Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Lars_L » tor 14 apr, 2016 14:36

X12 skrev:
Lars_L skrev:Trafikförvaltningen: "Sex spårvagnar av typen A35 är en ersättning för de befintliga spårvagnarna av typen A34..."

Hur snabbt kan A34 fasas ut, hinner de leverera 6 st A35 på mindre än 2 år?

Det är väl ungefär vad leveranstiden brukar ligga på - A35 finns det ju optionsavtal på - så man behöver ju inte beställa en ny vagnstyp (även om väl ABSS nog skulle vilja det). Då bör väl ett och ett halvt år räcka. Skulle man beställa en helt ny vagn, skulle man väl dock behöva mer tid på sig.

Tror inte heller att Norrköping tycker det är någon katastrof ifall leasingavtalet blir förlängt några månader.
Lars_L

Inläggav Stefan Widén » tor 14 apr, 2016 18:46

Inge skrev:Tycker att resultatet från trafiksimulerinran är märkligt. Förvisso är det en svåröverblickbar situation. Men färre på Strömbron och Sveavägen, men fler på Klarastradsleden? -Intuitivt känns det helt bakvänt.

Om man tex kommer från Uppsalavägen och inte längre kan köra via Klarastrandsleden-Klarabergsgatan för att komma till Sergelstorg blir väl det naturliga valet Sveavägen? Menar de att folk idag kör tvärt om, dvs Sveavägen-Klarabergsgatan, för att ta sig till centralen? -Det har jag svårt att tro.

Den största trafikströmmen på Klarabergsgatan är från Östermalm via Hamngatan sen sa de söderut eller norrut. En de fortsättergivetvis till Kungsholmen men det är den mindre delen. Samma sak åt andra hållet. För alla som skall norr ut vill man ha dem att åka norra länken. Även söderut förbi Esingeleden. Givetvis även klara tunneln. Men den brukar ju vara parkeringsplats i rusning.

Jag tycker det skalla bli spännande att se hur det utvecklar sig. Stod och kikade idag och det är väldigt många som inte kan läsa i trafiken. Dubbla busskörfälts skyltar och stora markeringar med "BUSS" i gatan är uppenbarligen inte tillräckligt. Tror farbror blå får göra en kraftinsatts ett par veckor...... :D

När väl nya hållplatsen är på plats blir det kanske mer uppenbart att man inte får göra där.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » tor 14 apr, 2016 20:05

Såg i morse att två bilar kommit i närkontakt med varandra nära den provisoriska busshållplatsen vid Sergels torg. Förarna var ute och fotograferade skadorna. Om de skall låta försäkringsbolaget ta reparationskostnaderna så måste de i princip erkänna att de kört på en bussgata! :wink: Tror inte det får några konsekvenser i och för sig.
Eftersom det blev ett kort stopp så blev det en lång kö av bilar på bussgatan.

Och i eftermiddag såg jag att taxibilarna stod vid busshållplatsen i riktning mot Kungsholmen, där taxi inte får köra.

Undra hur stor andel av bilisterna som var medvetna om att de körde in på en sträcka som de inte får köra på. Många kommer förstås att lära sig det snart.

Kanske blir det fler som väljer att köra Hamngatan - Regeringsgatan - Mäster Samuelsgatan - Klara norra kyrkogata och sedan ut på Klarabergsgatan väster ut.

Refererar till dokumentet https://insynsverige.se/documentHandler ... id=1777509 (som blivit länkat till tidigare):
Och där på sidan 11 finns en karta som just visar att ökad trafik på Mäster Samuelsgatan förväntas.

Vid skraven mellan sidorna 11 och 12 står följande:
Gående och personer på cykel kommer att korsa varandras väg vid hållplatserna, men det bedöms inte bli någon stor säkerhetsrisk.

Jag vet inte hur stor cykeltrafiken kan tänkas bli, men jag, som ändå är fullt rörlig och kan springa vid behov, skulle känna mig mycket säkrare om det var trafikreglerat övergångsställe om cykeltrafiken blir stor.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » tor 14 apr, 2016 20:33

Stefan Widén skrev:
Inge skrev:Tycker att resultatet från trafiksimulerinran är märkligt. Förvisso är det en svåröverblickbar situation. Men färre på Strömbron och Sveavägen, men fler på Klarastradsleden? -Intuitivt känns det helt bakvänt.

Om man tex kommer från Uppsalavägen och inte längre kan köra via Klarastrandsleden-Klarabergsgatan för att komma till Sergelstorg blir väl det naturliga valet Sveavägen? Menar de att folk idag kör tvärt om, dvs Sveavägen-Klarabergsgatan, för att ta sig till centralen? -Det har jag svårt att tro.

Den största trafikströmmen på Klarabergsgatan är från Östermalm via Hamngatan sen sa de söderut eller norrut. En de fortsättergivetvis till Kungsholmen men det är den mindre delen. Samma sak åt andra hållet. För alla som skall norr ut vill man ha dem att åka norra länken. Även söderut förbi Esingeleden. Givetvis även klara tunneln. Men den brukar ju vara parkeringsplats i rusning.

Jag tycker det skalla bli spännande att se hur det utvecklar sig. Stod och kikade idag och det är väldigt många som inte kan läsa i trafiken. Dubbla busskörfälts skyltar och stora markeringar med "BUSS" i gatan är uppenbarligen inte tillräckligt. Tror farbror blå får göra en kraftinsatts ett par veckor...... :D

När väl nya hållplatsen är på plats blir det kanske mer uppenbart att man inte får göra där.

Stefan

Man kan inte komma åt Klaratunnen på något rimligt vis från Klarastrandsleden och därför inte heller från Uppsalavägen. Detsamma gäller från Kungsholmen.

Nu har det förvisso varit besvärligt en lång tid vid både Norra station och Klarabergsgatan, så de flesta från Uppsalavägen åker kanske redan Sveavägen. Men simuleringen avsåg ju att simulera en skillnad mellan två alternativ när ombyggnaderna är färdiga.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » tis 19 apr, 2016 23:15

Jag har kollat lite på Klarabergsgatan.
Inga bilar, inte ens taxi, får köra in på gatan från Sergelrondellen. Från Klara norra kyrkogata kan alla bilar köra in på gatan, men bara mot väster, alltså mot Centralen och Kungsholmen.
I andra riktningen får bara taxi och buss köra. Men taxi måste svänga vänster ner för Klara norra kyrkogata mot Mäster Samuelsgatan. Rakt fram får bara bussar köra. Men från Klara östra kyrkogata kan bilar svänga upp på Klarabergsgatan i riktning mot Sergels torg.

Man har också satt upp betongväggar så tätt att när en buss står vid hållplatsen Sergels torg, riktning centralen, så kommer inga bilar förbi. Tror inte det var så de första dagarna?
I dag finns också en stor lysande skylt vid infarten från Sergelrondellen med text som talar om att gatan är avstängd förr biltrafik, och uppmaning att välja annan väg. Inte hjälpte det så värst mycket!

Stefan Widén skrev:Jag tycker det skalla bli spännande att se hur det utvecklar sig. Stod och kikade idag och det är väldigt många som inte kan läsa i trafiken. Dubbla busskörfälts skyltar och stora markeringar med "BUSS" i gatan är uppenbarligen inte tillräckligt. Tror farbror blå får göra en kraftinsatts ett par veckor...... :D

Ett problem är att man vid vägarbeten numera är dålig på att ta bort inaktuell målning på gatan, så att ordet BUSS i gatan kan lätt uppfattas som gammal inaktuell målning med tanke på den uppenbara gatuarbetsmiljön. Men det är klart att den ser nymålad ut och upprepas tätt! Dessutom finns där ju skyltar som upplyser om läget.
LÅ1

Inläggav Stefan Widén » ons 20 apr, 2016 6:48

Som sagt när nya hållplatsen är på plats kanske det blir ännu tydligare vad som gäller. Sen finns det alltid de som fullständigt struntar i regler och tar ev böter om de åker fast.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » ons 20 apr, 2016 9:32

Mitt i skriver "Trafiktrassel i city – och värre blir det".
Polisen tycker staden informerat dåligt, och att skyltningen inte varit bra. Håller till viss del med, men från i går så finns det en stor ljusskylt vid Sergels torg som är svår att missa.

Men projektledaren för arbetet säger "Det sista alternativet är väl att sätta upp en bom som öppnar när bussen kommer". Vore kanske den bästa lösningen. Det har funnits bom på Östermalm tidigare, men den är väl borta sedan länge? Och på Djurgården, vissa tider, men den är bemannad.

Vad skulle styra en bom? Någon form av sändare i eller på bussarna? Det är ju inte bara SL-bussar som får köra på gatstumpen, utan även andra bussar i linjetrafik, men jag vet inte om sådana går där för närvarande.
LÅ1

Inläggav twr » lör 23 apr, 2016 14:24

X12 skrev:
Lars_L skrev:Trafikförvaltningen: "Sex spårvagnar av typen A35 är en ersättning för de befintliga spårvagnarna av typen A34..."

Hur snabbt kan A34 fasas ut, hinner de leverera 6 st A35 på mindre än 2 år?

Det behövs väl 8 vagnar när förlängningen till Åhléns är klar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav X12 » lör 23 apr, 2016 16:35

twr skrev:Det behövs väl 8 vagnar när förlängningen till Åhléns är klar?

Ja, så är det väl. Tänkte mest att de första 6 är det mest bråttom med om leasingen går ut i början av 2018. De ytterligare 2 vagnarna behövs ju först när förlängningen är klar, när nu det blir. Finns det något fastställt datum för förlängningens slutförande, gäller 2018 fortfarande?
X12

Inläggav Lars_L » lör 23 apr, 2016 18:04

X12 skrev:
twr skrev:Det behövs väl 8 vagnar när förlängningen till Åhléns är klar?

Ja, så är det väl. Tänkte mest att de första 6 är det mest bråttom med om leasingen går ut i början av 2018. De ytterligare 2 vagnarna behövs ju först när förlängningen är klar, när nu det blir. Finns det något fastställt datum för förlängningens slutförande, gäller 2018 fortfarande?

Men jag tror inte att det är något större problem för Norrköping om avtalet förlängs något. Det är ju mer ett principiellt datum, än ett absolut. Trafikförvaltningen har säkert koll på detta. När man använder optionsavtal för en existerande vagn går det ju också betydligt fortare. I det här fallet handlar det ju mest om hur tjock orderboken är. Med tanke på krisen i Europa senaste åren, kan jag tänka mig att det kan gå fortare än annars. Det är nog många som "dragit ut" på beställningarna. Pengarna som finns avsatta verkar dock planeras att användas i huvudsak 2016-2018, vilket ändå tyder på att det är planen.

Men Trafikförvaltningen återkommer som sagt om detta längre fram i år.
Lars_L

Inläggav Verspieder » sön 24 apr, 2016 2:27

LÅ1 skrev:Mitt i skriver "Trafiktrassel i city – och värre blir det".
Polisen tycker staden informerat dåligt, och att skyltningen inte varit bra. Håller till viss del med, men från i går så finns det en stor ljusskylt vid Sergels torg som är svår att missa.

Men projektledaren för arbetet säger "Det sista alternativet är väl att sätta upp en bom som öppnar när bussen kommer". Vore kanske den bästa lösningen. Det har funnits bom på Östermalm tidigare, men den är väl borta sedan länge? Och på Djurgården, vissa tider, men den är bemannad.

Vad skulle styra en bom? Någon form av sändare i eller på bussarna? Det är ju inte bara SL-bussar som får köra på gatstumpen, utan även andra bussar i linjetrafik, men jag vet inte om sådana går där för närvarande.

Åk gärna ut och titta på hur det fungerat i 1-2 år på Hägerstensvägen, nära Axelsberg för jämförelse. Hägerstensvägen 233 är den exakta adressen enligt Eniros kartor. Där finns det i rusningstid vardagar aktiverade automatiska bilhinder med tillhörande trafikljus, vilka avaktiveras av SL-bussarna. Gissningsvis med transpondrar som läses av automatiskt då bussen kommit tillräckligt nära avläsaren.
Tyvärr gäller det ju även där att bilister stannar vid det röda ljuset, och därmed är i vägen för bussarna, som då inte kommer fram till avläsaren.
Verspieder

Inläggav LÅ1 » sön 24 apr, 2016 21:16

Man har nu satt kollektivtrafiksignaler vid korsningen med Drottninggatan för trafik från öster (Sergelrondellen). Det betyder att "vanliga" bilförare som kör på den nyblivna bussgatan inte garanterat förstår att att ett S i övre lyktglaset betyder stopp. De flesta vet det nog, eller förstår det eftersom det är övre signalen av tre. Men är man ovan kan jag tänka mig att det inte blir en ryggmärgsreaktion på samma sätt som på rött ljus. Och så fort det inte står vakter vid infarten så är det en hel del bilar som kör där. En stor del av dem vet nog att de gör fel. En del ser skyltarna och tvekar, men kör sedan ändå. Andra svänger undan efter tvekandet.
LÅ1

Inläggav LasseW » tor 12 maj, 2016 22:46

När kan spårvägstrafiken starta på Klarabergsgatan?

LasseW
LasseW

Inläggav Joakim W » tor 12 maj, 2016 23:00

LasseW skrev:När kan spårvägstrafiken starta på Klarabergsgatan?

LasseW

Är det ens bestämt att det blir nån?? :D jag tror ej det, men blir glatt överraskad om det så blir!
21-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Inläggav Inge » fre 13 maj, 2016 0:06

Jodå den kommer att bli. Den har bara ingått i det sorgerliga förhandlingsspelet med MP.

Här är uppenbarligen Tamson allt för präglad av Reinfeldt och det kommer bara att komma elände ut av det. Men jag avstår att kommentera de strategiska förluster man åsamkat sig för den kortsiktiga politiska taktiken vidare här.

Dock kom naturligtvis förlängningen till Åhléns med i uppgörelsen. Något annat har garanterat inte varit avsikten från någon.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » mån 16 maj, 2016 21:12

LÅ1 skrev:Man har nu satt kollektivtrafiksignaler vid korsningen med Drottninggatan för trafik från öster (Sergelrondellen). Det betyder att "vanliga" bilförare som kör på den nyblivna bussgatan inte garanterat förstår att att ett S i övre lyktglaset betyder stopp. De flesta vet det nog, eller förstår det eftersom det är övre signalen av tre. Men är man ovan kan jag tänka mig att det inte blir en ryggmärgsreaktion på samma sätt som på rött ljus. Och så fort det inte står vakter vid infarten så är det en hel del bilar som kör där. En stor del av dem vet nog att de gör fel. En del ser skyltarna och tvekar, men kör sedan ändå. Andra svänger undan efter tvekandet.

Det verkar som om den stora majoriteten vanliga bilförare förstår kollektivtrafiksignalerna. Däremot långt ifrån alla cyklister! :wink:
Jag har funderat på hur man tänkte med kollektivtrafiksignal där cyklister får köra. Men i dag såg jag att man återställt signalerna till de vanliga, runda och i de vanliga tre färgerna.

Man har också gjort infarten från Sergelrondellen annorlunda, vilket kan göra att färre bilister kör in där.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » ons 18 maj, 2016 20:52

Verspieder skrev:Åk gärna ut och titta på hur det fungerat i 1-2 år på Hägerstensvägen, nära Axelsberg för jämförelse. Hägerstensvägen 233 är den exakta adressen enligt Eniros kartor. Där finns det i rusningstid vardagar aktiverade automatiska bilhinder med tillhörande trafikljus, vilka avaktiveras av SL-bussarna. Gissningsvis med transpondrar som läses av automatiskt då bussen kommit tillräckligt nära avläsaren.
Tyvärr gäller det ju även där att bilister stannar vid det röda ljuset, och därmed är i vägen för bussarna, som då inte kommer fram till avläsaren.

Gjorde ett studiebesök där i eftermiddag! Skapade en ny tråd: https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=38898
LÅ1

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik