Nya bostäder och kollektivtrafikens kapacitet

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Nya bostäder och kollektivtrafikens kapacitet

Inläggav LÅ1 » fre 18 mar, 2016 9:30

Det byggs en hel del bostäder i och runt om Stockholm. Det gäller att kollektivtrafiken hänger med. Och vi har väl fått många fler direktbussar till city de senaste 15, 20 åren. Och trängseln på tunnelbanan har nog också blivit värre i rusningstiden. Dessutom är det väl en längre tid som räknas som rusningstid i dag. Omläggningen av linje 19 och dess koppling till blå linje medför att linje 17 och 18 kan få tätare trafik. Men det dröjer några år.

Stockholmdirekt: "Tio år till av trängsel på gröna linjen".

Vilka planer finns det för tätare trafik på pendeltågen i framtiden, när citybanan öppnas? Ingen från början om jag förstått rätt.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nya bostäder och kollektivtrafikens kapacitet

Inläggav Lars_L » fre 18 mar, 2016 18:25

LÅ1 skrev:Det byggs en hel del bostäder i och runt om Stockholm. Det gäller att kollektivtrafiken hänger med. Och vi har väl fått många fler direktbussar till city de senaste 15, 20 åren. Och trängseln på tunnelbanan har nog också blivit värre i rusningstiden. Dessutom är det väl en längre tid som räknas som rusningstid i dag. Omläggningen av linje 19 och dess koppling till blå linje medför att linje 17 och 18 kan få tätare trafik. Men det dröjer några år.

Stockholmdirekt: "Tio år till av trängsel på gröna linjen".

Vilka planer finns det för tätare trafik på pendeltågen i framtiden, när citybanan öppnas? Ingen från början om jag förstått rätt.


Nu går det ju att köra fler tåg på gröna linjen - dels västerifrån, dels före och efter maxtimmen. Skulle göra rätt stor effekt faktiskt. Fler omlopp ute för ökad punktlighet leder ju också till mindre upplevd trängsel. Man kan göra rätt mycket saker för att förbättra den upplevda trängseln. Det är väl också tankar med att i samband med revisionen av C20, ta bort en del säten och därmed få bättre flöde. Även det kan ge möjlighet till några enstaka ytterligare avgångar.


För pendeltågen blir det ju först då i december 2017 som turtätheten planeras ökas. Hur mycket är fortfarande inte klart - tycks det som. Men det blir väl mellan 18 till 20 tåg i timmen som mest. Dock kommer ju pendeltågen avlasta framförallt gröna linjen i och med att Odenplan blir en mycket attraktivare bytespunkt än att gå från Karlberg. Samtidigt kommer ju trängseln därmed bli mindre på gröna linjen - något som förstås kan ätas upp av resandeökningar...Men detta skulle också kunna innebära att man får plats med fler tåg.

Upplägget i morgonrusningen på gröna linjen är ju gjort för att klara så mycket 2-minuterstafik med så få omlopp som möjligt. Inte att minimera trängseln.
Lars_L
 
Inlägg: 1869
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Nya bostäder och kollektivtrafikens kapacitet

Inläggav Majkey » sön 20 mar, 2016 0:35

30/15min trafiken ska väl bli 20/10min trafik ute på grenarna när trafikökningen kommer igång på pendeltågen.
Majkey
 
Inlägg: 85
Blev medlem: tor 06 aug, 2015 13:34

Re: Nya bostäder och kollektivtrafikens kapacitet

Inläggav Lars_L » sön 20 mar, 2016 8:54

Majkey skrev:30/15min trafiken ska väl bli 20/10min trafik ute på grenarna när trafikökningen kommer igång på pendeltågen.


Nej, det är ju en plan som faktiskt ligger längre fram i "pipeline" och frågan är om den kommer att aktualiseras. Vad Trafikförvaltningen har tittat på är ett upplägg med "skip-stop" och fortsatt kvartstrafik som grund, men med fler linjer och andra linjer i lågtrafik - vilket på större stationer skulle innebära 8 tåg i timmen dagtid, och 4 tåg per timme på mindre stationer, samt fortsatt 30-minuterstrafik på grenar som idag har det. I lågtrafik skulle det vara kvartstrafik på grenarna (med nämnda undantag).

Det andra alternativet är att övergå till 10-minuterstrafik, men fortfarande 30-minuterstrafik där det är så idag. I lågtrafik skulle man ha kvartstrafik med detta förslag.

Trafikförvaltningen skulle ha kommit till beslut kring detta redan enligt planen. Det tycks dock dra ut på tiden. "Skip-stopvarianten" var väl den som förordades, men troligen måste kritiken från remissinstanserna varit ganska stora, så förslaget kräver en del omändringar för att kunna realiseras. Och egentligen räcker inte antalet beställda tåg till för den lösningen, då man måste köra med en del korta tåg i högtrafik. Förutom då alla andra brister - exempelvis när det gäller vändmöjligheter ute på grenarna.
Lars_L
 
Inlägg: 1869
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster