Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 22:54

Tack för det. Jag har Tacitus på latin hemma men den står för tillfället bra någonstans där jag inte vet att den står (ens utan rödtjut)…
Och ja, jag tror det väl som en kvalificerad gissning från 1989 i ett ämne som det är svårt att mer än gissa i. Och visst kan "Österland" ha konstruerats varje gång det behövdes (det tog jag bara för givet i föregående diskussion, utan att säga det, inser jag) – men samband med æstii, tja, vad är omöjligt, men ingen häst som jag skulle riskera att ruinera mig på ens som material för folketymologisk omtolkning. Den tidens nordbor (och både den och nutidens balter) brukade kunna hålla isär diftongerna.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Verspieder » sön 13 mar, 2016 9:27

Anders Hanquist skrev:När det gäller Stockholms län så skulle nog en sådan föreslagen regionindelning inte påverka kollektivtrafiken så mycket. "Gamla" länet och Gotland måste ju av geografiska skäl bli två separata områden. Möjligen kan man för syns skull sälja ett "regiontäckande" periodkort. Men efterfrågan av ett sådant skulle inte vara särskilt stort. Men det måste självklart också finnas ett väsentligt billigare kort som bara gäller Gotland. Storstadsområdet runt Stockholm är ju så väsenskilt från Gotland. Dessutom kan ju trafiken mellan områdena knappast integreras i "lokaltrafiken".


Jag håller med om att det inte blir någon direkt skillnad gällande kollektivtrafiken i nya Huvudstadsregionen. Gotland har ju t.ex redan idag landets enda länskort som är billigare än SL-länskortet. Dock är det ju smidigt att börja kunna sälja "Gotlandskort" redan på SL-Centers (samt i Nynäshamn), till folk som är på väg till sin Gotlandssemester.
Verspieder
 
Inlägg: 2512
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » sön 13 mar, 2016 14:43

Inge skrev:I Stockholm väntar man lämpligen med att införa eventuell enfaldstaxa.


Vad betyder egentligen detta ord? Det ger inga träffar på google utom hit till detta forum. Anser du att det som i vanligt språkbruk kallas enhetstaxa i kollektivtrafik är en allmänt enfaldig idé, eller vad? Jag vet att du konsekvent skriver så, men har inte riktigt förstått innebörden.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav ADDE » sön 13 mar, 2016 18:09

Om Stockholm och Gotland slås ihop så tror jag de, av geografiska skäl, får delas in i 2 zoner. Ett SL-kort och ett Gotlandskort.

Eller ja, ett utbud med olika perioder för Stockholm, och ett utbud motsvarande för Gotland. och så biljetterbjudanden som fungerar hos båda ställerna, och med färjetrafiken emellan.

Däremot skulle det bli bra med en enhetlig system för busstrafiken, t.ex. samma informationssystem och biljettsystem. Bussarna & hållplatserna i Gotland behöver inte nödvändigtvis vara röda o blåa.


(Och nää, regionindelningen så som har föreslagits ogillar jag. Stockholm ska växa och svälja upp hela mälardagen...)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav minimum traction » sön 13 mar, 2016 18:43

Inge skrev:Jag har bläddrat lite mer i boken och hittat en fördjupande kommentar av Alf Önnerfors. Alf, som uppenbarligen förutsätter att Aestii var balter, har kommit fram till det vi gjort ovan.

:)

Inge skrev:
Alf Önnerfors skrev:Påståendet att de baltiska folkens språk skulle ha låtit mera likt det Britannica (som var keltiskt, vilket Tacitus visste) än det svebiska kan uppenbarligen inte vara riktigt. De baltiska språken - bland de ålderdomligaste av de indoeuropeiska tungmålen - bör ha låtit mera likt det germanska än något keltiskt. Någon av Tacitus' sagesman som färdats såväl i Brittannien som i de Baltiska områdena, har kanske tyckt sig märka något gemensamt yttre drag eller i varje fall kunnat notera, att varken det brittanniska eller det baltiska tungomålet lät germanskt.


Min fundering är om sagesman en rent av var german, ur ett latinskt perspektiv borde det brittanniska tungomålet känns igen bättre än ett baltiskt?

Eller så spelar det ingen roll, man uppfattar att man känner igen lite gran, men kan inte förstå. Sagesmannen hade kanske bara djupare kunskap i de germanska tungomålen, i synnerhet svebiska - östgermanska - eftersom det är referensen?

Ja, vad nu exakt den månganvända termen "suebi" syftar på i det här fallet. Öst- eller västgermaner tycks vara högst osäkert. Hur som helst verkar inte Önnerfors räkna med subjektiv upplevelse av tonfall och annat fullt så mycket som jag finner motiverat. Själv kan jag till exempel höra tydliga likheter mellan (sydöst-)norska och turkiska fast jag råkar veta att eventuell släktskap skulle behöva gå tillbaka långt före urindoeuropeisk tid. Men om jag inte hade haft en susning om sådana sammanhang, inget särskilt intresse för språk och bara hade hört vartdera språket vid korta besök?

[edit]… och inte hade kunnat något annat nordiskt eller uralaltaiskt språk förstås.[/edit]

Nå, nu är vi rätt långt från varje bemärkelse av Norrland…
Senast redigerad av minimum traction sön 13 mar, 2016 18:50, redigerad totalt 2 gånger.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » sön 13 mar, 2016 18:44

Inge skrev:För övrigt är det väl bra om bussarna blir röda och blå. Då kan man ju enklare skicka över några bussar på sommaren som ändå inte behövs i Stockholm.

Ja, varför inte enhetlighet med färger etc.


ADDE skrev:Om Stockholm och Gotland slås ihop så tror jag de, av geografiska skäl, får delas in i 2 zoner. Ett SL-kort och ett Gotlandskort.

Eller ja, ett utbud med olika perioder för Stockholm, och ett utbud motsvarande för Gotland. och så biljetterbjudanden som fungerar hos båda ställerna, och med färjetrafiken emellan.

Däremot skulle det bli bra med en enhetlig system för busstrafiken, t.ex. samma informationssystem och biljettsystem. Bussarna & hållplatserna i Gotland behöver inte nödvändigtvis vara röda o blåa.


(Och nää, regionindelningen så som har föreslagits ogillar jag. Stockholm ska växa och svälja upp hela mälardagen...)

Allvarligt talat tror jag inte att det förslag på storregioner som nu ligger kommer att förverkligas. Inte enligt det aktuella förslaget. Bl.a. är de det rimligt att slå samman Stockholm och Uppsala. Med eller utan Gotland. Man tycks ha försökt att föreslå regioner som är ungefär lika stora, befolkningsmässigt, och därför inte velat slå samman Stockholm men något närbeläget län. Men man måste se på vad som är praktiskt, och var gränser gör minst skada. I och för sig är det kanske sjukvården som skall vara i huvudfokus, inte kollektivtrafiken. Men jag undrar om det inte vore bättre att lägga all avancerad sjukvård under en förvaltning, alltså förstatliga. Eller får man samma problem som med polisen då?

Var är den gränsöverskridande pendlingen störst i landet? Avser alltså länsgränser, eller egentligen länstrafikbolagsgränser, om det nu blir någon skillnad. Uppsala-Stockholm borde ha störst gränsöverskridande pendling. Sedan vet jag inte. Kanske Halland-Västra Götaland (läs Halland-Göteborg)?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12340
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav minimum traction » sön 13 mar, 2016 20:01

Tacitus ja. Men förutom hans egna oklarheter, som du ju nämner och som är rätt betänkliga, finns det också fler om termen. Öst- eller västgermansk är dessutom en språklig fråga som knappast någon på Taciti tid kan förväntas ha varit insatt i. Östgermanska är den gren av de germanska språken som gotiskan och rimligen den germanska vendiskan/vandaliskan tillhörde och veterligen inte så mycket mer, om jag minns rätt på rak arm. Västgermanska är alla andra kända germanska språk som inte är nordiska, inklusive nutidens schwabiska (en tysk dialektgrupp) och annan tyska som kan härstamma från dem som kanske verkligen var "sveber" (eller svavar som det kanske skulle heta på nysvenska).
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » sön 13 mar, 2016 20:51

LÅ1 skrev:Var är den gränsöverskridande pendlingen störst i landet? Avser alltså länsgränser, eller egentligen länstrafikbolagsgränser, om det nu blir någon skillnad. Uppsala-Stockholm borde ha störst gränsöverskridande pendling. Sedan vet jag inte. Kanske Halland-Västra Götaland (läs Halland-Göteborg)?

Det stämmer, men ändå inte. Enligt statstiken för 2014:
Boende Uppsala län, arbete Stockholms län: 29.850
Boende Stockholms län, arbete Uppsala län: 9.237
summa: 39.087

Boende Hallands län, arbete Västra Götaland: 23.480
Boende Västra Götaland, arbete Hallands län: 8.867
Summa: 32.347

I det senare fallet är det dock 23.993 som pendlar från eller till Kungsbacka som ingår i Västtrafiks område. Det är alltså pendling över länsgräns, men inte över länsbolagsgräns.

Det verkar helt vettlöst att inte slå ihop Uppsala och Stockholms län. Pendlingen från Uppsala till Stockholm är av en sådan omfattning att Uppsala inte räknas som en självständig lokal arbetsmarknad längre utan ingår i Stockholm-Solna lokala arbetsmarknad.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/S ... knader-LA/
Harald
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » sön 13 mar, 2016 20:57

Inge skrev:
Anders Hanquist skrev:
Inge skrev:I Stockholm väntar man lämpligen med att införa eventuell enfaldstaxa.


Vad betyder egentligen detta ord? Det ger inga träffar på google utom hit till detta forum. Anser du att det som i vanligt språkbruk kallas enhetstaxa i kollektivtrafik är en allmänt enfaldig idé, eller vad? Jag vet att du konsekvent skriver så, men har inte riktigt förstått innebörden.


Det som i vanligt språkbruk kallas enhetstaxa är något annat än den taxa vissa politiker försöker lansera för trafiken hos SL. Jag väljer därför ett uttryck som bättre sammanfaller med vanligt språkbruk för företeelser liknade den föreslagna taxan.


Jaha?! Att du föredrar en zontaxa är en åsikt jag naturligtvis respekterar. Det gör jag också när det gäller de flesta län. Det handlar inte om taxan som sådan. Men att ditt uttryck "bättre sammanfaller med vanligt språkbruk" begriper jag fortfarande inte. Såväl politiker, tjänstemän och massmedier kallar det "enhetstaxa" när priset är enhetligt oberoende av resans längd inom ett kollektivtrafiksystem. Enfaldstaxa tyder mer på att vill framställa systemet som enfaldigt. Det ordet betyder i "normalt språkbruk" "dum", "inskränkt", "korkad" etcetera. Alltså handlar det mer om din åsikt om systemet.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » sön 13 mar, 2016 21:09

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Var är den gränsöverskridande pendlingen störst i landet? Avser alltså länsgränser, eller egentligen länstrafikbolagsgränser, om det nu blir någon skillnad. Uppsala-Stockholm borde ha störst gränsöverskridande pendling. Sedan vet jag inte. Kanske Halland-Västra Götaland (läs Halland-Göteborg)?

Det stämmer, men ändå inte. Enligt statstiken för 2014:
Boende Uppsala län, arbete Stockholms län: 29.850
Boende Stockholms län, arbete Uppsala län: 9.237
summa: 39.087

Boende Hallands län, arbete Västra Götaland: 23.480
Boende Västra Götaland, arbete Hallands län: 8.867
Summa: 32.347

I det senare fallet är det dock 23.993 som pendlar från eller till Kungsbacka som ingår i Västtrafiks område. Det är alltså pendling över länsgräns, men inte över länsbolagsgräns.

Det verkar helt vettlöst att inte slå ihop Uppsala och Stockholms län. Pendlingen från Uppsala till Stockholm är av en sådan omfattning att Uppsala inte räknas som en självständig lokal arbetsmarknad längre utan ingår i Stockholm-Solna lokala arbetsmarknad.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/S ... knader-LA/

Tack för informationen! Intressant att Kungsbacka ligger i Hallands län men i ingår i Västtrafiks område. Tror jag hört/läst det tidigare, men allt fastnar inte! Man undrar lite hur det fungerar i praktiken, med skattesubventioner, politisk styrning etc.

Jag skrev tidigare att Hallands län borde splittras åt olika håll, och det här talar väl lite för det.
LÅ1 skrev:Vore det inte värt att diskutera att dela Hallands sex kommuner på tre storregioner?
Kungsbacka, Varberg och Falkenbergs kommuner borde då gå till Västra Götaland. Delar av det området ligger ju i Västergötland.
Halmstad och Laholm bör väl då föras till Region Skåne och Hylte till samma region som Småland. Stor del av kommunen ligger ju i Småland.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12340
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » sön 13 mar, 2016 22:12

Man bör inte dela på Halland från pendlingssynpunkt i alla fall. Kungsbacka, Varberg och Falkenberg har sin starkaste anknytning norrut. Halmstad i första hand till övriga Halland, i andra hand till Göteborg och först i tredje hand till Skåne. För Hyltes del är det lite mera blandat men anknytningen till Halland är dock starkare än till Småland. Laholm har starkare anknytning till Halmstad än till kommuner i Skåne.

Även från andra synpunkter så vill nog inte hallänningarna dela på Halland. Helst vill de förbli självständiga, men det blir svårt för dem att få igenom.
Harald
 
Inlägg: 7828
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » sön 13 mar, 2016 22:33

Jag är fullt mottaglig för argumenten om Hallands delning eller sammanhållning. Det jag skrivit ovan kan nog lätt ses som en åsikt från ovan. Vilket inte vore direkt oriktigt. Jag har (i andra sammanhang) hört lite olika, personliga, argument som mest handlar om att man inte vill sammanföras med det ena eller andra länet. Sedan har jag bildat mig en uppfattning efter dessa "vittnesmål". Men den kan mycket väl vara galen. En sak som jag är tämligen säker på är att Hallands län inte kommer att bestå som en egen storregion inom dagens gränser om övriga Sverige omorganiseras. (Då skulle nog Gotland ha större chans om de går man ur huse och argumenterar för status quo.)

Vad gäller Hylte så är det nog kopplingen till Småland som i delar av kommunen anses viktig, men det blir kanske annorlunda om det blir en Östra Götalands storregion. I övrigt har jag uppfattat att de flesta i södra Götaland hellre vill slås samman med Skåne än med norr ut liggande provinser.

Min skrivning tidigare i tråden har varit mer tänkt som ett diskussionsunderlag eller en testballong än som en absolut åsikt.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12340
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Kristofer » sön 13 mar, 2016 22:44

Inge skrev:Att föra Gotland till Stockholm handlar nog till stor del om just att man vill att SL ska ta över de dryga kostnaderna för gotlandsfärjorna från staten. Annars finns inte många skäl att föra Gotland till Stockholm. Närmsta närliggande landsbyggdsregion hade förstås varit naturligare.

Ett sent svar på ett inlägg från första sidan.
Ska Gotland fogas samman med någon del av fastlandet så är det bara Stockholm som är aktuellt. Det är de allra flesta gotlänningar överens om. Det är med Stockholm vi har det naturliga samarbetet redan idag. Resandet är riktat mot Stockholm (Nynäshamn, Bromma och Arlanda), det är med Stockholm vi bildar sjukvårdsregion. Med smålänningarna och östgötarna har vi inte mycket gemensamt (annat än att man ibland får in P4 Kalmar och P4 Östergötland på bilradion och att vi får dras med Östnytt (som extremt östgötafixerat).

Sen finns det de som anser att vi skulle kunna klara oss själva även i fortsättningen. Men måste vi in i någon region är det Stockholm.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer
 
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 8:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » mån 14 mar, 2016 0:10

Inge:

Tack för svar. Men stämmer det verkligen? Jag förstår vad du menar, att man betalar i relation till antalet enheter. Det är en rimlig tolkning. Men den är nog inte den vanligaste i "normalt språkbruk", utan kanske snarare en fackterm. Följande citat gäller barnomsorg: Vissa kommuner praktiserar enhetstaxa som är ett fast belopp som familjen får betala för barnomsorgen. Ett sådant beräkningssystem tar inte hänsyn till familjens inkomster. Det vanligaste på svenska är nog att enhetstaxa betyder just det som "politiker och journalister" lägger i ordet.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » mån 14 mar, 2016 1:04

Tack för info. Jag har alltid trott att EPA-namnet hade att göra med att priset på en viss vara var enhetligt i alla deras butiker. Så enhetspris skulle då alltså tolkas som någon slags avsaknad av mängdrabatt. Alltid lär man sig något nytt. Men den betydelsen tror jag väldigt få lägger i begreppet enhetstaxa i kollektivtrafik. Jag skulle bli oerhört förvirrad om någon föreslog en kilometerbaserad taxa och kallade den "enhetstaxa" med motiveringen att den skulle vara x kr per enhet (i detta fall kilometer). Rent logiskt kan det naturligtvis beskrivas så. Men normalt används ordet i en annan mening.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav TKO » mån 14 mar, 2016 10:30

Inge skrev:Politikerna vill förstås att deras nypåhittade ordbruk skall normaliseras. Jag tycker att det är tråkigt för varje nytt offer.

Vad gäller olika pris för olika butiker, typ ica-handlarnas ica-nära, supermarket, kvantum och max så är det de moderna handlarnas sätt att försöka återinföra mängdrabatter. De har ju i viss utsträckning logisk och naturlig grund. (Dock inte det politiska konceptet; samma pris oavsett hur mycket man köper ! -kom och köp ! -titta vad bra jag kan sälja [för skattebetalarnas pengar] !)

Men det man i äldre tid vände sig mot var förhandladet och schackrandet i butiken för att fastställa vilket pris varje kund skulle få. Ungefär såsom fortfarande pågår hos bilhandlare och möbelhandlare, undantaget IKEA då förstås. Många tycker ju att sådant är olustigt och i synnerhet eftersom förförahandlade rabatter för storkunder ofta kombinerades med kredit så att småkunderna inte skulle kunna se vad de egentligen betalade. -Varför får han kredit som har en massa pengar, men inte jag som inte har några?

Således blev enhetspris ett positivt ord. Ett ord som politiker nu försöker stjäla för att lansera sina egna sunkiga idéer.


Bla bla bla...

Alla andra vet vad enhetstaxa betyder idag - utom signaturen "Inge" som vet bäst!

en något trött
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7594
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav TKO » tor 17 mar, 2016 14:02

Terminologintresserade (speciellt signaturen "Inge") kan gärna läsa följande gamla SS-dokument (Ur "Spårväg och buss" kanske?) där begreppet "enhetstaxa" förekommer redan på första sidan. Men akturien som skrivit artikeln hade kanske glömt att fråga expertisen om vilket ord man lämpligen bör använda?

http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade_texter/taxor_biljetter_50.pdf

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7594
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » tor 17 mar, 2016 15:06

Jo visst har det länge använts så som i denna artikel. Jag kände knappt till den andra betydelsen. Kanske är jag miljöskadad.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1322
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav hgsldf » tor 17 mar, 2016 17:22

EPA i Sverige:
https://sv.wikipedia.org/wiki/EPA_%28varuhus%29

Rudolph Karstadt AG grundade 1926 en lågpriskedja genom EPA-Einheitspreis-Aktiengesellschaft.
https://de.wikipedia.org/wiki/Karstadt

/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 953
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav TKO » tor 17 mar, 2016 17:39

Jag tror det vore bra om alla var ense om vilket begrepp vi diskuterar - "enhetstaxa" eller "enhetspris(aktiebolag)". Själv tror jag det är "enhetstaxa" - vilket gör referenser till andra ordsammansättningar som inleds med "enhet" om inte ointressanta så dock mindre relevanta.
Begreppet "enhetstaxa" har alltid haft den betydelse det idag har - oavsett vilka detaljhandelsföretag som startades på 1900-talets första hälft. Dessa tillämpade nämligen inte ENHETSTAXA och begreppet ingick ej heller i företagens firmor.

Så - nu kan vi kanske lämna detta en gång för alla?

Hoppas
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7594
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster