Miljoner till kollektivtrafik i Norrköping och Linköping

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Miljoner till kollektivtrafik i Norrköping och Linköping

Inläggav Thomas Lange » fre 24 jun, 2016 16:17

Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Re: Miljoner till kollektivtrafik i Norrköping och Linköping

Inläggav Eleganten » lör 25 jun, 2016 14:08

Ja det absolut bästa vore om det blev raka spåret från Ljura Centrum genom Vasaparken, med nya spår i Olai Kyrkogata som sedan kopplades samman med de befintliga i Nygatan. Det stickspår som idag finns i Nygatan skulle kunna bli en del i den nya utbyggnaden. Genom att dra spårvägen enligt denna modell, så skulle det också i praktiken tvinga linje 2 till Drottninggatan.
Ska du till Arslätt, ta linje 862 så kommer du rätt!
Eleganten

Inläggav X12 » lör 25 jun, 2016 17:14

Ska motprestationerna för Norrköping tolkas som att bussarna ska separeras från spårvagnarna på Östra Promenaden?
X12

Inläggav leifd » lör 25 jun, 2016 20:46

Varför ska alla till Drottninggatan ??
Man åker ju lika fort "Över Öster" och alla som bor här på Öster behöver ju också ha bra kollektivtrafik.
Allternativ är ju naturligtvis att även bygga klart Kungsgatan och dra linjen där.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav leifd » lör 25 jun, 2016 20:54

X12 skrev:Ska motprestationerna för Norrköping tolkas som att bussarna ska separeras från spårvagnarna på Östra Promenaden?

Tror mer detta är ett utslag av okunnig journalist. Finns inte plats för mer separering än idag och trafiksignalanläggningen fick nytt styrsystem så sent som under senhösten 2015.
Någon direkt förbättring kan man väl inte märka, felet är helt enkelt att de är för många bilar. Låter man dessa vänta mer, så blir det köer och trafiken blockerar varandra.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav bark » mån 27 jun, 2016 10:01

En lös fundering: Om det nu blir spår genom Vasaparken (och senare spår vidare söderut på Gamla Övägen), vad händer då med Trozelligatan?

En ny lägre trafikerad linje som går runt Klingsberg?
Användarvisningsbild
bark

Inläggav X12 » mån 27 jun, 2016 15:08

Det nämndes i NT för ett tag sen att det fanns planer på att återuppta begränsad trafik i Klingsbergsslingan i samband med att skolverksamheten där utökas. Sen finns det ju ett utbyggnadsalternativ till Vrinnevisjukhuset som utgår från Klingsberg och går mot sjukhuset öster om Gamla Övägen. Men det senare känns spontant inte jättesannolikt.
X12

Inläggav Eleganten » mån 27 jun, 2016 18:01

Ur psykologisk synvinkel upplevs Drottninggatan som snabbare för resenären, då Östra Promenaden alltid setts som en omväg. Därtill är Norrköping fortfarande unik på det sättet att man har ett levande centrum kvar. Och då är kvarteren utmed Drottninggatan mer lockande än hållplatslägena på Nygatan.

Sedan har restiderna blivit längre. Idag tar en resa från Ringdansen Centrum till Resecentrum cirka 26-30 minuter.
Att jämföras med 113 som tog cirka 13-17 minuter från Ringdansen (Navestad C) till Karl Johans park medan linjen fortfarande trafikerade Drottninggatan. Så ur den synvinkeln har utvecklingen inte gått framåt.

På med solbrillorna nu - Trevlig sommar 8)
Ska du till Arslätt, ta linje 862 så kommer du rätt!
Eleganten

Inläggav minimum traction » tis 28 jun, 2016 20:31

Nästan fördubblad restid då spårväg ersatte buss (även om spårvagnen hade gått Drottninggatan), det är riktigt generaldålig reklam för spårväg och kollektivresande och borde kanske ha åtgärdats samtidigt som man började förlänga linjen från Klingsberg. Litet oroande överhuvudtaget, denna politiska frimodighet att låta kollektivtrafik gå omvägar och på andra sätt långsamt. Den är liksom inte utan konkurrens.

Men sådant är det kanske bara jag som bryr sig om här…
minimum traction

Inläggav leifd » tis 28 jun, 2016 22:04

Nu tycker ju jag faktiskt att ni drar lite väl höga växlar på detta med restid.
Man har ju inte bara byggt en spårväg i samma sträckning som en busslinje som på 60-talsmaner drog rakaste vägen.
Nej man har istället omdanat alla de stadsdelar som man låter spårvägslinjen passera. En omdaning som betyder att man även får en förtätning och en mycket trevligare miljö.
Dessutom har vi ju idag ett samhälle där man sänker hastigheterna i städerna, för att minska antalet olyckor, vilket ju naturligtvis även påverkar kollektivtrafiken.

Om nu linje 2:s linjesträckning är så dålig, hur kommer det sej då att resandet ökat väldigt många procent (många fler än man vågat hoppas).

Sen ifrågasätter jag som vanligt om alla anonyma skribenter, som verkar vara så duktiga på kollektivtrafik, ens har varit på de platser vi skriver om.
Då menar jag ju naturligtvis inte bara någon enstaka gång vid något evenemang, utan helst kontinuerligt under många år. Visst ska kollektivtrafik vara snabb, men man måste ju se till samhällsutvecklingen och inte bara räkna minuter, precis som om utvecklingen stått helt stilla.

Känns som man lika bra kan sluta skriva här, eller så får man väl bli inkognito själv också.
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav minimum traction » tis 28 jun, 2016 23:06

Oförskämt av dig att misstänkliggöra en för att man är anonym. Om du uppehåller dig det allra minsta på nätet så vet du att det är sed. Det bör inte heller vara särskilt svårt att förstå att även hederliga människor kan ha skäl till det. Dessutom är det god sed att bedöma inlägg efter vad som står i dem, inte efter spekulationer om saker som inte står. När du har ändrat den attityden kanske jag svarar, nu får jag ingen lust.
minimum traction

Inläggav zeke2 » fre 01 jul, 2016 16:24

minimum traction skrev:Nästan fördubblad restid då spårväg ersatte buss (även om spårvagnen hade gått Drottninggatan), det är riktigt generaldålig reklam för spårväg och kollektivresande och borde kanske ha åtgärdats samtidigt som man började förlänga linjen från Klingsberg. Litet oroande överhuvudtaget, denna politiska frimodighet att låta kollektivtrafik gå omvägar och på andra sätt långsamt. Den är liksom inte utan konkurrens.

Detta är ju helt fel. Sista året som buss 113 trafikerade Resecentrum och Kvarnberget så tog en resa 29 minuter.
Med linje 2 tar detta idag enligt tidtabell 31 minuter.
Förlängningen av restid skedde alltså redan då linje 113 flyttades till Kungsgatan från Drottningggatan, och har ingenting övergången till spårvagn att göra
zeke2

Inläggav minimum traction » fre 01 jul, 2016 19:18

Med risk för att låta som om jag skyllde från mig har jag ingen egen erfarenhet av det utan kommenterade inlägget ovanför, då jag såg ett möjligt nytt fall av en restidsnonchalans som jag har stött på även på andra håll. (Jag känner dock folk i Norrköping, som händelsevis också tycker det är tröttsamt med den långa restiden åt Navestadshållet, och är där då och då så bara skrivbordskunskap är det inte.)

Men även av det du skriver verkar det som om trafikmedlet har något med saken att göra. Åtminstone såtillvida som tråcklandet över Söderstaden och Öster sammantaget lägger till en del, genom både omvägarna och snäva kurvor. En buss över Kungsgatan ska ju jämföras med en spårvagn över Kungsgatan, inte med en över Söderstaden och Öster och inte heller med buss eller spårvagn över Drottninggatan.
minimum traction

Inläggav twr » mån 04 jul, 2016 9:58

minimum traction skrev:Nästan fördubblad restid då spårväg ersatte buss (även om spårvagnen hade gått Drottninggatan), det är riktigt generaldålig reklam för spårväg och kollektivresande och borde kanske ha åtgärdats samtidigt som man började förlänga linjen från Klingsberg. Litet oroande överhuvudtaget, denna politiska frimodighet att låta kollektivtrafik gå omvägar och på andra sätt långsamt. Den är liksom inte utan konkurrens.

Det är bland annat därför som Ljuralänken planeras, för att minska restiden med 3 minuter.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » mån 04 jul, 2016 10:01

leifd skrev:Nu tycker ju jag faktiskt att ni drar lite väl höga växlar på detta med restid.
Man har ju inte bara byggt en spårväg i samma sträckning som en busslinje som på 60-talsmaner drog rakaste vägen.
Nej man har istället omdanat alla de stadsdelar som man låter spårvägslinjen passera. En omdaning som betyder att man även får en förtätning och en mycket trevligare miljö.
Dessutom har vi ju idag ett samhälle där man sänker hastigheterna i städerna, för att minska antalet olyckor, vilket ju naturligtvis även påverkar kollektivtrafiken.

Om nu linje 2:s linjesträckning är så dålig, hur kommer det sej då att resandet ökat väldigt många procent (många fler än man vågat hoppas).

Sen ifrågasätter jag som vanligt om alla anonyma skribenter, som verkar vara så duktiga på kollektivtrafik, ens har varit på de platser vi skriver om.
Då menar jag ju naturligtvis inte bara någon enstaka gång vid något evenemang, utan helst kontinuerligt under många år. Visst ska kollektivtrafik vara snabb, men man måste ju se till samhällsutvecklingen och inte bara räkna minuter, precis som om utvecklingen stått helt stilla.

Känns som man lika bra kan sluta skriva här, eller så får man väl bli inkognito själv också.

Jag tror inte det finns något samband med anonymitet och kunskapsnivå. Och du har ju faktiskt inte ditt fullständiga namn heller, inte så lätt att ta reda på vem du är om man är nyfiken. Detta har vi diskuterat förut dessutom! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » mån 04 jul, 2016 10:02

minimum traction skrev:Oförskämt av dig att misstänkliggöra en för att man är anonym. Om du uppehåller dig det allra minsta på nätet så vet du att det är sed. Det bör inte heller vara särskilt svårt att förstå att även hederliga människor kan ha skäl till det. Dessutom är det god sed att bedöma inlägg efter vad som står i dem, inte efter spekulationer om saker som inte står. När du har ändrat den attityden kanske jag svarar, nu får jag ingen lust.

Bra inlägg! Stå på dig! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » mån 04 jul, 2016 11:54

Fast det är väl bättre att säga att nuvarande sträckning inte är någon bra lösning för resenärer från Kvarnberget till Resecentrum, det har väl inte heller varit det som har varit fokus och det är väl inte heller så många som har resecentrum som målpunkt; bytena till andra linjer sker ju främst vid Söder Tull.

Har man så mycket biltrafik dock att man inte kan prioritera spårvagnarna, ja då får man väl införa trängseskatt eller på något annat sätt begränsa biltrafiken. Ett effektivt sätt brukar vara att höja parkeringsavgifterna i centrum.

Medelhastigehten ligger alltså på ca 15 km /h för linje 2. Det är inte acceptabelt för en attraktiv trafik. Men därtill har man alltså 32 hållplatser på en linjelängd som är på 11,8 km, vilket alltså innebär en hållplats var 370:e meter i genomsnitt. Detta drar ju också ner hastigheten, vilket det väl även gör att spårvagnsförarna fortfarande viserar biljetter ombord (om man inte har reskassa (motsvarande)). Här är det väl alltså mer frågan om tänk buss, kör spårvagn för att travestera ett känt uttryck.
Lars_L

Inläggav X12 » mån 04 jul, 2016 17:09

Lars_L skrev:Har man så mycket biltrafik dock att man inte kan prioritera spårvagnarna, ja då får man väl införa trängseskatt eller på något annat sätt begränsa biltrafiken. Ett effektivt sätt brukar vara att höja parkeringsavgifterna i centrum.

Jag tror det är en betydande andel genomfartstrafik på Östra Promenaden; det är ju den kortaste vägen mellan E4/RV55 och E22. För den är ju varken P-avgifter eller trängselskatt lösningen. Kommunen planerar dock en ny bro, längre öster ut, över strömmen för att leda bort genomfartstrafiken, men den lär ta sin tid att förverkliga.

För att förbättra framkomligheten kanske man skulle kunna begränsa biltrafikens möjlighet att korsa och göra vänstersväng över spårvägen. Den stora trafikströmmen går ju ändå parallellt med spårvägen. Tar man exempelvis bort möjligheten för södergående biltrafik att svänga vänster vid Hantverkaregatan kan man få bort en grönfas med mindre väntetider som följd.

Lars_L skrev:en hållplats var 370:e meter i genomsnitt. Detta drar ju också ner hastigheten

Instämmer, tycker det skulle behöva glesas ut mellan hållplatserna. Den nya delen, mellan Ljura C-Kvarnberget har ett hållplatsavstånd på 440m. Medan den gamla delen mellan Söder Tull-Fridvalla har 340m. Tar man bort Ö Eneby K:a, Cederborgsvägen, Himmelstalundsvägen och Stortorget skulle man komma upp i 420m norr om Söder Tull.

Lars_L skrev:spårvagnsförarna fortfarande viserar biljetter ombord

Nej. På M06:orna, som ju utgör majoriteten av vagnarna, har ju inte förarna någon möjlighet att visera biljetter. På M97:orna händer det att förarna emellanåt sneglar lite på någons SMS-biljett, men det är knappast så att det har någon betydande påverkan på restiden.
X12

Inläggav Per Lind » tis 05 jul, 2016 15:13

minimum traction skrev:Oförskämt av dig att misstänkliggöra en för att man är anonym. Om du uppehåller dig det allra minsta på nätet så vet du att det är sed. Det bör inte heller vara särskilt svårt att förstå att även hederliga människor kan ha skäl till det. Dessutom är det god sed att bedöma inlägg efter vad som står i dem, inte efter spekulationer om saker som inte står. När du har ändrat den attityden kanske jag svarar, nu får jag ingen lust.

Nja, uppträda med eget namn ger nog mer styrka åt inläggen, att våga stå för det man skriver.
Viss anonymitet om kan väl vara ok om man skriver negativt om sin arbetsgivare men då kommer åsikterna säkert ut ändå.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Inläggav twr » tis 05 jul, 2016 15:39

Per Lind skrev:

Nja, uppträda med eget namn ger nog mer styrka åt inläggen, att våga stå för det man skriver.
Viss anonymitet om kan väl vara ok om man skriver negativt om sin arbetsgivare men då kommer åsikterna säkert ut ändå.
-Per

Vadå "våga stå för"? Det kan väl finnas många skäl till att välja ett alias? De flesta skribenter här har ju gjort det, inklusive många av de mest insatta. Du tillhör faktiskt en av få som har ditt riktiga namn. I mina ögon gör det dig varken mer eller mindre pålitlig. Det är inläggen som bör bedömas, inte namnen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik