Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » sön 13 mar, 2016 20:57

Inge skrev:
Anders Hanquist skrev:
Inge skrev:I Stockholm väntar man lämpligen med att införa eventuell enfaldstaxa.

Vad betyder egentligen detta ord? Det ger inga träffar på google utom hit till detta forum. Anser du att det som i vanligt språkbruk kallas enhetstaxa i kollektivtrafik är en allmänt enfaldig idé, eller vad? Jag vet att du konsekvent skriver så, men har inte riktigt förstått innebörden.

Det som i vanligt språkbruk kallas enhetstaxa är något annat än den taxa vissa politiker försöker lansera för trafiken hos SL. Jag väljer därför ett uttryck som bättre sammanfaller med vanligt språkbruk för företeelser liknade den föreslagna taxan.

Jaha?! Att du föredrar en zontaxa är en åsikt jag naturligtvis respekterar. Det gör jag också när det gäller de flesta län. Det handlar inte om taxan som sådan. Men att ditt uttryck "bättre sammanfaller med vanligt språkbruk" begriper jag fortfarande inte. Såväl politiker, tjänstemän och massmedier kallar det "enhetstaxa" när priset är enhetligt oberoende av resans längd inom ett kollektivtrafiksystem. Enfaldstaxa tyder mer på att vill framställa systemet som enfaldigt. Det ordet betyder i "normalt språkbruk" "dum", "inskränkt", "korkad" etcetera. Alltså handlar det mer om din åsikt om systemet.
Anders Hanquist

Inläggav LÅ1 » sön 13 mar, 2016 21:09

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Var är den gränsöverskridande pendlingen störst i landet? Avser alltså länsgränser, eller egentligen länstrafikbolagsgränser, om det nu blir någon skillnad. Uppsala-Stockholm borde ha störst gränsöverskridande pendling. Sedan vet jag inte. Kanske Halland-Västra Götaland (läs Halland-Göteborg)?

Det stämmer, men ändå inte. Enligt statstiken för 2014:
Boende Uppsala län, arbete Stockholms län: 29.850
Boende Stockholms län, arbete Uppsala län: 9.237
summa: 39.087

Boende Hallands län, arbete Västra Götaland: 23.480
Boende Västra Götaland, arbete Hallands län: 8.867
Summa: 32.347

I det senare fallet är det dock 23.993 som pendlar från eller till Kungsbacka som ingår i Västtrafiks område. Det är alltså pendling över länsgräns, men inte över länsbolagsgräns.

Det verkar helt vettlöst att inte slå ihop Uppsala och Stockholms län. Pendlingen från Uppsala till Stockholm är av en sådan omfattning att Uppsala inte räknas som en självständig lokal arbetsmarknad längre utan ingår i Stockholm-Solna lokala arbetsmarknad.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/S ... knader-LA/

Tack för informationen! Intressant att Kungsbacka ligger i Hallands län men i ingår i Västtrafiks område. Tror jag hört/läst det tidigare, men allt fastnar inte! Man undrar lite hur det fungerar i praktiken, med skattesubventioner, politisk styrning etc.

Jag skrev tidigare att Hallands län borde splittras åt olika håll, och det här talar väl lite för det.
LÅ1 skrev:Vore det inte värt att diskutera att dela Hallands sex kommuner på tre storregioner?
Kungsbacka, Varberg och Falkenbergs kommuner borde då gå till Västra Götaland. Delar av det området ligger ju i Västergötland.
Halmstad och Laholm bör väl då föras till Region Skåne och Hylte till samma region som Småland. Stor del av kommunen ligger ju i Småland.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » sön 13 mar, 2016 21:28

Anders Hanquist skrev:Jaha?! Att du föredrar en zontaxa är en åsikt jag naturligtvis respekterar. Det gör jag också när det gäller de flesta län. Det handlar inte om taxan som sådan. Men att ditt uttryck "bättre sammanfaller med vanligt språkbruk" begriper jag fortfarande inte. Såväl politiker, tjänstemän och massmedier kallar det "enhetstaxa" när priset är enhetligt oberoende av resans längd inom ett kollektivtrafiksystem. Enfaldstaxa tyder mer på att vill framställa systemet som enfaldigt. Det ordet betyder i "normalt språkbruk" "dum", "inskränkt", "korkad" etcetera. Alltså handlar det mer om din åsikt om systemet.

Men enhetspris/taxa syftar i normalt språkbruk inte på att priset är enhetligt. Det syftar på att priset är proportionellt mot antalet enheter. En sådan enhet kan tex vara kilometer. (Denna diskussion har vi för övrigt haft förut.) Dvs snarast det motsatt mot vad vissa politiker och journalister vill genomdriva.

När politikerna, inklusive de jamande journalisterna, önskar bygga om språket för att dölja sin enfald vill jag passa på att bjuda på en lämpligare terminologi.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » sön 13 mar, 2016 21:31

LÅ1 skrev:
Harald skrev:
LÅ1 skrev:Var är den gränsöverskridande pendlingen störst i landet? Avser alltså länsgränser, eller egentligen länstrafikbolagsgränser, om det nu blir någon skillnad. Uppsala-Stockholm borde ha störst gränsöverskridande pendling. Sedan vet jag inte. Kanske Halland-Västra Götaland (läs Halland-Göteborg)?

Det stämmer, men ändå inte. Enligt statstiken för 2014:
Boende Uppsala län, arbete Stockholms län: 29.850
Boende Stockholms län, arbete Uppsala län: 9.237
summa: 39.087

Boende Hallands län, arbete Västra Götaland: 23.480
Boende Västra Götaland, arbete Hallands län: 8.867
Summa: 32.347

I det senare fallet är det dock 23.993 som pendlar från eller till Kungsbacka som ingår i Västtrafiks område. Det är alltså pendling över länsgräns, men inte över länsbolagsgräns.

Det verkar helt vettlöst att inte slå ihop Uppsala och Stockholms län. Pendlingen från Uppsala till Stockholm är av en sådan omfattning att Uppsala inte räknas som en självständig lokal arbetsmarknad längre utan ingår i Stockholm-Solna lokala arbetsmarknad.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/S ... knader-LA/

Tack för informationen! Intressant att Kungsbacka ligger i Hallands län men i ingår i Västtrafiks område. Tror jag hört/läst det tidigare, men allt fastnar inte! Man undrar lite hur det fungerar i praktiken, med skattesubventioner, politisk styrning etc.

Jag skrev tidigare att Hallands län borde splittras åt olika håll, och det här talar väl lite för det.
LÅ1 skrev:Vore det inte värt att diskutera att dela Hallands sex kommuner på tre storregioner?
Kungsbacka, Varberg och Falkenbergs kommuner borde då gå till Västra Götaland. Delar av det området ligger ju i Västergötland.
Halmstad och Laholm bör väl då föras till Region Skåne och Hylte till samma region som Småland. Stor del av kommunen ligger ju i Småland.

Att föra delar av Halland till Östra Götalandsregionen förefaller lite sådär. Till exempel har ju Markaryd som redan ligger i Småland framfört att man hellre vill tillhöra den södra regionen. Men jag antar att det beror lite på vilken stad som blir residensstad. Dock ligger väl Linköping av flera skäl bäst till?

Gällande Uppsala och Stockholm, så är ju kollektivtrafiken en liten del av landstingets uppgifter och även om man inkluderar länstyrelsen där förvisso regionutecklingsfrågor finns, dominerar sjukvårds respektive fastighetsfrågor. Dessa är mer avhängiga av befolkningsmängd respektive lokal befolkningstäthet än av generella regionala samband.
Senast redigerad av Inge sön 13 mar, 2016 22:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Harald » sön 13 mar, 2016 22:12

Man bör inte dela på Halland från pendlingssynpunkt i alla fall. Kungsbacka, Varberg och Falkenberg har sin starkaste anknytning norrut. Halmstad i första hand till övriga Halland, i andra hand till Göteborg och först i tredje hand till Skåne. För Hyltes del är det lite mera blandat men anknytningen till Halland är dock starkare än till Småland. Laholm har starkare anknytning till Halmstad än till kommuner i Skåne.

Även från andra synpunkter så vill nog inte hallänningarna dela på Halland. Helst vill de förbli självständiga, men det blir svårt för dem att få igenom.
Harald

Inläggav LÅ1 » sön 13 mar, 2016 22:33

Jag är fullt mottaglig för argumenten om Hallands delning eller sammanhållning. Det jag skrivit ovan kan nog lätt ses som en åsikt från ovan. Vilket inte vore direkt oriktigt. Jag har (i andra sammanhang) hört lite olika, personliga, argument som mest handlar om att man inte vill sammanföras med det ena eller andra länet. Sedan har jag bildat mig en uppfattning efter dessa "vittnesmål". Men den kan mycket väl vara galen. En sak som jag är tämligen säker på är att Hallands län inte kommer att bestå som en egen storregion inom dagens gränser om övriga Sverige omorganiseras. (Då skulle nog Gotland ha större chans om de går man ur huse och argumenterar för status quo.)

Vad gäller Hylte så är det nog kopplingen till Småland som i delar av kommunen anses viktig, men det blir kanske annorlunda om det blir en Östra Götalands storregion. I övrigt har jag uppfattat att de flesta i södra Götaland hellre vill slås samman med Skåne än med norr ut liggande provinser.

Min skrivning tidigare i tråden har varit mer tänkt som ett diskussionsunderlag eller en testballong än som en absolut åsikt.
LÅ1

Inläggav Kristofer » sön 13 mar, 2016 22:44

Inge skrev:Att föra Gotland till Stockholm handlar nog till stor del om just att man vill att SL ska ta över de dryga kostnaderna för gotlandsfärjorna från staten. Annars finns inte många skäl att föra Gotland till Stockholm. Närmsta närliggande landsbyggdsregion hade förstås varit naturligare.

Ett sent svar på ett inlägg från första sidan.
Ska Gotland fogas samman med någon del av fastlandet så är det bara Stockholm som är aktuellt. Det är de allra flesta gotlänningar överens om. Det är med Stockholm vi har det naturliga samarbetet redan idag. Resandet är riktat mot Stockholm (Nynäshamn, Bromma och Arlanda), det är med Stockholm vi bildar sjukvårdsregion. Med smålänningarna och östgötarna har vi inte mycket gemensamt (annat än att man ibland får in P4 Kalmar och P4 Östergötland på bilradion och att vi får dras med Östnytt (som extremt östgötafixerat).

Sen finns det de som anser att vi skulle kunna klara oss själva även i fortsättningen. Men måste vi in i någon region är det Stockholm.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav Anders Hanquist » mån 14 mar, 2016 0:10

Inge:

Tack för svar. Men stämmer det verkligen? Jag förstår vad du menar, att man betalar i relation till antalet enheter. Det är en rimlig tolkning. Men den är nog inte den vanligaste i "normalt språkbruk", utan kanske snarare en fackterm. Följande citat gäller barnomsorg: Vissa kommuner praktiserar enhetstaxa som är ett fast belopp som familjen får betala för barnomsorgen. Ett sådant beräkningssystem tar inte hänsyn till familjens inkomster. Det vanligaste på svenska är nog att enhetstaxa betyder just det som "politiker och journalister" lägger i ordet.
Anders Hanquist

Inläggav Inge » mån 14 mar, 2016 0:47

Anders Hanquist skrev:Inge:

Tack för svar. Men stämmer det verkligen? Jag förstår vad du menar, att man betalar i relation till antalet enheter. Det är en rimlig tolkning. Men den är nog inte den vanligaste i "normalt språkbruk", utan kanske snarare en fackterm. Följande citat gäller barnomsorg: Vissa kommuner praktiserar enhetstaxa som är ett fast belopp som familjen får betala för barnomsorgen. Ett sådant beräkningssystem tar inte hänsyn till familjens inkomster. Det vanligaste på svenska är nog att enhetstaxa betyder just det som "politiker och journalister" lägger i ordet.

Dels är ditt exempel politiskt och inte vanlig oförfalskad svenska. Dels använder man det inte i exemplet på samma vis som för kollektivtrafiken.

Det man vill göra i båda exemplen är att stjäla den positiva klang som enhetspris av tradition har. Det har traditionellt betytt att alla fick samma (låga) pris per enhet oavsett volym. Detta genom stordrift och rationalisering dvs varuhus och snabbköp.

Typexempel:

EPA - EnhetsPrisAktiebolaget

Som till skillnad från handelsboden inte gav storkunderna särskild rabatt, underförstått att även småkunden skulle få samma låpa pris som storkunden.

Givetvis per enhet, inte totalt. Det hade nog inte blivit så populärt....
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Anders Hanquist » mån 14 mar, 2016 1:04

Tack för info. Jag har alltid trott att EPA-namnet hade att göra med att priset på en viss vara var enhetligt i alla deras butiker. Så enhetspris skulle då alltså tolkas som någon slags avsaknad av mängdrabatt. Alltid lär man sig något nytt. Men den betydelsen tror jag väldigt få lägger i begreppet enhetstaxa i kollektivtrafik. Jag skulle bli oerhört förvirrad om någon föreslog en kilometerbaserad taxa och kallade den "enhetstaxa" med motiveringen att den skulle vara x kr per enhet (i detta fall kilometer). Rent logiskt kan det naturligtvis beskrivas så. Men normalt används ordet i en annan mening.
Anders Hanquist

Inläggav Inge » mån 14 mar, 2016 9:41

Politikerna vill förstås att deras nypåhittade ordbruk skall normaliseras. Jag tycker att det är tråkigt för varje nytt offer.

Vad gäller olika pris för olika butiker, typ ica-handlarnas ica-nära, supermarket, kvantum och max så är det de moderna handlarnas sätt att försöka återinföra mängdrabatter. De har ju i viss utsträckning logisk och naturlig grund. (Dock inte det politiska konceptet; samma pris oavsett hur mycket man köper ! -kom och köp ! -titta vad bra jag kan sälja [för skattebetalarnas pengar] !)

Men det man i äldre tid vände sig mot var förhandladet och schackrandet i butiken för att fastställa vilket pris varje kund skulle få. Ungefär såsom fortfarande pågår hos bilhandlare och möbelhandlare, undantaget IKEA då förstås. Många tycker ju att sådant är olustigt och i synnerhet eftersom förförahandlade rabatter för storkunder ofta kombinerades med kredit så att småkunderna inte skulle kunna se vad de egentligen betalade. -Varför får han kredit som har en massa pengar, men inte jag som inte har några?

Således blev enhetspris ett positivt ord. Ett ord som politiker nu försöker stjäla för att lansera sina egna sunkiga idéer.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » mån 14 mar, 2016 10:30

Inge skrev:Politikerna vill förstås att deras nypåhittade ordbruk skall normaliseras. Jag tycker att det är tråkigt för varje nytt offer.

Vad gäller olika pris för olika butiker, typ ica-handlarnas ica-nära, supermarket, kvantum och max så är det de moderna handlarnas sätt att försöka återinföra mängdrabatter. De har ju i viss utsträckning logisk och naturlig grund. (Dock inte det politiska konceptet; samma pris oavsett hur mycket man köper ! -kom och köp ! -titta vad bra jag kan sälja [för skattebetalarnas pengar] !)

Men det man i äldre tid vände sig mot var förhandladet och schackrandet i butiken för att fastställa vilket pris varje kund skulle få. Ungefär såsom fortfarande pågår hos bilhandlare och möbelhandlare, undantaget IKEA då förstås. Många tycker ju att sådant är olustigt och i synnerhet eftersom förförahandlade rabatter för storkunder ofta kombinerades med kredit så att småkunderna inte skulle kunna se vad de egentligen betalade. -Varför får han kredit som har en massa pengar, men inte jag som inte har några?

Således blev enhetspris ett positivt ord. Ett ord som politiker nu försöker stjäla för att lansera sina egna sunkiga idéer.

Bla bla bla...

Alla andra vet vad enhetstaxa betyder idag - utom signaturen "Inge" som vet bäst!

en något trött
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » tor 17 mar, 2016 14:02

Terminologintresserade (speciellt signaturen "Inge") kan gärna läsa följande gamla SS-dokument (Ur "Spårväg och buss" kanske?) där begreppet "enhetstaxa" förekommer redan på första sidan. Men akturien som skrivit artikeln hade kanske glömt att fråga expertisen om vilket ord man lämpligen bör använda?

http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade_texter/taxor_biljetter_50.pdf

/TKO
TKO

Inläggav Anders Hanquist » tor 17 mar, 2016 15:06

Jo visst har det länge använts så som i denna artikel. Jag kände knappt till den andra betydelsen. Kanske är jag miljöskadad.
Anders Hanquist

Inläggav Inge » tor 17 mar, 2016 17:04

Troligen miljöskada. Det kan vara värt att notera att den enda gången författaren anger vad trafikföretagen själva kallar det, så är det "universaltaxa".
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav hgsldf » tor 17 mar, 2016 17:22

EPA i Sverige:
https://sv.wikipedia.org/wiki/EPA_%28varuhus%29

Rudolph Karstadt AG grundade 1926 en lågpriskedja genom EPA-Einheitspreis-Aktiengesellschaft.
https://de.wikipedia.org/wiki/Karstadt

/Göran
hgsldf

Inläggav TKO » tor 17 mar, 2016 17:39

Jag tror det vore bra om alla var ense om vilket begrepp vi diskuterar - "enhetstaxa" eller "enhetspris(aktiebolag)". Själv tror jag det är "enhetstaxa" - vilket gör referenser till andra ordsammansättningar som inleds med "enhet" om inte ointressanta så dock mindre relevanta.
Begreppet "enhetstaxa" har alltid haft den betydelse det idag har - oavsett vilka detaljhandelsföretag som startades på 1900-talets första hälft. Dessa tillämpade nämligen inte ENHETSTAXA och begreppet ingick ej heller i företagens firmor.

Så - nu kan vi kanske lämna detta en gång för alla?

Hoppas
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav LÅ1 » tor 17 mar, 2016 18:39

TKO skrev:Jag tror det vore bra om alla var ense om vilket begrepp vi diskuterar - "enhetstaxa" eller "enhetspris(aktiebolag)". Själv tror jag det är "enhetstaxa" - vilket gör referenser till andra ordsammansättningar som inleds med "enhet" om inte ointressanta så dock mindre relevanta.
Begreppet "enhetstaxa" har alltid haft den betydelse det idag har - oavsett vilka detaljhandelsföretag som startades på 1900-talets första hälft. Dessa tillämpade nämligen inte ENHETSTAXA och begreppet ingick ej heller i företagens firmor.

Hoppas
Thomas K Ohlsson

Jag trodde det var storregioner som skulle diskuteras här! :wink:
LÅ1

Inläggav TKO » tor 17 mar, 2016 21:03

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Jag tror det vore bra om alla var ense om vilket begrepp vi diskuterar - "enhetstaxa" eller "enhetspris(aktiebolag)". Själv tror jag det är "enhetstaxa" - vilket gör referenser till andra ordsammansättningar som inleds med "enhet" om inte ointressanta så dock mindre relevanta.

Hoppas
Thomas K Ohlsson

Jag trodde det var storregioner som skulle diskuteras här! :wink:

Ja när vi nu ÄNTLIGEN kan lämna enfaldsdiskutionen bakom oss...
Så återvänder vi till storregionerna!

/TKO
TKO

Inläggav Inge » fre 18 mar, 2016 9:52

Ja förhoppningsvis medför den eventuella inkorporeringen av Gotland att diskussionen om enfaldstaxan avslutas !
Användarvisningsbild
Inge

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik