Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » ons 09 mar, 2016 12:10

Sedan lång tid har man ju diskuterat Sveriges indelning. Man vill ha färre län och landsting/regioner. Några sammanslagningar har redan skett. Skåne och Västra Götaland har bildats för en del år sedan. Andra landsting har blivit regioner med ett något annat ansvarsområde än landstingen, men inom samma gränser som innan oförändrade gränser.

I dag skall regeringens utredning presentera sitt förslag. Den här typen av förändringar sprider viss oro och osäkerhet, även om många inte bryr sig alls. Det påverkar kanske mest sjukvården, men även kollektivtrafiken. Vilken region man kommer höra till kan ju ha betydelse för de dagliga resorna. Inte minst ekonomiskt. Däremot är det nog inte så många som bryr sig om var landshövdingen har sitt residens. :wink:
"Hon ritar om kartan över Sverige".
"Så kan nya Sverigekartan se ut"

När det gäller kollektivtrafiken är min spontana känsla, utan att ha studerat det så noga, att region Skåne blev ett välintegrerat kollektivtrafikområde som växt samman på ett positivt sätt, medan Västra Götaland i mångt och mycket har levt kvar i den gamla indelningen. Det senare kan kanske bero på att kommunerna har mer att säga till om här än på många andra håll i landet?

Som boende och verksam i Stockholm funderar jag på hur det kan bli här. Men efter vad som det ser ut så kommer Stockholms län och dito landsting att slås samman med Gotland, och inget mer. Kan det betyda att mitt 30-dagars SL-kort gäller även på Gotland, och måste kollektivresande gotlänningarna betala för att kunna åka bl.a. T-bana i Stockholm? Nu vet jag inte vad ett periodkort kostar på Gotland, men det verkar inte rimligt att korten kommer att gälla i hela den nya regionen. Eller?
"Idag presenteras Stockholms läns framtid"

Jag tror också att många i länen runt Stockholm blir besvikna på att inte slås samman med Stockholm. Inte minst Uppsalaborna. Eller är jag för Stockholmsfixerad? :roll:

Det här kan man nog resonera mycket kring, både rent allmänt och ur trafiksynpunkt.

Fler länkar inom SvT:s webbplats finns på de sidor jag länkat till ovan.
Fler länkar:
Expressen
DN
Aftonbladet

Observera att det bara handlar om ett förslag. Jag gissar att det kommer att bli en hel del debatt och sedan en del justeringar!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav TKO » ons 09 mar, 2016 14:57

LÅ1 skrev:(...) Jag tror också att många i länen runt Stockholm blir besvikna på att inte slås samman med Stockholm. Inte minst Uppsalaborna. Eller är jag för Stockholmsfixerad? (...)


Min uppfattning är att uppsalaborna inte alls vill hamna i samma region som Stockholm - då blir ju Uppsala bara regionens andra stad... och ännu viktigare, Akademiska blir bara näst största sjukhus.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6010
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » ons 09 mar, 2016 15:28

LÅ1 skrev:När det gäller kollektivtrafiken är min spontana känsla, utan att ha studerat det så noga, att region Skåne blev ett välintegrerat kollektivtrafikområde som växt samman på ett positivt sätt, medan Västra Götaland i mångt och mycket har levt kvar i den gamla indelningen. Det senare kan kanske bero på att kommunerna har mer att säga till om här än på många andra håll i landet?

Det senare är ju ändrat nu. Sedan 2012 är regionen kollektivtrafikmyndighet och ensam ägare till Västtrafik. Tidigare ägde regionen hälften och kommunerna hälften. Eftersom underskottet täcktes genom ägartillskott fick även kommunerna betala. Då ville de förstås också vara med om att bestämma. Vid ägarbytet gjordes en skatteväxling, d.v.s. regionens skattesats höjdes och kommunernas minskades.

Det har nog också en viss betydelse att Västra Götaland är mer än dubbelt så stort som Skåne till ytan.

LÅ1 skrev:Men efter vad som det ser ut så kommer Stockholms län och dito landsting att slås samman med Gotland, och inget mer. Kan det betyda att mitt 30-dagars SL-kort gäller även på Gotland, och måste kollektivresande gotlänningarna betala för att kunna åka bl.a. T-bana i Stockholm? Nu vet jag inte vad ett periodkort kostar på Gotland, men det verkar inte rimligt att korten kommer att gälla i hela den nya regionen.

Här gör man alltså som Danmark där Bornholm fördes till region Hovedstaden.
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Lars_L » ons 09 mar, 2016 15:42

Det låter väl ganska ologiskt att göra SL-kortet giltigt på Gotland. Givetvis att man kan använda samma kortsystem, men jag tror väl inte heller att gotlänningarna som bara åker i Visby tätort vill betala 800 för ett månadskort.

Däremot kan det ju bli smidigt såtillvida att sommarboende kanske kan köpa tilläggskort som gäller i båda delarna av regionen och att man förstås kan använda reskassan.

Sedan vet jag inte om det här är så smärtfritt. Gotland har ju lite en särart. En sådan liten kommun och landstingskommunal verksamhet som man har där lär ju nästan försvinna inom landstinget i Stockholm. Kommer nog inte vara populärt när administrationen försvinner därifrån, såvida man inte flyttar ut någon enhet från Stockholm som kompensation.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » ons 09 mar, 2016 16:55

Det är nog många människor i hela landet som ogillar tanken på storregioner. Och många tycker nog att deras län borde slås samman med ett annat län än det som föreslås. Tranåsborna vill att deras län skall slås samman med Östergötlands län. Hallänningar i södra länet vill nog hellre höra till Skåne län än Västra Götalands län, medans Kungsbackaborna skulle protestera vilt. För att ta några exempel.

Harald skrev:
LÅ1 skrev:När det gäller kollektivtrafiken är min spontana känsla, utan att ha studerat det så noga, att region Skåne blev ett välintegrerat kollektivtrafikområde som växt samman på ett positivt sätt, medan Västra Götaland i mångt och mycket har levt kvar i den gamla indelningen. Det senare kan kanske bero på att kommunerna har mer att säga till om här än på många andra håll i landet?

Det senare är ju ändrat nu. Sedan 2012 är regionen kollektivtrafikmyndighet och ensam ägare till Västtrafik. Tidigare ägde regionen hälften och kommunerna hälften. Eftersom underskottet täcktes genom ägartillskott fick även kommunerna betala. Då ville de förstås också vara med om att bestämma. Vid ägarbytet gjordes en skatteväxling, d.v.s. regionens skattesats höjdes och kommunernas minskades.

Det har nog också en viss betydelse att Västra Götaland är mer än dubbelt så stort som Skåne till ytan.

Det var en nyhet för mig! (Inte att Västra Götaland är så mycket större än Skåne, men att kommunernas inblandning i Västtrafik har upphört.) Men fortfarande är det väl så att det är dyrare att pendla in till Göteborg från kranskommunerna än förorterna inom Göteborgs kommun? Är "orättvisorna" med olika villkor för pensionärerna borta?

Lars_L skrev:Det låter väl ganska ologiskt att göra SL-kortet giltigt på Gotland. Givetvis att man kan använda samma kortsystem, men jag tror väl inte heller att gotlänningarna som bara åker i Visby tätort vill betala 800 för ett månadskort.

Håller helt med. Jag dog bara ut resonemanget om att "månadskortet" skall gälla hela länet till den eventuella nya situationen. Jag är för det när det gäller nuvarande län, men knappast med ett inkluderat Gotland.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » ons 09 mar, 2016 17:09

Att föra Gotland till Stockholm handlar nog till stor del om just att man vill att SL ska ta över de dryga kostnaderna för gotlandsfärjorna från staten. Annars finns inte många skäl att föra Gotland till Stockholm. Närmsta närliggande landsbyggdsregion hade förstås varit naturligare.

I övrigt finns nog skäl att göra en finare uppdelning med kommungränserna som grund i vissa fall. Särskilt berättande Värmlands, Hallands och Gävleborgs län. Kommuner som Filipstad och Storfors har inte mycket gemensamt med Göteborg och dessutom väldigt långt dit. Hälsingland bör rimligen föras till Norrland även om man för Gästrikland söderut osv.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » ons 09 mar, 2016 18:47

LÅ1 skrev:Men fortfarande är det väl så att det är dyrare att pendla in till Göteborg från kranskommunerna än förorterna inom Göteborgs kommun? Är "orättvisorna" med olika villkor för pensionärerna borta?

Ja, taxan är inte ändrad ännu. Egentligen var det ju meningen att kommunerna som taxezoner skulle bort med den nuvarande taxan. Det skulle vara en ren kilometertaxa (fågelvägen) som byggde på in- och utcheckning. Sen krånglade politikerna till taxan och så misskötte Västtrafik informationen när den infördes. Det ledde till stort missnöje och att den egentligen enkla principen in- och utcheckning råkade i vanrykte. Dessutom hade man en del tekniska problem, bl.a. beroende på att den inköpta hårdvaran inte riktigt klarade av den omfattande mjukvara som krävdes för att ta hand om politikernas önskningar. Nu håller man på att försöka få fram ett nytt biljettsystem som enligt en av de ledande politikerna ska (1) vara enklare än den nuvarande och (2) inte kräva utcheckning. Vi får väl se hur det går med. Det enda som uppfyller båda kraven är enligt min bedömning enhetstaxa, men det lär inte vara aktuellt. F.ö. så kan Västtrafik fortfarande inte informera begripligt, så det är risk att det blir samma debacle med det nya systemet.

Vad gäller fria resor för pensionärer så är det kommunerna som köper det om de önskar, så där är det skillnad mellan kommunerna. Men någon orättvisa tycker jag inte att det är. Det är en följd av det kommunala självstyret. Man får väl bestämma sig. Antingen har vi kommunalt självstyre och då blir det skillnader, eller så vill man att det ska vara samma villkor överallt och då får vi avskaffa det kommunala självstyret. Strängt kunde vi väl då också avskaffa kommunerna och ersätta dem med en lokal statlig administration.
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav C12C3C3C12 » ons 09 mar, 2016 19:34

Det går rykten här att Gävleborgs län vill slå ihop sig med Uppsala län, en orsak är att man vill komma åt Akkis, kanske att X-tåget slås ihop med Upptåget :)
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 14:50

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » ons 09 mar, 2016 20:08

Lars_L skrev:Sedan vet jag inte om det här är så smärtfritt. Gotland har ju lite en särart. En sådan liten kommun och landstingskommunal verksamhet som man har där lär ju nästan försvinna inom landstinget i Stockholm. Kommer nog inte vara populärt när administrationen försvinner därifrån, såvida man inte flyttar ut någon enhet från Stockholm som kompensation.

Man kan kanske göra en dansk lösning. Bornholm hade före kommunalreformen 2007 en ställning som liknade Gotlands. Hela ön var en kommun som samtidigt var amt. Vid reformen 2007 avskaffades amten och ersattes med fem regioner. Bornholm fördes till Region Hovedstaden, men kommunen fick behålla vissa uppgifter som i resten av landet sköts av regionerna, bl.a. kollektivtrafiken.
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » ons 09 mar, 2016 21:08

C12C3C3C12 skrev:Det går rykten här att Gävleborgs län vill slå ihop sig med Uppsala län, en orsak är att man vill komma åt Akkis, kanske att X-tåget slås ihop med Upptåget :)

Förslaget är ju presenterat, så det är väl mer än ett rykte. Sedan kan man förstås invända att det är en Gävleborgare tillsammans med en västgöte som sammanställt förslaget och att en del justeringar är att vänta.

Tex kan man fråga sig just om Gävleborg måste hänga ihop eller det lämpliga med ett så stort "Västergötland"?

Utöver Gävleborg och Göteborg framstår väl Uppsala som en vinnare på förslaget? Genom att fokus läggs norrut snarare än västerut stärker man ju sina chanser för att bli residensstad framför Västerås och Örebro förefaller närmast bortspelat.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » ons 09 mar, 2016 22:09

Och föga överraskande visade det sig att man var kritiska i Örebro.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6386553

Utan Värmland är väl chansen nära nog noll att man kammar hem residensstadstiteln. Vänder man på perspektivet tror jag nog att de flesta Värmländska kommuner föredrar Örebro framför Göteborg, men tvingas man välja mellan Uppsala och Göteborg vinner nog ändå Göteborg. Visar det sig att valet står mellan Västerås och Göteborg blir det nog jämnt och helt säkert ett splittrat län.

Ur kollektivtrafiksynvinkel, nja att dra ner busslinjerna till Örebro skulle vara ganska naturligt för en stor del av länet och järnvägen skulle ju gå helt inom Regionen hela vägen från Stockholm till Norge. Så det vore ju robust även om man minskade järnvägssubventionerna från statens sida. Men idag är det förstås så att själva tågdriften kan genomföras kommersiellt till Stockholm, men inte på västra sidan Vänern, så i ett kortsiktigt länstrafikperspektiv är kanske Göteborg att föredra.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » ons 09 mar, 2016 22:27

Det är nog delade meningar i Värmland. Landstinget önskade anslutning till Västra Götaland för några år sedan, men alla i Värmland gillade väl inte detta. Jag har för mig att politikerna i Västra Götaland inte heller hade så stor lust. Halland däremot, tar de nog gärna emot. Där vill dock inte hallänningarna, vilket man kan förstå. Att ge upp sitt lilla välskötta landsting för att ingå i den Västra Götaländska sörjan kan inte vara lockande.
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » ons 09 mar, 2016 22:48

Jo men i praktiken valde man att teckna ett förbund och köpa mer vård från Akademiska, när det inte var möjligt att klara den själv eller köpa från Örebro. Traditionellt har man nog köpt mest specialistvård från Sahlgrenska, när Örebro inte klarat den, men även Karolinska och Linköping ha förekommit. (Värmlands län alltså.)
Senast redigerad av Inge ons 09 mar, 2016 22:54, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav C12C3C3C12 » ons 09 mar, 2016 22:51

Vi här i Hudik har mera att göra med Sundsvall i Västernorrlands län än Uppsala, redan nu åker man med X-tåget dit där man kan byta till regionaltåg mot Umeå samt Östersund.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 14:50

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » ons 09 mar, 2016 23:00

Med sådana här jätteregioner (stora som många europeiska länder) är det ju föga troligt att ett system med länstäckade periodkort kommer att finnas. Stockholms län ska ju bara tillföras Gotland, så skillnaden i landyta blir ju inte så stor. Men en eventuell "enhetstaxa" kan ju knappast tillämpas. Att SL-taxa (eller ens WÅAB-taxa) skulle gälla på Gotlandsbåten (eller flyget!) tror väl ändå ingen är särskilt realistiskt. Så i trafikalt hänseende blir nog det "gamla" länet och Gotland fortfarande två helt separata områden.
Senast redigerad av Anders Hanquist ons 09 mar, 2016 23:07, redigerad totalt 1 gång.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » ons 09 mar, 2016 23:05

C12C3C3C12 skrev:Vi här i Hudik har mera att göra med Sundsvall i Västernorrlands län än Uppsala, redan nu åker man med X-tåget dit där man kan byta till regionaltåg mot Umeå samt Östersund.

Dessutom är det ingalunda säkert att det blir Uppsala som vinner, även om man stärkt sina kort rejält med det förslag som lades fram. Västerås ligger fortfarande mer centralt för majoriteten i den föreslagna regionen.

Å andra sidan är det väl ingen som vet vart en residensstad för Norrland hamnar. I princip skulle den ju kunna hamna ända uppe i Umeå.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » ons 09 mar, 2016 23:59

:!: Observera: Inte helt seriöst inlägg :!:

När det gäller residensstäderna så kunde man väl göra som i en period av USA:s framväxt. Välj lämpliga små städer eller orter som residensstäder.

Salem i Stockholms län, Herrljunga i Västra Götalands län, Hör i Skånes län etc.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » tor 10 mar, 2016 0:17

Förmodligen gör man av arbetsmarknadspolitiska skäl som i Västra Götaland och Skåne. Placerar den statliga förvaltningen (motsvarande länsstyrelse eller vad det kommer att heta) i en av de gamla residensstäderna och regionens (landstingets) administration i en annan. De orter som "blir över" kommer säkert också att få något som tröst.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Inge » tor 10 mar, 2016 6:38

Det som är viktigt ur kollektivtrafiksynvinkel är väl var Universitet och universitetssjukhus hamnar. Initialt kommer de förstås att ligga kvar där de ligger men kanske slås samman administrativt. Över tid kommer förmodligen valet av residensstad att påverka vilka enheter man satsar på.

Sedan är det en annan sak att det alltid är bra om makten har lokal kännedom. Framförallt länstyrelsen hanterar ju fastighetsfrågor inklusive vatten och jakt etc. Vad gäller kollektivtrafikmyndigheter, är det inte så att Värmlandstrafik styrs från Munkfors? -Är det måhända därifrån spårvagnarna i Göteborg skall administreras i framtiden, någon administration måste ju förläggas till Värmland?
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4223
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Verspieder » fre 11 mar, 2016 16:11

Inge skrev:Å andra sidan är det väl ingen som vet vart en residensstad för Norrland hamnar. I princip skulle den ju kunna hamna ända uppe i Umeå.


"Ända uppe"? Umeå ligger i den södra halvan av den nyföreslagna nordligaste storregionen... :wink:
Dock har Lycksele föreslagits som ny huvudort. Argumenten är bl.a att man inte måste ha den folkrikaste staden som centralort/huvudort. Varken USAs huvudstad Washinton DC eller de flesta delstadshuvudorterna är de allra folkrikaste. Inte heller Australiens och Kanadas huvudstad är de största i sina länder. Ett annat argument är att man frångår hela konflikten mellan de idag fyra residensstäderna Östersund, Sundsvall, Umeå och Luleå, om en ny stad tillsätts. (Jo, stad är rätt ordval, då Lycksele fick stadsprivilegier 1946)
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaster ... r-norrland

Dock hoppas jag innerligen att det klumpiga icke-namnet "Norrland" inte etableras för denna region, vilket är en gammal unken rest från tiden då Finland betecknades "Österland". Idag används väl ordet Norrland mest av folk söderifrån som inte klarar av att skilja på geografin i de norra 60 procenten av landet. Då jag växte upp i bl.a Jämtland och Västerbotten var det då väldigt sällan jag hörde ordet användas, förutom eventuellt av John Pohlman då.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterland
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst