Utrustning vid SL:s biljettkontroll

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Utrustning vid SL:s biljettkontroll

Inläggav LÅ1 » tis 08 mar, 2016 0:09

Jag har råkat ut för biljettkontroll vid utgång från T-banan flera gånger senaste månaden. Jag har då lagt märke till att det verkar som om avläsningen av access-kortet går mycket snabbare än när en konduktör viserar biljetten. Och jag kommer ihåg att det sades för något år sedan att all utrustning inte fungerade, utan man bar låtsades kontrollera korten. Det gör mig lite misstänksam att det fortfarande är så.

Det som talar emot är förstås att vid kontroll skall bara kortet läsas av. Vid vanlig visering skall ju informationen på kortet ändras. (Även om man har periodbiljett, t.ex. 30-dagarsbiljett.) Är det denna skillnad i funktion som gör att det känns som om det går på mindre än 20% av tiden för biljettkontrollanternas utrustning att göra sitt jobb, jämfört med konduktörernas utrustning?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Utrustning vid SL:s biljettkontroll

Inläggav roggek » tis 08 mar, 2016 6:33

LÅ1 skrev:Jag har råkat ut för biljettkontroll vid utgång från T-banan flera gånger senaste månaden. Jag har då lagt märke till att det verkar som om avläsningen av access-kortet går mycket snabbare än när en konduktör viserar biljetten. Och jag kommer ihåg att det sades för något år sedan att all utrustning inte fungerade, utan man bar låtsades kontrollera korten. Det gör mig lite misstänksam att det fortfarande är så.

Varför frågade du inte kontrollanten vid senaste kontrollen, det är inte "forna Östtyskland" vi lever i...

Nu har jag iofs inte råkat ut för kontroll på över ett år, men en bekant till mig åkte på två kontroller inom några timmar och kan således bekräfta att utrustningen fungerar...Annars hade aldrig två kontrollavgifter skrivits ut...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav LÅ1 » tis 08 mar, 2016 17:32

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Jag har råkat ut för biljettkontroll vid utgång från T-banan flera gånger senaste månaden. Jag har då lagt märke till att det verkar som om avläsningen av access-kortet går mycket snabbare än när en konduktör viserar biljetten. Och jag kommer ihåg att det sades för något år sedan att all utrustning inte fungerade, utan man bar låtsades kontrollera korten. Det gör mig lite misstänksam att det fortfarande är så.

Varför frågade du inte kontrollanten vid senaste kontrollen, det är inte "forna Östtyskland" vi lever i...
Nä, men det var ju köbildning, så det hade nog inte varit poppulärt bland de bakomvarande om jag initierat en dialog.
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » tis 08 mar, 2016 23:41

LÅ1 skrev:
roggek skrev:

Nä, men det var ju köbildning, så det hade nog inte varit poppulärt bland de bakomvarande om jag initierat en dialog.

Det var alltså utgångskontroll ? Trodde dom hade slutat med sådant för länge sen. För vem går genom en sådan kontroll och visar upp något annat än giltigt färdbevis ?
Det verkar ju meningslöst om det nu inte handlar om statistik på antal utförda kontroller.
Kontroll ska utföras på ett för de kontrollerade oförutsägbart sätt, på vilka tider som helst och varsomhelst .
Och självklart är det trevligast om den utförs när man sitter ner i tåget och lugnt och sansat kan plocka fram sitt kort.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » ons 09 mar, 2016 0:04

Lennart Petersen skrev:Det var alltså utgångskontroll ? Trodde dom hade slutat med sådant för länge sen. För vem går genom en sådan kontroll och visar upp något annat än giltigt färdbevis ?
Det verkar ju meningslöst om det nu inte handlar om statistik på antal utförda kontroller.
Kontroll ska utföras på ett för de kontrollerade oförutsägbart sätt, på vilka tider som helst och varsomhelst .
Och självklart är det trevligast om den utförs när man sitter ner i tåget och lugnt och sansat kan plocka fram sitt kort.

Hur stor andel av resenärerna sitter i tåget under rusningstid? max 35% :D
Dessutom förvarar jag kortet på ett sådant sätt att det är besvärligare att plocka fram när jag sitter! Det är ju i de allra flesta fall när man är i rörelse som det där kortet skall fram. Så den kommentaren begriper jag inte alls! :D

Förr så brukade man sätta ut kontrollanter vid de trappor som leder tillbaka till perrongen just för att fånga upp de som tvärvänder vid utgångskontroll, men det tycks man ha slutat med!
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » ons 09 mar, 2016 1:56

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:Det var alltså utgångskontroll ? Trodde dom hade slutat med sådant för länge sen. För vem går genom en sådan kontroll och visar upp något annat än giltigt färdbevis ?

Dessutom förvarar jag kortet på ett sådant sätt att det är besvärligare att plocka fram när jag sitter! Det är ju i de allra flesta fall när man är i rörelse som det där kortet skall fram. Så den kommentaren begriper jag inte alls! :D

Förr så brukade man sätta ut kontrollanter vid de trappor som leder tillbaka till perrongen just för att fånga upp de som tvärvänder vid utgångskontroll, men det tycks man ha slutat med!

I rusningstid brukar det väl vara dåligt med kontroll. Dom verkar mest utföras när det är mest bekvämt för kontrollanterna och det finns väl också en del som tyder på att man kontrollerar företrädesvis där man har sin stationering och pausrum.
Och ja jag föredrar definitivt en kontroll när jag sitter på plats i tåget.
Har man svårt få fram kortet då så har man väl precis lika svårt att få fram mågot kort vid utgången , normalt har man väl inte kortet framme när man ska gå ut.
Och köer vid utgången bara irriterar och sinkar de som har giltig biljett medans dom som inte har bara behändigt ansluter sig till dem som tar sig ner i stationen.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » ons 09 mar, 2016 2:17

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:

I rusningstid brukar det väl vara dåligt med kontroll. Dom verkar mest utföras när det är mest bekvämt för kontrollanterna och det finns väl också en del som tyder på att man kontrollerar företrädesvis där man har sin stationering och pausrum.
Och ja jag föredrar definitivt en kontroll när jag sitter på plats i tåget.
Har man svårt få fram kortet då så har man väl precis lika svårt att få fram mågot kort vid utgången , normalt har man väl inte kortet framme när man ska gå ut.
Och köer vid utgången bara irriterar och sinkar de som har giltig biljett medans dom som inte har bara behändigt ansluter sig till dem som tar sig ner i stationen.

Jag upplever det som om kontroller sker efter någon form av plan. Just nu tycks man vara vid utgången mot Centralen ganska ofta på mornarna. Och säkert på andra ställen också.

Var man förvarar Accesskortet är naturligtvis individuellt. Jag har det så att jag kan få fram det snabbt när jag närmar mig spärren eller kliver på en buss, men där det samtidigt är svårt att stjäla, dvs i jeansens framfickor. Sitter jag så blir fickor böjda, så man inte med lätthet får ner handen. Man använder ju kortet så där 8 - 10 gånger om dagen, kanske lite färre gånger på arbetsfria dagar. Så det måste ju vara lättillgängligt tycker jag.
Det borde t.o.m. vara böter på att kliva på en buss och sedan rota i väskor och fickor en halv minut eller mer för att hitta kortet. Speciellt om man stått och väntat på bussen i godan ro i flera minuter! :cheesygrin:
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » ons 09 mar, 2016 3:41

Ja vi har väl alla våra vanor , för egen del har jag kortet i skjortfickan så det känns rätt lätt att fiska upp när det behövs.
Men man ser ju som sagt andra vanor och det är väl rätt oförskämt att kliva på en buss och först då börja rota i väskor.
Och dom som har kortet i plånboken och plockar upp den vid spärren borde nog i eget intresse ta ett tänk och fundera över det lämpliga i att visa upp var den finns och dessutom hur lätt någon fingerfärdig kan vara framme och norpa åt sig sakerna.
Viss irritation är också dom som har övertro på att kortet fungerar kontaktlöst, det gör det i viss mån och på visst avstånd men definitivt inte genom tjocka väskor
Lennart Petersen

Återgå till Allmänt om lokaltrafik