Avstängda gator och bussterminaler pga idrott! Rimligt?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Avstängda gator och bussterminaler pga idrott! Rimligt?

Inläggav LÅ1 » mån 04 apr, 2016 18:03

"Ilska mot trafikstrul inför Bajens fotbollsmatch".
En berättigad ilska, tycker jag.

(Busar stoppar bussar skulle man kanske kunna säga, om man vill vara lite smårolig. Men vill man det? :wink: )

"Busskaos när Hammarbys supportrar marscherar"
"Blandade känslor inför Bajenmarschen – trafikkontoret redo för snabbstädning"
Senast redigerad av LÅ1 mån 04 apr, 2016 21:18, redigerad totalt 1 gång.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Avstängda gator och bussterminaler pga idrot! Rimligt?

Inläggav daniel_s » mån 04 apr, 2016 19:59

I rubriken skriver du "pga idrot", men det är lite missvisande och det är ju ingen nyhet med avstängningar vid idrottsevenemang. Det som är lite speciellt här är ju att det inte är själva evenemanget som är anledningen till avstängningen.

Möjligen kan man tycka att polisen har lite för mycket att säga till om, de kan liksom lätt överdriva sina avstängningar lite. Men det vore ju svårt att tala om en ordningsmakt om de inte hade någon makt.
daniel_s

Re: Avstängda gator och bussterminaler pga idrott! Rimligt?

Inläggav LÅ1 » mån 04 apr, 2016 21:36

daniel_s skrev:I rubriken skriver du "pga idrot", men det är lite missvisande och det är ju ingen nyhet med avstängningar vid idrottsevenemang. Det som är lite speciellt här är ju att det inte är själva evenemanget som är anledningen till avstängningen.

Möjligen kan man tycka att polisen har lite för mycket att säga till om, de kan liksom lätt överdriva sina avstängningar lite. Men det vore ju svårt att tala om en ordningsmakt om de inte hade någon makt.

Jag vet att ordet idrott kan vara lite fel i sammanhanget. I alla fall just i dagens händelser. Dessutom felstavat! :roll:
Fast som jag minns det så användes just det ordet i radio Stockholms nyheter. Och då uppfattade jag det som om det var en generell kritik, som inte bara handlar om vad som skett i dag. Men allt i dag beror ju i grunden på någon match som spelas i kväll. Alltså utan idrottsevenemanget ingen trafikavstängning.

Kollar nu på sverigesradio.se och hittar då detta stycke:
Christoffer Tamsons ifrågasätter polisens prioriteringar.

– Vi har i närtid sett ett flertal tillfällen där polisen, på grund av bristande resurser, eller andra prioriteringar, nedvärderar stockholmarnas vardag och stockholmarnas kollektivtrafik och då just kopplat till större idrottsevenemang.

Tamsons menar att det behövs en diskussion om polisens resurser och prioriteringar.

– Då måste vi ställas oss frågan, är det rimligt att polisen gör bedömningen att Stockholm inte klarar av ha större evenemang, idrottsevenemang eller annat, med mindre än att vi ska släcka ned kollektivtrafiken, säger Kristoffer Tamsons.

Sommartid är det ju en massa lopp av olika slag som ger större och mindre störningar i trafik, inklusive kollektivtrafiken. Men även Quarnevalen, Prideparaden, parader 1 maj och 6 juni samt demonstrationer och statsbesök stör trafiken i bland.

Det som antagligen fick Tamson att reagera var nog att bussterminalen som används av arbetspendlare plötsligt inte gick att använda en vanlig vardagseftermiddag. Och kanske med kort varsel?
LÅ1

Inläggav Claes Thure Moberg » tis 05 apr, 2016 6:30

LÅ1 skrev: Det som antagligen fick Tamson att reagera var nog att bussterminalen som används av arbetspendlare plötsligt inte gick att använda en vanlig vardagseftermiddag. Och kanske med kort varsel?

Kort varsel var det inte. Att Hammarbysupporters brukar träffas uppe vid Medis för att ta sig en promenad ut till stadion före första hemmamatchen är en tradition som funnits i många år. Det som skiljer från "det vanliga" är att Bajens första hemmamatch sattes till en Måndag kväll i stället för i helgen som är normalt. Jag har väldigt svårt att tro att till exempel polisen inte hade förutsett och planerat för den här matchen i en eller annan långtidsplan. Jag har också väldigt svårt att tro att man skulle kunna hindra marschen utan att skapa betydligt värre problem.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav BSB101 » tis 05 apr, 2016 8:59

Detta är något som hör till en stad. Om det inte är någon idrott, en demonstration, en parad, en mässa, presidentbesök eller något annat som skapar trafikstörningar så är det som i morse trafikolyckor som skapar långt värre trafiksituationer än några bajare ute på promenad. När man bor i en stad för man räkna med att större eller mindre grupper av människor ibland kommer samlas på samma ställe och därmed ibland skapa lokala störningar för bland annat trafiken.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Lars_L » tis 05 apr, 2016 9:00

Det är ju dock kanske svårt att se hur den övre (södra) terminalen vid GUP, ska behöva påverkas. Kan ju inte vara så svårt att ha poliskommendering för att undvika supporter att ta den vägen? Man stoppade ju ändå inte t-banan. Att norra terminalen inte fungerar är väl kanske mer logiskt.

Inser att det finns ett logistiskt problem när man kommer fram till GUP - eftersom det inte finns lika tydliga och klara vägar att gå där mot arenan, som på den övriga sträckan. Men som sagt, det måste ju ändå gå att styra. Bussterminalen är ju rätt avgränsad och det kan knappast vara något större problem att få den att fungera. Samarbetar man med Hammarby, måste man ju också kunna informera supportrarna om vilken väg man ska ta.

Nu har man ju dock gjort sådana här "stopp" även vid vanliga derby-matcher. Och det är väl kanske lite mer anmärkningsvärt än en match någon gång per år. Man ställer ju inte bussar i innerstaden och på andra platser även i samband med vanliga demonstrationer etc.
Lars_L

Inläggav BSB101 » tis 05 apr, 2016 9:07

Lars_L skrev:Man ställer ju inte bussar i innerstaden och på andra platser även i samband med vanliga demonstrationer etc.

Vad är en vanlig demonstration? Att det oftast inte behövs några större avstängningar vid en demonstration som har ett par tre hundra deltagare säger sig själv. En demonstration med tusentals deltagare i klass med gårdagens promenad skulle dock påverka trafiken rätt mycket i närområdet.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Lars_L » tis 05 apr, 2016 9:18

BSB101 skrev:
Lars_L skrev:Man ställer ju inte bussar i innerstaden och på andra platser även i samband med vanliga demonstrationer etc.

Vad är en vanlig demonstration? Att det oftast inte behövs några större avstängningar vid en demonstration som har ett par tre hundra deltagare säger sig själv. En demonstration med tusentals deltagare i klass med gårdagens promenad skulle dock påverka trafiken rätt mycket i närområdet.

Kom helt enkelt in ett "inte" fel i inlägget. Ser inget konstigt som sagt att man stänger av vissa busslinjer. Det är ju möjligt att det var nödvändigt att stänga av södra bussterminalen i detta fall. Ibland får jag dock en känsla av man tar den "enklaste lösningen". Det vill säga att man har haft något problem vid något derby tidigare kring terminalen, och så har man tyckt det varit bra att lösa det på detta sätt.

Är det för att man inte kan styra supportrarna att gå via Gullmarsplans torg, tycker jag att det inte håller. Är det för att det blir stopp in till terminalen och att bussarna därför inte kommer fram, är det en annan sak.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » tis 05 apr, 2016 14:20

Claes Thure Moberg skrev:
LÅ1 skrev: Det som antagligen fick Tamson att reagera var nog att bussterminalen som används av arbetspendlare plötsligt inte gick att använda en vanlig vardagseftermiddag. Och kanske med kort varsel?

Kort varsel var det inte. Att Hammarbysupporters brukar träffas uppe vid Medis för att ta sig en promenad ut till stadion före första hemmamatchen är en tradition som funnits i många år. Det som skiljer från "det vanliga" är att Bajens första hemmamatch sattes till en Måndag kväll i stället för i helgen som är normalt. Jag har väldigt svårt att tro att till exempel polisen inte hade förutsett och planerat för den här matchen i en eller annan långtidsplan. Jag har också väldigt svårt att tro att man skulle kunna hindra marschen utan att skapa betydligt värre problem.

Men det handlar snarare om ifall SL och dess resenärer fick information om stängd bussterminal i god tid.
Jag kommer ihåg att en arbetskamrat för två eller tre år sedan satte på sig några vit-gröna attribut en vardagseftermiddag för att gå "huliganmarsch" från Medis. Så det kan inte var helt ovanligt med att det sker på vardagar. Om stora bussterminalen stängdes då, eller ej, det kommer jag inte ihåg. Men jag tror inte bussarna med hållplats på norra sidan om stationen gick fram till Gullmarsplan den eftermiddagen.
LÅ1

Inläggav daniel_s » tis 05 apr, 2016 18:59

LÅ1 skrev:Men det handlar snarare om ifall SL och dess resenärer fick information om stängd bussterminal i god tid.

Jag skulle nog säga att det informerades i god tid. Men detta är ju inte någon garanti för att folk har uppfattat informationen. Vid såna här korta avstängningar, som varar i någon timme eller så, är det nästan hopplöst att få informationen att fastna så att säga.
daniel_s

Inläggav BSB101 » ons 06 apr, 2016 9:28

LÅ1 skrev:Jag kommer ihåg att en arbetskamrat för två eller tre år sedan satte på sig några vit-gröna attribut en vardagseftermiddag för att gå "huliganmarsch" från Medis.

Om man vill ha en seriös diskussion är ett tips att undvika ord som "huliganmarsch". Antalet huliganer i den aktuella marschen var med största sannolikhet rätt få. Istället var det ett stort gäng fotbollsälskare. Men om man vill kan man alltid försöka sätta en negativ stämpel på det man inte gillar men det slår oftast tillbaka på en själv.
BSB101

Inläggav LÅ1 » ons 06 apr, 2016 9:35

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Jag kommer ihåg att en arbetskamrat för två eller tre år sedan satte på sig några vit-gröna attribut en vardagseftermiddag för att gå "huliganmarsch" från Medis.

Om man vill ha en seriös diskussion är ett tips att undvika ord som "huliganmarsch". Antalet huliganer i den aktuella marschen var med största sannolikhet rätt få. Istället var det ett stort gäng fotbollsälskare. Men om man vill kan man alltid försöka sätta en negativ stämpel på det man inte gillar men det slår oftast tillbaka på en själv.

Allvarligt talat vet jag inte vad som definierar en huligan. Men det var ju en hel del bengaliska eldar, eller i alla fall ett stort rökmoln över hela tåget i måndags. Dessutom begick man brott mot trafikreglerna, eftersom man helt utan lov gick mitt i gatan och stoppade upp övrig trafik. Därav min benämning "huliganmarsch".
LÅ1

Inläggav TKO » ons 06 apr, 2016 10:51

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Men det handlar snarare om ifall SL och dess resenärer fick information om stängd bussterminal i god tid.

Jag skulle nog säga att det informerades i god tid. Men detta är ju inte någon garanti för att folk har uppfattat informationen. Vid såna här korta avstängningar, som varar i någon timme eller så, är det nästan hopplöst att få informationen att fastna så att säga.

Eftersom SL:s "Reseplanerare" (även "realtidsvarianten") hela tiden ansåg att trafiken fungerade som vanligt var det kanske inte så konstigt att den intet ont anande trafikanten ("folk" som du kallar dom) inte ansåg sej informerade!

Och den information som SL (eller kanske Keolis) satt upp vid hållplatserna i Årsta berörde enbart innerstadsbussarna, vilket inte heller verkar så klokt...

Nej Daniel - jag råder dej som vanligt att vara lite försiktig när du i samma mening oskyldigförklarar SL och närmast idiotförklarar "folk"!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Claes Thure Moberg » ons 06 apr, 2016 16:48

LÅ1 skrev: Allvarligt talat vet jag inte vad som definierar en huligan. Men det var ju en hel del bengaliska eldar, eller i alla fall ett stort rökmoln över hela tåget i måndags. Dessutom begick man brott mot trafikreglerna, eftersom man helt utan lov gick mitt i gatan och stoppade upp övrig trafik. Därav min benämning "huliganmarsch".

Eftersom jag har gått i den här marschen flera gånger (dock inte i år) så känns det tillfredställande att placeras på riktig social plats i samhället. Lägger man dessutom till att jag brukar ta några halvlitrar innan marschen så är jag väl mogen för fyllcellen. Men det stoppar inte där- jag är beväpnad med två farliga vapen under marschen. Dels går jag med ett "träben" och tar ibland stöd av en spatserkäpp. Det står ju klart att en "huligan" med både slagvapen och utrustning som är särdeles bra till att "sparka arschle" med måste tas bort från gatorna. "Svenska Batongarbetarförbundet" har ett utmärkt objekt.

Jag kanske skall överväga om jag skall byta mitt "nick" i diverse forum och kalla mig "huliganen". Men risken är väl att man triggar diverse filter som finns runt om på nätet.
Claes Thure Moberg

Inläggav BSB101 » ons 06 apr, 2016 17:12

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:

Allvarligt talat vet jag inte vad som definierar en huligan.

Du använder alltså ett ord som du inte vet vad det betyder? Ett tips är att slå upp ord som du inte känner till betydelsen av innan du använder dessa.
BSB101

Inläggav LÅ1 » ons 06 apr, 2016 18:25

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:Om man vill ha en seriös diskussion är ett tips att undvika ord som "huliganmarsch". Antalet huliganer i den aktuella marschen var med största sannolikhet rätt få. Istället var det ett stort gäng fotbollsälskare. Men om man vill kan man alltid försöka sätta en negativ stämpel på det man inte gillar men det slår oftast tillbaka på en själv.

Allvarligt talat vet jag inte vad som definierar en huligan.

Du använder alltså ett ord som du inte vet vad det betyder? Ett tips är att slå upp ord som du inte känner till betydelsen av innan du använder dessa.

Jag satte det inom citat-tecken, just för att visa att jag inte menade det fullt ut.

sv.wiktionary.org/wiki/huligan:
huligan
person som begår våldsgärningar; ligist, bandit
Synonymer: ligist, buse, bandit, bov, våldsverkare, bråkmakare

Bland synonymerna dyker både buse och bråkmakare upp, så med tanke på hur det ser ut med en rökfylld gata och otillåtet stoppad trafik så kan det inte vara helt fel! Sedan får busarna, eh, jag menar deltagarna, tycka vad de vill!
LÅ1

Inläggav daniel_s » ons 06 apr, 2016 20:33

TKO skrev:
daniel_s skrev:

Eftersom SL:s "Reseplanerare" (även "realtidsvarianten") hela tiden ansåg att trafiken fungerade som vanligt var det kanske inte så konstigt att den intet ont anande trafikanten ("folk" som du kallar dom) inte ansåg sej informerade!

Och den information som SL (eller kanske Keolis) satt upp vid hållplatserna i Årsta berörde enbart innerstadsbussarna, vilket inte heller verkar så klokt...

Nej Daniel - jag råder dej som vanligt att vara lite försiktig när du i samma mening oskyldigförklarar SL och närmast idiotförklarar "folk"!

/TKO

'
Jag sade bara att information lämnades i god tid, inte att den publicerades på precis alla tänkbara ställen. När jag tänker på saken har jag inte ens någon aning om vad som stod där!
daniel_s

Inläggav 643 » ons 06 apr, 2016 21:39

Fotboll.PNG
Fotboll.PNG (357.57 KiB) Visad 1873 gånger
Vissa av oss betraktar personligen fotboll som en av de mest motbjudande mänskliga verksamheterna, något som inte alls betyder att vi tycker illa om dem som tycker annorlunda - själv har jag studerat fotbollens historia som redan från början var våldsam, pga skador och dödsfall när spelet försiggick på GATORNA framför allt i England tvingades myndigheterna att inrätta särskilda fotbollsplaner. Åskådarna måste ju dock ta sig dit och därifrån och vid sådana tillfällen kan vissa individer drabbas av masspsykos och anse sig ha RÄTT att bryta mot lagar och bestämmelser bara för att de älskar sin egen klubb och hatar motståndarna! Varför ska det ses genom fingrarna med just denna form av huliganism?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 07 apr, 2016 7:04

Men på vad sätt är det skillnad på att Hammarbys supporters en gång per år marscherar i samlad tropp från Medis till Tele 2. Var ligger skillnaden mot att stänga av hela staden därför att ett antal supporters till olika politiska partier en gång per år önskar ge uttryck för sina åsikter. Eller att stänga av olika gator i samband med olika demonstrationer i enskilda frågor- minns ni Vietnamdemonstrationerna till exempel. De var av ungefär samma omfattning.

Alla de som demonstrarade vid Almarna var med samma synsätt kriminella. Var det fel att låta dem hållas. Skulle man ha kallat in kavalleriet och låtit "Batongarbetarna" gå över demonstranterna efter förmåga.

Är det fel att stänga av stora delar av staden för att genomföra Kungliga korteger. Är det fel att stänga av stora delar av staden för sådant som "Stockholm Marathon".

Jag tycker inte svaren är alldeles självklara. Skall man tillåta det ena så skall man tillåta det andra.
Claes Thure Moberg

Inläggav daniel_s » tor 07 apr, 2016 8:07

Almarna är ju ett dåligt exempel för där var ju själva poängen att framkalla en knepig situation för polisen och politiken, vilket också lyckades. Det hade inte funkat om det inte hade varit en olaglig demonstration.
daniel_s

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik