Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » lör 12 mar, 2016 15:11

När det gäller Stockholms län så skulle nog en sådan föreslagen regionindelning inte påverka kollektivtrafiken så mycket. "Gamla" länet och Gotland måste ju av geografiska skäl bli två separata områden. Möjligen kan man för syns skull sälja ett "regiontäckande" periodkort. Men efterfrågan av ett sådant skulle inte vara särskilt stort. Men det måste självklart också finnas ett väsentligt billigare kort som bara gäller Gotland. Storstadsområdet runt Stockholm är ju så väsenskilt från Gotland. Dessutom kan ju trafiken mellan områdena knappast integreras i "lokaltrafiken".
Anders Hanquist

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 16:34

Inge skrev:Som sagt, det viktiga är vad man bestämmer sig för att leta efter och håller sig till det. Vill man leta efter benämningen i folkmun så blir indikationer som fenni och Finnmark viktiga. Efterledet kan också ge en indikation om åldern. veden --> skogen etc.

Men om man däremot sköer ett väldefinierat juridiskt/administrativt begrepp så är det dessa källor som gäller. Naturligtvis medvetet om att den man eventuellt finner snarare kan vara administrationen ålder än ordets.

Men allra viktigast är att man vid en jämförelse mellan två olika ord håller fast vid vad man söker. Annars går man lätt i fällan att man söker det ord som man på förhand upplever som folkligt i folkliga källor, medan man utesluter dessa källor för det ord man på förhand ansett vara administrativt.

Sant, men jag ser inte varför jag bör känna mig träffad. Jag anser mig ha hållit rågången, men båda orden har faktiskt varit uppe på sidospåret. Så kanske vi kan lämna det.

Inge skrev:I detta jämförande perspektiv bör förstås nämnas att Tacitus förvisso också nämner aesti. Men det är ett oklarare begrepp beträffande betydelse och även det är mycket svårt att leda till moderna folk.

Men visst skulle det kunna tänkas uttydas "östfolk" och även tänkas ha koppling till dagens Ester. Det senare dock inte så sannolikt eftersom Tacitus beskriver aesti som Germaner. Värt att notera att vi därmed redan med detta har minst två olika innebörder av "Österland" och ett otal ytterligare kan tilläggas.

Litet missvisande att kalla det "oklart". Det är inte omöjligt men faktiskt osannolikt, med tanke på ljudlagar (aist- mot austr-). Kräver rätt mycket förvanskning eller mer avancerade dialektutvecklingar än vi har belägg för ännu flera hundra år efter Taciti tid, eller att det gäller någon annan (okänd) språkgrupp än germaner.
minimum traction

Inläggav Inge » lör 12 mar, 2016 16:52

Jag ska rätta mig. Tacitus beskriver dem inte som Germaner, men som indoeuropeer. Men eftersom han beskriver språket som brittiskt (alltså inte den germanska engelskan) är det svårt att veta vad han egentligen menar då något sådant västeuropeiskt språk knappats talats i regionen. Det mest sannolika är väl att han talar om något baltiskt folk? Vad hette öst på "fornbaltiska" eller för den delen "östgermanska"? Hans sagesman i denna fråga kan mycket väl varit östgerman.

(Öst på Lettiska heter uz austrumiem dvs samma ljud som i fornnordiskan, men į rytus på Litauiska.)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 17:11

Okej. Jag har inte Tacitus tillgänglig, så får gå på minnet och det du säger (även om han knappast hade något begrepp om just "indoeuropéer"). Vad jag vet bör all så här gammal baltiska och germanska ha stämt överens i den här stammen. Om den fanns på keltiska bör den väl också ha lytt väldigt likt.

(De baltiska former du anför tycks betyda "österut".)
minimum traction

Inläggav Inge » lör 12 mar, 2016 17:23

Han uppfattar dem som ett folk med germanska kultur men ett språk som liknar det brittiska. Det senare är förstås en missuppfattning. Men det tyder väl ändå på att de var indoeuropeer av något slag? (Jag sitter i bilen för tillfället, så det är också ur minnet, kompletterat med en snabbgogling. Ska slå upp i Germanica när jag kommer hem.)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 17:42

Britterna var ju kelter, och sådana bodde litet varstans, så det skulle kanske i och för sig inte vara omöjligt. Kanske inte heller med en kultur som den som hade en enkel och idealiserad uppfattning om den germanska kunde tycka liknade den. Men även om æsti talade germanska eller baltiska (eller var en osannolik förindoeuropeisk folkspillra) kanske någon kunde tycka de lät "brittiska" på tonfall eller enstaka ord. Vad vet man med folk utan modern akademisk utbildning i ämnena :wink: och med uppgifter i åtminstone andra och tredje hand…
minimum traction

Inläggav Inge » lör 12 mar, 2016 22:05

Nu har jag kommit hem samt ätit min middag varvid jag även inmundigade ett par glas rötjut (Verkar vara obligatoriskt att förmedla sådan information på detta forum.).

Jag har även hunnit konsultera Alf Önnerfors översättning av Germania. Tyvärr försvenskad beträffande folknamnen, varför en titt på den latinska orginaltexten torde vara nödvändig för att analysera språket vidare. Den har jag dock inte hemma.

Men Önnerfors bifogar också en lexikal del till boken och beträffande Ae'stil består den väsentligen av en översättning av informationen i Reallexikon der germanischen Alterumskunde, band 7. 1989.

Ae'stii: stammar vid Östersjökusten, sannolikt huvudsakligen de så kallade Baltiska folken, sedermera preussare, litauer och letter. Balterna torde ha innehaft östra Östersjökusten ungefär från Pregel upp till Finska viken. Den norra delen av detta område erövrades senare av ett finskt folk, på vilket namnet Aesti (ester) överflyttades.

Trot den som vill, källan är väl oklanderlig, men samtidigt meddelar den visst tvivel.

Om man tänker sig att det ena eller båda av namnen, Aestii respektive Ester har att göra med öster att göra skulle man förstås även kunna tänka sig att namnet konstruerats upprepat.

Detta är dock ingen tes jag vill driva, jag lade till kommentaren om Aestii mest får att nämna att jag fick en tanke om att begreppet för östfolk eventuellt skulle kunna vara lika tidigt belagt som det för "finnare".
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 23:54

Tack för det. Jag har Tacitus på latin hemma men den står för tillfället bra någonstans där jag inte vet att den står (ens utan rödtjut)…
Och ja, jag tror det väl som en kvalificerad gissning från 1989 i ett ämne som det är svårt att mer än gissa i. Och visst kan "Österland" ha konstruerats varje gång det behövdes (det tog jag bara för givet i föregående diskussion, utan att säga det, inser jag) – men samband med æstii, tja, vad är omöjligt, men ingen häst som jag skulle riskera att ruinera mig på ens som material för folketymologisk omtolkning. Den tidens nordbor (och både den och nutidens balter) brukade kunna hålla isär diftongerna.
minimum traction

Inläggav Verspieder » sön 13 mar, 2016 10:27

Anders Hanquist skrev:När det gäller Stockholms län så skulle nog en sådan föreslagen regionindelning inte påverka kollektivtrafiken så mycket. "Gamla" länet och Gotland måste ju av geografiska skäl bli två separata områden. Möjligen kan man för syns skull sälja ett "regiontäckande" periodkort. Men efterfrågan av ett sådant skulle inte vara särskilt stort. Men det måste självklart också finnas ett väsentligt billigare kort som bara gäller Gotland. Storstadsområdet runt Stockholm är ju så väsenskilt från Gotland. Dessutom kan ju trafiken mellan områdena knappast integreras i "lokaltrafiken".

Jag håller med om att det inte blir någon direkt skillnad gällande kollektivtrafiken i nya Huvudstadsregionen. Gotland har ju t.ex redan idag landets enda länskort som är billigare än SL-länskortet. Dock är det ju smidigt att börja kunna sälja "Gotlandskort" redan på SL-Centers (samt i Nynäshamn), till folk som är på väg till sin Gotlandssemester.
Verspieder

Inläggav Inge » sön 13 mar, 2016 10:40

Om man nu skall införa enfaldstaxa så skall man väl? Det finns ju ingen anledning att en resa inne i Visby säljs billigare än en i Stockholms innerstad, då den senare säkerligen är billigare att producera.

Månadskorten är väl minsta problemet. Det spelar knappast någon roll om de blir giltiga i båda områdena samtidigt.

Priserna på Gotland motsvarar ju ungefär de som skulle varit i Stockholm om man haft kvar 5-zonnivån. Om man vill harmonisera taxorna till att motsvara de i Stockolm (dvs nästan helt rikta subventionerna till de längre resorna) skulle man ju kunna införa tre zoner på ön, den är ungefär lika stor som Stockholms län. (I Visby skull resorna då bli ungefär dubbelt så dyra, precis som de blev i Stockholms innerstad när förorterna inkluderades i zon A.)

I Stockholm väntar man lämpligen med att införa eventuell enfaldstaxa.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » sön 13 mar, 2016 14:03

minimum traction skrev:Tack för det. Jag har Tacitus på latin hemma men den står för tillfället bra någonstans där jag inte vet att den står (ens utan rödtjut)…
Och ja, jag tror det väl som en kvalificerad gissning från 1989 i ett ämne som det är svårt att mer än gissa i. Och visst kan "Österland" ha konstruerats varje gång det behövdes (det tog jag bara för givet i föregående diskussion, utan att säga det, inser jag) – men samband med æstii, tja, vad är omöjligt, men ingen häst som jag skulle riskera att ruinera mig på ens som material för folketymologisk omtolkning. Den tidens nordbor (och både den och nutidens balter) brukade kunna hålla isär diftongerna.

Jag har bläddrat lite mer i boken och hittat en fördjupande kommentar av Alf Önnerfors. Alf, som uppenbarligen förutsätter att Aestii var balter, har kommit fram till det vi gjort ovan.

Alf Önnerfors skrev:Påståendet att de baltiska folkens språk skulle ha låtit mera likt det Britannica (som var keltiskt, vilket Tacitus visste) än det svebiska kan uppenbarligen inte vara riktigt. De baltiska språken - bland de ålderdomligaste av de indoeuropeiska tungmålen - bör ha låtit mera likt det germanska än något keltiskt. Någon av Tacitus' sagesman som färdats såväl i Brittannien som i de Baltiska områdena, har kanske tyckt sig märka något gemensamt yttre drag eller i varje fall kunnat notera, att varken det brittanniska eller det baltiska tungomålet lät germanskt.

Min fundering är om sagesman en rent av var german, ur ett latinskt perspektiv borde det brittanniska tungomålet känns igen bättre än ett baltiskt?

Eller så spelar det ingen roll, man uppfattar att man känner igen lite gran, men kan inte förstå. Sagesmannen hade kanske bara djupare kunskap i de germanska tungomålen, i synnerhet svebiska - östgermanska - eftersom det är referensen?
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Anders Hanquist » sön 13 mar, 2016 15:43

Inge skrev:I Stockholm väntar man lämpligen med att införa eventuell enfaldstaxa.

Vad betyder egentligen detta ord? Det ger inga träffar på google utom hit till detta forum. Anser du att det som i vanligt språkbruk kallas enhetstaxa i kollektivtrafik är en allmänt enfaldig idé, eller vad? Jag vet att du konsekvent skriver så, men har inte riktigt förstått innebörden.
Anders Hanquist

Inläggav Inge » sön 13 mar, 2016 16:01

Anders Hanquist skrev:
Inge skrev:I Stockholm väntar man lämpligen med att införa eventuell enfaldstaxa.

Vad betyder egentligen detta ord? Det ger inga träffar på google utom hit till detta forum. Anser du att det som i vanligt språkbruk kallas enhetstaxa i kollektivtrafik är en allmänt enfaldig idé, eller vad? Jag vet att du konsekvent skriver så, men har inte riktigt förstått innebörden.

Det som i vanligt språkbruk kallas enhetstaxa är något annat än den taxa vissa politiker försöker lansera för trafiken hos SL. Jag väljer därför ett uttryck som bättre sammanfaller med vanligt språkbruk för företeelser liknade den föreslagna taxan.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav ADDE » sön 13 mar, 2016 19:09

Om Stockholm och Gotland slås ihop så tror jag de, av geografiska skäl, får delas in i 2 zoner. Ett SL-kort och ett Gotlandskort.

Eller ja, ett utbud med olika perioder för Stockholm, och ett utbud motsvarande för Gotland. och så biljetterbjudanden som fungerar hos båda ställerna, och med färjetrafiken emellan.

Däremot skulle det bli bra med en enhetlig system för busstrafiken, t.ex. samma informationssystem och biljettsystem. Bussarna & hållplatserna i Gotland behöver inte nödvändigtvis vara röda o blåa.

(Och nää, regionindelningen så som har föreslagits ogillar jag. Stockholm ska växa och svälja upp hela mälardagen...)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Inge » sön 13 mar, 2016 19:27

Varför skulle det just vara två zoner? Det låter som det sämsta ur två världar. Dels måste man hantera olika zoner, dels ger det ingen som helst skillnad I praktiken mot en zon eftersom ändå ingen hinner åka både på Gotland och i Stockholm med samma biljett.

Nä, fem zoner på fastlandet och fem på ön, totalt tio zoner håller jag på.

För övrigt är det väl bra om bussarna blir röda och blå. Då kan man ju enklare skicka över några bussar på sommaren som ändå inte behövs i Stockholm.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav minimum traction » sön 13 mar, 2016 19:43

Inge skrev:Jag har bläddrat lite mer i boken och hittat en fördjupande kommentar av Alf Önnerfors. Alf, som uppenbarligen förutsätter att Aestii var balter, har kommit fram till det vi gjort ovan.

:)

Inge skrev:
Alf Önnerfors skrev:Påståendet att de baltiska folkens språk skulle ha låtit mera likt det Britannica (som var keltiskt, vilket Tacitus visste) än det svebiska kan uppenbarligen inte vara riktigt. De baltiska språken - bland de ålderdomligaste av de indoeuropeiska tungmålen - bör ha låtit mera likt det germanska än något keltiskt. Någon av Tacitus' sagesman som färdats såväl i Brittannien som i de Baltiska områdena, har kanske tyckt sig märka något gemensamt yttre drag eller i varje fall kunnat notera, att varken det brittanniska eller det baltiska tungomålet lät germanskt.

Min fundering är om sagesman en rent av var german, ur ett latinskt perspektiv borde det brittanniska tungomålet känns igen bättre än ett baltiskt?

Eller så spelar det ingen roll, man uppfattar att man känner igen lite gran, men kan inte förstå. Sagesmannen hade kanske bara djupare kunskap i de germanska tungomålen, i synnerhet svebiska - östgermanska - eftersom det är referensen?

Ja, vad nu exakt den månganvända termen "suebi" syftar på i det här fallet. Öst- eller västgermaner tycks vara högst osäkert. Hur som helst verkar inte Önnerfors räkna med subjektiv upplevelse av tonfall och annat fullt så mycket som jag finner motiverat. Själv kan jag till exempel höra tydliga likheter mellan (sydöst-)norska och turkiska fast jag råkar veta att eventuell släktskap skulle behöva gå tillbaka långt före urindoeuropeisk tid. Men om jag inte hade haft en susning om sådana sammanhang, inget särskilt intresse för språk och bara hade hört vartdera språket vid korta besök?

[edit]… och inte hade kunnat något annat nordiskt eller uralaltaiskt språk förstås.[/edit]

Nå, nu är vi rätt långt från varje bemärkelse av Norrland…
Senast redigerad av minimum traction sön 13 mar, 2016 19:50, redigerad totalt 2 gånger.
minimum traction

Inläggav LÅ1 » sön 13 mar, 2016 19:44

Inge skrev:För övrigt är det väl bra om bussarna blir röda och blå. Då kan man ju enklare skicka över några bussar på sommaren som ändå inte behövs i Stockholm.

Ja, varför inte enhetlighet med färger etc.

ADDE skrev:Om Stockholm och Gotland slås ihop så tror jag de, av geografiska skäl, får delas in i 2 zoner. Ett SL-kort och ett Gotlandskort.

Eller ja, ett utbud med olika perioder för Stockholm, och ett utbud motsvarande för Gotland. och så biljetterbjudanden som fungerar hos båda ställerna, och med färjetrafiken emellan.

Däremot skulle det bli bra med en enhetlig system för busstrafiken, t.ex. samma informationssystem och biljettsystem. Bussarna & hållplatserna i Gotland behöver inte nödvändigtvis vara röda o blåa.

(Och nää, regionindelningen så som har föreslagits ogillar jag. Stockholm ska växa och svälja upp hela mälardagen...)

Allvarligt talat tror jag inte att det förslag på storregioner som nu ligger kommer att förverkligas. Inte enligt det aktuella förslaget. Bl.a. är de det rimligt att slå samman Stockholm och Uppsala. Med eller utan Gotland. Man tycks ha försökt att föreslå regioner som är ungefär lika stora, befolkningsmässigt, och därför inte velat slå samman Stockholm men något närbeläget län. Men man måste se på vad som är praktiskt, och var gränser gör minst skada. I och för sig är det kanske sjukvården som skall vara i huvudfokus, inte kollektivtrafiken. Men jag undrar om det inte vore bättre att lägga all avancerad sjukvård under en förvaltning, alltså förstatliga. Eller får man samma problem som med polisen då?

Var är den gränsöverskridande pendlingen störst i landet? Avser alltså länsgränser, eller egentligen länstrafikbolagsgränser, om det nu blir någon skillnad. Uppsala-Stockholm borde ha störst gränsöverskridande pendling. Sedan vet jag inte. Kanske Halland-Västra Götaland (läs Halland-Göteborg)?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Inge » sön 13 mar, 2016 20:12

minimum traction skrev:
Inge skrev:Jag har bläddrat lite mer i boken och hittat en fördjupande kommentar av Alf Önnerfors. Alf, som uppenbarligen förutsätter att Aestii var balter, har kommit fram till det vi gjort ovan.

:)

Inge skrev:

Ja, vad nu exakt den månganvända termen "suebi" syftar på i det här fallet. Öst- eller västgermaner tycks vara högst osäkert.

Tacitus är ganska klar med vad han menar. Han börjar med att beskriva de västgermanska stammarna, inklusive cimberna iofs. Därefter anger han att resten av germanerna är sueber och övergår efter en kort allmännorientering om gemensam suebisk kultur till att beskriva dess stammar, inklusive svionerna iofs. Sedan några stammar som han är osäker på om de är sueber eller inte och till slut grannfolk som fenni.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav minimum traction » sön 13 mar, 2016 21:01

Tacitus ja. Men förutom hans egna oklarheter, som du ju nämner och som är rätt betänkliga, finns det också fler om termen. Öst- eller västgermansk är dessutom en språklig fråga som knappast någon på Taciti tid kan förväntas ha varit insatt i. Östgermanska är den gren av de germanska språken som gotiskan och rimligen den germanska vendiskan/vandaliskan tillhörde och veterligen inte så mycket mer, om jag minns rätt på rak arm. Västgermanska är alla andra kända germanska språk som inte är nordiska, inklusive nutidens schwabiska (en tysk dialektgrupp) och annan tyska som kan härstamma från dem som kanske verkligen var "sveber" (eller svavar som det kanske skulle heta på nysvenska).
minimum traction

Inläggav Harald » sön 13 mar, 2016 21:51

LÅ1 skrev:Var är den gränsöverskridande pendlingen störst i landet? Avser alltså länsgränser, eller egentligen länstrafikbolagsgränser, om det nu blir någon skillnad. Uppsala-Stockholm borde ha störst gränsöverskridande pendling. Sedan vet jag inte. Kanske Halland-Västra Götaland (läs Halland-Göteborg)?

Det stämmer, men ändå inte. Enligt statstiken för 2014:
Boende Uppsala län, arbete Stockholms län: 29.850
Boende Stockholms län, arbete Uppsala län: 9.237
summa: 39.087

Boende Hallands län, arbete Västra Götaland: 23.480
Boende Västra Götaland, arbete Hallands län: 8.867
Summa: 32.347

I det senare fallet är det dock 23.993 som pendlar från eller till Kungsbacka som ingår i Västtrafiks område. Det är alltså pendling över länsgräns, men inte över länsbolagsgräns.

Det verkar helt vettlöst att inte slå ihop Uppsala och Stockholms län. Pendlingen från Uppsala till Stockholm är av en sådan omfattning att Uppsala inte räknas som en självständig lokal arbetsmarknad längre utan ingår i Stockholm-Solna lokala arbetsmarknad.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/S ... knader-LA/
Harald

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik