Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav minimum traction » fre 11 mar, 2016 22:31

Som sagt, att lägga ett modernt kolonialteoretiskt filter över våra landsdelsnamn är helt anakronistiskt. De nordgermanska befolkningsinslagen i Norrland och Österland är svear (och i västra Norrland även norrmän) som utvandrade norr- och österut. De namnen har alltså getts av utvandrarna själva eller deras landsmän utifrån var de kom ifrån.

Namnfantasi är något vi ofta har ont om. Jämför till exempel alla slarviga upprepningar av brittiska och andra ortnamn från Gamla världen i USA. Eller "Neva", "Lilla Neva", "Lilla Lillneva" osv. i S:t Petersburg långt före Sovjettiden.

Hur vi har behandlat samerna är sedan en annan historia. En föga hedervärd men lång sådan. Där kan vi snacka kolonialism och dess föregångare.
minimum traction

Inläggav minimum traction » fre 11 mar, 2016 23:21

Inge skrev:Finland är det äldre namnet. Benämningar som Österland eller östra rikshalvan är något som hör Vasatiden och senare tider till.

Åtminstone Österland är åtskilligt äldre än Vasatiden, Norrland åtminstone något.
Frågan är väl också ens hur geografiskt specifikt namnet "Finland" var från början, just eftersom det avsåg hur landet användes.

Man måste också tänka på (närmast som svar på Verspieder) att "Finland" och "Suomi" är helt olika namn, med olika ursprung och betydelser även bortsett från att de är på olika språk. Följaktligen är det också meningslöst att jämföra "Egentliga Finland" med "Varsinais-Suomi".
Senast redigerad av minimum traction fre 11 mar, 2016 23:46, redigerad totalt 1 gång.
minimum traction

Inläggav Stefan Isaksson » fre 11 mar, 2016 23:28

Numrerade regioner låter väl som ett givet alternativ. Och vi här på forumet vet ju till skillnad från politiker och annat oknytt vilket som är den historiskt givna numreringen: vi ska givetvis ta mönster av SJ:s gamla trafikdistrikt. :D

Allvarligt talat så tycker jag att regionindelningen luktar skrivbordskonstruktion. Till trådens övriga invändningar vill jag tillfoga betänksamhet över hopslagningen av länen runt Mälaren med Stockholm utanför - vad har Södermanland gemensamt med Uppland, mer än närheten till Stockholm? Vad denna region kommer att kallas vet jag inte, men ett öknamn ligger mig på tungan: Falukorven.

Från järnvägshistorien vet vi att tvångssammanslagningar inte brukar vara lyckade. Det jag närmast tänker på är vad som i brittisk järnvägshistoria kallas för "the grouping", när ett hundratal av Storbrittainens järnvägsbolag på parlamentets order slogs ihop till fyra i början av 1920-talet ("om ni inte gör det frivilligt, kommer en tjänsteman på departementet att göra det åt er"; det kan förresten var lärorikt att veta att det var liberalerna under Lloyd-George som gjorde detta).

Sveriges riksdag försökte sig på något liknande vid samma tid, dock hade riksdagen det goda förståndet att nöja sig med vädjanden om frivillig fusionering. Någon sådan kom aldrig till stånd (och efter att ha sett ett förslag på fusionering, publicerati SJK:s skrift Järnvägsförstatligandet förstår jag fuller väl varför de svenska järnvägsbolagen inte hakade på; jaja en fusionering inträffade verkligen: alla järnvägarna i Roslagen samlades i ett bolag)

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson

Inläggav Anders Hanquist » fre 11 mar, 2016 23:39

De "storregioner" som nu diskuteras ska väl ha ungefär de funktioner som dagens län och landsting har. På den statliga förvaltningsidan (motsvarigheten till dagerns län) verkar ett syfte vara att låta alla statliga verksamheter ha samma geografiska indelning. I dag har ju statliga myndigheter med rikstäckande verksamhet sin egen regionala indelning (militärrregioner, poilsregioner etc etc). Om detta är problematiskt eller om det kanske är optimalt utifrån respektive myndighets verksamhet vet jag inte. På den sekundärkommunala sidan (motsvarigheten till dagens landsting) kommer väl huvuduppgifterna fortfarande att vara sjukvård, kollektivtrafik (det är väl det som motiverar en diskussion på detta forum), regional utveckling, kultur osv.

Hur som helst. Det handlar om att utföra olika tjänster gentemot medborgarna på bästa möjliga sätt. Sverige är inte, och kommer inte att bli, en federal statsbildning och de nya storregionerna blir inga "delstater". Då kanske det är bäst att dessa regioner är på något sätt lite "anonyma" och ge dem namn som bara anknyter till det geografiska läget. Här kan man skippa vapen, flagga, blommor, fåglar och andra symboler.

När man ser intervjuer på teve med oroliga invånare i till exempel Halland så låter det som om deras hembygd skulle bli "utplånad" på något sätt. Men landskapen finns ju kvar att identifiera sig med. Liksom kommunerna (även om de på sikt också kanske blir färre). Men man behöver ju inte känna "lokalpatriotism" med det område som organiserar sjukvård, eller kollektivtrafik

I vårt grannland Finland verkar man ha krånglat till det ordentligt. Länen är "avskaffade" men i stället har man "regionalförvaltningsverk" som förvaltar något (oklart vad) med ungefär samma utsträckning som länen hade. Dessutom har man landskap som inte är det samma som de historiska landskapen, utan något slags kommunalförbund. Sedan finns härader, som heller inte verkar vara samma som härader i historisk mening. Som lök laxen finns det också försäkringskretsar, nödcentraler, sjukvårdsdistrikt, magistrater och säkert något mer.
Anders Hanquist

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 0:42

Inge skrev:Nåväl, angående sidospåret om Österland och Finland; visst nämns Österland tidigare, om än inte i lagstiftningen där man under medeltiden använde begreppet Finland.

Men även om man anser att begreppet Österland är vikingatida, lite oklar syftning dock, är namnet Finland troligen dubbelt så gammalt.

Tacitus nämner fenni, tråkigt nog då som en etnicitet på samma vis som suiones, svear. Må vara att suionis får en utförligare beskrivning än övriga folk, såsom varande det sannolikt redan då största folket i norr. Men vid en utredning av ordens, fennis, Finlands, etymologi är det ändå tämligen uppenbart att de är avledda ur det urgermanska verbet för att finna.
Dock gör naturligtvis Tacitus skrift att många försöker att fastställa exakt vilka dessa fenni var och vilken sentida etnicitet de skulle motsvara.

Man får inte blanda ihop "finnar" och "Finland". Att Tacitus nämner det ena är inget belägg för det andra. Inte heller behöver han, som sagt, ha åsyftat dem som idag kallas finnar. Det kanske var samer, kanske till och med någon germansktalande grupp som av sina grannar kallades ungefär "skogskarlar" eller "stigfinnare". Kort sagt, vi vet inte. Men vi vet att "Finland" i betydelsen "Egentliga Finland", förelöparen till dagens betydelse, är belagd först flera hundra år senare.

Lagstiftningens "Finland" har ju sin förklaring i att sveaväldets replipunkt och styrelsecentrum låg där.
minimum traction

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 1:44

Inge skrev:Det är olika frågor. Men det jag ville belysa att både begreppet finnar allmänt är äldre än begreppet Österland och att begreppet Finland som juridik term är äldre, har Österland även huvud taget använts?

Jämförelsen blir falsk om man jämför tidpunkten då det ena begreppet överhuvudtaget omnämns för första gången med när det andra blivit väldefinierat.

Det spelar ingen roll hur mycket tidigare belagt (inte äldre, även om det också råkar vara troligt) begreppet "finnar" är när vi inte vet vad det då betydde (och när det till och med är troligt att det betydde något annat än idag). Det som betyder något i det här sammanhanget är när det kan visas ha varit specifikt kopplat till dem vi idag kallar "finnar".

Det är också där ordet "Finland" med en knytning till det vi idag kallar så kommer in. Utan en sådan knytning kan ju ordet ha funnits förut. Om det är härlett ur "finna" är det av ett slag som är lätt att bilda eller ta till närhelst man råkar behöva det, ungefär som "skogsområde" eller "väglöst land". (Eller "finnmark", händelsevis.)

Vad saker har kallats i folkmun före den moderna masskriftens tid har vi väldigt små möjligheter att veta. Men juridiken och överklassernas administration, med åtföljande språk, var säkert bara en liten del av livet även då. Ännu en påminnelse om att vi inte ska blanda ihop vad som finns belagt med hur folk faktiskt talade.
minimum traction

Inläggav Claes Thure Moberg » lör 12 mar, 2016 10:43

minimum traction skrev: Man får inte blanda ihop "finnar" och "Finland". Att Tacitus nämner det ena är inget belägg för det andra. Inte heller behöver han, som sagt, ha åsyftat dem som idag kallas finnar. Det kanske var samer, kanske till och med någon germansktalande grupp som av sina grannar kallades ungefär "skogskarlar" eller "stigfinnare".

Till stöd för detta kan man också framföra att ett gammalt uttryck i Nord-Norge för samer är "fjällfinnar". Kanske det är detta som är ursprunget för fylkesnamnet "Finnmark". Medan Svenskar och många andra använde uttrycket "Lappar", vilket också givit namnet "Lappland" både i Finland och Sverige. Men i nutid är det skottpengar på den som säger "Fjällfinne" eller "Lapp". Dagens PK-språk kräver ordet "Same", från det samiska språkets "sapmi".

Men i Norra Finland är man något mer marknadsinriktade mot turism än vad man är i NordNorge och eftersom utländska turister inte har hört ordet "Sapmi" så har Finnarna helt enkelt lanserat "Finish Lapland" eller bara "Lapland" och så är både Svenskar och Norrmän blåsta på det internationellt förståeliga ortsnamnet.

Men nu måste jag begå självkritik eftersom jag för tråden bort från "topic" som är nog så intressant. Och här har vi ett faktum som man kan se både i Norge och Sverige. Fylkes- och Länsgränser har stor inverkan på utbudet av kollektivtrafik. Speciellt över de här gränserna. Men vill man komma åt den saken så behöver man inte nödvändigtvis införa storregioner. Man kan helt enkelt ändra på det underliggande regelverket, men det tycks vara betydligt svårare.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg

Inläggav Verspieder » lör 12 mar, 2016 11:29

Claes Thure Moberg skrev:Men nu måste jag begå självkritik eftersom jag för tråden bort från "topic" som är nog så intressant. Och här har vi ett faktum som man kan se både i Norge och Sverige. Fylkes- och Länsgränser har stor inverkan på utbudet av kollektivtrafik. Speciellt över de här gränserna. Men vill man komma åt den saken så behöver man inte nödvändigtvis införa storregioner. Man kan helt enkelt ändra på det underliggande regelverket, men det tycks vara betydligt svårare.

Tyvärr verkar det vara så att man måste få bort dagens länsgränser för att få bättre kollektivtrafik över dem. Att ändra på det underliggande regelverket har ju varit en kamp i motvind i många år, men det har inte lett till speciellt mycket utveckling. Ser man på dagens länsgränsöverskridande busstrafik, så är denna ju onödigt krånglig och invecklad när det gäller regler och taxor. T.ex är taxereglerna på SL677 till Uppsala och sommar-SL639:an till Östhammar och Öregrund väldigt svåra att förklara för de stackars resenärerna.
Verspieder

Inläggav Anders Hanquist » lör 12 mar, 2016 14:11

När det gäller Stockholms län så skulle nog en sådan föreslagen regionindelning inte påverka kollektivtrafiken så mycket. "Gamla" länet och Gotland måste ju av geografiska skäl bli två separata områden. Möjligen kan man för syns skull sälja ett "regiontäckande" periodkort. Men efterfrågan av ett sådant skulle inte vara särskilt stort. Men det måste självklart också finnas ett väsentligt billigare kort som bara gäller Gotland. Storstadsområdet runt Stockholm är ju så väsenskilt från Gotland. Dessutom kan ju trafiken mellan områdena knappast integreras i "lokaltrafiken".
Anders Hanquist

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 15:34

Inge skrev:Som sagt, det viktiga är vad man bestämmer sig för att leta efter och håller sig till det. Vill man leta efter benämningen i folkmun så blir indikationer som fenni och Finnmark viktiga. Efterledet kan också ge en indikation om åldern. veden --> skogen etc.

Men om man däremot sköer ett väldefinierat juridiskt/administrativt begrepp så är det dessa källor som gäller. Naturligtvis medvetet om att den man eventuellt finner snarare kan vara administrationen ålder än ordets.

Men allra viktigast är att man vid en jämförelse mellan två olika ord håller fast vid vad man söker. Annars går man lätt i fällan att man söker det ord som man på förhand upplever som folkligt i folkliga källor, medan man utesluter dessa källor för det ord man på förhand ansett vara administrativt.

Sant, men jag ser inte varför jag bör känna mig träffad. Jag anser mig ha hållit rågången, men båda orden har faktiskt varit uppe på sidospåret. Så kanske vi kan lämna det.

Inge skrev:I detta jämförande perspektiv bör förstås nämnas att Tacitus förvisso också nämner aesti. Men det är ett oklarare begrepp beträffande betydelse och även det är mycket svårt att leda till moderna folk.

Men visst skulle det kunna tänkas uttydas "östfolk" och även tänkas ha koppling till dagens Ester. Det senare dock inte så sannolikt eftersom Tacitus beskriver aesti som Germaner. Värt att notera att vi därmed redan med detta har minst två olika innebörder av "Österland" och ett otal ytterligare kan tilläggas.

Litet missvisande att kalla det "oklart". Det är inte omöjligt men faktiskt osannolikt, med tanke på ljudlagar (aist- mot austr-). Kräver rätt mycket förvanskning eller mer avancerade dialektutvecklingar än vi har belägg för ännu flera hundra år efter Taciti tid, eller att det gäller någon annan (okänd) språkgrupp än germaner.
minimum traction

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 16:11

Okej. Jag har inte Tacitus tillgänglig, så får gå på minnet och det du säger (även om han knappast hade något begrepp om just "indoeuropéer"). Vad jag vet bör all så här gammal baltiska och germanska ha stämt överens i den här stammen. Om den fanns på keltiska bör den väl också ha lytt väldigt likt.

(De baltiska former du anför tycks betyda "österut".)
minimum traction

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 16:42

Britterna var ju kelter, och sådana bodde litet varstans, så det skulle kanske i och för sig inte vara omöjligt. Kanske inte heller med en kultur som den som hade en enkel och idealiserad uppfattning om den germanska kunde tycka liknade den. Men även om æsti talade germanska eller baltiska (eller var en osannolik förindoeuropeisk folkspillra) kanske någon kunde tycka de lät "brittiska" på tonfall eller enstaka ord. Vad vet man med folk utan modern akademisk utbildning i ämnena :wink: och med uppgifter i åtminstone andra och tredje hand…
minimum traction

Inläggav minimum traction » lör 12 mar, 2016 22:54

Tack för det. Jag har Tacitus på latin hemma men den står för tillfället bra någonstans där jag inte vet att den står (ens utan rödtjut)…
Och ja, jag tror det väl som en kvalificerad gissning från 1989 i ett ämne som det är svårt att mer än gissa i. Och visst kan "Österland" ha konstruerats varje gång det behövdes (det tog jag bara för givet i föregående diskussion, utan att säga det, inser jag) – men samband med æstii, tja, vad är omöjligt, men ingen häst som jag skulle riskera att ruinera mig på ens som material för folketymologisk omtolkning. Den tidens nordbor (och både den och nutidens balter) brukade kunna hålla isär diftongerna.
minimum traction

Inläggav Verspieder » sön 13 mar, 2016 9:27

Anders Hanquist skrev:När det gäller Stockholms län så skulle nog en sådan föreslagen regionindelning inte påverka kollektivtrafiken så mycket. "Gamla" länet och Gotland måste ju av geografiska skäl bli två separata områden. Möjligen kan man för syns skull sälja ett "regiontäckande" periodkort. Men efterfrågan av ett sådant skulle inte vara särskilt stort. Men det måste självklart också finnas ett väsentligt billigare kort som bara gäller Gotland. Storstadsområdet runt Stockholm är ju så väsenskilt från Gotland. Dessutom kan ju trafiken mellan områdena knappast integreras i "lokaltrafiken".

Jag håller med om att det inte blir någon direkt skillnad gällande kollektivtrafiken i nya Huvudstadsregionen. Gotland har ju t.ex redan idag landets enda länskort som är billigare än SL-länskortet. Dock är det ju smidigt att börja kunna sälja "Gotlandskort" redan på SL-Centers (samt i Nynäshamn), till folk som är på väg till sin Gotlandssemester.
Verspieder

Inläggav Anders Hanquist » sön 13 mar, 2016 14:43

Inge skrev:I Stockholm väntar man lämpligen med att införa eventuell enfaldstaxa.

Vad betyder egentligen detta ord? Det ger inga träffar på google utom hit till detta forum. Anser du att det som i vanligt språkbruk kallas enhetstaxa i kollektivtrafik är en allmänt enfaldig idé, eller vad? Jag vet att du konsekvent skriver så, men har inte riktigt förstått innebörden.
Anders Hanquist

Inläggav ADDE » sön 13 mar, 2016 18:09

Om Stockholm och Gotland slås ihop så tror jag de, av geografiska skäl, får delas in i 2 zoner. Ett SL-kort och ett Gotlandskort.

Eller ja, ett utbud med olika perioder för Stockholm, och ett utbud motsvarande för Gotland. och så biljetterbjudanden som fungerar hos båda ställerna, och med färjetrafiken emellan.

Däremot skulle det bli bra med en enhetlig system för busstrafiken, t.ex. samma informationssystem och biljettsystem. Bussarna & hållplatserna i Gotland behöver inte nödvändigtvis vara röda o blåa.

(Och nää, regionindelningen så som har föreslagits ogillar jag. Stockholm ska växa och svälja upp hela mälardagen...)
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav minimum traction » sön 13 mar, 2016 18:43

Inge skrev:Jag har bläddrat lite mer i boken och hittat en fördjupande kommentar av Alf Önnerfors. Alf, som uppenbarligen förutsätter att Aestii var balter, har kommit fram till det vi gjort ovan.

:)

Inge skrev:
Alf Önnerfors skrev:Påståendet att de baltiska folkens språk skulle ha låtit mera likt det Britannica (som var keltiskt, vilket Tacitus visste) än det svebiska kan uppenbarligen inte vara riktigt. De baltiska språken - bland de ålderdomligaste av de indoeuropeiska tungmålen - bör ha låtit mera likt det germanska än något keltiskt. Någon av Tacitus' sagesman som färdats såväl i Brittannien som i de Baltiska områdena, har kanske tyckt sig märka något gemensamt yttre drag eller i varje fall kunnat notera, att varken det brittanniska eller det baltiska tungomålet lät germanskt.

Min fundering är om sagesman en rent av var german, ur ett latinskt perspektiv borde det brittanniska tungomålet känns igen bättre än ett baltiskt?

Eller så spelar det ingen roll, man uppfattar att man känner igen lite gran, men kan inte förstå. Sagesmannen hade kanske bara djupare kunskap i de germanska tungomålen, i synnerhet svebiska - östgermanska - eftersom det är referensen?

Ja, vad nu exakt den månganvända termen "suebi" syftar på i det här fallet. Öst- eller västgermaner tycks vara högst osäkert. Hur som helst verkar inte Önnerfors räkna med subjektiv upplevelse av tonfall och annat fullt så mycket som jag finner motiverat. Själv kan jag till exempel höra tydliga likheter mellan (sydöst-)norska och turkiska fast jag råkar veta att eventuell släktskap skulle behöva gå tillbaka långt före urindoeuropeisk tid. Men om jag inte hade haft en susning om sådana sammanhang, inget särskilt intresse för språk och bara hade hört vartdera språket vid korta besök?

[edit]… och inte hade kunnat något annat nordiskt eller uralaltaiskt språk förstås.[/edit]

Nå, nu är vi rätt långt från varje bemärkelse av Norrland…
Senast redigerad av minimum traction sön 13 mar, 2016 18:50, redigerad totalt 2 gånger.
minimum traction

Inläggav LÅ1 » sön 13 mar, 2016 18:44

Inge skrev:För övrigt är det väl bra om bussarna blir röda och blå. Då kan man ju enklare skicka över några bussar på sommaren som ändå inte behövs i Stockholm.

Ja, varför inte enhetlighet med färger etc.

ADDE skrev:Om Stockholm och Gotland slås ihop så tror jag de, av geografiska skäl, får delas in i 2 zoner. Ett SL-kort och ett Gotlandskort.

Eller ja, ett utbud med olika perioder för Stockholm, och ett utbud motsvarande för Gotland. och så biljetterbjudanden som fungerar hos båda ställerna, och med färjetrafiken emellan.

Däremot skulle det bli bra med en enhetlig system för busstrafiken, t.ex. samma informationssystem och biljettsystem. Bussarna & hållplatserna i Gotland behöver inte nödvändigtvis vara röda o blåa.

(Och nää, regionindelningen så som har föreslagits ogillar jag. Stockholm ska växa och svälja upp hela mälardagen...)

Allvarligt talat tror jag inte att det förslag på storregioner som nu ligger kommer att förverkligas. Inte enligt det aktuella förslaget. Bl.a. är de det rimligt att slå samman Stockholm och Uppsala. Med eller utan Gotland. Man tycks ha försökt att föreslå regioner som är ungefär lika stora, befolkningsmässigt, och därför inte velat slå samman Stockholm men något närbeläget län. Men man måste se på vad som är praktiskt, och var gränser gör minst skada. I och för sig är det kanske sjukvården som skall vara i huvudfokus, inte kollektivtrafiken. Men jag undrar om det inte vore bättre att lägga all avancerad sjukvård under en förvaltning, alltså förstatliga. Eller får man samma problem som med polisen då?

Var är den gränsöverskridande pendlingen störst i landet? Avser alltså länsgränser, eller egentligen länstrafikbolagsgränser, om det nu blir någon skillnad. Uppsala-Stockholm borde ha störst gränsöverskridande pendling. Sedan vet jag inte. Kanske Halland-Västra Götaland (läs Halland-Göteborg)?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav minimum traction » sön 13 mar, 2016 20:01

Tacitus ja. Men förutom hans egna oklarheter, som du ju nämner och som är rätt betänkliga, finns det också fler om termen. Öst- eller västgermansk är dessutom en språklig fråga som knappast någon på Taciti tid kan förväntas ha varit insatt i. Östgermanska är den gren av de germanska språken som gotiskan och rimligen den germanska vendiskan/vandaliskan tillhörde och veterligen inte så mycket mer, om jag minns rätt på rak arm. Västgermanska är alla andra kända germanska språk som inte är nordiska, inklusive nutidens schwabiska (en tysk dialektgrupp) och annan tyska som kan härstamma från dem som kanske verkligen var "sveber" (eller svavar som det kanske skulle heta på nysvenska).
minimum traction

Inläggav Harald » sön 13 mar, 2016 20:51

LÅ1 skrev:Var är den gränsöverskridande pendlingen störst i landet? Avser alltså länsgränser, eller egentligen länstrafikbolagsgränser, om det nu blir någon skillnad. Uppsala-Stockholm borde ha störst gränsöverskridande pendling. Sedan vet jag inte. Kanske Halland-Västra Götaland (läs Halland-Göteborg)?

Det stämmer, men ändå inte. Enligt statstiken för 2014:
Boende Uppsala län, arbete Stockholms län: 29.850
Boende Stockholms län, arbete Uppsala län: 9.237
summa: 39.087

Boende Hallands län, arbete Västra Götaland: 23.480
Boende Västra Götaland, arbete Hallands län: 8.867
Summa: 32.347

I det senare fallet är det dock 23.993 som pendlar från eller till Kungsbacka som ingår i Västtrafiks område. Det är alltså pendling över länsgräns, men inte över länsbolagsgräns.

Det verkar helt vettlöst att inte slå ihop Uppsala och Stockholms län. Pendlingen från Uppsala till Stockholm är av en sådan omfattning att Uppsala inte räknas som en självständig lokal arbetsmarknad längre utan ingår i Stockholm-Solna lokala arbetsmarknad.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/S ... knader-LA/
Harald

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik