De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav Lennart Petersen » sön 10 jul, 2016 1:31

LÅ1 skrev:[
Jag kan inte benämningen på vagnarna. Men jag menar vagnarna som gick åren före avstängningen. Blå och röd inedning. Smala säten var det i alla fall.


Och ja dom kallas för Ängbyvagnar eftersom de från början beställdes för banan till Ängby som sedan konverterades till T-bana.
Vagnarna kom sedan att användas på Nockeby och Lidingöbanorna och tillverkade 1944-46 så fick dom ju en anmärkningsvärt lång livslängd och i stort var man väl mycket nöjda med dom. Med 2400mm korgbredd så blev det ju lite trångt med 2+2 sittning men eftersom vagnarna skulle användas på lite längre avstånd så ville man att så många som möjligt skulle få en sittplats, eftersom de smalnade av i ändpartierna så blev det ju särskilt trångt där och i praktiken var det nog sällan som mer än en vuxen satt på det som var markerat för två. Man hade velat bygga dem med bredd 2500mm men det fick man inte.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav minimum traction » sön 10 jul, 2016 1:47

Ängbyvagnarna kan också sökas under littera A23/B23 (som skrotades rätt tidigt) och A24/B24 (varav en del av dem som överlevde till 80-talet byggdes om till A30/B30).

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Man hade velat bygga dem med bredd 2500mm men det fick man inte.

För att man ville ha dem insättbara på alla förortsbanor, om jag är rätt underrättad?
Men hur mycket av innerstan kunde de passera, med 2,4 m.:s bredd i kombination med boggiecentrumavstånd 7,4 m.?

Undrar också om stolarna egentligen var så mycket smalare än i andra lokaltrafikfordon; mittgångens bredd verkade ha tagit mer stryk. A34/M06/Flexity Classic av Frankfurtertyp, med samma yttre bredd, känns helt subjektivt spontant mer stolsmal. (Och stolsenkel överhuvud taget.)
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 20:04

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav Lennart Petersen » mån 11 jul, 2016 2:49

minimum traction skrev:Ängbyvagnarna kan också sökas under littera A23/B23 (som skrotades rätt tidigt) och A24/B24 (varav en del av dem som överlevde till 80-talet byggdes om till A30/B30).

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Man hade velat bygga dem med bredd 2500mm men det fick man inte.

För att man ville ha dem insättbara på alla förortsbanor, om jag är rätt underrättad?
Men hur mycket av innerstan kunde de passera, med 2,4 m.:s bredd i kombination med boggiecentrumavstånd 7,4 m.?

Undrar också om stolarna egentligen var så mycket smalare än i andra lokaltrafikfordon; mittgångens bredd verkade ha tagit mer stryk. A34/M06/Flexity Classic av Frankfurtertyp, med samma yttre bredd, känns helt subjektivt spontant mer stolsmal. (Och stolsenkel överhuvud taget.)

Ja det gick ju bra att sitta i dem men gången var trång och man hade byggt med så tunna väggar som möjligt.
Men det var ju lite besynnerligt i ändpartierna med sina extremt smala platser , kanske mer lämpat för en ensam överviktig än för två ordinära vuxna.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster