Chockhöjning av Arlandas passageavgift

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Chockhöjning av Arlandas passageavgift

Inläggav Bo Rengmark » tis 24 maj, 2016 21:32

Trafiknämnden väntas 31 maj besluta att passageavgiften vid Arlanda C höjs från 85 till 120 kronor. Vad kommer att hända sen? Flygbussarna ligger säkert i startgroparna med sina 99 kronor. Och hur kommer det att gå med att uppfylla kraven på minskade utsläpp från motorfordonstrafiken?
http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2016/31%20maj%202016/p10-TN-2016-0520-Hojning-avgiften-resenarer-Arlanda-SLUT2016-05-11.pdf
Bo Rengmark

Re: Chockhöjning av Arlandas passageavgift

Inläggav daniel_s » tis 24 maj, 2016 22:17

120 kr är ju fortfarande billigt jämfört med såväl en taxiresa till Arlanda som ett par dygns parkering där.
daniel_s

Inläggav Lennart Petersen » tis 24 maj, 2016 22:47

Bo Rengmark skrev:Trafiknämnden väntas 31 maj besluta att passageavgiften vid Arlanda C höjs från 85 till 120 kronor. Vad kommer att hända sen? Flygbussarna ligger säkert i startgroparna med sina 99 kronor. Och hur kommer det att gå med att uppfylla kraven på minskade utsläpp från motorfordonstrafiken?
http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2016/31%20maj%202016/p10-TN-2016-0520-Hojning-avgiften-resenarer-Arlanda-SLUT2016-05-11.pdf

Tjaa vad säger man :
" Konsekvenser för miljön
Bedöms inte vara relevant för ärendet ."
Då är det väl så som dom säger.
Det speciella utsläppstaket för Arlanda flygplats som inkluderade marktransporterna är också slopat så det behöver man inte bry sig om.
Men det var ju ett intressant avtal som säger att minskat resande ger högre avgifter, annars i en marknadsekonomi så brukar man väl pröva sänkningar om inte kunderna strömmar till i önskad utsträckning.
Varför köpa allt det där som det är. Kunde man inte sätta hårt emot och säga att vi kör över Märsta i stället ?
Ett snabbgående tåg som kör Cst-Märsta på 20min och en anslutande direkt bekväm turristbuss till terminalerna ?
Lennart Petersen

Inläggav Båtsman » tis 24 maj, 2016 22:57

Bo Rengmark skrev:Och hur kommer det att gå med att uppfylla kraven på minskade utsläpp från motorfordonstrafiken?

Det har ingen betydelse i sammanhanget. Att köra en bil (inte åka buss alltså) Stockholm-Arlanda ger 5 kg koldioxid. En flygresa släpper sedan ut 0,75 kg/mil och stol, så det är bara att multiplicera, men ett par hundra kg blir det från även en kort flygresa. En bilresa till Arlanda motsvarar alltså i storleksordningen en procent av koldioxidutsläppen för resan ifråga, så som sagt, det saknar helt betydelse i sammanhanget.

Köp en utsläppsrätt istället! 1 ton för du för 170 kr. En mycket bättre satsning för miljön! Om det nu var den man var intresserad av.
"If you want the truth to stand clear before you, never be for or against. The struggle between "for" and "against" is the mind's worst disease." Sent-ts'an c 700 BC
Användarvisningsbild
Båtsman

Inläggav Inge » tis 24 maj, 2016 23:33

Ett alternativ är ju att välja ett flyg som går till Bromma. I de flesta fall blir både flygresan och landresan kortare.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » tis 24 maj, 2016 23:45

Inte så konstigt att detta händer. Eftersom Arlandabanan byggdes med en PPP/OPS-lösning så är det självklart att det är den s k "marknaden" som bestämmer priset, dvs att man tar ut så stor avgift som möjligt. De skall ju också tjäna pengar!
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav BSB101 » ons 25 maj, 2016 9:15

Lennart Petersen skrev: Ett snabbgående tåg som kör Cst-Märsta på 20min och en anslutande direkt bekväm turristbuss till terminalerna ?

Finns det plats för dessa snabbgående tåg mellan Stock C och Märsta utöver dagens trafik? Ska vanlig SL-taxa gälla eller ska resenärerna få betala vad det kostar att köpa in turistbussar?

Om man nu inte är beredd att betala 120 kronor för att passera spärrarna på Arlanda finns det redan idag ett antal alternativ att välja mellan, bland annat med SL-buss från Märsta.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Harald » ons 25 maj, 2016 11:05

Odd skrev:Inte så konstigt att detta händer. Eftersom Arlandabanan byggdes med en PPP/OPS-lösning så är det självklart att det är den s k "marknaden" som bestämmer priset, dvs att man tar ut så stor avgift som möjligt. De skall ju också tjäna pengar!

Nu är det ju inte marknaden som bestämmer priset eftersom det inte finns någon marknad för järnvägsstationstjänster i Arlanda. De är monopoliserade där liksom i resten av landet. Det är bara en annan monopolist. För att det ska vara en marknad ska det finnas många säljare och många köpare.
Harald

Inläggav Odd » ons 25 maj, 2016 15:13

Harald skrev:
Odd skrev:Inte så konstigt att detta händer. Eftersom Arlandabanan byggdes med en PPP/OPS-lösning så är det självklart att det är den s k "marknaden" som bestämmer priset, dvs att man tar ut så stor avgift som möjligt. De skall ju också tjäna pengar!

Nu är det ju inte marknaden som bestämmer priset eftersom det inte finns någon marknad för järnvägsstationstjänster i Arlanda. De är monopoliserade där liksom i resten av landet. Det är bara en annan monopolist. För att det ska vara en marknad ska det finnas många säljare och många köpare.

Även mono-/oligopol är en marknad, så i slutändan är det nog samma sak vi menar.

Finns det något monopolavtal som talar om att inget annat bolag får bygga en järnväg till Arlanda, eller är det fritt fram för "vem som helst", kanske även Trafikverket, att bygga en ny järnväg parallellt med Arlandabanan och en ny, egen, station på flygplatsen?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Lennart Petersen » ons 25 maj, 2016 16:15

BSB101 skrev:
Lennart Petersen skrev: Ett snabbgående tåg som kör Cst-Märsta på 20min och en anslutande direkt bekväm turristbuss till terminalerna ?

Finns det plats för dessa snabbgående tåg mellan Stock C och Märsta utöver dagens trafik? Ska vanlig SL-taxa gälla eller ska resenärerna få betala vad det kostar att köpa in turistbussar?

Om man nu inte är beredd att betala 120 kronor för att passera spärrarna på Arlanda finns det redan idag ett antal alternativ att välja mellan, bland annat med SL-buss från Märsta.

Man gör SL-UL pendel direktgående Cst-Märsta på ca 20min , vanlig SL-taxa , tycker man turistbuss blir för dyrt kan det ju vara en vanlig buss direkt till terminalerna.
Och ja kanske helt utopiskt och ogenomförbart men på något sätt borde väl SL kunna reagera om konsortiet bara höjer avgifterna.
Att höja för att resandevolymen minskat låter ju också emot allt vanligt marknadstänkande
Lennart Petersen

Inläggav ADDE » ons 25 maj, 2016 18:21

Något man kunde ha gjort istället för Arlandabanan hade varit att bygga ut Märsta station som en regionaltågssataion likt Flemingsberg, med 3 plattformar (en för pendel) och så har man en shuttle till Arlandas flygplats olika terminaler, t.ex. en egen liten tunnelbana mellan Märsta-Alranda Terminal 2 &3, Terminal 4 & slutligen Terminal 5, samt till andra delar av flygplatsområdet.

Detta var väl en vanlig lösning i Tyskland. Düsseldorf flygplats hade en sådan shuttle i form av en monorail...
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav BSB101 » tor 26 maj, 2016 8:09

Lennart Petersen skrev:
BSB101 skrev:

Man gör SL-UL pendel direktgående Cst-Märsta på ca 20min , vanlig SL-taxa , tycker man turistbuss blir för dyrt kan det ju vara en vanlig buss direkt till terminalerna.

Frågan är fortfarande om det finns plats på spåren. Sedan skulle det även innebära färre avgångar mellan CST - Upplands Väsby om man gjorde J38 till en direktlinje.

Att höja för att resandevolymen minskat låter ju också emot allt vanligt marknadstänkande

Inte nödvändigtvis. Om det är resandet på Arlanda Express som minskat efter att SL började köra utan byte till Arlanda är det naturligt att höja priset. Detta då det blir dyrare att åka med en konkurrent till Arlanda Express och därmed hoppas Arlanda Express att fler ska åka med dem.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav spårsnoken » tor 26 maj, 2016 9:09

ADDE skrev:Något man kunde ha gjort istället för Arlandabanan hade varit att bygga ut Märsta station som en regionaltågssataion likt Flemingsberg, med 3 plattformar (en för pendel) och så har man en shuttle till Arlandas flygplats olika terminaler, t.ex. en egen liten tunnelbana mellan Märsta-Alranda Terminal 2 &3, Terminal 4 & slutligen Terminal 5, samt till andra delar av flygplatsområdet.

Detta var väl en vanlig lösning i Tyskland. Düsseldorf flygplats hade en sådan shuttle i form av en monorail...

---------------------------------------------

Eller en mycket billigare spårvagnslinje....
Vad? Fick man inte säga 'spårvagn' nuförtiden i det här forumet?

mvh/spårsnoken
spårsnoken

Inläggav Bo Rengmark » tor 26 maj, 2016 13:59

daniel_s skrev:120 kr är ju fortfarande billigt jämfört med såväl en taxiresa till Arlanda som ett par dygns parkering där.

Om 120 kronor är billigt beror nog på vem man frågar.
Jag ska möta en ankommande flygresenär och kontaktade SL kundtjänst om passageavgiften. Jag fick veta att denna måste jag betala även om jag kommer med buss 579 eller 583. Då jag inte riktigt trodde på detta kontaktade jag SL igen och då svarade man att avgiften bara tas ut om man åker pendeltåg och man får inte stiga av på plattformen utan att betala. Jag har hört från annat håll att man visst får stiga av på Arlanda C men att man inte får passera spärren.
Därför undrar jag om någon vet om det är möjligt att åka uppför rulltrappan och vänta på besökaren innanför spärrarna. I alla fall jag tycker det är dyrt att betala 170 alt. 240 kronor efter höjningen, utan att företa en flygresa.
Bo Rengmark

Inläggav ADDE » tor 26 maj, 2016 14:02

Det är ju ingen som stoppar dig från att kliva av plattformen och vänta innanför spärrarna på Arlanda C.

Men passagebiljetten gäller i 75 minuter så du kan passera spärren fram och tillbaka under den tiden!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Bo Rengmark » tor 26 maj, 2016 14:32

ADDE skrev:Det är ju ingen som stoppar dig från att kliva av plattformen och vänta innanför spärrarna på Arlanda C.

Men passagebiljetten gäller i 75 minuter så du kan passera spärren fram och tillbaka under den tiden!

Så här står det på SLs hemsida:
Arlanda passagebiljett är en tilläggsbiljett som du som har en giltig SL-biljett måste komplettera med för att passera in eller ut från tågstationen vid Arlanda flygplats. Biljetten gäller i två timmar från köptillfället och kan användas en gång.
Bo Rengmark

Återgå till Allmänt om lokaltrafik