Vad händer i Lyon Part Dieu?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Vad händer i Lyon Part Dieu?

Inläggav Per Lind » tis 14 jun, 2016 12:41

När SL var på studieresa till Frankrike/Lyon 2014 såg jag att det byggdes en stor vändplats två stora kvarter söder(?) om SNCF-stationen.
Någon direkt förklaring fanns inte då eftersom T3 vände straxt norr(?) om stationen och Rhone-express mitt emot stationsingången.
T4 gick som genomgående linje.
Nu har man avkortat T3 och Rhone-express till en nya vändplatsen samt avkortat T4 ganska långt från stationen, där T4 och T2 korsar varandra.
Kan inte hitta något om varför spårvägslinjerna är avkortade någonstans, vare sig i Blickpunkt Straßenbahn eller på nätet.
Någon som vet?
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind

Re: Vad händer i Lyon Part Dieu?

Inläggav twr » tor 16 jun, 2016 17:34

Per Lind skrev:När SL var på studieresa till Frankrike/Lyon 2014 såg jag att det byggdes en stor vändplats två stora kvarter söder(?) om SNCF-stationen.
Någon direkt förklaring fanns inte då eftersom T3 vände straxt norr(?) om stationen och Rhone-express mitt emot stationsingången.
T4 gick som genomgående linje.
Nu har man avkortat T3 och Rhone-express till en nya vändplatsen samt avkortat T4 ganska långt från stationen, där T4 och T2 korsar varandra.
Kan inte hitta något om varför spårvägslinjerna är avkortade någonstans, vare sig i Blickpunkt Straßenbahn eller på nätet.
Någon som vet?
-Per

Menar du möjligen "deux"? :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav minimum traction » tor 16 jun, 2016 18:37

Hittar inte mycket ens på den regionala trafikmyndighetens sida (som tidsramar och provisoriekartor), men det verkar som om man ökar väntutrymmet och bygger om hållplatserna för större framtida flexibilitet, större nutida ostördhet för spårvagn 3 samt inrättar en reservvändplats för (t.ex.?) trafikstörningar.

http://www.sytral.fr/325-la-part-dieu.htm
minimum traction

Inläggav C12C3C3C12 » tor 16 jun, 2016 21:30

minimum traction skrev:Hittar inte mycket ens på den regionala trafikmyndighetens sida (som tidsramar och provisoriekartor), men det verkar som om man ökar väntutrymmet och bygger om hållplatserna för större framtida flexibilitet, större nutida ostördhet för spårvagn 3 samt inrättar en reservvändplats för (t.ex.?) trafikstörningar.

http://www.sytral.fr/325-la-part-dieu.htm

Yupp borde stämma, Google translate: "The layout of the platform Part-Dieu Villette South (Lyon 3rd) includes performing a waiting area and regulation of trains and dock.

This arrangement is intended to facilitate the exploitation of the multimodal transport hub of the Part-Dieu.

This arrangement allows:

offirir of T3 to the possibility of regulating the trams with a waiting area in Part-Dieu,
create a backup terminus where access point difficult to Part-Dieu Villette,
the preservation of possible adaptations to the transport network operational developments in common (especially T4 tram lines, T3 and Rhônexpress)."
C12C3C3C12

Inläggav minimum traction » tor 16 jun, 2016 21:54

Jag menade inte att jag var osäker på texten, bara på om de avstängningar Per Lind förtalde om berodde på det. Troligen gjorde de väl det, fast arbetena tycks väldigt långdragna, men den information jag fann var väldigt knapp. Inget "aktuella trafikstörningar" heller t.ex.
minimum traction

Återgå till Allmänt om lokaltrafik