse på hållplatsstolpen). Bussen stannade även vid Linde, där det fanns en komplett hållplatsskylt.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav TKO » ons 06 jul, 2016 17:33

gek skrev:
Lars_L skrev: Nej, den går Årstavägen istället, och vad jag förstår inte heller förbi Linde.

Är det i riktning mot Thorildsplan som bussarna går via Årstavägen? I dag åkte jag linje 22B mot Sickla och den gick Sandfjärdsgatan, med hållplatsuppehåll vid Valla torg (där det dock vad jag kunde se inte fanns någon linjenummerangivelse på hållplatsstolpen). Bussen stannade även vid Linde, där det fanns en komplett hållplatsskylt.

Vid lunchtid idag gick ersättningsbussarna i bägge riktningarna på Årstavägen. Vid Valla Torg stog dock en skåpbil med folk från "Hållplatsservice" (eller vad dom nu kan heta) som enligt en person jag pratade med skulle ändra hänvisningsskyltningen. Så det är möjligt att man senare ändrade körväg. Jag gick hela vägen från Valla Torg till Linde och kunde inte se något som skulle hindra att bussarna körde den vägen. Men nåt lurt är det, för när linje 168 återfick sin ordinarie sträckning fortsätter 164:an att vända vid Valla torg istället för att köra den stora slingan. Och hållplatserna på Sandfjärdsgatan öster om Valla Torg såg ut som dom hade övergetts för evigt - inga skyltar om att trafiken var tillfälligt avbruten. Ja inga skyltar alls faktiskt!

/TKO

TILLAGT: SL:s reseplanerare anser i varje fall fortfarande att linje 22B går via Årsta torg i bägge riktningarna... men det ska man kanske inte lita på?
TKO

Inläggav gek » ons 06 jul, 2016 19:46

Den buss på linje 22B jag åkte med (ca 17.30 i dag) kanske körde fel väg? Dock stod det faktiskt en enstaka passagerare och väntade vid den skyltlösa hållplatsstolpen i Sandfjärdsgatan där ersättningshållplatsen för Valla torg brukat ligga vid tidigare avstängningar
/Gunnar Ekeving
gek

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik