Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » mån 28 mar, 2016 22:46

Gunnar Wetterberg skriver i en krönika på Expfessens ledarsida: "Stockholmsregionen måste få bli större".

Ingressen lyder "Det är feltänkt att Sveriges regioner ska vara jämnstora. Rädslan för en för allt för stor Stockholmsregion är trams."
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Lennart Petersen » tis 29 mar, 2016 1:59

LÅ1 skrev:Gunnar Wetterberg skriver i en krönika på Expfessens ledarsida: "Stockholmsregionen måste få bli större".

Ingressen lyder "Det är feltänkt att Sveriges regioner ska vara jämnstora. Rädslan för en för allt för stor Stockholmsregion är trams."


På samma sätt är det kanske lika mycket trams att små regioner inte kan fungera.
Som exempelvis Halland. Och Gotland som har gemensam administration för kommun och landsting har väl inte heller haft nämnvärda problem.
Huvudsaken är nog att regionerna är anpassade med en vettig geografisk avgränsning som tar hänsyn till befolkning och näringsliv.
Jämför med Tyskland där det är dramatisk skillnad i storlek mellan delstater utan att det är någon som verkar ivra för sammanslagningar.
Samma sak i USA , har det någonsin förts på tal om att slå samman små stater som Delaware med andra och fungerar stora delstater egentligen bättre ?
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » tis 29 mar, 2016 7:32

USA och Tyskland är federala stater. Sålunda bestämmer dessa delstater själva om de vill slå sig ihop med andra.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » tis 29 mar, 2016 11:13

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Gunnar Wetterberg skriver i en krönika på Expfessens ledarsida: "Stockholmsregionen måste få bli större".

Ingressen lyder "Det är feltänkt att Sveriges regioner ska vara jämnstora. Rädslan för en för allt för stor Stockholmsregion är trams."


På samma sätt är det kanske lika mycket trams att små regioner inte kan fungera.
Som exempelvis Halland. Och Gotland som har gemensam administration för kommun och landsting har väl inte heller haft nämnvärda problem.
Huvudsaken är nog att regionerna är anpassade med en vettig geografisk avgränsning som tar hänsyn till befolkning och näringsliv.
Jämför med Tyskland där det är dramatisk skillnad i storlek mellan delstater utan att det är någon som verkar ivra för sammanslagningar.
Samma sak i USA , har det någonsin förts på tal om att slå samman små stater som Delaware med andra och fungerar stora delstater egentligen bättre ?


Berlin, Hamburg och Bremen är stadsdelstater. De vill absolut inte ha något landsbygdsområde kring sig. Hitler avskaffade dock ett antal stadsdelstater. Även övriga delsater har omorganiserats av och till.

Att vara en fri stad utan att vara del av en region och på såvis jämställd med andra fria städer i Europa är säkert ett mål för Stockholms politiker.

Notera att freistadt i Tyskland inte är det jag menar ovan. Det senare innebär bara att man är kretsfri. Dvs direkt under delstaten.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4263
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » tis 29 mar, 2016 12:41

Anders Hanquist skrev:USA och Tyskland är federala stater. Sålunda bestämmer dessa delstater själva om de vill slå sig ihop med andra.

Just det. De som får bestämma själva väljer att förbli olika stora och självständiga till skillnad från dem som får finna sig i centrala myndigheters likriktningsönskan.
Harald
 
Inlägg: 7728
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Lennart Petersen » tis 29 mar, 2016 17:49

Anders Hanquist skrev:USA och Tyskland är federala stater. Sålunda bestämmer dessa delstater själva om de vill slå sig ihop med andra.


Javisst är det så. Men uppenbarligen så fungerar ju de små delstaterna minst lika bra som de större och ingen för på tal några sammanslagningar.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » tis 29 mar, 2016 22:07

Fast delstater "upplever" sig kanske som "nästan-länder" på ett annat sätt än vad svenska administrativa regioner gör. Även om de i o f s inte är suveräna stater. De tyska delstaterna är förvisso oftast skapade "uppifrån" (av de allierade på 40-talet, men med äldre statsbildningar som ingående element). Där har faktiskt vissa sammanslagningar skett. Som Baden-Württemberg 1952 av stater som ingått i de amerikanska och franska zonerna.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » ons 30 mar, 2016 2:30

Man vill nog gärna uppleva sig som fria nästanländer vilket man också var under tidigmodern tid. Men knappast har varit de senaste 200 åren. Dagens tyska delstater är som sagt skapade uppifrån, men med viss hänsyn naturligtvis till historiska delstater.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4263
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Lennart Petersen » ons 30 mar, 2016 3:37

Men nu är väl de historiska orsakerna till hur delstaterna i de federala länderna kommit till och den politiska geografin så intressant i det här sammanhanget.
Utan frågan var ju varför man nödvändigt måste skapa storregioner på bekostnad av små väl fungerande län ?
Det finns ju inga belägg på att små delstater fungerar sämre.
Och vad beträffar helt självständiga stater kan vi ju leta efter eventuell misär i Liechtenstein, Luxemburg, Monaco.
Eller nästan självständiga som Jersey, Guernsey. Nära oss har vi ju landskapet Åland som har bättre ekonomi än riket Finland.
Om Åland fungerar så borde ju Gotland kunna fungera och där har man ju varit pragmatiska och slagit samman landsting med kommunal förvaltning.
Ihop med jättelika Stockholm skulle man säkert uppleva sig som ständigt bortglömda och åsidosatta och Stockholmare skulle räkna kronor och ören som råkar hamna på ön .
Men Stockholm kan gärna vara så stort att det omfattar sitt naturliga område för arbetsmarknad,näringsliv och bostäder.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Verspieder » ons 30 mar, 2016 12:38

Lennart Petersen skrev:Men nu är väl de historiska orsakerna till hur delstaterna i de federala länderna kommit till och den politiska geografin så intressant i det här sammanhanget.
Utan frågan var ju varför man nödvändigt måste skapa storregioner på bekostnad av små väl fungerande län ?
Det finns ju inga belägg på att små delstater fungerar sämre.
Och vad beträffar helt självständiga stater kan vi ju leta efter eventuell misär i Liechtenstein, Luxemburg, Monaco.
Eller nästan självständiga som Jersey, Guernsey. Nära oss har vi ju landskapet Åland som har bättre ekonomi än riket Finland.
Om Åland fungerar så borde ju Gotland kunna fungera och där har man ju varit pragmatiska och slagit samman landsting med kommunal förvaltning.
Ihop med jättelika Stockholm skulle man säkert uppleva sig som ständigt bortglömda och åsidosatta och Stockholmare skulle räkna kronor och ören som råkar hamna på ön .
Men Stockholm kan gärna vara så stort att det omfattar sitt naturliga område för arbetsmarknad,näringsliv och bostäder.


Idag är säkerligen ålänningarna glada att de inte flyttades under svenskt styre på 1920-talet. De lär knappast vilja byta bort sitt nuvarande självstyre till den rikssvenska centralismen och centralstyret från Stockholm, och att tillsammans med Gotland tvingas tillhöra samma storregion som Stockholm.
Jag tror att här i Sverige är centralismen numera en så djupt rotad "norm", att de styrande har svårt att förstå hur ett lite mer decentraliserat samhälle skulle kunna fungera. Trots att vi bara behöver titta på grannländerna Finland/Åland samt Tyskland, och ovan nämnda småstater i Europa. Till och med ner på kommunnivå talar man ju helst om den enda centralorten som "lokomotivet som drar hela kommunens ekonomi framåt", vilket man har som ursäkt för att kunna satsa enorma summor skattemedel på projekt i dessa enda centralorter, medan t.ex för tillväxt geografiskt mer lämpligare orter bromsas från att växa genom att man vägrar satsa där. T.ex upplevdes det så i Knivsta innan de bildade egen kommun, samt att det upplevs så än idag runtom Angarn & Brottby i Vallentuna kommun, samt Rimbo & Gottröra i Norrtälje kommun.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav TKO » mån 04 apr, 2016 11:58

Inge skrev:Notera att freistadt i Tyskland inte är det jag menar ovan. Det senare innebär bara att man är kretsfri. Dvs direkt under delstaten.


Jag tror du menar "Kreisfreie Stadt"...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6046
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster