Biljettfusk i kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Biljettfusk i kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » fre 29 apr, 2016 12:36

Stockholm direkt skriver "Fusket med SL-biljetter större än väntat". Man har tydligen räknat om de historiska förlustsiffrorna.

Rutan med rubriken Fusksiffror är intressant.
Det är tydligen mycket vanligt att resa till reducera pris även om man inte har rätt till det. Jag känner till två personer som gör det. Eller i alla fall gjorde. Om jag sitter långt fram i bussen brukar jag lysna på ljudet från kortblippningarna och se vilka som har reducerad biljett. Det är svårt att bedöma om folk fuskar. Dessutom finns det ju studentrabatt även för folk över 20 och för förtidspensionärer och vissa förmånstagare. (länk.)

Bland kommentarerna tycker jag att frågan som signaturen "U.B. Quitous" ställer är intressant. Hur ser det ut i andra länder med kontroller och "straff".

Hur stor andel av fuskresorna skulle inte ske om det var totalt omöjligt att fuska? För sker inte resan så är det ju ingen utebliven inkomst, men däremot en viss minimal besparing. (Mindre trängsel, mindre bränsleförbrukning och kanske färre turer. Åtminstone de två sista faktorerna är mer teoretiska än verkliga.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Biljettfusk i kollektivtrafiken

Inläggav Verspieder » fre 29 apr, 2016 14:26

Fusket "större än väntat"? Jag upplever fusket i en nivå som är mera "precis som väntat". På 639, 670 och 676 är det inte många som betalar alla 3-4 virtuella kuponger vid resa hela linjens längd, utan nöjer sig med att blippa reskassekortet med 2 st kuponger som standardresa, för att därefter åka de 7-10 milen. Den tusenlapp man skulle åka på vid en eventuell kontroll har man sedan länge tjänat in, och mera därtill.
Verspieder

Inläggav Lennart Petersen » fre 29 apr, 2016 15:52

Verspieder skrev:Fusket "större än väntat"? Jag upplever fusket i en nivå som är mera "precis som väntat". På 639, 670 och 676 är det inte många som betalar alla 3-4 virtuella kuponger vid resa hela linjens längd, utan nöjer sig med att blippa reskassekortet med 2 st kuponger som standardresa, för att därefter åka de 7-10 milen. Den tusenlapp man skulle åka på vid en eventuell kontroll har man sedan länge tjänat in, och mera därtill.

Erfarenheterna från kontrollanterna på tåg tycks vara att ungefär 50% av dem som åker dit visserligen har biljett men har betalat för lite.
Antingen fel antal zoner eller så åker man till reducerat pris utan att vara berättigad.
Fel zon kan vara ett misstag och det finns även dem som med reskassa betalar för mycket när dom inte tänker på inställningen.
Men att åka på reducerat är ju ett medvetet val , förmodligen är det bekvämt att kunna ha kortet för spärröppning och kunna gå ombord på bussar utan större problem.
Dessa fuskare tycker det är skämmigt att planka på vanligt vis.
Ett annat fusk som verkar rätt vanligt är det självtagna erbjudandet : " åk två betala för en " när man generöst släpper in en kompis på det egna kortet.
Själv upptäcker jag att ungefär på en resa av 50 eller 100 så råkar man ut för någon som vill ta rygg och smita med. Jag brukar göra mitt bästa för att slippa dom men det är svårt , står man kvar i spärren så är den öppen alldeles för länge. Gå via spärrvakt kan vara en lösning.
Man ser dom här nästan direkt när dom liksom vankar av och an , låtsas knappa på en mobil eller vänta på nån och ivrigt tittar efter någon som ska in och söker position.
Lennart Petersen

Inläggav Inge » fre 29 apr, 2016 16:01

Behöver inte vara ett medvetet val att åka på reducerat. Som bekant syns intet på korten. Jag har faktiskt gjort misstaget själv efter att ha förväxlat kortet med en släkting. Hann väl med två resor innan jag upptäckte det.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lennart Petersen » fre 29 apr, 2016 16:43

Inge skrev:Behöver inte vara ett medvetet val att åka på reducerat. Som bekant syns intet på korten. Jag har faktiskt gjort misstaget själv efter att ha förväxlat kortet med en släkting. Hann väl med två resor innan jag upptäckte det.

Det är möjligt att det är möjligt !! Men rimligtvis måste det vara mycket sällsynt att någon helt omedvetet åker på ett kort med reducerad avgift.
Och det är helt och hållet den resandes ansvar att se till att man har en biljett fullt giltig för resan och att man betalat rätt antal zoner.
Lennart Petersen

Inläggav hgsldf » fre 29 apr, 2016 21:17

Jag har aldrig sett våra turister från Rumänien betala för sig i Tunnelbanan, det brukar gå till så att en ung och vig man "tar rygg på någon" och sedan går till en utspärr och släpper in en massa personer med stora kjolar.

Varken dessa människor eller Du eller jag har de senaste åren konfronterats av några biljettkontrollanter i tunnelbanan, hur skall vi då veta om någon betalar ?
/Göran
hgsldf

Inläggav Lennart Petersen » fre 29 apr, 2016 22:34

hgsldf skrev:Jag har aldrig sett våra turister från Rumänien betala för sig i Tunnelbanan, det brukar gå till så att en ung och vig man "tar rygg på någon" och sedan går till en utspärr och släpper in en massa personer med stora kjolar.

Varken dessa människor eller Du eller jag har de senaste åren konfronterats av några biljettkontrollanter i tunnelbanan, hur skall vi då veta om någon betalar ?
/Göran

I vart fall jag råkar ut för kontrollanter någon då och då även om det är långt emellan .
Och att det sker kontroller bekräftas ju av att man de facto redovisar ett antal som påförts tilläggsavgifter.
Att någon betalar syns ju rätt tydligt , och även hörs för den delen , när man blippar korten i spärren eller på bussen , tack och lov så har ju det stora flertalet hygglig betalningsmoral och betalar för sig. Att det de facto även trillar in lite slantar hos SL bekräftar väl också att det finns dom som betalar , annars skulle det bli ett hål i årsredovisningen liksom...
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » fre 29 apr, 2016 22:47

Lennart Petersen skrev:
hgsldf skrev:Jag har aldrig sett våra turister från Rumänien betala för sig i Tunnelbanan, det brukar gå till så att en ung och vig man "tar rygg på någon" och sedan går till en utspärr och släpper in en massa personer med stora kjolar.

/Göran

I vart fall jag råkar ut för kontrollanter någon då och då även om det är långt emellan .
Och att det sker kontroller bekräftas ju av att man de facto redovisar ett antal som påförts tilläggsavgifter.
Att någon betalar syns ju rätt tydligt , och även hörs för den delen , när man blippar korten i spärren eller på bussen , tack och lov så har ju det stora flertalet hygglig betalningsmoral och betalar för sig. Att det de facto även trillar in lite slantar hos SL bekräftar väl också att det finns dom som betalar , annars skulle det bli ett hål i årsredovisningen liksom...

Jag har råkat ut för kontroller ganska ofta på senare tid. Vid utgångsspärrarna vid T-centralen på sena mornar. (före kl. 9) Har fått för mig att man ser ut någon eller några platser där man under en viss tid har täta kontroller, för att sedan byta till andra platser.
LÅ1

Re: Biljettfusk i kollektivtrafiken - Utomlands

Inläggav leifd » lör 30 apr, 2016 9:46

LÅ1 skrev:Bland kommentarerna tycker jag att frågan som signaturen "U.B. Quitous" ställer är intressant. Hur ser det ut i andra länder med kontroller och "straff".

I andra länder så stöter man på kontrollanter relativt ofta, är allafall min uppfattning.
Under några år resande på en eller kanske två semesterresor, så brukar jag i allafall bli kontrollerad minst ett par gånger.
I Berlin är man ju effektiva. Jag har varit där 4 ggr då de senaste 10 åren, och har stött på kontroller minst en gång varje tillfälle, iblan flera gånger. Vad som är störta skillnaden, mot Sverige, är ju att där går kontrollanterna civilklädda och oftast bara två och två. De kan dyka upp precis var som helst, i U-bahn, på bussar. spårvagnar och S-bahn, innanför de öppna spärrlinjerna på S och U-bahnestationer m.m.
Bild
Bild
Här kontrolleras en tjej av två civila killar i U-bahn vid Alexanderplats, Berlin- 2008-06-23 17.58.45 - foto Leif D.

Bild
Här vid Grüntaler Str väntar jag på spårvagnen med några killar, som det sen visar sig är kontrollanter. Foto Berlin - 2014-08-20 09.37.28 - Leif D.

Även i Tjeckien, Österrike och Schweiz förekommer kontroller mycke frekvent.
Bild
I Most, Tjekien är denna bild tagen, en ensam civil kontrollant, som sen ringer polis för att kontrollera mannens identitet. Foto Most - Litvinov - 2012-08-10 11.54.58 - Leif D.

I Düsseldorf blev jag en gång kontrollerad och hade då tydligen inte läst på hur min 4-dygnsbiljett skulle stämplas. Gjorde alltså omedvetet fel, men det gick absolut inte att prata sej ur det. Det var bara att betala. 40£ att betala på plats, annars polisanmälan. Så de var ju bara att slanta upp och få ett kvitto från kontrollantens maskin. Även här var kontrollanten civil och åkte med en kollega också civil.
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav roggek » lör 30 apr, 2016 9:50

Här har SL/Trafikförvaltningen något att lära sig: Fler civila kontrollanter.

Men jag misstänker att våran lagstiftning är på det planet att "våld mot tjänsteman" inte kan tillämpas, då tjänstedräkt inte bärs...
Men jag har kanske fel i det...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Inge » lör 30 apr, 2016 10:01

Lennart Petersen skrev:
Inge skrev:Behöver inte vara ett medvetet val att åka på reducerat. Som bekant syns intet på korten. Jag har faktiskt gjort misstaget själv efter att ha förväxlat kortet med en släkting. Hann väl med två resor innan jag upptäckte det.

Det är möjligt att det är möjligt !! Men rimligtvis måste det vara mycket sällsynt att någon helt omedvetet åker på ett kort med reducerad avgift.
Och det är helt och hållet den resandes ansvar att se till att man har en biljett fullt giltig för resan och att man betalat rätt antal zoner.

Jag har inte diskuterat ansvarsfrågan. SLs reskassesystem är uselt rakt igenom. Ibland är det så uselt att SL själva får bära konsekvenserna, dvs man har gjort sig av med rätten att ta ut kontrollavgift genom att göra det allt för uselt. I andra fall kommer de usla systemet att drabba resenärerna, eftersom det i dessa fall inte anses tillräckligt uselt i juridisk mening. Det blir alltså en gränsdragning.

Men på vilken sida om gränsen man hamnar i de här fallen har jag inte diskuterat, jag blev inte kontrollerad. Men det är inte omöjligt att statistiken påverkas av just denna gränsdragning i ansvarsfrågan.

Dock vänder jag mig mot påståendet att detta måste vara mycket ovanligt. Om man tex lever i en familj är det inte osannolikt att olika familjemedlemmar vill låna det kort som det råkar finnas pengar på. När mamma sedan får tillbaka kortet kan det hända att standardresan är omställd till reducerat pris utan att hon tänker på det. Skulle till och med tro att det är hyggligt vanligt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » lör 30 apr, 2016 14:45

Fast man använder civila personer i Stockholm också ibland. Särskilt gör man det när man vill ta fram statistik på fusket. Råkade ut för civilklädda kontrollanter för bara några veckor sedan i t-banan.

Fusket kanske är högre än man trott, men ligger på den nivå som det brukar ligga på i de flesta kollektivtrafiksystem. Sättet man fuskar på styrs ju dock ofta av hur biljetter kontrolleras. Eftersom man i princip aldrig kontrollerar färdbiljetter på bussarna till Norrtälje är det ju en del som tar chansen där etc. Fusket med att betala för få kuponger har väl dock funnits så länge systemet med kuponger infördes. Att man inte behöver ange destination för föraren har väl dock givetvis inneburit att detta ökat något. Förr i tiden hände det ju ändå att någon nitisk förare ropade ut i högtalarna när någon passerat zongränsen utan att ha betalat för sig.

Att folk åker på reducerat hörs ju, så där borde ju även bussförarna ha till uppgift att kontrollera ibland. Skulle nog kunna få rätt stor effekt. Särskilt de som bara åker buss, drabbas ju på sina håll i princip aldrig av kontroller.

Det finns ju ett ganska tydlig koppling mellan antalet kontroller som görs och även hur de görs (bättre på tåg, än vid spärrar) och antalet som fuskåker. Dock brukar man väl säga att det oavsett är svårt att komma under 3 procent.

Sedan måste man ju också ha metoder för att få in böter. Det vore rimligt att man gav samma status som skatt i detta avseende, och att det gick direkt till kronofogden ifall man inte betalar.
Lars_L

Inläggav Lennart Petersen » lör 30 apr, 2016 20:12

Inge skrev:
Lennart Petersen skrev:

Jag har inte diskuterat ansvarsfrågan. SLs reskassesystem är uselt rakt igenom. Ibland är det så uselt att SL själva får bära konsekvenserna, dvs man har gjort sig av med rätten att ta ut kontrollavgift genom att göra det allt för uselt. I andra fall kommer de usla systemet att drabba resenärerna, eftersom det i dessa fall inte anses tillräckligt uselt i juridisk mening. Det blir alltså en gränsdragning.

Men på vilken sida om gränsen man hamnar i de här fallen har jag inte diskuterat, jag blev inte kontrollerad. Men det är inte omöjligt att statistiken påverkas av just denna gränsdragning i ansvarsfrågan.

Dock vänder jag mig mot påståendet att detta måste vara mycket ovanligt. Om man tex lever i en familj är det inte osannolikt att olika familjemedlemmar vill låna det kort som det råkar finnas pengar på. När mamma sedan får tillbaka kortet kan det hända att standardresan är omställd till reducerat pris utan att hon tänker på det. Skulle till och med tro att det är hyggligt vanligt.

Har man flera kort med olika giltighet i familjen och sedan lånar sinsemellan så finns det ju all anledning att vara mycket noga med vad man plockar åt sig och att kontrollera.
Pappa måste ju förstå att han inte kan åka på sonens skolkort utan vidare.
Men det är ändå inte så krångligt som du vill ha det till, man behöver inte ändra på några inställningar för kortet som standardresa utan finns det bara pengar på kortet kan man enkelt köpa den biljett som passar i t.ex automat eller hos spärrvakt. Och välja rätt zoner och reducerat eller fullpris.
För egen del har jag nu åkt på reskassa i 4år och det har fungerat perfekt hela tiden, några gånger har det varit kontroll ombord och kontrollanterna har varit nöjda med kortet och dessutom artiga och trevliga på köpet. En inköpsresa t.o.r varannan dag brukar det bli alltså summa cirka 1400 resor på reskassa och på de 4 åren har trafiken varit inställd en gång när jag kom ner men i övrigt fungerat oklanderligt vilket väl ger en tillförlitlighet på ca 99,9% .
Lennart Petersen

Inläggav Lennart Petersen » lör 30 apr, 2016 21:22

/Göran

Ja det gäller att minimera utgifterna efter förmåga om det ska bli något över...
Men nu såg i T-banan att Western Union gör reklam för pengatransaktioner just till Rumänien och skrivet på rumänska !
Så etablerat har den här verksamheten blivit.
Men då får ju SL tillbaks åtminstone en liten gnutta med reklamintäckterna... :D
Lennart Petersen

Inläggav TKO » mån 02 maj, 2016 13:54

Inge skrev:
Lennart Petersen skrev:

Fattar man inte hur taxesystemet fungerar tycker jag att man ska ansöka om färdtjänst!
Och framför allt inte gång på gång skriva inlägg på detta forum där man framställer sej själv som den ende som begriper något...
Hur svårt kan det vara?

kram
Thomas
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » mån 02 maj, 2016 14:01

leifd skrev:
LÅ1 skrev:Bland kommentarerna tycker jag att frågan som signaturen "U.B. Quitous" ställer är intressant. Hur ser det ut i andra länder med kontroller och "straff".

I andra länder så stöter man på kontrollanter relativt ofta, är allafall min uppfattning.
Under några år resande på en eller kanske två semesterresor, så brukar jag i allafall bli kontrollerad minst ett par gånger.
I Berlin är man ju effektiva. Jag har varit där 4 ggr då de senaste 10 åren, och har stött på kontroller minst en gång varje tillfälle, iblan flera gånger. Vad som är störta skillnaden, mot Sverige, är ju att där går kontrollanterna civilklädda och oftast bara två och två. De kan dyka upp precis var som helst, i U-bahn, på bussar. spårvagnar och S-bahn, innanför de öppna spärrlinjerna på S och U-bahnestationer m.m.
Bild
Bild
Här kontrolleras en tjej av två civila killar i U-bahn vid Alexanderplats, Berlin- 2008-06-23 17.58.45 - foto Leif D.

Bild
Här vid Grüntaler Str väntar jag på spårvagnen med några killar, som det sen visar sig är kontrollanter. Foto Berlin - 2014-08-20 09.37.28 - Leif D.

Även i Tjeckien, Österrike och Schweiz förekommer kontroller mycke frekvent.
Bild
I Most, Tjekien är denna bild tagen, en ensam civil kontrollant, som sen ringer polis för att kontrollera mannens identitet. Foto Most - Litvinov - 2012-08-10 11.54.58 - Leif D.

I Düsseldorf blev jag en gång kontrollerad och hade då tydligen inte läst på hur min 4-dygnsbiljett skulle stämplas. Gjorde alltså omedvetet fel, men det gick absolut inte att prata sej ur det. Det var bara att betala. 40£ att betala på plats, annars polisanmälan. Så de var ju bara att slanta upp och få ett kvitto från kontrollantens maskin. Även här var kontrollanten civil och åkte med en kollega också civil.

Du vet väl att i Stockholm lägger man pengarna på mer eller mindre avancerade spärrar - då behövs ju inte civila kontrollanter. I Tyskland (och de flesta andra civiliserade länder) gör man andra prioriteringar! Var tror ni "svartåkandet" är störst?

(Och även jag åkte en gång fast i en kontroll i NRW, jag tror det var mellan Essen och Mülheim. Jag visade leg (inte pass), kontrollanten började skriva en anmälan. Sedan frågade han efter min adress - när han hörde att jag bodde i Sverige rev han lappen och sa "Ein Tourist - Willkommen!" jag hade antagligen tur... Äevn där var det två civilklädda kontrollanter)

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » mån 02 maj, 2016 14:41

TKO skrev:Du vet väl att i Stockholm lägger man pengarna på mer eller mindre avancerade spärrar - då behövs ju inte civila kontrollanter. I Tyskland (och de flesta andra civiliserade länder) gör man andra prioriteringar! Var tror ni "svartåkandet" är störst?

Så Frankrike och Förenade kungadömet är ociviliserade länder?
Och även i Tyskland har man problem med "schwarzfahrer". Och har väl funderat på att införa spärrar?

Jag ser spärrarna som en garanti för att jag inte glömt SL-kortet hemma. Alltså en trygghet för mig.

Men här beskrivs en kontroll som utförs på ett bedrövligt sätt: När biljettkontrollen slår till. Hade det inte räckt att kontrollera en buss i taget och låta resten passera?
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » mån 02 maj, 2016 15:58

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Du vet väl att i Stockholm lägger man pengarna på mer eller mindre avancerade spärrar - då behövs ju inte civila kontrollanter. I Tyskland (och de flesta andra civiliserade länder) gör man andra prioriteringar! Var tror ni "svartåkandet" är störst?

Och även i Tyskland har man problem med "schwarzfahrer". Och har väl funderat på att införa spärrar?

Jag ser spärrarna som en garanti för att jag inte glömt SL-kortet hemma. Alltså en trygghet för mig.

Men här beskrivs en kontroll som utförs på ett bedrövligt sätt: När biljettkontrollen slår till. Hade det inte räckt att kontrollera en buss i taget och låta resten passera?

De siffror jag sett tyder på att åtminstone Berlin har högre andel svartåkare än Stockholm .
Och att man slopade möjligheten att gå på i de bakre dörrarna på bussarna tyder väl på att man hade lite dåliga erfarenheter.
Och våra spärrar hindrar kanske inte de mest utstuderade snyltarna men väl den där mer välartade figuren som gör en kalkyl över eventuell tilläggsavgift (och betalar den utan att knota) mot vad man spar utan biljett. För de flesta känns det nog skämmigt att öppet smita in genom en spärr. Kanske det är den kategorin som åker på reducerat och kalkylerar med risken.
Och visst är det en liten garanti att man måste blippa innan man kommer in, ett tag hade vi öppen linje på min T-station och åtminstone en gång hade jag glömt kortet.
Vilket upptäcktes vid returresan och SL tjänade lite på affären när jag måste lösa biljett.
Lennart Petersen

Inläggav TKO » mån 02 maj, 2016 17:16

LÅ1 skrev:

(...)

Jag vågar inte påstå att jag har koll på all kollektivtrafik i Tyskland, men jag är inte medveten om några (seriösa) planer på att införa slutna spärrlinjer på U- eller S-bahn...

/TKO
TKO

Inläggav Lennart Petersen » tis 03 maj, 2016 1:12

TKO skrev:
LÅ1 skrev:

(...)

Jag vågar inte påstå att jag har koll på all kollektivtrafik i Tyskland, men jag är inte medveten om några (seriösa) planer på att införa slutna spärrlinjer på U- eller S-bahn...

/TKO

I vart fall på U-Bahn och i stor utsträckning även S-bahn så är stationerna så byggda att det skulle vara mycket svårt att i efterhand bygga in spärrar även om man i sig skulle önska det. Så man lär nog fortsätta med öppen linje men baksidan blir att man måste ha ett rätt omfattande kontrollsystem.
Men det kanske är effektivt med civila kontrollanter , minns på U-Bahn Berlin det kliver på en medelålders dam med shoppingväska i handen som ser ut att vara på väg till stan för att handla. Men hon tar upp en tydlig legitimation och säger att det är kontroll får jag se biljetterna.
Det finns alltså några länder som har öppen spärrlinje men jag skulle nog bedöma att det övervägande för metrosystem runt om i världen är nog sluten linje och spärrar ibland även för utpassage som i London. Snällast är man nog i Japan, man har spärrar både för in och utpassage men det finns inga straffavgifter , har man betalat för lite eller rent av tappat biljetten så betalar man bara mellanskillnaden inte mer.
Lennart Petersen

Återgå till Allmänt om lokaltrafik