Avstängda gator och bussterminaler pga idrott! Rimligt?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Avstängda gator och bussterminaler pga idrott! Rimligt?

Inläggav LÅ1 » tor 07 apr, 2016 7:13

Claes Thure Moberg skrev:Men på vad sätt är det skillnad på att Hammarbys supporters en gång per år marscherar i samlad tropp från Medis till Tele 2. Var ligger skillnaden mot att stänga av hela staden därför att ett antal supporters till olika politiska partier en gång per år önskar ge uttryck för sina åsikter. Eller att stänga av olika gator i samband med olika demonstrationer i enskilda frågor- minns ni Vietnamdemonstrationerna till exempel. De var av ungefär samma omfattning.

Alla de som demonstrarade vid Almarna var med samma synsätt kriminella. Var det fel att låta dem hållas. Skulle man ha kallat in kavalleriet och låtit "Batongarbetarna" gå över demonstranterna efter förmåga.

Är det fel att stänga av stora delar av staden för att genomföra Kungliga korteger. Är det fel att stänga av stora delar av staden för sådant som "Stockholm Marathon".

Jag tycker inte svaren är alldeles självklara. Skall man tillåta det ena så skall man tillåta det andra.

De aldra flesta av de nämnda demonstrationerna är tillståndsgivna demonstrationer. Så var inte fallet i måndags. Dessutom brukar inte demonstrationer förpesta omgivningen med rök och kraftiga smällare! Däremot med rop och plakat.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » tor 07 apr, 2016 8:25

daniel_s skrev:
TKO skrev:
daniel_s skrev:Jag skulle nog säga att det informerades i god tid. Men detta är ju inte någon garanti för att folk har uppfattat informationen. Vid såna här korta avstängningar, som varar i någon timme eller så, är det nästan hopplöst att få informationen att fastna så att säga.

Eftersom SL:s "Reseplanerare" (även "realtidsvarianten") hela tiden ansåg att trafiken fungerade som vanligt var det kanske inte så konstigt att den intet ont anande trafikanten ("folk" som du kallar dom) inte ansåg sej informerade!

Och den information som SL (eller kanske Keolis) satt upp vid hållplatserna i Årsta berörde enbart innerstadsbussarna, vilket inte heller verkar så klokt...

Nej Daniel - jag råder dej som vanligt att vara lite försiktig när du i samma mening oskyldigförklarar SL och närmast idiotförklarar "folk"!

/TKO

'
Jag sade bara att information lämnades i god tid, inte att den publicerades på precis alla tänkbara ställen. När jag tänker på saken har jag inte ens någon aning om vad som stod där!

Om du inte vet vad informationen innehöll kan du väl inte anse att den lämnades i "god tid"? Eller räcker det med att SL sätter upp ett anslag med rubriken "Trafikstörning 4/4" som sedan inte innehåller någon relevant information för att du skall tycka det?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav daniel_s » tor 07 apr, 2016 19:46

TKO skrev:Om du inte vet vad informationen innehöll kan du väl inte anse att den lämnades i "god tid"? Eller räcker det med att SL sätter upp ett anslag med rubriken "Trafikstörning 4/4" som sedan inte innehåller någon relevant information för att du skall tycka det?

/TKO

Nja jag menar snarare att om man har lyckats publicera komplett information på vissa områden (men inte andra) i god tid, så är det inte tiden som är problemet utan någonting annat.

Sen ska jag väl inte svära på att den inkommande informationen från polisen var rätt från början heller. Skit in, skit ut...
daniel_s

Inläggav LÅ1 » tor 07 apr, 2016 21:09

Bilden i denna artikel visar ju hur det såg ut på gatorna i måndags. Rubriken är däremot lite felaktig, om man jämför den med texten. Det borde inte finnas anledning att maskera sig om det skulle vara en fredlig och familjevänlig marsch till arenan.

Och här finns det fler bilder som visar på ett uppträdande som inte kan liknas vid vanliga demonstrationer. Liknar snarare upplopp, även om det inte ser lika illa ut som upploppen i Göteborg vid EU-mötet där för ett antal år sedan.
LÅ1

Inläggav TKO » fre 08 apr, 2016 9:16

En avgörande skillnad mellan "supportermarschen" och de flesta demonstrationer är att den första saknade både officiell arrangör och därmed också tillstånd. Och med tanke på hur "supportrarna" uppför sej så förstår jag att ingen vill fronta som arrangör!
(Vilket också gör det svårt för polisen och därmed även SL att planera)

Nej det är ett jävla daltande med den sämre delen av fotbollspubliken. Men detta är inget lämpligt forum att diskutera detta tycker jag!

Thomas K Ohlsson
AIK-are
TKO

Inläggav hgsldf » fre 08 apr, 2016 12:43

TKO skrev:
Nej det är ett jävla daltande med den sämre delen av fotbollspubliken. Men detta är inget lämpligt forum att diskutera detta tycker jag!

Thomas K Ohlsson
AIK-are

Bra förslag! För att återgå till trafiksituationen, jag har visserligen varit i ett av våra södra grannländer några veckor och har därför lyckligtvis undgått att studera den inträffade situationen. Beträffande lokalbussarna i söder närförort, t ex 160 och 144 borde det inte ha varit något problem, dom vänder ju i rondellen i västra Gullmarsplan. Jag tolkade artiklarna som att det var utfarten från betongdäcket mot Nynäsvägen som var problemet, men det har ju Nobina en lösning på (till stora delar) från och med i höst. En enligt min mening mycket bra lösning som på sikt kan frigöra den nuvarande bussterminalen till bebyggelse.
/Göran
hgsldf

Inläggav Lennart Petersen » fre 08 apr, 2016 17:28

TKO skrev:En avgörande skillnad mellan "supportermarschen" och de flesta demonstrationer är att den första saknade både officiell arrangör och därmed också tillstånd. Och med tanke på hur "supportrarna" uppför sej så förstår jag att ingen vill fronta som arrangör!

Thomas K Ohlsson
AIK-are

Det behövs dock inget tillstånd för att genomföra en demonstration eller en sådan här marsch.
En skillnad är dock att har man sökt och fått tillstånd så kan man räkna med polisens hjälp att genomföra demonstrationen.
Lennart Petersen

Inläggav roggek » fre 08 apr, 2016 20:30

Någon som kommer ihåg?...

Fram för en helt avstängd innerstad i samband med idrott!
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav LÅ1 » mån 11 apr, 2016 15:27

Jag försökte i början av tråden att vara så neutral som möjligt angående marschen, utan fokusera på avstängningen av busstrafiken. Men senare har jag väl visat att jag inte har så värst mycket över för denna typ av "egenmäktigt övertagande av gatuutrymmet", eller vad man vill kalla det.

Men plötsligt slog det mig att jag har mer eget nöje av ett liknande övertagande av gatan, nämligen den årliga crusingen på Sveavägen, en lördagskväll i början av augusti. (Datum, men inte klockslag, tycks alltid sammanfalla med pride-paraden, så man kan uppleva båda om man har ork i bena.)
Även här blir det obehaglig rök. Då från bränt gummi fram på kvällen, tills polisen tycker att det är nog och stoppar trafiken. Och även här drabbas busstrafiken.

Så det är väl bara att krypa till korset och erkänna att man ser olika på saker och ting beroende på den egna inställningen till det hela. :D
LÅ1

Inläggav Claes Thure Moberg » mån 11 apr, 2016 16:57

LÅ1 skrev: Men plötsligt slog det mig att jag har mer eget nöje av ett liknande övertagande av gatan, nämligen den årliga crusingen på Sveavägen, en lördagskväll i början av augusti.

Och undertecknad har också deltagit i sagda cruising. Jag har till och med kört den i droskbil en gång i mitten av 80-talet när jag körde droska ute i Åkersberga. Droskan var en Checker, 8-säters som jag personligen hade renoverat till nära nyskick. Självfallet drog jag in till Stockholm och cruisade i muskedundret. Till stor glädje för publiken och det var många som ville åka med ett varv.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav TKO » tis 12 apr, 2016 10:22

hgsldf skrev:
TKO skrev:

Thomas K Ohlsson
AIK-are

Bra förslag! För att återgå till trafiksituationen, jag har visserligen varit i ett av våra södra grannländer några veckor och har därför lyckligtvis undgått att studera den inträffade situationen. Beträffande lokalbussarna i söder närförort, t ex 160 och 144 borde det inte ha varit något problem, dom vänder ju i rondellen i västra Gullmarsplan. Jag tolkade artiklarna som att det var utfarten från betongdäcket mot Nynäsvägen som var problemet, men det har ju Nobina en lösning på (till stora delar) från och med i höst. En enligt min mening mycket bra lösning som på sikt kan frigöra den nuvarande bussterminalen till bebyggelse.
/Göran

Enligt SL:s något virriga information så gick 144, 160 och 164 inte till Gullmarsplan utan vände vid Linde. Jag hade tänkt ta en kort promenad dit och se hur det fungerade men det blev aldrig av... jag fattar inte riktigt hur man klarade av det - pga av pågående bostadsbyggen och omläggning av Huddingevägen (eller vafan den heter nu för tiden) så är det rörigt även utan vändande bussar!

Men någon på detta forum kanske vet hur det gick?

/TKO
TKO

Inläggav TKO » tis 12 apr, 2016 16:56

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:En avgörande skillnad mellan "supportermarschen" och de flesta demonstrationer är att den första saknade både officiell arrangör och därmed också tillstånd. Och med tanke på hur "supportrarna" uppför sej så förstår jag att ingen vill fronta som arrangör!

Thomas K Ohlsson
AIK-are

Det behövs dock inget tillstånd för att genomföra en demonstration eller en sådan här marsch.
En skillnad är dock att har man sökt och fått tillstånd så kan man räkna med polisens hjälp att genomföra demonstrationen.

Åsikten verkar inte delas av stockholmspolisen, som upprättat en anmälan om "olovlig sammankomst"... (tror jag brottsrubriceringen var)

/TKO
TKO

Inläggav Harald » tis 12 apr, 2016 18:23

TKO skrev:
Lennart Petersen skrev:

Thomas K Ohlsson
AIK-are

Åsikten verkar inte delas av stockholmspolisen, som upprättat en anmälan om "olovlig sammankomst"... (tror jag brottsrubriceringen var)

/TKO

Ja, ordningslagen är tydlig på den punkten.

"Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar får inte utan tillstånd anordnas på offentliga platser."
Harald

Inläggav LÅ1 » tis 12 apr, 2016 18:50

Harald skrev:Ja, ordningslagen är tydlig på den punkten.

"Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar får inte utan tillstånd anordnas på offentliga platser."

Men polisen är ganska tillåtande ändå. Åtminstone om det handlar om politik och "motdemonstrationer". Eller om det kan bli problem med att förhindra tillställningen.

Ett kravallstaket tvärs över Götgatan strax söder om Medborgarplatsen hade nog gjort situationen ohållbar. Då låter man hellre tåget gå.
LÅ1

Inläggav NerdBoy » tis 12 apr, 2016 19:07

Det kanske var någon som gjorde dansliknande rörelser och utmanade den allmänna sedligheten?
Användarvisningsbild
NerdBoy

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik