Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav LÅ1 » tor 07 apr, 2016 18:52

Från och med kommande onsdag, 13 april 2016 skall biltrafik förbjudas på Klarabergsgatan öster om Klara norra kyrkogata.
SR: "Klarabergsgatan stängs för biltrafik - för alltid".
Mitt i: "Nu stängs Klarabergsgatan – ska bli gågata"
SvT: "Snart stängs Klarabergsgatan för all biltrafik" (Snarare en notis än en artikel.)

Ser att alla tre länkarna ovan säger att biltrafiken skall stängas av mellan Sergels torg och Centralstationen. Men vad man sa i radion, och vad som är rimligare, är att avstängningen bara blir mellan Sergels torg och Klara norra kyrkogata.

Jag antar att man samtidigt öppnar Klara norra kyrkogata mellan Klarabergsgatan och Mäster Samuelsgatan. (För annars begriper jag inte varför man inte stängt av biltrafiken tidigare.) Den lilla stumpen av Klara norra kyrkogata kommer att bli betydligt mer trafikerad i framtiden är den varit tidigare. (Just nu är den helt blockerad.)

Skall bli spännande att se hur man skall få Stockholmsbilisterna att inse förändringen. Det har ju gått dåligt med avstängningen av Skeppsbron. Men där inbjuder ju skyltningen efter Strömbron vid Slottskajen till feltolkning. Även om skyltningen längre fram är tydligare. Behövs det skyltar av motorvägsstorlek för att bilisterna skall se dem?


Från SR-länken ovan:
SR skrev:Orsaken är den så kallade tätskiktsrenoveringen vid Sergels Torg och längs Klarabergsgatan, något som i sin tur hänger ihop med att marken måste förstärkas tills det blir dags att göra verklighet av planerna på en spårvagn bort mot Kungsholmen.


Hur är det med detta? Förstärker man extra för spårvägstrafiken? Klarar inte grundkonstruktionen spårväg? Det gjorde den väl ovanför Sergelgången (f.d. Hästskogången)?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Thomas Lange » tor 07 apr, 2016 19:58

Informatörerna är ibland dåligt pålästa om de verkliga förhållandena. Man sade även i något inslag att det var en förberedelse för den spårväg som ska dras vidare mot Kungsholmen. Det delprojektet är inte aktuellt sedan flera år tillbaka. Spårvägen ska sluta vid Klarbargsviadukten mitt för nya Hotel Continental och blivande pendelstågsstationsuppgången.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2055
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Hechtwagen » tor 07 apr, 2016 20:22

Vilken väg ska biltrafiken ledas istället?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Thomas Lange » tor 07 apr, 2016 20:45

Den ska nog inte vara i området längre ....
Man kan inte tolka bilfri på så många andra sätt.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2055
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Hechtwagen » fre 08 apr, 2016 3:16

Det är bara spårvagnar som kan försvinna helt från en stad, bilarna som åker på klarabergsgatan idag kommer förstås ledas en annan väg men vilken? Kungsgatan?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Thomas Lange » fre 08 apr, 2016 10:27

Tja, att köra och stanna framför Åhléns torde inte vara möjligt/tillåtet.

Om du funderar över vilka alternativa körvägar som finns öppna för färd från Norrmalm till Kungsholmen kan jag bidra med följande:
    Tegelbacken-Hantverkargatan/Norrr Mälarstrand
    Vasagatan-Kungsbron-Fleminggatan
    Tegnérgatan-Barnhusbron

Hur Trafikkontortet beskriver alternativen och tänker skylta upp på platsen är ännu inte publicerat, vad jag vet.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2055
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav TKO » fre 08 apr, 2016 10:56

Thomas Lange skrev:Informatörerna är ibland dåligt pålästa om de verkliga förhållandena. Man sade även i något inslag att det var en förberedelse för den spårväg som ska dras vidare mot Kungsholmen. Det delprojektet är inte aktuellt sedan flera år tillbaka. Spårvägen ska sluta vid Klarbargsviadukten mitt för nya Hotel Continental och blivande pendelstågsstationsuppgången.


Va - är det sant?

Men Chrille lovade juuuuu....

http://www.dn.se/sthlm/hetsig-debatt-om-sparvagen-hornsberg-vartan/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=4186089
http://www.dn.se/sthlm/snabb-utbyggnad-av-sparvag-genom-city/

den yrvakne
Thomas K Ohlsson
som inser att det hänt en del sen sist!
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Inge » fre 08 apr, 2016 11:08

Och därmed föll fastighetsvärdena i city med några miljarder. Undrar om man kan finansiera någon spårväg med de försvunna miljarderna? Nähä, inte det....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4227
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav LÅ1 » fre 08 apr, 2016 11:09

Thomas Lange skrev:I... Spårvägen ska sluta vid Klarbargsviadukten mitt för nya Hotel Continental och blivande pendelstågsstationsuppgången.

Betyder det att bilar inte får köra upp från Mäster Samuelsgatan till Klarabergsgatan och vidare bort till Centralen? I så fall kan man undra varför avstängnings av Klarabergsgatan inte skett tidigare. Det har ju varit rörigt på platsen sedan länge. Och situationen på gatorna runt omkring har inte förändrats just nu, inför avstängningen av Klarabergsgatan, så vitt jag förstått. Därför trodde jag att man väntat på att Klara norra kyrkogata kunde öppnas.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11715
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav hgsldf » fre 08 apr, 2016 13:06

Sorgligt att den där snutten i Klara inte blir grässpår! Då det uppenbarligen inte behövs någon kollektivtrafik på ytan mot Kungsholmen, hade grässpår underlättat både för spårvägstrafiken och fotgängarna.

För att sedan hugga på Thomas urspårning, Det parti (oavsett beteckning) som för fram Wennerholm som kandidat till posten som Trafiklanstingsråd kommer att få min röst i landstingsvalet 2018, annars blir det blankt! CGW är den enda lokalpolitiker under mitt liv som har genomfört något positivt och framför allt haft en plan för att fortsätta detta arbete, fram till det att vår dåvarande förvirrade Statsminister lade sig i landstingspolitiken och "sparkade" Wennerholm. Mogert & Co bör naturligtvis skämmas för sitt agerande, men den största dumstruten förtjänar Reinfeldt.

/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 859
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 21:09

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Thomas Lange » fre 08 apr, 2016 13:17

Bussar kommer att vara kvar i Klarabergsgatan.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2055
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav hgsldf » fre 08 apr, 2016 13:45

Thomas Lange skrev:Bussar kommer att vara kvar i Klarabergsgatan.


Jo jag förstår det :(
hgsldf
 
Inlägg: 859
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 21:09

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Sven Blomberg » fre 08 apr, 2016 16:13

Thomas Lange skrev:Informatörerna är ibland dåligt pålästa om de verkliga förhållandena. Man sade även i något inslag att det var en förberedelse för den spårväg som ska dras vidare mot Kungsholmen. Det delprojektet är inte aktuellt sedan flera år tillbaka. Spårvägen ska sluta vid Klarbargsviadukten mitt för nya Hotel Continental och blivande pendelstågsstationsuppgången.


Mot Kungsholmen behöver ju inte betyda till Kungsholmen. :D
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 895
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 11:15

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav twr » lör 09 apr, 2016 11:10

LÅ1 skrev:
Thomas Lange skrev:I... Spårvägen ska sluta vid Klarbargsviadukten mitt för nya Hotel Continental och blivande pendelstågsstationsuppgången.

Betyder det att bilar inte får köra upp från Mäster Samuelsgatan till Klarabergsgatan och vidare bort till Centralen? I så fall kan man undra varför avstängnings av Klarabergsgatan inte skett tidigare. Det har ju varit rörigt på platsen sedan länge. Och situationen på gatorna runt omkring har inte förändrats just nu, inför avstängningen av Klarabergsgatan, så vitt jag förstått. Därför trodde jag att man väntat på att Klara norra kyrkogata kunde öppnas.

Det finns säkert något mer intrikat skäl. Eller så har man inte fattat beslutet förrän nu. Då är det väl dags att börja bygga spårvägen nu hoppas man?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Stefan Widén » lör 09 apr, 2016 17:28

Man har ju redan börjat bygga spårvägen i form av de betongblock som sakteliga växer fram vart efter en etapp är klar. Någon som gillar att leka med datorer kan ju roa sig med att uppdatera de som inte springe där regelbundet genom att på en karta fylla i vart efter ett block är klart. Sen får vi väl samlas till en högtidsstund när alla block är klara. När allt är klart kommer spåren att läggas i, stolpar och väggfästen monteras och kontaktledning att hängas upp. Men vem vet man kanske kan göra en specialare tidigare..... :D

PS alla väntar med spänning på hur kontaktledningen kommer att vara inspänd i "centralstolpen" :D DS

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2023
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:09

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Hechtwagen » lör 09 apr, 2016 17:55

Stefan Widén skrev:Man har ju redan börjat bygga spårvägen i form av de betongblock som sakteliga växer fram vart efter en etapp är klar. Någon som gillar att leka med datorer kan ju roa sig med att uppdatera de som inte springe där regelbundet genom att på en karta fylla i vart efter ett block är klart. Sen får vi väl samlas till en högtidsstund när alla block är klara. När allt är klart kommer spåren att läggas i, stolpar och väggfästen monteras och kontaktledning att hängas upp. Men vem vet man kanske kan göra en specialare tidigare..... :D

PS alla väntar med spänning på hur kontaktledningen kommer att vara inspänd i "centralstolpen" :D DS

Stefan


No 1 sade redan för trettio år sedan att "glaspitten" var utmärkt att hänga kontaktlidning på! Hoppas 1 får rätt! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Joakim W » lör 09 apr, 2016 19:30

Tror inte ett dugg på att de där betongblocken kommer att innehålla några spår inom 10 år, om ens någonsin, men blir glatt överraskad om de så blir :D
21-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 23:42
Ort: Lina Hage, Södertälje

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Anders Hanquist » lör 09 apr, 2016 22:08

Det vore väl ändå högst märkligt om man inte fullföljde projektet så långt. Gatorna har varit upprivna i åratal för den här förstärkningen och renovering av "tätskikt" (heter det väl). Visserligen skulle det kanske gjorts ändå. Men man ser ju så tydligt att "rännorna" är förberedda för räls. Att då bara låta dem ligga med asfalt i och ha en provisorisk eländig ändhållplats utanför NK skulle ju ge ett högst märkligt intryck av våra vingliga beslutsfattare. Det känns också som om det jobb som görs nu är den dyraste delen av projektet. Så det vore slöseri att bara avbryta. Nu tror vi kanske att Stockholm är unikt när det kommer till sådant här. Men på Leipziger Strasse i Berlin lades räls för så där en 15 år sedan. Trafiken skulle ha startat 2006, men inget har hänt. Även de "effektiva" tyskarna kan dras med sådant här.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav 1 » sön 10 apr, 2016 0:32

Jag tror (vet) att Ni kan slappna av.

Inom kort kommer en klätterväxel att snickras till vid Kungsträdgården så att linje 7 kan vända där under sommaren. Vilket innebär att bussarna får samsas i bilkörfälten.

Därefter får 7:an åter vända (troligtvis) vid Norrmalmstorg medan man slutför tätskiktsarbetena utanför NK. När det är klart läggs spår i de förberedda betongrännorna inkl. dämpningsmateriel och hängs upp kotaktledning. Byggnationen kommer att ske i etapper mot Klarabergsviadukten och det diskuteras att eventuellt återskapa den gamla hållplatsen Sergels Torg under byggnationen. Det är rätt långt till den blivande ändhållplatsen så jag tror att den kan bli permanent.

Hälsningar / Lena


Som fortfarande gett sig f-n på att spårvagnen skall åter på Stockholms gator till skillnad mot den unge herr "Joakim W" som redan från början gett upp;
"Tror inte ett dugg på att de där betongblocken kommer att innehålla några spår inom 10 år, om ens någonsin"

Å andra sidan ansåg Mark Twain att; "Det finns inget sorgligare än en ung pessimist. Det skulle i så fall vara en gammal optimist"
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 614
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 21:33
Ort: Söderudd

Re: Klarabergsgatan (Sthlm) blir kollektivtrafikgata

Inläggav Lars_L » sön 10 apr, 2016 7:28

Så här skriver ju Trafikförvaltningen inför den nya "treåringen" (budget 2017-2020) som behandlas nästa vecka i Trafiknämnden:

Kvarvarande delar i program Spårväg City är förlängningen av spåranläggning till Centralen samt nya spårvagnar. Sex spårvagnar av typen A35 är en ersättning för de befintliga spårvagnarna av typen A34, leasingavtalet för dessa går ut 2018-03-03, och ytterligare två spårvagnar av typen A35 för att trafikeringen om sträckan förlängs till Centralen.
Trafikförvaltningen avser att under 2016 återkomma i särskild ordning med förslag till, dels anskaffningsbeslut för de två tillkommande spårvagnarna, dels genomförande- och anskaffningsbeslut för de sex spårvagnarna för ersättning av befintliga A34-vagnar.
Den i budget 2016 beslutade justering av tidplanen där sammanbindningen mellan Djurgårdsbron och Ropsten lades efter planperioden, är inte med i denna investeringsplan.


Det innebär väl alltså att förlängningen till Centralen är "säkrad". Däremot - då sammanbindningen Djurgårdsbron-Ropsten läggs efter planperioden, så kan förstås mycket hända - det blir väl bland annat ett val emellan.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster