Kontrollavgift för de som åker på periodbiljett?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Kontrollavgift för de som åker på periodbiljett?

Inläggav TKO » tor 09 jun, 2016 14:41

Inge skrev:
Lennart Petersen skrev: Och t.ex ett presentkort torde vara just en fordran på utställande företag. Man har ju inte fått något förrän man växlar in kortet in varor och skulle företaget ha hunnit gå i konkurs kan man känna sig blåst med en tämligen oprioriterad fordran i konkursboet

Men hur är det med prioritetsordningen egentligen?

Är det verkligen ingen skillnad på förvaltade medel och icke levererade köp? - Jag vet inte, men ser det inte som omöjligt att det faktiskt är det.

Jag menar att det är rimligt att den som bara har medel stående på sin reskassa borde vara prioriterad framför tex personal och leverantörer. För den som däremot har genomfört köpet är förstås leveransen oprioriterad.

Skuggbanker (engelska shadowbanking), dvs bankverksamhet som inte uppfyller bankrörelsedefinitionen och därför klarar sig under diverse krav och granskningar är ju ett samhällsproblem. Det bör inte vara allt för gynnsamt att driva sådan bankverksamhet och därför borde man inte ha rätt till en gynnsammare prioriteringsordning än vanliga banker.

Även om den nuvarande skötseln av SL:s (och SLL:s) affärer lämnar mycket i övrigt att önska tror jag nog att signaturen "Inge" inte behöver vara orolig för att bolaget går i konkurs!

tröstar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 12 jun, 2016 22:47

Lars_L skrev:
Men givetvis kan ju ingen se om kortet har blippats ifall man nu har ett aktiverat periodkort. Visst, det finns ju i loggfiler om nu någon skulle gå in i dem, men det är ju givetvis inget som kontrollanterna kan se i deras handdatorer.

Jodå, det går alldeles utmärkt. Senaste datum och klockslag då kortet lästes av i någon access-maskin lagras på kortet, även om det aktuella färdbeviset är en periodbiljett. Det kan, med några extra knapptryckningar läsas i kontrollörernas handdatorer.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Magnus Ahltorp » mån 13 jun, 2016 12:21

dr Cassandra Nojdh skrev:
Lars_L skrev:
Men givetvis kan ju ingen se om kortet har blippats ifall man nu har ett aktiverat periodkort. Visst, det finns ju i loggfiler om nu någon skulle gå in i dem, men det är ju givetvis inget som kontrollanterna kan se i deras handdatorer.

Jodå, det går alldeles utmärkt. Senaste datum och klockslag då kortet lästes av i någon access-maskin lagras på kortet, även om det aktuella färdbeviset är en periodbiljett. Det kan, med några extra knapptryckningar läsas i kontrollörernas handdatorer.

Och kan ses av vem som helst genom att gå till en SL Access-automat.
Magnus Ahltorp

Inläggav Lennart Petersen » mån 13 jun, 2016 15:36

Magnus Ahltorp skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
Lars_L skrev:

Och kan ses av vem som helst genom att gå till en SL Access-automat.

Eller på Internet hos sl.se och "Mitt SL"
Uppgifterna bevaras i två månader
Lennart Petersen

Inläggav 2763 » mån 13 jun, 2016 22:04

Jag har en app i telefonen som läser av diverse reskort. En av de enklaste parametrarna att kolla är senaste avläsning. Så det så.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Inge » lör 18 jun, 2016 21:48

Inge skrev:Det var ett bra påpekande. Jo, jag visste att ordet i dess nuvarande betydelse hade italienskt ursprung. Jag har däremot länge trott att det även där var från betydelsen hög, ansamling. Båda orden har samma etymologiska ursprung. Huruvida det varit min egen hjärna som därför någongång tagit en genväg eller om detta är något jag hört kan jag inte längre svara på.

1. bank, sandbank o. d., 1644; från
lty., ty. bank (av germ. *banki-, identiskt
med det inhemska bänk; jfr bank 2),
möjl. delvis lånat från eng. bank, som
sannol. självt har nord. ursprung; av
samma stam som backe (se d. o.); i
betyd, ’mörk molnvägg’ väl inhemskt;
jfr da. banke, sand- o. molnbank, som
enl. Falk-Torp är ett inhemskt ord.

2. bank, penninginrättning, 1642 =
da., från lty., ty. el. holl. bank, jfr fra.
banque; av ital. banco (se banko) o.
banca, som självt lånats från germ.
bank- i bank 1 o. sålunda är etymologiskt
identiskt med bänk; egentl.:
växlarebänk.

Slår man vidare i literaturen finner man att orden ännu tidigare haft samma ursprung som böja och bända. Så bank och bänk betyde väl antagligen ursprungligen "den böjda" respektive "den tillböjda".

Jag tackar för rättelsen och funderar vidare på vilka språkliga kopplingar medeltidsmänniskan kan tänkas ha gjort. Att renässansmänniskan gick till bänken har ju med tydlighet klarlagts.

Intressant i sammanhanget är att när Lombarderna/Langobarderna, det folk som givit oss den moderna betydelsen av penningbank, trängde ner i Italien fanns där redan från den antika världen något som på latin kallades argentaria. Ordagrant torde det betyda ungefär silversamling. Funktionen var den moderna bankens. Langobarderna talade vid tiden ett germanskt språk. Man kan ju undra vilket ord de satte på argentarian?

Det här ligger ju lite vid sidan av ämnet. Men jag har undersökt hur den italienska växlarebänken såg ut och det var en kistbänk där man förvarade pengarna. Dvs en "bank" i precis samma betydelse som "sandbank" trots allt. Dvs om "sandbank" som jag trodde kommit via betydelsen ansamling och inte backe....(Fortfarande samma ursprung dock.)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » tis 21 jun, 2016 23:30

Stockholmdirekt.se: "Varför ska jag blippa mitt månadskort här egentligen?".
Ur artikeln:
SL:s nya biljettstolpar har varit i bruk i två veckor och ganska omgående dök frågor upp. Enligt SL:s informatörer på perrongerna ska ALLA blippa sina kort – även de som har månadskort. Men varför egentligen? Det ärliga svaret är att det behöver du inte – men gör det helst ändå.

Det där var väl egentligen ganska självklart.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik