Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Inge » sön 10 apr, 2016 8:49

Har man ordnat vagnhall åt de nya vagnarna?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » sön 10 apr, 2016 9:01

Inge skrev:Har man ordnat vagnhall åt de nya vagnarna?

Plats finns ju - om man låter någon museivagn flytta på sig; Allkärshallen får väl alltså fortsätta som provisorium. Men för de musievagnar som inte används dagligen, finns det ju då en viss anläggning i AGA som har utrymme. Följden blir väl altså lite tråkigare musievagnsutbud.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » mån 11 apr, 2016 15:55

I natt skyltas gatan om för att bli bussgata närmast Sergels torg. Får se hur det blir. Förmodligen en hel del brott mot förbudet, framför allt i början. (Är jag pesimist? :? :) )
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav hgsldf » mån 11 apr, 2016 16:47

LÅ1 skrev:I natt skyltas gatan om för att bli bussgata närmast Sergels torg. Får se hur det blir. Förmodligen en hel del brott mot förbudet, framför allt i början. (Är jag pesimist? :? :) )

Ett gäng fotanglar skulle lösa båda problemen, åtminstone temporärt!
/Göran
hgsldf

Inläggav LÅ1 » mån 11 apr, 2016 21:56

LÅ1 skrev:I natt skyltas gatan om för att bli bussgata närmast Sergels torg. Får se hur det blir. Förmodligen en hel del brott mot förbudet, framför allt i början. (Är jag pesimist? :? :) )

Måste rätta mig själv! Det är avstängningar i natt och nästa natt för omskyltning (och kanske förändrade körfält ?) men det är inte för än på onsdag som biltrafiken förbjuds.
LÅ1

Inläggav TKO » tis 12 apr, 2016 15:54

hgsldf skrev:Sorgligt att den där snutten i Klara inte blir grässpår! Då det uppenbarligen inte behövs någon kollektivtrafik på ytan mot Kungsholmen, hade grässpår underlättat både för spårvägstrafiken och fotgängarna.

För att sedan hugga på Thomas urspårning, Det parti (oavsett beteckning) som för fram Wennerholm som kandidat till posten som Trafiklanstingsråd kommer att få min röst i landstingsvalet 2018, annars blir det blankt! CGW är den enda lokalpolitiker under mitt liv som har genomfört något positivt och framför allt haft en plan för att fortsätta detta arbete, fram till det att vår dåvarande förvirrade Statsminister lade sig i landstingspolitiken och "sparkade" Wennerholm. Mogert & Co bör naturligtvis skämmas för sitt agerande, men den största dumstruten förtjänar Reinfeldt.

/Göran

Anledningen till att moderaterna sparkade CGW var ju det omfattande fusk som förekommit i de interna provval där han blev ledande kandidat till landstinget. Visste du inte det?

hälsar
Thomas
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » tis 12 apr, 2016 16:00

1 skrev:Jag tror (vet) att Ni kan slappna av.

Inom kort kommer en klätterväxel att snickras till vid Kungsträdgården så att linje 7 kan vända där under sommaren. Vilket innebär att bussarna får samsas i bilkörfälten.

Därefter får 7:an åter vända (troligtvis) vid Norrmalmstorg medan man slutför tätskiktsarbetena utanför NK. När det är klart läggs spår i de förberedda betongrännorna inkl. dämpningsmateriel och hängs upp kotaktledning. Byggnationen kommer att ske i etapper mot Klarabergsviadukten och det diskuteras att eventuellt återskapa den gamla hållplatsen Sergels Torg under byggnationen. Det är rätt långt till den blivande ändhållplatsen så jag tror att den kan bli permanent.

Hälsningar / Lena

Som fortfarande gett sig f-n på att spårvagnen skall åter på Stockholms gator till skillnad mot den unge herr "Joakim W" som redan från början gett upp;
"Tror inte ett dugg på att de där betongblocken kommer att innehålla några spår inom 10 år, om ens någonsin"

Å andra sidan ansåg Mark Twain att; "Det finns inget sorgligare än en ung pessimist. Det skulle i så fall vara en gammal optimist"

Till och med jag som är (ö)känd "spårvägOvän" tror att spårvagnarna kommer att rulla ända fram till centralen inom inte alltför lång tid. Den som vet/minns hur diskussionerna gick i SL:s styrelse när det begav sej håller naturligtvis med mej. Minns man inte finns det protokoll - jag har tidigare länkat till dessa men nu ids jag inte...

Thomas K Ohlsson
Spårvägs(o)vän
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav NerdBoy » tis 12 apr, 2016 17:53

TKO skrev:
hgsldf skrev:Sorgligt att den där snutten i Klara inte blir grässpår! Då det uppenbarligen inte behövs någon kollektivtrafik på ytan mot Kungsholmen, hade grässpår underlättat både för spårvägstrafiken och fotgängarna.

För att sedan hugga på Thomas urspårning, Det parti (oavsett beteckning) som för fram Wennerholm som kandidat till posten som Trafiklanstingsråd kommer att få min röst i landstingsvalet 2018, annars blir det blankt! CGW är den enda lokalpolitiker under mitt liv som har genomfört något positivt och framför allt haft en plan för att fortsätta detta arbete, fram till det att vår dåvarande förvirrade Statsminister lade sig i landstingspolitiken och "sparkade" Wennerholm. Mogert & Co bör naturligtvis skämmas för sitt agerande, men den största dumstruten förtjänar Reinfeldt.

/Göran

Anledningen till att moderaterna sparkade CGW var ju det omfattande fusk som förekommit i de interna provval där han blev ledande kandidat till landstinget. Visste du inte det?

hälsar
Thomas

Ja, handlingskraftigt så det förslår! :wink:
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav LÅ1 » tis 12 apr, 2016 18:35

Åter till Klarabergsgatan.

På stadens webbplats står det att avstängningen orsakas av "den pågående renoveringen av Sergels Torg" och att den gäller "fram till år 2018". I andra sammanhang säger stan att avstängningen är permanent. Jag tror mer på det sista. (Om spårvägstrafiken kommer till stånd på gatan och består efter 2018, förstås.)

Men "biltrafik från Klara Norra Kyrkogata i riktning mot Kungsholmen" kommer att tillåtas. Alltså var det förmodligen öppnandet av Klara Norra Kyrkogata man väntat på.

"Taxitrafik kommer att tillåtas, men inte framför Åhléns (mellan Klara Norra och Fontänen)"! Betyder alltså att de "fria" åkarna, (ofta med jämförpris mellan 495 och 499 kr) inte kan stå på vid busshålplatserna och blockera för bussarna. Å andra sidan tror nästan alla taxiförare att skylten som betyder "motortrafik förbjuden" inte gäller dem. (Inte ens dagtid även om skylten har tillägget "Gäller ej Taxi 23.00 - 05.00", eller liknande.)
LÅ1

Inläggav LÅ1 » ons 13 apr, 2016 17:50

Kollade läget på Klarabergsgatan i dag. Från Sergels torg och väster ut gick i princip bara bussar. Detta för att en grupp poliser stod och vinkade bort alla andra. Även taxi som ej får köra i den riktningen.
I andra riktningen var det sämre med efterlevnaden av de nya reglerna. Här får även taxi köra. Där avstängningen börjar var det målat "BUSS" i körfälten, men det hjälpte knappast. Vanans makt är förstås stor, och så är det obevakat övergångsställe och "fartdämpande kuddar" på platsen, så bilförarna har en del att hålla koll på.

Stockholmdirekt sätter rubriken "Floppen i City: Bilarna fortsätter köra på bilfria Klarabergsgatan". Och det är klart, jämför man vad de kanske förväntat sig så. "Inga fler bilar på Klarabergsgatan – bilfritt från och med nu".

Skulle inte ett sätt att få vanliga bilister att märka förändringen vara att sätta betongblocken på ett sådant sätt att öppningen att passera igenom blir smalare? Är det bara bussar, resp bussar och taxi så behöver det ju inte vara dubbla filer vid inpassagen till området.
LÅ1

Inläggav Odd » ons 13 apr, 2016 17:57

Det skulle vara intressant om de satte upp ett permanent rödljus och en kollektivtrafiksignal som ständigt visar kör...
En bilist som passerar den gör det medvetet och därmed blir det inget snack...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav hgsldf » ons 13 apr, 2016 18:07

TKO skrev:

/Göran

hälsar
Thomas

Jo när Du säger det har jag ett diffust minne av att detta var den formella anledningen, mittåt!

Om vi tänker oss att CGW inte hade haft en mycket egen agenda, utan mumlat runt i tillvaron och svarat på alla frågor med att det utreder vi, vilket flertalet politiker gör. I stället gick han ut och lovade 5 nya spårvägslinjer i Stockholms innerstad och gjorde sig därmed omöjlig i kontakterna med alla partier, på alla nivåer. Där ser jag den egentliga anledningen till att han fick gå ut bakvägen, han blev ett hot mot Stockholmsförhandlingen och vilken politiker vill missa möjligheten att berätta att vi har hittat ett sätt att få kommuner långt ut i skogen att bygga 100.000 bostäder, eller liknande?

Fast nu är vi nog urspårade!
Göran
hgsldf

Inläggav LÅ1 » ons 13 apr, 2016 18:24

Odd skrev:Det skulle vara intressant om de satte upp ett permanent rödljus och en kollektivtrafiksignal som ständigt visar kör...
En bilist som passerar den gör det medvetet och därmed blir det inget snack...

Då en röd signal med tilläggsskylt att den är permanent och aldrig blir grön. Risken är ju annars stor att bilisterna står i kö och hindrar bussarna att komma fram. Och det finns en hel del cyklister som stannar för rött, så även de behöver en tilläggstexta om att rödljuset inte gäller för dem.
LÅ1

Inläggav BSB101 » ons 13 apr, 2016 19:01

Borde väl fungera med ett spårviddshinder med en cykelbana, utan betongklump, på sidan om. Visst lastbilar och bilar med hög markfrigång kan köra men det stoppar de flesta vanliga bilar. Har själv märkt stor skillnad när bussgatan utanför fick detta för några år sedan.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » ons 13 apr, 2016 20:10

BSB101 skrev:Borde väl fungera med ett spårviddshinder med en cykelbana, utan betongklump, på sidan om. Visst lastbilar och bilar med hög markfrigång kan köra men det stoppar de flesta vanliga bilar. Har själv märkt stor skillnad när bussgatan utanför fick detta för några år sedan.

Hur är kombinationen utryckningsfordon och spårviddshinder? Brandbilarna klarar sig väl, men polis och ambulans passerar ju platsen ganska frekvent!

En kategori som gärna vill köra väster ut på Klarabergsgatan är de "oberoende" taxiförarna. De vill gärna stå vid Åhléns. Efter senaste avstängningen för tätskiktsarbetet står de helst på busshållplatsen. Nu måste de bryta mot både bilförbudet och stoppförbudet om de skall stå där.
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » ons 13 apr, 2016 22:34

Jag vet inte riktigt hur det är tänkt att bli när allt är klart. Men en sak som förbryllar är att Klara Västra Kyrkogata (gatan "bakom" nya Continental från Vasagatan sett, mellan Klara Vattugränd och Klarabergsgatan, där bland annat 47:an gick förut) verkar att bli avstängd för trafik. Åtminstone har man planterat träd "mitt i" i den gatstumpen. Det gör ju att trafik som kommer från Klarabergsviadukten efter passage över Vasagatan inte kan svänga höger ner där. Alltså måste Klarabergsgatan vara öppen för bilar fram till Klara Norra Kyrkogata och trafiken svänga vänster, korsande den nya spårvägen. Kanske beslöts den här trädplanteringen innan man kommit på att man skulle stänga av Klarabergsgatan för biltrafik.
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » ons 13 apr, 2016 23:33

Anders Hanquist skrev:Jag vet inte riktigt hur det är tänkt att bli när allt är klart. Men en sak som förbryllar är att Klara Västra Kyrkogata (gatan "bakom" nya Continental från Vasagatan sett, mellan Klara Vattugränd och Klarabergsgatan, där bland annat 47:an gick förut) verkar att bli avstängd för trafik. Åtminstone har man planterat träd "mitt i" i den gatstumpen. Det gör ju att trafik som kommer från Klarabergsviadukten efter passage över Vasagatan inte kan svänga höger ner där. Alltså måste Klarabergsgatan vara öppen för bilar fram till Klara Norra Kyrkogata och trafiken svänga vänster, korsande den nya spårvägen. Kanske beslöts den här trädplanteringen innan man kommit på att man skulle stänga av Klarabergsgatan för biltrafik.

Men avstängningen i den riktningen börjar ju redan före passagen över Vasagatan. Jag tror att det är tänkt att bestå. Man kan komma till Centralen och Cityterminalen, men sedan får man vända 180 grader.
LÅ1

Inläggav Anders Hanquist » tor 14 apr, 2016 6:58

Ja, det verkar onekligen så. Trodde trafiken skulle kunna komma från det hållet och sedan tas ner till Vasagatan. Ser nu här https://insynsverige.se/documentHandler ... id=1777509 hur det är tänkt.
Anders Hanquist

Inläggav Inge » tor 14 apr, 2016 11:42

Tycker att resultatet från trafiksimulerinran är märkligt. Förvisso är det en svåröverblickbar situation. Men färre på Strömbron och Sveavägen, men fler på Klarastradsleden? -Intuitivt känns det helt bakvänt.

Om man tex kommer från Uppsalavägen och inte längre kan köra via Klarastrandsleden-Klarabergsgatan för att komma till Sergelstorg blir väl det naturliga valet Sveavägen? Menar de att folk idag kör tvärt om, dvs Sveavägen-Klarabergsgatan, för att ta sig till centralen? -Det har jag svårt att tro.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav X12 » tor 14 apr, 2016 13:06

Lars_L skrev:Trafikförvaltningen: "Sex spårvagnar av typen A35 är en ersättning för de befintliga spårvagnarna av typen A34..."

Hur snabbt kan A34 fasas ut, hinner de leverera 6 st A35 på mindre än 2 år?
X12

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik