Ändringar i SL:s ordningsregler (Om tiggeri etc.)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Ändringar i SL:s ordningsregler (Om tiggeri etc.)

Inläggav LÅ1 » tis 19 apr, 2016 20:32

Expressen skriver bl.a. "Det ska bli förbjudet att sitta och ligga på golvet, spela musik och även att sälja tidningar". Länk: "Förbudet ska stoppa tiggarna i t-banan". Min spontana reaktion när jag läste detta var att det väl redan är förbjudet, åtminstone tiggeri, musik och försäljning. Sitta på golvet kan kanske äldre och/eller "ordningsamma" människor (eller moralister) anse vara olämpligt, men är ju inte direkt ovanligt även i andra sammanhang än tiggeri. Det trodde jag inte var direkt förbjudet.

Så letade jag upp SL:s ordningsregler. Pdf: "Allmänna köp- och resevillkor". (Avdelning 9, som börjar på sidan 9.) Och då ser jag att allt jag nämnt ovan redan är förbjudet. Åtminstone sedan 1 april i år. Så det är väl fel tempus i Expressens artikel. (Det ska bli ... borde alltså vara Det är ...)

Jag har funderat på hur det ser ut i gången mellan centralen och T-centralen. Inget tiggeri inne i centralen, men så fort man kommer ut i förbindelsegången. Sedan minskar det när gången breddas till en biljetthall. Men det finns även några tiggare även där. (Ett undantag: den rullstolsbundne mannen som sedan många år säljer vykort brukar väl sitta inne i själva stationsbyggnaden.)

Även SvT Stockholm: "SL:s nya ordningsregler ska stoppa tiggeriet"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Ändringar i SL:s ordningsregler (Om tiggeri etc.)

Inläggav Anders Hanquist » ons 20 apr, 2016 13:34

Ja det verkar som Jernhusen har striktare ordningsregler än SL. Ungefär som skillnaden mellan Gallerian vid Hamngatan och området utanför. Mycket juridiskt finlir med sådant där. Men vanlig biljettkontroll borde väl kunna minska tiggeriet ombord på tågen. De flesta saknar väl ändå biljett. Att man "tar rygg" på andra trafikanter vid spärrarna är ju inte ovanligt.
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » ons 20 apr, 2016 19:28

Det verkar som om man inte får förbjuda tiggeri i T-banan. Konstigt tycker jag. Får Åhléns förbjuda tiggeri inne i varuhuset? Får Gallerian förbjuda tiggeri inne i själva gallerian, alltså utanför dess butiker? I så fall borde SL få förbjuda tiggeri innanför spärrarna. Och även utanför spärrarna inne i SL:s lokaler. Tunnelbanan är inte offentlig plats.

Man vill öka tryggheten i kollektivtrafiken. Många känner sig säkert otrygga i vagnarna när det kommer någon och skramlar med mynt i en mugg, eller håller fram en bunt tidningar. Det förekommer att män som säljer tidningar kan vara lite extra påstridiga, och försöker igen när man säger nej. (Jag höll på att få ett raseriutbrott när först sa nej till en man som ville att jag skulle köpa tidningen när jag satt och åt på McDonalds, och sedan hans kompis strax efter försökte få mig att köpa tidningen, och inte accepterade det första nejet. Jag tror att det är effektivt att höja rösten i ett sådant läge, för de vill inte ha McDonalds-personalens ögon på sig! Sedan kan jag förstå att de kan vara i desperat behov av att få sina tidningar sålda. Så de kan förbättra sina liv hemma eller få pengar till ett paket cigg.)

När såg någon en ordningsvakt ingripa mot de som spelar i T-banan? Har sett det någon gång på plattformen, men aldrig att de blivit kallade att möta upp ett tåg för att kasta ut musikanter. Bara bråkstakar och fulla eller sovande människor.

En gång har jag hör en T-baneförare ropa ut i tåget att han sett att det finns musikanter på tåget, och han uppmanade resenärerna att inte ge pengar till dem! Risken är väl att en del i protest ger mer än de annars skulle gjort.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 20 maj, 2016 17:01

LÅ1 skrev:Expressen skriver bl.a. "Det ska bli förbjudet att sitta och ligga på golvet, spela musik och även att sälja tidningar". Länk: "Förbudet ska stoppa tiggarna i t-banan". Min spontana reaktion när jag läste detta var att det väl redan är förbjudet, åtminstone tiggeri, musik och försäljning. Sitta på golvet kan kanske äldre och/eller "ordningsamma" människor (eller moralister) anse vara olämpligt, men är ju inte direkt ovanligt även i andra sammanhang än tiggeri. Det trodde jag inte var direkt förbjudet.

Så letade jag upp SL:s ordningsregler. Pdf: "Allmänna köp- och resevillkor". (Avdelning 9, som börjar på sidan 9.) Och då ser jag att allt jag nämnt ovan redan är förbjudet. Åtminstone sedan 1 april i år. Så det är väl fel tempus i Expressens artikel. (Det ska bli ... borde alltså vara Det är ...)

Men i dessa ordningsregler står det även under punkt c att man inte får röka. Vilket inte följs ens av SL:s egna representanter på utomhusplattformar. Så det är ju högst tveksamt i vilken utsträckning reglerna är till för att följas.
Magnus Ahltorp

Inläggav Anders Hanquist » fre 20 maj, 2016 23:59

Verksamheten innanför spärrarna går att minimera med hjälp av lite ökad bevakning vid inpassage. Även om man kanske inte kan räkna med att få in några tilläggsavgifter, så kanske man ändå kan hindra folk från att helt öppet först "ta rygg" på någon trafikant och sedan släppa in polarna genom att öppna spärren inifrån. Det hela är ju närmast ett komiskt skådespel. Men det bidrar ju knappast till att öka respekten för de regler som ändå finns. På bussarna förekommer ju inte den här verksamheten eftersom man man måste visera sitt kort hos föraren. Hur det blir på Tvärbanan och Nockebybanan när kondisarna försvinner återstår att se.
Anders Hanquist

Inläggav Lennart Petersen » lör 21 maj, 2016 1:05

Anders Hanquist skrev:Verksamheten innanför spärrarna går att minimera med hjälp av lite ökad bevakning vid inpassage. Även om man kanske inte kan räkna med att få in några tilläggsavgifter, så kanske man ändå kan hindra folk från att helt öppet först "ta rygg" på någon trafikant och sedan släppa in polarna genom att öppna spärren inifrån. Det hela är ju närmast ett komiskt skådespel. Men det bidrar ju knappast till att öka respekten för de regler som ändå finns. På bussarna förekommer ju inte den här verksamheten eftersom man man måste visera sitt kort hos föraren. Hur det blir på Tvärbanan och Nockebybanan när kondisarna försvinner återstår att se.

På bussarna går man i stället på tämligen ogenerat genom bakdörrarna.
En del chaufförer reagerar men har inte så mycket att sätta emot och andra blundar helt.
Särskilt under högtrafik är det en rätt hopplös uppgift och på några linjer finns det t.o.m instruktioner att ensam förare ska inte sätta emot.
Och kontinuerlig bevakning med ordningsvakt av en bit över 100 spärrlinjer går nog knappast.
Kanske kunde man under lågtrafik åtminstone på mindre stationer stänga automatspärrarna och hänvisa alla till manuell inpassage som förr i tiden.
För den som är tillräckligt vig är det inte heller någon nämnvärd konst att klättra över spärrarna vilket syns av ett och annat fotavtryck.
Lennart Petersen

Inläggav Anders Hanquist » lör 21 maj, 2016 8:21

Det kan nog förekomma "plankning" även på bussarna. Men i den här tråden handlar det ju inte om plankning i största allmänhet utom om personer som tillbringar hela dagar inom kollektivtrafiken och bedriver penninginsamling för egen räkning. Förr i tiden utkom det trafikorder där det stod att någon organisation, oftast Frälsningsarmén, hade fått tillstånd till bössinsamling under en given period. Stationer och tidpunkter var noggrant angivna. Det förekom dock inte i själva tågen utan bara utanför spärrlinjen. Då måste det alltså ha funnits ett generellt förbud, som man kunde ge dispens ifrån om det gällde välgörande ändamål och en erkänd organisation.
Anders Hanquist

Inläggav Lennart Petersen » lör 21 maj, 2016 16:34

Anders Hanquist skrev:Det kan nog förekomma "plankning" även på bussarna. Men i den här tråden handlar det ju inte om plankning i största allmänhet utom om personer som tillbringar hela dagar inom kollektivtrafiken och bedriver penninginsamling för egen räkning. Förr i tiden utkom det trafikorder där det stod att någon organisation, oftast Frälsningsarmén, hade fått tillstånd till bössinsamling under en given period. Stationer och tidpunkter var noggrant angivna. Det förekom dock inte i själva tågen utan bara utanför spärrlinjen. Då måste det alltså ha funnits ett generellt förbud, som man kunde ge dispens ifrån om det gällde välgörande ändamål och en erkänd organisation.

Det var nu du själv som tog upp plankning i sammanhanget.
Men vad ska man göra med dom som bryter mot regler om insamlingar ?
Det är ingen straffbar handling så enda konsekvens kan ju bli att man kan avvisa syndaren och då får sätta av tid till att eskortera denne ut genom spärrarna.
Och straks är denne tillbaks igen...
Lennart Petersen

Inläggav Anders Hanquist » lör 21 maj, 2016 17:09

Ja. Men tiggeri innanför spärrar och på tunnel- och pendeltåg har väl ett högst sannolikt samband med just "plankning". Jag har mycket svårt att tänka mig att särskilt många av dem som åker runt på tågen i syfte att erhålla allmosor av trafikanterna ser biljettinköp som en "utgift för inkomsternas förvärvande". Då skulle det nog inte löna sig helt enkelt. Jag åker relativt ofta med alla olika typer av fordon i SL-trafiken. På tunnelbanan och pendeltåg stöter man ju nästan dagligen på detta (muggskrammel, lapputdelning, tidningsförsäljning, dragspels- eller fiolspelande), medan det är nästan obefintligt på linjer med konduktör eller på bussar. Naturligtvis skulle man kunna låta kontrollanter speciellt hålla ett öga på dem som sysslar med detta. Men det skulle säkert uppfattas som diskriminering av något slag.
Anders Hanquist

Inläggav Lennart Petersen » lör 21 maj, 2016 19:20

Anders Hanquist skrev:Ja. Men tiggeri innanför spärrar och på tunnel- och pendeltåg har väl ett högst sannolikt samband med just "plankning". Jag har mycket svårt att tänka mig att särskilt många av dem som åker runt på tågen i syfte att erhålla allmosor av trafikanterna ser biljettinköp som en "utgift för inkomsternas förvärvande". Då skulle det nog inte löna sig helt enkelt. Jag åker relativt ofta med alla olika typer av fordon i SL-trafiken. På tunnelbanan och pendeltåg stöter man ju nästan dagligen på detta (muggskrammel, lapputdelning, tidningsförsäljning, dragspels- eller fiolspelande), medan det är nästan obefintligt på linjer med konduktör eller på bussar. Naturligtvis skulle man kunna låta kontrollanter speciellt hålla ett öga på dem som sysslar med detta. Men det skulle säkert uppfattas som diskriminering av något slag.

Förmodligen är det så att de plankar och jag har sett folk i den kategorin som plankar.
Men i stort sett saknar dom ju ekonomiska tillgångar så vad ska man göra vid en kontroll ?
Det finns ju inte mycket mer än att avvisa dom från tåget och stationen
Lennart Petersen

Återgå till Allmänt om lokaltrafik