De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » ons 29 jun, 2016 0:21

"De tio värsta synderna i kollektivtrafiken".
"Sex tips: Guide för lantisar i kollektivtrafiken".

Från den första länken:
Mitt i:s reporter kom själv hit som småstadsbo för 15 år sedan och fick sin beskärda del av vett och ovett. Jag fick lära mig att lämna plats för avstigande, stå till höger i rulltrappan och att hålla vänster i tunnelbanans gångar.

Men det där sista är tydligen en seglivad myt och ett missförstånd, har jag nu fått lära mig. SL hade till och med kampanjer under 70-talet för att få folk att hålla till höger. Det kanske är dags för en ny kampanj.

Att lämna plats för avstigande, och för de som lämnar en lokal, typ butik, borde väl vara något man lär sig som barn även i en småstad?

Vänstertrafik för gående finns väl kvar i gamla T-banenedgångar där det bara finns en rulltrapp, som ju då bör vara uppåtgående. Ligger den till vänster så blir det vänstertrafik som gäller. (T.ex. Odenplan)

Därutöver vet jag bara två ställen där det är vänstertrafik för gående.

1. Rampen ner till blå linjen vid Fridhemsplan. Så gott som alla som går ner här skall till perrongen till vänster. Och de flesta som går i andra riktningen kommer från den andra perrongen. Man testade högertrafik, men det blev två trafikströmmar som skulle korsa varandra. Inte optimalt.

2. Gången mellan T-centralen och Centralen. Den förklaring jag har lyckats tänka ut är att gången in under spåren är utformad för vänstertrafik och att spåren längst bort endast används för ankommande tåg som ingen skall gå till. Den principen föll väl lite när pendeltågen blev genomgående och ännu mer när en del regionaltåg blev genomgående.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav Söderort FTW » ons 29 jun, 2016 17:37

LÅ1 skrev:"De tio värsta synderna i kollektivtrafiken".
"Sex tips: Guide för lantisar i kollektivtrafiken".

Från den första länken:
Mitt i:s reporter kom själv hit som småstadsbo för 15 år sedan och fick sin beskärda del av vett och ovett. Jag fick lära mig att lämna plats för avstigande, stå till höger i rulltrappan och att hålla vänster i tunnelbanans gångar.

Men det där sista är tydligen en seglivad myt och ett missförstånd, har jag nu fått lära mig. SL hade till och med kampanjer under 70-talet för att få folk att hålla till höger. Det kanske är dags för en ny kampanj.

Att lämna plats för avstigande, och för de som lämnar en lokal, typ butik, borde väl vara något man lär sig som barn även i en småstad?

Vänstertrafik för gående finns väl kvar i gamla T-banenedgångar där det bara finns en rulltrapp, som ju då bör vara uppåtgående. Ligger den till vänster så blir det vänstertrafik som gäller. (T.ex. Odenplan)

Därutöver vet jag bara två ställen där det är vänstertrafik för gående.

1. Rampen ner till blå linjen vid Fridhemsplan. Så gott som alla som går ner här skall till perrongen till vänster. Och de flesta som går i andra riktningen kommer från den andra perrongen. Man testade högertrafik, men det blev två trafikströmmar som skulle korsa varandra. Inte optimalt.

2. Gången mellan T-centralen och Centralen. Den förklaring jag har lyckats tänka ut är att gången in under spåren är utformad för vänstertrafik och att spåren längst bort endast används för ankommande tåg som ingen skall gå till. Den principen föll väl lite när pendeltågen blev genomgående och ännu mer när en del regionaltåg blev genomgående.


När man kommer ut från tunnelbanan går man ut i de vänstra spärrarna (alltså åt Pressbyrån-hållet). Förmodligen därför det håller i sig.

EDIT: På T-centralen alltså
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Söderort FTW
 
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 17 dec, 2011 21:10

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » ons 29 jun, 2016 17:57

Söderort FTW skrev:När man kommer ut från tunnelbanan går man ut i de vänstra spärrarna (alltså åt Pressbyrån-hållet). Förmodligen därför det håller i sig.

EDIT: På T-centralen alltså


Ja, men det kunde ju SL ha ändrat på om man ansåg det befogat. Fast även här är det bara en rulltrappa från övre perrongen upp till biljetthallen. Och den ligger till vänster när man skall uppåt.
Om man bortser från rulltrappan så undrar jag hur mycket besvärligare det skulle vara om det blev högertrafik här. Bortsett från att många måste lära om. Det skulle bli lite stökigare nära dörrarna ut till gången under centralens spår.

För numera rätt länge sedan, så var dörrarna i gången in till centralen öppningsbara åt båda hållen mitt i gången, medans de inte gick att trycka upp framåt om man gick till höger.


Kom på att det nog är vänstertrafik även när det är många rulltrappor. T.ex. vid nergången till Östermalmstorgs T-banestation från Birger Jarlsgatan. Här hade man nog kunnat byggt spärrkiosken på andra sidan vid senaste renoveringen, men rulltrapporna vid yttersidorna är inslitna i en riktning. Och jag har hört att rulltrappor som länge bara körts i en riktning inte får användas i motsatt riktning.

Vad gäller Odenplan som jag skrev om tidigare så ligger spärrkiosken till höger när man kommer utifrån. Så där måste trafikantströmmarna korsa varandra eftersom rulltrappan gör att det är vänstertrafik i trappan. Vet inte om detta stör mycket vid rusningstid. Vet inte ens hur mycket rusning det är här när det är som värst. För på ställen med liten trafikantströmning är det väl inga problem om gångvägar korsar varandra.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav Söderort FTW » ons 29 jun, 2016 22:26

LÅ1 skrev:
Söderort FTW skrev:När man kommer ut från tunnelbanan går man ut i de vänstra spärrarna (alltså åt Pressbyrån-hållet). Förmodligen därför det håller i sig.

EDIT: På T-centralen alltså


Ja, men det kunde ju SL ha ändrat på om man ansåg det befogat. Fast även här är det bara en rulltrappa från övre perrongen upp till biljetthallen. Och den ligger till vänster när man skall uppåt.
Om man bortser från rulltrappan så undrar jag hur mycket besvärligare det skulle vara om det blev högertrafik här. Bortsett från att många måste lära om. Det skulle bli lite stökigare nära dörrarna ut till gången under centralens spår.

För numera rätt länge sedan, så var dörrarna i gången in till centralen öppningsbara åt båda hållen mitt i gången, medans de inte gick att trycka upp framåt om man gick till höger.


.


Det finns ingen poäng att försöka fixa något som redan fungerar. SL/Jernhusen har ju snarare bejakat vänstertrafiken där de senaste åren. Minns att det under någon ombyggnad häromåret som gjorde det trängre satt skyltar i taket som sa till folket att hålla till vänster.
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
Söderort FTW
 
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 17 dec, 2011 21:10

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav Lennart Petersen » ons 29 jun, 2016 22:47

Söderort FTW skrev:När man kommer ut från tunnelbanan går man ut i de vänstra spärrarna (alltså åt Pressbyrån-hållet). Förmodligen därför det håller i sig.

EDIT: På T-centralen alltså


Men det finns ju tre utgångar från T-centralen
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav Hechtwagen » ons 29 jun, 2016 23:03

Lennart Petersen skrev:
Söderort FTW skrev:När man kommer ut från tunnelbanan går man ut i de vänstra spärrarna (alltså åt Pressbyrån-hållet). Förmodligen därför det håller i sig.

EDIT: På T-centralen alltså


Men det finns ju tre utgångar från T-centralen


Ja det gör det Herr petimeter men alla här fattar att diskussionen rör blå linjens utgång på vasagatan där trängseln är olidlig i rusningen! :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav Magnus Ahltorp » tor 30 jun, 2016 0:14

LÅ1 skrev:
Söderort FTW skrev:När man kommer ut från tunnelbanan går man ut i de vänstra spärrarna (alltså åt Pressbyrån-hållet). Förmodligen därför det håller i sig.

EDIT: På T-centralen alltså


Ja, men det kunde ju SL ha ändrat på om man ansåg det befogat. Fast även här är det bara en rulltrappa från övre perrongen upp till biljetthallen. Och den ligger till vänster när man skall uppåt.
Om man bortser från rulltrappan så undrar jag hur mycket besvärligare det skulle vara om det blev högertrafik här. Bortsett från att många måste lära om. Det skulle bli lite stökigare nära dörrarna ut till gången under centralens spår.


Det skulle inte bli lite stökigare, det skulle bli ohållbart. Att två så stora strömmar ska byta plats är orimligt. Det är tillräckligt svårt att bara komma över från ena till andra sidan, även när det inte är som mest folk.

Från åtminstone spår 15-19 är det absolut mest naturliga att gå rakt fram och därmed i vänstertrafik, så det skulle bli väldigt onaturligt att byta till högertrafik i den gången, så det är också orimligt.

Förr fanns det handtag på dörrarna mot gången till spår 11-19 som gjorde att de gick att öppna även om man kom från "fel" håll. Nu finns de inte kvar vad jag vet, men det är fortfarande en hel del som smiter in när dörrarna öppnas. Lockelsen att gå in där det finns förbudsskyltar är tydligen stor.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » tor 30 jun, 2016 1:03

Magnus Ahltorp skrev:
LÅ1 skrev:
Söderort FTW skrev:När man kommer ut från tunnelbanan går man ut i de vänstra spärrarna (alltså åt Pressbyrån-hållet). Förmodligen därför det håller i sig.

EDIT: På T-centralen alltså


Ja, men det kunde ju SL ha ändrat på om man ansåg det befogat. Fast även här är det bara en rulltrappa från övre perrongen upp till biljetthallen. Och den ligger till vänster när man skall uppåt.
Om man bortser från rulltrappan så undrar jag hur mycket besvärligare det skulle vara om det blev högertrafik här. Bortsett från att många måste lära om. Det skulle bli lite stökigare nära dörrarna ut till gången under centralens spår.


Det skulle inte bli lite stökigare, det skulle bli ohållbart. Att två så stora strömmar ska byta plats är orimligt. Det är tillräckligt svårt att bara komma över från ena till andra sidan, även när det inte är som mest folk.

Från åtminstone spår 15-19 är det absolut mest naturliga att gå rakt fram och därmed i vänstertrafik, så det skulle bli väldigt onaturligt att byta till högertrafik i den gången, så det är också orimligt.

Förr fanns det handtag på dörrarna mot gången till spår 11-19 som gjorde att de gick att öppna även om man kom från "fel" håll. Nu finns de inte kvar vad jag vet, men det är fortfarande en hel del som smiter in när dörrarna öppnas. Lockelsen att gå in där det finns förbudsskyltar är tydligen stor.

Det jag tänkte mig var väl att det skulle vara vänstertrafik i gången under spåren, även om man bytte sida i gången mot T-centralen. Området däremellan, nedre hallen, är ju ändå lite rörig. Men jag håller med om att det skulle bli sämre än i dag.
Det händer att jag kommer från T-banan och skall upp åt höger, alltså mot norr. Bästa taktik när det är strida folkströmmar är att dra sig åt höger och gå lite för långt, sedan vända och dra sig åt vänster ut ur strömmen. Då slipper man konfrontationen.

Jag tycker att rulltrapporna är idiotiskt placerade. De borde vara parallellt med gångströmmen i nedre hallen. Och så placerade att de stämde med gångriktningarna.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav roggek » tor 30 jun, 2016 9:30

LÅ1 skrev:Jag tycker att rulltrapporna är idiotiskt placerade. De borde vara parallellt med gångströmmen i nedre hallen. Och så placerade att de stämde med gångriktningarna.


Men det tyckte inte Jernhusen, när det gäller att klämma in "butiksyta" på varenda kvadratmillimeter...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav Per Lind » tor 30 jun, 2016 10:35

Man skall gå på vänster sida av vägen så man möter bilar och cyklister.
Man skall möta fotgängare till höger på gångvägen.
Alltså lite dubbelt här. Gå till höger på vänster sida.

Folk som blockerar dörrarna för avstigande finns det gott om, måste vara ett storstadsfenomen för ingen "på landet" kan vara så dum.
Värst är nog Irländarna där ingen släpptes av spårvagnen i Dublin förrän alla påstigande var inne.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2239
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav Verspieder » tor 30 jun, 2016 16:52

I både Tokyo samt andra mindre japanska städer (med 450-900 tusen invånare) är det enkelt och logiskt att gå runt i kollektivtrafikens anläggningar. Vänstertrafik för bilar, tåg i trafiken, samt även för gående i de flesta gångtunnlar och trappor runtom tunnelbane- och pendeltågssystemen. Några undantag med högertrafik för gående finns i vissa trappor/gångar på vissa mindre stationer för att undvika att passagerarströmmarna korsar varandra i onödan, men oavsett om man skulle hålla höger eller vänster som gående var det alltid tillräckligt tydligt skyltat att varenda turist (och inhemsk lantis) kunde göra helt rätt. Man står alltid till vänster i rulltrapporna, för att släppa förbi gående på sin högra sida.
Inga korta tåg. Inget stannande mitt på plattformen. Tågen stannar exakt på den centimeter där det ska stanna, och alla dörrarna kommer därmed i höjd med de markeringar på perrongen som talade om exakt var påstigande skulle köa, på varsin sida om dörren, för att avstigande ska få plats att gå av. Samt gott om uniformspersonal att fråga om man mot all förmodan inte skulle förstå alla tydliga piktogram, stora tydliga kartor och engelska instruktioner.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav roggek » tor 30 jun, 2016 17:00

Verspieder skrev:I både Tokyo samt andra mindre japanska städer (med 450-900 tusen invånare) är det enkelt och logiskt att gå runt i kollektivtrafikens anläggningar. Vänstertrafik för bilar, tåg i trafiken, samt även för gående i de flesta gångtunnlar och trappor runtom tunnelbane- och pendeltågssystemen. Några undantag med högertrafik för gående finns i vissa trappor/gångar på vissa mindre stationer för att undvika att passagerarströmmarna korsar varandra i onödan, men oavsett om man skulle hålla höger eller vänster som gående var det alltid tillräckligt tydligt skyltat att varenda turist (och inhemsk lantis) kunde göra helt rätt. Man står alltid till vänster i rulltrapporna, för att släppa förbi gående på sin högra sida.
Inga korta tåg. Inget stannande mitt på plattformen. Tågen stannar exakt på den centimeter där det ska stanna, och alla dörrarna kommer därmed i höjd med de markeringar på perrongen som talade om exakt var påstigande skulle köa, på varsin sida om dörren, för att avstigande ska få plats att gå av. Samt gott om uniformspersonal att fråga om man mot all förmodan inte skulle förstå alla tydliga piktogram, stora tydliga kartor och engelska instruktioner.



Japaner har en annan mentalitet när det gäller smidighet och hövlighet, något som européer tyvärr i många fall saknar...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav Kantorn » ons 06 jul, 2016 16:04

Jag som "lantis" klarar mig från alla tio, men retar mig mest på skor på sätet och att folk inte släpps ur tågen. Möjligen någon gång att någon sitter på ett sätt så jag inte får plats. Jag är kraftig, jag är man, men jag kan ändå sitta på ETT säte om jag vill. (Med viss svårighet på sjuan dock (de sätena är smala...))
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6897
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » ons 06 jul, 2016 17:51

Kantorn skrev:Jag som "lantis" klarar mig från alla tio, men retar mig mest på skor på sätet och att folk inte släpps ur tågen. Möjligen någon gång att någon sitter på ett sätt så jag inte får plats. Jag är kraftig, jag är man, men jag kan ändå sitta på ETT säte om jag vill. (Med viss svårighet på sjuan dock (de sätena är smala...))

De gamla vagnarna på Lidingöbanan då? Där kan man snacka om smala säten. För de var väl tänkta för två personer?

(Kom av någon oklar anledning att tänka på en gammal text av Tore Skogman: "Far var lång och mor var tjock, så soffan den blev trång")
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav TKO » ons 06 jul, 2016 18:50

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Jag som "lantis" klarar mig från alla tio, men retar mig mest på skor på sätet och att folk inte släpps ur tågen. Möjligen någon gång att någon sitter på ett sätt så jag inte får plats. Jag är kraftig, jag är man, men jag kan ändå sitta på ETT säte om jag vill. (Med viss svårighet på sjuan dock (de sätena är smala...))

De gamla vagnarna på Lidingöbanan då? Där kan man snacka om smala säten. För de var väl tänkta för två personer?

(Kom av någon oklar anledning att tänka på en gammal text av Tore Skogman: "Far var lång och mor var tjock, så soffan den blev trång")


Menar du "Ängby-vagnarna"?
Jo, visst var det 2+2-sittning i dom, åtminstone var det tänkt så...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6046
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » ons 06 jul, 2016 20:36

TKO skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Jag som "lantis" klarar mig från alla tio, men retar mig mest på skor på sätet och att folk inte släpps ur tågen. Möjligen någon gång att någon sitter på ett sätt så jag inte får plats. Jag är kraftig, jag är man, men jag kan ändå sitta på ETT säte om jag vill. (Med viss svårighet på sjuan dock (de sätena är smala...))

De gamla vagnarna på Lidingöbanan då? Där kan man snacka om smala säten. För de var väl tänkta för två personer?

(Kom av någon oklar anledning att tänka på en gammal text av Tore Skogman: "Far var lång och mor var tjock, så soffan den blev trång")


Menar du "Ängby-vagnarna"?
Jo, visst var det 2+2-sittning i dom, åtminstone var det tänkt så...

/TKO

Jag kan inte benämningen på vagnarna. Men jag menar vagnarna som gick åren före avstängningen. Blå och röd inedning. Smala säten var det i alla fall.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav Magnus Ahltorp » tor 07 jul, 2016 0:04

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Jag som "lantis" klarar mig från alla tio, men retar mig mest på skor på sätet och att folk inte släpps ur tågen. Möjligen någon gång att någon sitter på ett sätt så jag inte får plats. Jag är kraftig, jag är man, men jag kan ändå sitta på ETT säte om jag vill. (Med viss svårighet på sjuan dock (de sätena är smala...))

De gamla vagnarna på Lidingöbanan då? Där kan man snacka om smala säten. För de var väl tänkta för två personer?


De nya är trånga fast på höjden. Sitter man på de högre placerade stolarna så behöver man inte vara särskilt lång för att slå i taket om man reser sig oförsiktigt.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav daniel_s » lör 09 jul, 2016 19:19

Magnus Ahltorp skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Jag som "lantis" klarar mig från alla tio, men retar mig mest på skor på sätet och att folk inte släpps ur tågen. Möjligen någon gång att någon sitter på ett sätt så jag inte får plats. Jag är kraftig, jag är man, men jag kan ändå sitta på ETT säte om jag vill. (Med viss svårighet på sjuan dock (de sätena är smala...))

De gamla vagnarna på Lidingöbanan då? Där kan man snacka om smala säten. För de var väl tänkta för två personer?


De nya är trånga fast på höjden. Sitter man på de högre placerade stolarna så behöver man inte vara särskilt lång för att slå i taket om man reser sig oförsiktigt.


De är trånga på bredden också. Trafikantutrymmets inre bredd är bara marginellt större än på A24/A30. Värst av allt är ändå den totala avsaknaden av benutrymme, eftersom podestrarna effektivt omöjliggör alla former av instoppande av fötter under sätet mittemot vilket man på A30/B30 i alla fall kunde använda sig av på merparten av platserna när ingen satt mittemot. A35 och A36 är skräpvagnar helt enkelt, kommer nog aldrig att tycka någonting annat...

Dock tycker jag inte att sätena på någon vagntyp (inklusive bussarna) i SL-trafiken är så smala att det ska behöva vara något problem att sitta två personer bredvid varandra. Det finns såna där machosnubbar som liksom spretar med både knän och armbågar, jag brukar sätta mig extra nära dem så att de tycker att det blir lite jobbigt och se, då har vi plötsligt var sin plats! :cheesygrin:
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav Lennart Petersen » lör 09 jul, 2016 20:45

En 11:e synd i trafiken som jag kom på och borde varit med är små ungar som sparkar, har ni inte varit ute för det ?
Föräldrarna sätter med fördel dom här småglina inte mitt emot sig själva utan gärna mitt emot andra. Och ungen är så liten att fötterna inte når ner till golvet men efter ett tag blir dom otåliga och så får man en spark som i bästa fall missar benen och byxan. Den tafatte föräldern säger ifrån lite "nä-nä" med en gest och så är det stilla i 20 sekunder och så kommer sparkandet igen följt av det där "nä-nä " och en avvärjande hand.
Sätt ungen i eget knä eller mitt emot sig själv så är det o.k
Hoppas att det framgår att det inte är ungarna jag är sur på men vi har för många icke uppfostrade föräldrar ute...
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: De tio värsta synderna i kollektivtrafiken

Inläggav minimum traction » lör 09 jul, 2016 23:11

Per Lind skrev:Man skall gå på vänster sida av vägen så man möter bilar och cyklister.
Man skall möta fotgängare till höger på gångvägen.
Alltså lite dubbelt här. Gå till höger på vänster sida.

Eller om det blir lättare att komma ihåg: som fotgängare håller man till vänster på vägbana som man delar med fordon. (Vill man ha uppsikt över dem man löper störst risk att bli påkörd av eller vill man vända dem ryggen?)
Syndas mot hela tiden, men eftersom det gäller även vägbana utan kollektivtrafikfordon faller det utanför ämnet.

Fotgängare emellan går man vanligen till höger. Med undantag av typ nämnda i tråden, men å andra sidan resulterar kollisioner mellan fotgängare sällan i död eller livslång invaliditet.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 20:04

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst