SL-kortet kan bli dyrare (Ur dagens SvD)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL-kortet kan bli dyrare (Ur dagens SvD)

Inläggav TKO » tis 03 maj, 2016 14:42

I dagens SvD läser vi (som läser denna utmärkta tidning alltså):

"Alliansen och Socialdemokraterna i Stockholms landsting förhandlar om ett större kollektivtrafikpaket. En höjning av SL:s månadskort från i höst finns med i förhandlingarna."

http://www.svd.se/pris-pa-sl-kort-kan-hojas-i-september

Jag hoppas på konstruktiva förhandlingar så att landstingets (och SL:s) ekonomiska problem kan lösas. Det kanske till slut gått upp för Tamsons & Co att man saknar egen majoritet...

meddelar
Thomas K Ohlsson

(Bonusfråga: Hitta två språkfel i den korta ingressen!)
Tilläggsupplysning: den som tycker att denna fråga redan berörts i en annan tråd på forum har både rätt och fel. Mest fel - därav detta inlägg!)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: SL-kortet kan bli dyrare (Ur dagens SvD)

Inläggav Hechtwagen » tis 03 maj, 2016 15:24

TKO skrev:I dagens SvD läser vi (som läser denna utmärkta tidning alltså):

"Alliansen och Socialdemokraterna i Stockholms landsting förhandlar om ett större kollektivtrafikpaket. En höjning av SL:s månadskort från i höst finns med i förhandlingarna."

Jag hoppas på konstruktiva förhandlingar så att landstingets (och SL:s) ekonomiska problem kan lösas. Det kanske till slut gått upp för Tamsons & Co att man saknar egen majoritet...

meddelar
Thomas K Ohlsson

Tilläggsupplysning: den som tycker att denna fråga redan berörts i en annan tråd på forum har både rätt och fel. Mest fel - därav detta inlägg!)

Det är väl snarare vänstern som förstått att nolltaxa/enhetstaxa och frysta kortpriser inte genererar mer pengar till SL?
Rätt populistiskt/världsfrånvänt att blockera senaste prishöjningen.

Och så dendär sandlådenivån att tro/tycka att de andra förespråkar/slösar pengar på onödiga saker medans man själv förespråkar viktig och angelägna investeringar! Jiiiisus!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Lars_L » tis 03 maj, 2016 15:45

Ja problemet och nu också lite grann är ju att S inte tagit något ansvar. Det behöver man förvisso inte göra i opposition. Men om man vare sig vill höja skatten, eller höja SL-kortet, så finns ju inget annat än att spara på driften. Även nu tror man att det blir stora vinster på att dra in konsulter - när den stora majoriteten arbetar i investeringsprojekten och alltså inte belastar driftsbudgeten. Den frågan är ju alltså något för framtiden om man marginellt vill få ner kapitalkostnaderna. Men troligen är det just marginellt, eftersom konsultkostnaderna i investeringsprojekten ändå blir en marginell del av totalkostnaden.

För närvarande tycker jag inte Trafikförvaltningen verkar hinna med det de ska göra, så jag vet inte om man vinner så mycket på att dra ner på personal. Att slå ihop förvaltningar brukar inte leda till någon större vinst, när det är så pass stora förvaltningar och små kanslier idag. Det är väl också avtalat att det skulle vara en särskild förvaltning för utbyggnaden av tunnelbanan, så det kommer man nog inte ifrån i alla fall. Skälet till det var väl att kommunerna ville ha kostnadskontroll.
Lars_L

Inläggav TKO » tis 03 maj, 2016 15:48

Hechtwagen skrev:
TKO skrev:I dagens SvD läser vi (som läser denna utmärkta tidning alltså):

meddelar
Thomas K Ohlsson

Det är väl snarare vänstern som förstått att nolltaxa/enhetstaxa och frysta kortpriser inte genererar mer pengar till SL?
Rätt populistiskt/världsfrånvänt att blockera senaste prishöjningen.

Och så dendär sandlådenivån att tro/tycka att de andra förespråkar/slösar pengar på onödiga saker medans man själv förespråkar viktig och angelägna investeringar! Jiiiisus!

En fördel är att veta vad man pratar - eller skriver - om.
S-förslaget om oförändrad taxa innehöll även en skattehöjning, vilket skulle ge mer pengar till SL.
Att sedan högeralliansen uppträtt som om man haft majoritet i landstingsfullmäktige sedan förra valet kan knappast SAP lastas för, eller hur?
Så frågan är vilka politiker det är som befinner sej på sandlådenivå? (För att fortsätta den seriösa diskussionen!)

Men jag kan ge en snabb repetition i vilka möjligheter det finns att finansiera kollektivtrafik:

1) Avgifter
2) Skatter

I Storstockholm har man sedan länge använt en kombination av dessa. Och de strider som då och då blossar upp handlar egentligen små förskjutningar mellan dessa bägge intäktslag. Det blir liksom lite löjligt när högerns företrädare med emfas hävdar att 52% skattefinansiering är ett helt oansvarigt slöseri med skattebetalarnas pengar medan 49% avgiftsfinansiering är höjden av ansvarstagande!

Dessutom är SL:s (och SLL:s) problem inte i första hand förknippade med för låga intäkter, utan med ett oansvarig slöseri med skattebetalarnas pengar på utgiftssidan! Och det är detta de förhandlingar som nu förs skall försöka rätta till. Jag kanske är naiv - men jag tror faktiskt att även högeralliansen har insett att det inte fungerar längre...

/TKO
TKO

Inläggav Lars_L » tis 03 maj, 2016 16:00

TKO skrev:
S-förslaget om oförändrad taxa innehöll även en skattehöjning, vilket skulle ge mer pengar till SL.
Att sedan högeralliansen uppträtt som om man haft majoritet i landstingsfullmäktige sedan förra valet kan knappast SAP lastas för, eller hur?

/TKO

Nej, S gjorde inte det förra året. MP och V föreslog skattehöjningar men inte S och Sd. Man föreslog ju totalt till och med mindre bidrag till trafiken, än vad alliansen gjorde i sitt förslag av det skälet. Se deras eget pressmeddelande från förra året http://www.socialdemokraterna.se/Webben ... a-sjukhus/

Det är bra om man vet vad man pratar - eller skriver om

Det var väl dock ömsesidigt att man inte var så intresserad av samtal förra året.
Lars_L

Inläggav TKO » tis 03 maj, 2016 16:03

Lars_L skrev:Ja problemet och nu också lite grann är ju att S inte tagit något ansvar. Det behöver man förvisso inte göra i opposition. Men om man vare sig vill höja skatten, eller höja SL-kortet, så finns ju inget annat än att spara på driften. Även nu tror man att det blir stora vinster på att dra in konsulter - när den stora majoriteten arbetar i investeringsprojekten och alltså inte belastar driftsbudgeten. Den frågan är ju alltså något för framtiden om man marginellt vill få ner kapitalkostnaderna. Men troligen är det just marginellt, eftersom konsultkostnaderna i investeringsprojekten ändå blir en marginell del av totalkostnaden.

För närvarande tycker jag inte Trafikförvaltningen verkar hinna med det de ska göra, så jag vet inte om man vinner så mycket på att dra ner på personal. Att slå ihop förvaltningar brukar inte leda till någon större vinst, när det är så pass stora förvaltningar och små kanslier idag. Det är väl också avtalat att det skulle vara en särskild förvaltning för utbyggnaden av tunnelbanan, så det kommer man nog inte ifrån i alla fall. Skälet till det var väl att kommunerna ville ha kostnadskontroll.

Tror du ens själv på det du skriver?
Det är knappast SAP:s fel att högeralliansen accepterat en budget som inte går ihop - eftersom man inte fick majoritet för sitt eget förslag?
Det rimliga hade då varit att antingen förhandla med något oppositionsparti, eller avgå. Istället har man kört på och låtsats som om man inte tappat majoriteten i förra valet!

Nu visar ett oppositionsparti lite ansvar gentemot väljarna - precis som man gjort när det gäller NKS - men det är ju tydligen också fel om vi ska tro de flesta inlägg på detta forum. Lösningen kanske är att återinföra den graderade rösträtten och sedan ha nyval, då får vi garanterat en stabil högermajoritet.

Fast om vi nu ska försöka vara lite sansade - jag vet att det låter orimligt men hoppet är det sista som överger en optimist - så hoppas jag att även de mest förhärdade politrukerna åtminstone kan erkänna att det är bra för oss innevånare i Storstockholm att några politiker genom förhandlingar försöker lösa de faktiska problemen, och inte bara skriker "dom andra är dumma" alternativt "det var inte vårat fel"?

(Och eftersom jag tror att en sådan omsvängning är på gång inom "låtsasmajoriteten" inom landstinget så kan jag ge rådet till deras främsta försvarare här att ta det lite lugnt. Annars kan det gå som med "Spårväg till Hornsberg", "Tunnelbanan är färdigbyggd", "Aldrig enhetstaxa" och andra s.k. sanningar som sedan lätt övergavs när verkligheten gjorde sej gällande. ja all på detta forum har väl inte fattat det ännu - men för de flesta måste uppvaknandet varit smärtsamt)

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » tis 03 maj, 2016 16:11

Lars_L skrev:
TKO skrev:

/TKO

Nej, S gjorde inte det förra året. MP och V föreslog skattehöjningar men inte S och Sd. Man föreslog ju totalt till och med mindre bidrag till trafiken, än vad alliansen gjorde i sitt förslag av det skälet. Se deras eget pressmeddelande från förra året http://www.socialdemokraterna.se/Webben ... a-sjukhus/

Det är bra om man vet vad man pratar - eller skriver om

Det var väl dock ömsesidigt att man inte var så intresserad av samtal förra året.

Jag hade fel när det gäller S:s budgetreservation förra året, det var tidigare man ville höja skatten tillsammans med V och MP.
Så jag får ta min egen uppmaning "Det är bra att veta vad man pratar - eller skriver om" på större allvar!
Och jag ber om ursäkt för denna felaktighet.

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Verspieder » tis 10 maj, 2016 11:41

Miljöpartiet överens med allianspartierna i landstinget. Priser höjs, zonerna avskaffas och spårsatsningar säkras:

http://mitti.se/sl-kortet-hojs-och-zons ... orsvinner/

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/m ... mX4BVAaGg/
Verspieder

Inläggav Odd » ons 11 maj, 2016 1:22

TKO skrev:...Annars kan det gå som med "Spårväg till Hornsberg", "Tunnelbanan är färdigbyggd", "Aldrig enhetstaxa" och andra s.k. sanningar som sedan lätt övergavs när verkligheten gjorde sej gällande. ja all på detta forum har väl inte fattat det ännu - men för de flesta måste uppvaknandet varit smärtsamt)

vänligen
Thomas K Ohlsson

Eller "NK-expressen kostar en miljon per meter", och annan "fakta" som (S) spridit...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Återgå till Allmänt om lokaltrafik