Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » ons 09 mar, 2016 11:10

Sedan lång tid har man ju diskuterat Sveriges indelning. Man vill ha färre län och landsting/regioner. Några sammanslagningar har redan skett. Skåne och Västra Götaland har bildats för en del år sedan. Andra landsting har blivit regioner med ett något annat ansvarsområde än landstingen, men inom samma gränser som innan oförändrade gränser.

I dag skall regeringens utredning presentera sitt förslag. Den här typen av förändringar sprider viss oro och osäkerhet, även om många inte bryr sig alls. Det påverkar kanske mest sjukvården, men även kollektivtrafiken. Vilken region man kommer höra till kan ju ha betydelse för de dagliga resorna. Inte minst ekonomiskt. Däremot är det nog inte så många som bryr sig om var landshövdingen har sitt residens. :wink:
"Hon ritar om kartan över Sverige".
"Så kan nya Sverigekartan se ut"

När det gäller kollektivtrafiken är min spontana känsla, utan att ha studerat det så noga, att region Skåne blev ett välintegrerat kollektivtrafikområde som växt samman på ett positivt sätt, medan Västra Götaland i mångt och mycket har levt kvar i den gamla indelningen. Det senare kan kanske bero på att kommunerna har mer att säga till om här än på många andra håll i landet?

Som boende och verksam i Stockholm funderar jag på hur det kan bli här. Men efter vad som det ser ut så kommer Stockholms län och dito landsting att slås samman med Gotland, och inget mer. Kan det betyda att mitt 30-dagars SL-kort gäller även på Gotland, och måste kollektivresande gotlänningarna betala för att kunna åka bl.a. T-bana i Stockholm? Nu vet jag inte vad ett periodkort kostar på Gotland, men det verkar inte rimligt att korten kommer att gälla i hela den nya regionen. Eller?
"Idag presenteras Stockholms läns framtid"

Jag tror också att många i länen runt Stockholm blir besvikna på att inte slås samman med Stockholm. Inte minst Uppsalaborna. Eller är jag för Stockholmsfixerad? :roll:

Det här kan man nog resonera mycket kring, både rent allmänt och ur trafiksynpunkt.

Fler länkar inom SvT:s webbplats finns på de sidor jag länkat till ovan.
Fler länkar:
Expressen
DN
Aftonbladet

Observera att det bara handlar om ett förslag. Jag gissar att det kommer att bli en hel del debatt och sedan en del justeringar!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12108
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav TKO » ons 09 mar, 2016 13:57

LÅ1 skrev:(...) Jag tror också att många i länen runt Stockholm blir besvikna på att inte slås samman med Stockholm. Inte minst Uppsalaborna. Eller är jag för Stockholmsfixerad? (...)


Min uppfattning är att uppsalaborna inte alls vill hamna i samma region som Stockholm - då blir ju Uppsala bara regionens andra stad... och ännu viktigare, Akademiska blir bara näst största sjukhus.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7135
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » ons 09 mar, 2016 14:28

LÅ1 skrev:När det gäller kollektivtrafiken är min spontana känsla, utan att ha studerat det så noga, att region Skåne blev ett välintegrerat kollektivtrafikområde som växt samman på ett positivt sätt, medan Västra Götaland i mångt och mycket har levt kvar i den gamla indelningen. Det senare kan kanske bero på att kommunerna har mer att säga till om här än på många andra håll i landet?

Det senare är ju ändrat nu. Sedan 2012 är regionen kollektivtrafikmyndighet och ensam ägare till Västtrafik. Tidigare ägde regionen hälften och kommunerna hälften. Eftersom underskottet täcktes genom ägartillskott fick även kommunerna betala. Då ville de förstås också vara med om att bestämma. Vid ägarbytet gjordes en skatteväxling, d.v.s. regionens skattesats höjdes och kommunernas minskades.

Det har nog också en viss betydelse att Västra Götaland är mer än dubbelt så stort som Skåne till ytan.

LÅ1 skrev:Men efter vad som det ser ut så kommer Stockholms län och dito landsting att slås samman med Gotland, och inget mer. Kan det betyda att mitt 30-dagars SL-kort gäller även på Gotland, och måste kollektivresande gotlänningarna betala för att kunna åka bl.a. T-bana i Stockholm? Nu vet jag inte vad ett periodkort kostar på Gotland, men det verkar inte rimligt att korten kommer att gälla i hela den nya regionen.

Här gör man alltså som Danmark där Bornholm fördes till region Hovedstaden.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Lars_L » ons 09 mar, 2016 14:42

Det låter väl ganska ologiskt att göra SL-kortet giltigt på Gotland. Givetvis att man kan använda samma kortsystem, men jag tror väl inte heller att gotlänningarna som bara åker i Visby tätort vill betala 800 för ett månadskort.

Däremot kan det ju bli smidigt såtillvida att sommarboende kanske kan köpa tilläggskort som gäller i båda delarna av regionen och att man förstås kan använda reskassan.

Sedan vet jag inte om det här är så smärtfritt. Gotland har ju lite en särart. En sådan liten kommun och landstingskommunal verksamhet som man har där lär ju nästan försvinna inom landstinget i Stockholm. Kommer nog inte vara populärt när administrationen försvinner därifrån, såvida man inte flyttar ut någon enhet från Stockholm som kompensation.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2301
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » ons 09 mar, 2016 15:55

Det är nog många människor i hela landet som ogillar tanken på storregioner. Och många tycker nog att deras län borde slås samman med ett annat län än det som föreslås. Tranåsborna vill att deras län skall slås samman med Östergötlands län. Hallänningar i södra länet vill nog hellre höra till Skåne län än Västra Götalands län, medans Kungsbackaborna skulle protestera vilt. För att ta några exempel.

Harald skrev:
LÅ1 skrev:När det gäller kollektivtrafiken är min spontana känsla, utan att ha studerat det så noga, att region Skåne blev ett välintegrerat kollektivtrafikområde som växt samman på ett positivt sätt, medan Västra Götaland i mångt och mycket har levt kvar i den gamla indelningen. Det senare kan kanske bero på att kommunerna har mer att säga till om här än på många andra håll i landet?

Det senare är ju ändrat nu. Sedan 2012 är regionen kollektivtrafikmyndighet och ensam ägare till Västtrafik. Tidigare ägde regionen hälften och kommunerna hälften. Eftersom underskottet täcktes genom ägartillskott fick även kommunerna betala. Då ville de förstås också vara med om att bestämma. Vid ägarbytet gjordes en skatteväxling, d.v.s. regionens skattesats höjdes och kommunernas minskades.

Det har nog också en viss betydelse att Västra Götaland är mer än dubbelt så stort som Skåne till ytan.

Det var en nyhet för mig! (Inte att Västra Götaland är så mycket större än Skåne, men att kommunernas inblandning i Västtrafik har upphört.) Men fortfarande är det väl så att det är dyrare att pendla in till Göteborg från kranskommunerna än förorterna inom Göteborgs kommun? Är "orättvisorna" med olika villkor för pensionärerna borta?

Lars_L skrev:Det låter väl ganska ologiskt att göra SL-kortet giltigt på Gotland. Givetvis att man kan använda samma kortsystem, men jag tror väl inte heller att gotlänningarna som bara åker i Visby tätort vill betala 800 för ett månadskort.

Håller helt med. Jag dog bara ut resonemanget om att "månadskortet" skall gälla hela länet till den eventuella nya situationen. Jag är för det när det gäller nuvarande län, men knappast med ett inkluderat Gotland.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12108
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » ons 09 mar, 2016 17:47

LÅ1 skrev:Men fortfarande är det väl så att det är dyrare att pendla in till Göteborg från kranskommunerna än förorterna inom Göteborgs kommun? Är "orättvisorna" med olika villkor för pensionärerna borta?

Ja, taxan är inte ändrad ännu. Egentligen var det ju meningen att kommunerna som taxezoner skulle bort med den nuvarande taxan. Det skulle vara en ren kilometertaxa (fågelvägen) som byggde på in- och utcheckning. Sen krånglade politikerna till taxan och så misskötte Västtrafik informationen när den infördes. Det ledde till stort missnöje och att den egentligen enkla principen in- och utcheckning råkade i vanrykte. Dessutom hade man en del tekniska problem, bl.a. beroende på att den inköpta hårdvaran inte riktigt klarade av den omfattande mjukvara som krävdes för att ta hand om politikernas önskningar. Nu håller man på att försöka få fram ett nytt biljettsystem som enligt en av de ledande politikerna ska (1) vara enklare än den nuvarande och (2) inte kräva utcheckning. Vi får väl se hur det går med. Det enda som uppfyller båda kraven är enligt min bedömning enhetstaxa, men det lär inte vara aktuellt. F.ö. så kan Västtrafik fortfarande inte informera begripligt, så det är risk att det blir samma debacle med det nya systemet.

Vad gäller fria resor för pensionärer så är det kommunerna som köper det om de önskar, så där är det skillnad mellan kommunerna. Men någon orättvisa tycker jag inte att det är. Det är en följd av det kommunala självstyret. Man får väl bestämma sig. Antingen har vi kommunalt självstyre och då blir det skillnader, eller så vill man att det ska vara samma villkor överallt och då får vi avskaffa det kommunala självstyret. Strängt kunde vi väl då också avskaffa kommunerna och ersätta dem med en lokal statlig administration.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav C12C3C3C12 » ons 09 mar, 2016 18:34

Det går rykten här att Gävleborgs län vill slå ihop sig med Uppsala län, en orsak är att man vill komma åt Akkis, kanske att X-tåget slås ihop med Upptåget :)
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » ons 09 mar, 2016 19:08

Lars_L skrev:Sedan vet jag inte om det här är så smärtfritt. Gotland har ju lite en särart. En sådan liten kommun och landstingskommunal verksamhet som man har där lär ju nästan försvinna inom landstinget i Stockholm. Kommer nog inte vara populärt när administrationen försvinner därifrån, såvida man inte flyttar ut någon enhet från Stockholm som kompensation.

Man kan kanske göra en dansk lösning. Bornholm hade före kommunalreformen 2007 en ställning som liknade Gotlands. Hela ön var en kommun som samtidigt var amt. Vid reformen 2007 avskaffades amten och ersattes med fem regioner. Bornholm fördes till Region Hovedstaden, men kommunen fick behålla vissa uppgifter som i resten av landet sköts av regionerna, bl.a. kollektivtrafiken.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » ons 09 mar, 2016 21:27

Det är nog delade meningar i Värmland. Landstinget önskade anslutning till Västra Götaland för några år sedan, men alla i Värmland gillade väl inte detta. Jag har för mig att politikerna i Västra Götaland inte heller hade så stor lust. Halland däremot, tar de nog gärna emot. Där vill dock inte hallänningarna, vilket man kan förstå. Att ge upp sitt lilla välskötta landsting för att ingå i den Västra Götaländska sörjan kan inte vara lockande.
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav C12C3C3C12 » ons 09 mar, 2016 21:51

Vi här i Hudik har mera att göra med Sundsvall i Västernorrlands län än Uppsala, redan nu åker man med X-tåget dit där man kan byta till regionaltåg mot Umeå samt Östersund.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1480
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » ons 09 mar, 2016 22:00

Med sådana här jätteregioner (stora som många europeiska länder) är det ju föga troligt att ett system med länstäckade periodkort kommer att finnas. Stockholms län ska ju bara tillföras Gotland, så skillnaden i landyta blir ju inte så stor. Men en eventuell "enhetstaxa" kan ju knappast tillämpas. Att SL-taxa (eller ens WÅAB-taxa) skulle gälla på Gotlandsbåten (eller flyget!) tror väl ändå ingen är särskilt realistiskt. Så i trafikalt hänseende blir nog det "gamla" länet och Gotland fortfarande två helt separata områden.
Senast redigerad av Anders Hanquist ons 09 mar, 2016 22:07, redigerad totalt 1 gång.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1288
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » ons 09 mar, 2016 22:59

:!: Observera: Inte helt seriöst inlägg :!:

När det gäller residensstäderna så kunde man väl göra som i en period av USA:s framväxt. Välj lämpliga små städer eller orter som residensstäder.

Salem i Stockholms län, Herrljunga i Västra Götalands län, Hör i Skånes län etc.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12108
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » ons 09 mar, 2016 23:17

Förmodligen gör man av arbetsmarknadspolitiska skäl som i Västra Götaland och Skåne. Placerar den statliga förvaltningen (motsvarande länsstyrelse eller vad det kommer att heta) i en av de gamla residensstäderna och regionens (landstingets) administration i en annan. De orter som "blir över" kommer säkert också att få något som tröst.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1288
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Verspieder » fre 11 mar, 2016 15:11

Inge skrev:Å andra sidan är det väl ingen som vet vart en residensstad för Norrland hamnar. I princip skulle den ju kunna hamna ända uppe i Umeå.


"Ända uppe"? Umeå ligger i den södra halvan av den nyföreslagna nordligaste storregionen... :wink:
Dock har Lycksele föreslagits som ny huvudort. Argumenten är bl.a att man inte måste ha den folkrikaste staden som centralort/huvudort. Varken USAs huvudstad Washinton DC eller de flesta delstadshuvudorterna är de allra folkrikaste. Inte heller Australiens och Kanadas huvudstad är de största i sina länder. Ett annat argument är att man frångår hela konflikten mellan de idag fyra residensstäderna Östersund, Sundsvall, Umeå och Luleå, om en ny stad tillsätts. (Jo, stad är rätt ordval, då Lycksele fick stadsprivilegier 1946)
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaster ... r-norrland

Dock hoppas jag innerligen att det klumpiga icke-namnet "Norrland" inte etableras för denna region, vilket är en gammal unken rest från tiden då Finland betecknades "Österland". Idag används väl ordet Norrland mest av folk söderifrån som inte klarar av att skilja på geografin i de norra 60 procenten av landet. Då jag växte upp i bl.a Jämtland och Västerbotten var det då väldigt sällan jag hörde ordet användas, förutom eventuellt av John Pohlman då.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterland
Verspieder
 
Inlägg: 2490
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Harald » fre 11 mar, 2016 15:58

Sverige är sedan gammalt indelat i tre delar: Norrland, Svealand och Götaland. Den föreslagna regionen skulle omfatta nästan hela Norrland, så varför skulle den inte kallas så? Har du något bättre förslag?
Harald
 
Inlägg: 7829
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » fre 11 mar, 2016 16:34

I det förslag som presenterats i pressen har man inte angivit några namn. Kanske är det tänkt att bara använda väderstreck, typ Södra, Västra, Östra, Mellersta och Norra. Stockholm/Gotland blir lite svårplacerat i det mönstret, men man man kanske kan komma på något "neutralt". I Danmark tillhör ju till exempel Bornholm "Hovedstadsregionen", trots att ön, precis som Gotland, ligger en bit från respektive storstad. I vissa länder är sådana här regioner numrerade.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1288
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav minimum traction » fre 11 mar, 2016 16:39

"Norrland" och "Österland" är (respektive var) knappast unknare beteckningar än "Götaland" och "Svealand". Som knappast heller används till vardags, framför allt (?) inte av dem som bor där, men som kan vara praktiska i just väderleksrapporter. Om det är koloniala perspektiv som spökar i att kalla dem "unkna" så är det en sentida efterkonstruktion, även om maktens oförståelse naturligtvis kan öka med geografiskt och kulturellt avstånd.
Senast redigerad av minimum traction fre 11 mar, 2016 16:53, redigerad totalt 1 gång.
minimum traction
 
Inlägg: 309
Blev medlem: sön 07 feb, 2016 19:04

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » fre 11 mar, 2016 18:02

Harald skrev:Sverige är sedan gammalt indelat i tre delar: Norrland, Svealand och Götaland. Den föreslagna regionen skulle omfatta nästan hela Norrland, så varför skulle den inte kallas så? Har du något bättre förslag?

En gång i tiden var det väl bara norra delen av dagens Götaland som kallades Götaland. Skåne m.fl. landskap var ju del av Danmark. Småland var ju en massa små länder (mer eller mindre självstyrande områden.) Här kan man läsa mer och se en karta över Småland i gamla tider.

Användes inte begreppet Skåneland när området var nyblivet svenskt? Avsåg i så fall Skåne, Blekinge och Halland.

Att kalla Norrland för Norrland borde väl vara rimligt, hur stor del av Sveriges yta det omfattar är väl ointressant.


Vore det inte värt att diskutera att dela Hallands sex kommuner på tre storregioner?
Kungsbacka, Varberg och Falkenbergs kommuner borde då gå till Västra Götaland. Delar av det området ligger ju i Västergötland.
Halmstad och Laholm bör väl då föras till Region Skåne och Hylte till samma region som Småland. Stor del av kommunen ligger ju i Småland.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12108
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Anders Hanquist » fre 11 mar, 2016 19:30

Se där vilken animerad diskussion det blev bara här med uttryck som "gammal unken rest" och "koloniala perspektiv". Det bara här på ett forum där deltagarna är mest engagerade i helt andra frågor. Kanske ska vi skippa namn överhuvud taget och kalla dem "Region I" - "Region VI" enligt mönster från Chile. Säkrast då att kasta tärning om nummerordningen annars blir det väl bråk vilken som ska ståta med det lägsta numret.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1288
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Storregioner och dess påverkan på kollektivtrafiken

Inläggav Verspieder » fre 11 mar, 2016 22:20

Anders Hanquist skrev:Se där vilken animerad diskussion det blev bara här med uttryck som "gammal unken rest" och "koloniala perspektiv". Det bara här på ett forum där deltagarna är mest engagerade i helt andra frågor. Kanske ska vi skippa namn överhuvud taget och kalla dem "Region I" - "Region VI" enligt mönster från Chile. Säkrast då att kasta tärning om nummerordningen annars blir det väl bråk vilken som ska ståta med det lägsta numret.


Det blir oerhört lätt att det framkommer debatt då någon vågar ifrågasätta gamla normer som "omoderna" eller "otidsenliga". Nu gör jag dock inte det för att på något vis retas med någon här i forumet, eller på annat vis skapa upprördhet. Dock är det svårt att förneka att koloniala perspektiv i allra högsta grad lever kvar i vårt moderna samhälle.

Angående namnet Finland så är det väl inte "det äldre namnet" per se, utan mera ett namn på det som idag är bl.a Åboregionen. Dvs "Egentliga Finland" (som vars finska namn Varsinais-Suomi istället betyder "Sydväst-Finland"). Varför hela den dåvarande östra rikshalvan fick namnet Finland in på 1500-talet är lite oklart, men det var ännu 300 år kvar innan ryssarna ockuperade östra halvan av riket, så historien var nog allt fortfarande gemensam då.

Namnen Svealand och Götaland är gamla etablerade namn på dåvarande kungadömen, och skall givetvis inte sluta användas. Men att därefter lite slött kasta ut vädersteck för övriga delar av landet har jag alltid tyckt varit rätt pinsamt, och tyvärr ett bevis på ointresset för "det där andra långt borta" ur centralmaktens perfektiv. Visst skulle enbart väderstreck kunna användas för alla regioner, som t.ex Trafikverkets nutida områden, men det vore rätt trist! Siffror vore ännu tråkigare. Det blir lite som gamla sovjetiska namnlösa skolor då, där en stad hade "skola 1", "skola 2" och "skola 3".

Angående namn på en ny nordlig storregion blir det nog allt svårt, då regionerna man slår ihop inte har något naturligt "eget" samlingsnamn som redan används i detta område. Jämtland har alltid varit Jämtland, och där har man har alltid aktivt distanserat sig från all form av maktutövning från Sundsvall och vartenda förslag på länssammanslagning med Västernorrland. I Västernorrland har man i decennier satsat hårt på ordet "mitt" i form av "mittpunkt" och "mitt i Sverige". Det finns gott om företag med namn som Mittmedia, Mitthem, Mittfastigheter samt att man kan studera på Mittuniversitetet, som tidigare hette Mitthögskolan. Möjligtvis finns det fler likheter och samarbetsvilja mellan Väster- och Norrbotten, även om det i Norrbotten finns gott om krafter som inte ("återigen") vill att deras län ska styras från Umeå.

"Region Lycksele" kanske? :D
Verspieder
 
Inlägg: 2490
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst