Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » fre 11 mar, 2016 15:58

Sverige är sedan gammalt indelat i tre delar: Norrland, Svealand och Götaland. Den föreslagna regionen skulle omfatta nästan hela Norrland, så varför skulle den inte kallas så? Har du något bättre förslag?
Harald
 
Inlägg: 7787
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » fre 11 mar, 2016 16:34

I det förslag som presenterats i pressen har man inte angivit några namn. Kanske är det tänkt att bara använda väderstreck, typ Södra, Västra, Östra, Mellersta och Norra. Stockholm/Gotland blir lite svårplacerat i det mönstret, men man man kanske kan komma på något "neutralt". I Danmark tillhör ju till exempel Bornholm "Hovedstadsregionen", trots att ön, precis som Gotland, ligger en bit från respektive storstad. I vissa länder är sådana här regioner numrerade.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1185
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav minimum traction » fre 11 mar, 2016 16:39

"Norrland" och "Österland" är (respektive var) knappast unknare beteckningar än "Götaland" och "Svealand". Som knappast heller används till vardags, framför allt (?) inte av dem som bor där, men som kan vara praktiska i just väderleksrapporter. Om det är koloniala perspektiv som spökar i att kalla dem "unkna" så är det en sentida efterkonstruktion, även om maktens oförståelse naturligtvis kan öka med geografiskt och kulturellt avstånd.
Senast redigerad av minimum traction fre 11 mar, 2016 16:53, redigerad totalt 1 gång.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » fre 11 mar, 2016 16:42

Verspieder skrev:
Inge skrev:Å andra sidan är det väl ingen som vet vart en residensstad för Norrland hamnar. I princip skulle den ju kunna hamna ända uppe i Umeå.


"Ända uppe"? Umeå ligger i den södra halvan av den nyföreslagna nordligaste storregionen... :wink:
Dock har Lycksele föreslagits som ny huvudort. Argumenten är bl.a att man inte måste ha den folkrikaste staden som centralort/huvudort. Varken USAs huvudstad Washinton DC eller de flesta delstadshuvudorterna är de allra folkrikaste. Inte heller Australiens och Kanadas huvudstad är de största i sina länder. Ett annat argument är att man frångår hela konflikten mellan de idag fyra residensstäderna Östersund, Sundsvall, Umeå och Luleå, om en ny stad tillsätts. (Jo, stad är rätt ordval, då Lycksele fick stadsprivilegier 1946)
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaster ... r-norrland

Dock hoppas jag innerligen att det klumpiga icke-namnet "Norrland" inte etableras för denna region, vilket är en gammal unken rest från tiden då Finland betecknades "Österland". Idag används väl ordet Norrland mest av folk söderifrån som inte klarar av att skilja på geografin i de norra 60 procenten av landet. Då jag växte upp i bl.a Jämtland och Västerbotten var det då väldigt sällan jag hörde ordet användas, förutom eventuellt av John Pohlman då.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterland


Om man använder principen för Finland skulle Norrland kallas Hälsingland och Hälsingland för Egentliga Hälsingland. Namnen Finland och Hälsingland är äldre än benämningarna Österland och Norrland och det fanns en period då man kallade hela Norrland för Hälsingland. Jag tycker väl ändå att benämningen Norrland visar större respekt för de nordligare områdena än om man kallat alltihop Hälsingland.

Särskilt konstigt skulle det förstås blivit för en region som omfattade i princip hela Norrland utom "Egentliga Hälsingland", även om vi inte vet hur det till slut blir med detta.

För Finland har historien varit en annan och det är förståeligt att man tog tillbaka det äldre namnet då det väderstrecksrelaterade inte längre relaterade till aktuell centralmakt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4477
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » fre 11 mar, 2016 18:02

Harald skrev:Sverige är sedan gammalt indelat i tre delar: Norrland, Svealand och Götaland. Den föreslagna regionen skulle omfatta nästan hela Norrland, så varför skulle den inte kallas så? Har du något bättre förslag?

En gång i tiden var det väl bara norra delen av dagens Götaland som kallades Götaland. Skåne m.fl. landskap var ju del av Danmark. Småland var ju en massa små länder (mer eller mindre självstyrande områden.) Här kan man läsa mer och se en karta över Småland i gamla tider.

Användes inte begreppet Skåneland när området var nyblivet svenskt? Avsåg i så fall Skåne, Blekinge och Halland.

Att kalla Norrland för Norrland borde väl vara rimligt, hur stor del av Sveriges yta det omfattar är väl ointressant.


Vore det inte värt att diskutera att dela Hallands sex kommuner på tre storregioner?
Kungsbacka, Varberg och Falkenbergs kommuner borde då gå till Västra Götaland. Delar av det området ligger ju i Västergötland.
Halmstad och Laholm bör väl då föras till Region Skåne och Hylte till samma region som Småland. Stor del av kommunen ligger ju i Småland.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11793
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » fre 11 mar, 2016 19:30

Se där vilken animerad diskussion det blev bara här med uttryck som "gammal unken rest" och "koloniala perspektiv". Det bara här på ett forum där deltagarna är mest engagerade i helt andra frågor. Kanske ska vi skippa namn överhuvud taget och kalla dem "Region I" - "Region VI" enligt mönster från Chile. Säkrast då att kasta tärning om nummerordningen annars blir det väl bråk vilken som ska ståta med det lägsta numret.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1185
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Verspieder » fre 11 mar, 2016 22:20

Anders Hanquist skrev:Se där vilken animerad diskussion det blev bara här med uttryck som "gammal unken rest" och "koloniala perspektiv". Det bara här på ett forum där deltagarna är mest engagerade i helt andra frågor. Kanske ska vi skippa namn överhuvud taget och kalla dem "Region I" - "Region VI" enligt mönster från Chile. Säkrast då att kasta tärning om nummerordningen annars blir det väl bråk vilken som ska ståta med det lägsta numret.


Det blir oerhört lätt att det framkommer debatt då någon vågar ifrågasätta gamla normer som "omoderna" eller "otidsenliga". Nu gör jag dock inte det för att på något vis retas med någon här i forumet, eller på annat vis skapa upprördhet. Dock är det svårt att förneka att koloniala perspektiv i allra högsta grad lever kvar i vårt moderna samhälle.

Angående namnet Finland så är det väl inte "det äldre namnet" per se, utan mera ett namn på det som idag är bl.a Åboregionen. Dvs "Egentliga Finland" (som vars finska namn Varsinais-Suomi istället betyder "Sydväst-Finland"). Varför hela den dåvarande östra rikshalvan fick namnet Finland in på 1500-talet är lite oklart, men det var ännu 300 år kvar innan ryssarna ockuperade östra halvan av riket, så historien var nog allt fortfarande gemensam då.

Namnen Svealand och Götaland är gamla etablerade namn på dåvarande kungadömen, och skall givetvis inte sluta användas. Men att därefter lite slött kasta ut vädersteck för övriga delar av landet har jag alltid tyckt varit rätt pinsamt, och tyvärr ett bevis på ointresset för "det där andra långt borta" ur centralmaktens perfektiv. Visst skulle enbart väderstreck kunna användas för alla regioner, som t.ex Trafikverkets nutida områden, men det vore rätt trist! Siffror vore ännu tråkigare. Det blir lite som gamla sovjetiska namnlösa skolor då, där en stad hade "skola 1", "skola 2" och "skola 3".

Angående namn på en ny nordlig storregion blir det nog allt svårt, då regionerna man slår ihop inte har något naturligt "eget" samlingsnamn som redan används i detta område. Jämtland har alltid varit Jämtland, och där har man har alltid aktivt distanserat sig från all form av maktutövning från Sundsvall och vartenda förslag på länssammanslagning med Västernorrland. I Västernorrland har man i decennier satsat hårt på ordet "mitt" i form av "mittpunkt" och "mitt i Sverige". Det finns gott om företag med namn som Mittmedia, Mitthem, Mittfastigheter samt att man kan studera på Mittuniversitetet, som tidigare hette Mitthögskolan. Möjligtvis finns det fler likheter och samarbetsvilja mellan Väster- och Norrbotten, även om det i Norrbotten finns gott om krafter som inte ("återigen") vill att deras län ska styras från Umeå.

"Region Lycksele" kanske? :D
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav minimum traction » fre 11 mar, 2016 22:31

Som sagt, att lägga ett modernt kolonialteoretiskt filter över våra landsdelsnamn är helt anakronistiskt. De nordgermanska befolkningsinslagen i Norrland och Österland är svear (och i västra Norrland även norrmän) som utvandrade norr- och österut. De namnen har alltså getts av utvandrarna själva eller deras landsmän utifrån var de kom ifrån.

Namnfantasi är något vi ofta har ont om. Jämför till exempel alla slarviga upprepningar av brittiska och andra ortnamn från Gamla världen i USA. Eller "Neva", "Lilla Neva", "Lilla Lillneva" osv. i S:t Petersburg långt före Sovjettiden.

Hur vi har behandlat samerna är sedan en annan historia. En föga hedervärd men lång sådan. Där kan vi snacka kolonialism och dess föregångare.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » fre 11 mar, 2016 22:57

Finland är det äldre namnet. Benämningar som Österland eller östra rikshalvan är något som hör Vasatiden och senare tider till.

Namnets ursprung är inte helt klart, eftersom det är ett ämne som väcker starka känslor, men mest sannolikt betyder det bara en åtskillnad mot odlingslandskapen. Liksom Finveden, Finskogen och Finmarker allmännt.

Dvs områden där man ägnar sig åt jakt och samlande. Någon etnicitet var förmodligen inte ursprungligen knuten till namnet på det vis som för Svealand och Götaland mfl.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4477
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav minimum traction » fre 11 mar, 2016 23:21

Inge skrev:Finland är det äldre namnet. Benämningar som Österland eller östra rikshalvan är något som hör Vasatiden och senare tider till.

Åtminstone Österland är åtskilligt äldre än Vasatiden, Norrland åtminstone något.
Frågan är väl också ens hur geografiskt specifikt namnet "Finland" var från början, just eftersom det avsåg hur landet användes.

Man måste också tänka på (närmast som svar på Verspieder) att "Finland" och "Suomi" är helt olika namn, med olika ursprung och betydelser även bortsett från att de är på olika språk. Följaktligen är det också meningslöst att jämföra "Egentliga Finland" med "Varsinais-Suomi".
Senast redigerad av minimum traction fre 11 mar, 2016 23:46, redigerad totalt 1 gång.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Stefan Isaksson » fre 11 mar, 2016 23:28

Numrerade regioner låter väl som ett givet alternativ. Och vi här på forumet vet ju till skillnad från politiker och annat oknytt vilket som är den historiskt givna numreringen: vi ska givetvis ta mönster av SJ:s gamla trafikdistrikt. :D

Allvarligt talat så tycker jag att regionindelningen luktar skrivbordskonstruktion. Till trådens övriga invändningar vill jag tillfoga betänksamhet över hopslagningen av länen runt Mälaren med Stockholm utanför - vad har Södermanland gemensamt med Uppland, mer än närheten till Stockholm? Vad denna region kommer att kallas vet jag inte, men ett öknamn ligger mig på tungan: Falukorven.

Från järnvägshistorien vet vi att tvångssammanslagningar inte brukar vara lyckade. Det jag närmast tänker på är vad som i brittisk järnvägshistoria kallas för "the grouping", när ett hundratal av Storbrittainens järnvägsbolag på parlamentets order slogs ihop till fyra i början av 1920-talet ("om ni inte gör det frivilligt, kommer en tjänsteman på departementet att göra det åt er"; det kan förresten var lärorikt att veta att det var liberalerna under Lloyd-George som gjorde detta).

Sveriges riksdag försökte sig på något liknande vid samma tid, dock hade riksdagen det goda förståndet att nöja sig med vädjanden om frivillig fusionering. Någon sådan kom aldrig till stånd (och efter att ha sett ett förslag på fusionering, publicerati SJK:s skrift Järnvägsförstatligandet förstår jag fuller väl varför de svenska järnvägsbolagen inte hakade på; jaja en fusionering inträffade verkligen: alla järnvägarna i Roslagen samlades i ett bolag)

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 14:26
Ort: Uppsala

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » fre 11 mar, 2016 23:39

De "storregioner" som nu diskuteras ska väl ha ungefär de funktioner som dagens län och landsting har. På den statliga förvaltningsidan (motsvarigheten till dagerns län) verkar ett syfte vara att låta alla statliga verksamheter ha samma geografiska indelning. I dag har ju statliga myndigheter med rikstäckande verksamhet sin egen regionala indelning (militärrregioner, poilsregioner etc etc). Om detta är problematiskt eller om det kanske är optimalt utifrån respektive myndighets verksamhet vet jag inte. På den sekundärkommunala sidan (motsvarigheten till dagens landsting) kommer väl huvuduppgifterna fortfarande att vara sjukvård, kollektivtrafik (det är väl det som motiverar en diskussion på detta forum), regional utveckling, kultur osv.

Hur som helst. Det handlar om att utföra olika tjänster gentemot medborgarna på bästa möjliga sätt. Sverige är inte, och kommer inte att bli, en federal statsbildning och de nya storregionerna blir inga "delstater". Då kanske det är bäst att dessa regioner är på något sätt lite "anonyma" och ge dem namn som bara anknyter till det geografiska läget. Här kan man skippa vapen, flagga, blommor, fåglar och andra symboler.

När man ser intervjuer på teve med oroliga invånare i till exempel Halland så låter det som om deras hembygd skulle bli "utplånad" på något sätt. Men landskapen finns ju kvar att identifiera sig med. Liksom kommunerna (även om de på sikt också kanske blir färre). Men man behöver ju inte känna "lokalpatriotism" med det område som organiserar sjukvård, eller kollektivtrafik

I vårt grannland Finland verkar man ha krånglat till det ordentligt. Länen är "avskaffade" men i stället har man "regionalförvaltningsverk" som förvaltar något (oklart vad) med ungefär samma utsträckning som länen hade. Dessutom har man landskap som inte är det samma som de historiska landskapen, utan något slags kommunalförbund. Sedan finns härader, som heller inte verkar vara samma som härader i historisk mening. Som lök laxen finns det också försäkringskretsar, nödcentraler, sjukvårdsdistrikt, magistrater och säkert något mer.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1185
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » lör 12 mar, 2016 0:05

Nåväl jag tror nog att man från statens sida tänker sig att föra över lite lagom makt till regionerna. Om inte annat för att man då kan känna sig lite större bland EU-kompisarna. En riktig stat har regioner med visst självstyre under sig.

En attitydskillnad som jag högst ovetenskapligt tyckt mig observera i arbete med tyskar är att det viktiga för tyskarnas status är hur många nivåer man har under sig, medan svenskarna bygger sin status på hur få nivåer man har över sig. Resultatet blir förstås plattare organisationer i Sverige än i Tyskland. Allt för att så många som möjligt skall få känna sin status så hög som möjligt, men utan vidare implikationer på demokrati, auktoriter osv. Möjligen håller vi svenskar nu på att förtyskas/europiseras och i högre utsträckning mäter vår status i antalet nivåer under oss?

Nåväl, angående sidospåret om Österland och Finland; visst nämns Österland tidigare, om än inte i lagstiftningen där man under medeltiden använde begreppet Finland.

Men även om man anser att begreppet Österland är vikingatida, lite oklar syftning dock, är namnet Finland troligen dubbelt så gammalt.

Tacitus nämner fenni, tråkigt nog då som en etnicitet på samma vis som suiones, svear. Må vara att suionis får en utförligare beskrivning än övriga folk, såsom varande det sannolikt redan då största folket i norr. Men vid en utredning av ordens, fennis, Finlands, etymologi är det ändå tämligen uppenbart att de är avledda ur det urgermanska verbet för att finna.

Dock gör naturligtvis Tacitus skrift att många försöker att fastställa exakt vilka dessa fenni var och vilken sentida etnicitet de skulle motsvara.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4477
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 0:42

Inge skrev:Nåväl, angående sidospåret om Österland och Finland; visst nämns Österland tidigare, om än inte i lagstiftningen där man under medeltiden använde begreppet Finland.

Men även om man anser att begreppet Österland är vikingatida, lite oklar syftning dock, är namnet Finland troligen dubbelt så gammalt.

Tacitus nämner fenni, tråkigt nog då som en etnicitet på samma vis som suiones, svear. Må vara att suionis får en utförligare beskrivning än övriga folk, såsom varande det sannolikt redan då största folket i norr. Men vid en utredning av ordens, fennis, Finlands, etymologi är det ändå tämligen uppenbart att de är avledda ur det urgermanska verbet för att finna.
Dock gör naturligtvis Tacitus skrift att många försöker att fastställa exakt vilka dessa fenni var och vilken sentida etnicitet de skulle motsvara.

Man får inte blanda ihop "finnar" och "Finland". Att Tacitus nämner det ena är inget belägg för det andra. Inte heller behöver han, som sagt, ha åsyftat dem som idag kallas finnar. Det kanske var samer, kanske till och med någon germansktalande grupp som av sina grannar kallades ungefär "skogskarlar" eller "stigfinnare". Kort sagt, vi vet inte. Men vi vet att "Finland" i betydelsen "Egentliga Finland", förelöparen till dagens betydelse, är belagd först flera hundra år senare.

Lagstiftningens "Finland" har ju sin förklaring i att sveaväldets replipunkt och styrelsecentrum låg där.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » lör 12 mar, 2016 1:11

Det är olika frågor. Men det jag ville belysa att både begreppet finnar allmänt är äldre än begreppet Österland och att begreppet Finland som juridik term är äldre, har Österland även huvud taget använts?

Jämförelsen blir falsk om man jämför tidpunkten då det ena begreppet överhuvudtaget omnämns för första gången med när det andra blivit väldefinierat.

Vad beträffar Norrland så handlar det ju i de äldsta juridiska sammanhanget om hur Upplands lagsaga skall behandla de perifera områdena, Hälsingelagen. De Norrländska landskapen är inte historiska i den meningen att de haft egna lagar och lagsagor som landskapen längre söderut.

Men antagligen hade de varit allt för svårt att smälta om man återför hela Norrland till Uppsala. Dock hade det krävts för att få regioner av likartad befolkningsmässigt storlek och ur kollektivtrafiksynvinkel förmodligen lämpligare. Regionalflygen, både de kommersiella och de upphandlade utgår ju trots allt från Arlanda och inte från Lycksele.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4477
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 1:44

Inge skrev:Det är olika frågor. Men det jag ville belysa att både begreppet finnar allmänt är äldre än begreppet Österland och att begreppet Finland som juridik term är äldre, har Österland även huvud taget använts?

Jämförelsen blir falsk om man jämför tidpunkten då det ena begreppet överhuvudtaget omnämns för första gången med när det andra blivit väldefinierat.

Det spelar ingen roll hur mycket tidigare belagt (inte äldre, även om det också råkar vara troligt) begreppet "finnar" är när vi inte vet vad det då betydde (och när det till och med är troligt att det betydde något annat än idag). Det som betyder något i det här sammanhanget är när det kan visas ha varit specifikt kopplat till dem vi idag kallar "finnar".

Det är också där ordet "Finland" med en knytning till det vi idag kallar så kommer in. Utan en sådan knytning kan ju ordet ha funnits förut. Om det är härlett ur "finna" är det av ett slag som är lätt att bilda eller ta till närhelst man råkar behöva det, ungefär som "skogsområde" eller "väglöst land". (Eller "finnmark", händelsevis.)

Vad saker har kallats i folkmun före den moderna masskriftens tid har vi väldigt små möjligheter att veta. Men juridiken och överklassernas administration, med åtföljande språk, var säkert bara en liten del av livet även då. Ännu en påminnelse om att vi inte ska blanda ihop vad som finns belagt med hur folk faktiskt talade.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » lör 12 mar, 2016 6:44

Som sagt, det viktiga är vad man bestämmer sig för att leta efter och håller sig till det. Vill man leta efter benämningen i folkmun så blir indikationer som fenni och Finnmark viktiga. Efterledet kan också ge en indikation om åldern. veden --> skogen etc.

Men om man däremot sköer ett väldefinierat juridiskt/administrativt begrepp så är det dessa källor som gäller. Naturligtvis medvetet om att den man eventuellt finner snarare kan vara administrationen ålder än ordets.

Men allra viktigast är att man vid en jämförelse mellan två olika ord håller fast vid vad man söker. Annars går man lätt i fällan att man söker det ord som man på förhand upplever som folkligt i folkliga källor, medan man utesluter dessa källor för det ord man på förhand ansett vara administrativt.

I detta jämförande perspektiv bör förstås nämnas att Tacitus förvisso också nämner aesti. Men det är ett oklarare begrepp beträffande betydelse och även det är mycket svårt att leda till moderna folk.

Men visst skulle det kunna tänkas uttydas "östfolk" och även tänkas ha koppling till dagens Ester. Det senare dock inte så sannolikt eftersom Tacitus beskriver aesti som Germaner. Värt att notera att vi därmed redan med detta har minst två olika innebörder av "Österland" och ett otal ytterligare kan tilläggas.
Senast redigerad av Inge lör 12 mar, 2016 10:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4477
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 12 mar, 2016 10:43

minimum traction skrev: Man får inte blanda ihop "finnar" och "Finland". Att Tacitus nämner det ena är inget belägg för det andra. Inte heller behöver han, som sagt, ha åsyftat dem som idag kallas finnar. Det kanske var samer, kanske till och med någon germansktalande grupp som av sina grannar kallades ungefär "skogskarlar" eller "stigfinnare".


Till stöd för detta kan man också framföra att ett gammalt uttryck i Nord-Norge för samer är "fjällfinnar". Kanske det är detta som är ursprunget för fylkesnamnet "Finnmark". Medan Svenskar och många andra använde uttrycket "Lappar", vilket också givit namnet "Lappland" både i Finland och Sverige. Men i nutid är det skottpengar på den som säger "Fjällfinne" eller "Lapp". Dagens PK-språk kräver ordet "Same", från det samiska språkets "sapmi".

Men i Norra Finland är man något mer marknadsinriktade mot turism än vad man är i NordNorge och eftersom utländska turister inte har hört ordet "Sapmi" så har Finnarna helt enkelt lanserat "Finish Lapland" eller bara "Lapland" och så är både Svenskar och Norrmän blåsta på det internationellt förståeliga ortsnamnet.

Men nu måste jag begå självkritik eftersom jag för tråden bort från "topic" som är nog så intressant. Och här har vi ett faktum som man kan se både i Norge och Sverige. Fylkes- och Länsgränser har stor inverkan på utbudet av kollektivtrafik. Speciellt över de här gränserna. Men vill man komma åt den saken så behöver man inte nödvändigtvis införa storregioner. Man kan helt enkelt ändra på det underliggande regelverket, men det tycks vara betydligt svårare.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 673
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » lör 12 mar, 2016 10:51

Om vi skall glida tillbaka till ämnet, så kan ju bildandet av regionerna bland annat vara ett sätt att få någon att föra över ansvaret för järnvägarna till. Ett ansvar som staten uppenbarligen inte klarar att axla och som man kan misstänka att staten helst vill slippa.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4477
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Verspieder » lör 12 mar, 2016 11:29

Claes Thure Moberg skrev:Men nu måste jag begå självkritik eftersom jag för tråden bort från "topic" som är nog så intressant. Och här har vi ett faktum som man kan se både i Norge och Sverige. Fylkes- och Länsgränser har stor inverkan på utbudet av kollektivtrafik. Speciellt över de här gränserna. Men vill man komma åt den saken så behöver man inte nödvändigtvis införa storregioner. Man kan helt enkelt ändra på det underliggande regelverket, men det tycks vara betydligt svårare.


Tyvärr verkar det vara så att man måste få bort dagens länsgränser för att få bättre kollektivtrafik över dem. Att ändra på det underliggande regelverket har ju varit en kamp i motvind i många år, men det har inte lett till speciellt mycket utveckling. Ser man på dagens länsgränsöverskridande busstrafik, så är denna ju onödigt krånglig och invecklad när det gäller regler och taxor. T.ex är taxereglerna på SL677 till Uppsala och sommar-SL639:an till Östhammar och Öregrund väldigt svåra att förklara för de stackars resenärerna.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster