Maria Ludvigsson ser rött...

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Maria Ludvigsson ser rött...

Inläggav TKO » mån 14 mar, 2016 10:42

Inge skrev:Du tycks ha fått med det mesta. Märkligt nog, eftersom du startade tråden, missade du dock att detta speciellt gällde då någon falskt kallat något gratis för att sedan låta någon annan betala. Sådant är givetvis straffbart om man är något annat än politiker, tex näringsidkare.

Men jag förstår att du anser att ansvars och straffriheten är en så självklar del av det man som politiker bör tillskansa sig, när möjligheten att som lagstiftare göra det finns, att du närmast finner sådana jämförelser konstiga?


Det är INTE straffbart för en "näringsidkare" att kalla något gratis, trots att det oftast är något någon annan betalar för. Vad har du fått det ifrån?
Det som möjligen är lagstridigt är att kräva betalt för att komma i åtnjutande av något som påstås vara gratis - men det är en helt annan sak...

(Men det är väl så att du inte bara har dina egna orddefinitioner ("gratis", "enhetstaxa" etc) utan även din alldeles egen lagstiftning. Det funkar kanske i din lilla värld - men du kan ju knappast begära att vi andra skall förstå vad du menar eller tänker då!)

vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6269
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Maria Ludvigsson ser rött...

Inläggav Inge » mån 14 mar, 2016 12:55

Det är självklart straffbart att låta någon annan betala. Det innebär att tex ge herr Andersson en vara och fakturera Fröken Bertilsson.

Det låter något havererat att påstå att detta skulle vara ofta, till och med oftast förekommande.

Därutöver kan det, som du märkligt nog håller med om, även vara straffbart att utlova något gratis till hetr Andersson för att sedan fakturera honom i alla fall.

Gratispolitikerna ägnar sig åt eller anstiftan till båda dessa brott. Om det inte vore för att de agerade inom den självsvåldigt ansvars och straffbefriade sfären förstås.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4455
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: Maria Ludvigsson ser rött...

Inläggav twr » mån 14 mar, 2016 21:18

TKO skrev:
Inge skrev:Du tycks ha fått med det mesta. Märkligt nog, eftersom du startade tråden, missade du dock att detta speciellt gällde då någon falskt kallat något gratis för att sedan låta någon annan betala. Sådant är givetvis straffbart om man är något annat än politiker, tex näringsidkare.

Men jag förstår att du anser att ansvars och straffriheten är en så självklar del av det man som politiker bör tillskansa sig, när möjligheten att som lagstiftare göra det finns, att du närmast finner sådana jämförelser konstiga?


Det är INTE straffbart för en "näringsidkare" att kalla något gratis, trots att det oftast är något någon annan betalar för. Vad har du fått det ifrån?
Det som möjligen är lagstridigt är att kräva betalt för att komma i åtnjutande av något som påstås vara gratis - men det är en helt annan sak...

(Men det är väl så att du inte bara har dina egna orddefinitioner ("gratis", "enhetstaxa" etc) utan även din alldeles egen lagstiftning. Det funkar kanske i din lilla värld - men du kan ju knappast begära att vi andra skall förstå vad du menar eller tänker då!)

vänligen
Thomas K Ohlsson

Javisst har du rätt. Vi har en stat som får beskatta och använda dessa skatter till olika ändamål. Vi har ett system som vi kallar demokrati där vi utser representanter som får besluta om dessa skatter och vad de ska gå till. Inget märkvärdigt.

Vad gäller ordet gratis, så skriver jag som jag gjorde tidigare: "Avgiftsfri" eller "helt skattefinansierad" är helt klart tydligare i detta sammanhang. Men jag tycker verkligen inte att gratis är fel, eller på något sätt nedvärderande. Det är ju gratis för användaren, alltså ingen kostnad vid användning, och ingen marginalkostnad för att använda det mer.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5243
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Maria Ludvigsson ser rött...

Inläggav Bo Rengmark » tis 15 mar, 2016 1:40

Gratis är ett bra ord, det förstår alla. Att bussen är gratis kan man inte se isolerat, utan man måste se på hela infrastrukturen. Man kanske inte behöver bygga ut gator och parkeringsplatser lika mycket och man får 15-minuters trafik mellan stationen och centrum på Härnön. Innan busstationen flyttade till stationen var det bara en kort bit att gå över bron till centrum.
Vill gärna jämföra med nya båtförbindelsen över Riddarfjärden där man talar om ett resande över förväntan, det handlar om tre resande per tur. Förhoppningen är 100.000 resande om året. Centrumbussen i Härnösand hade förra året 111.000 resande med trafik 55 timmar i veckan. Över Riddarfjärden kör man 85 timmar i veckan med dubbel personal dessutom. Undrar vilket som är dyrast för skattebetalarna?
Bo Rengmark
 
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 14 feb, 2008 10:15

Re: Maria Ludvigsson ser rött...

Inläggav Vagnen » lör 19 mar, 2016 14:26

Visst vore det väl en from önskan att lokal kollektivtrafik vore gratis. Av något skäl går detta tydligen inte trots att trafiken bekostas till hälften av skattemedel, om jag inte misstar mig. Visst skulle man väl kunna höja skatten några kronor till till fromma för alla dem som inte har inkomster att betala det numera ganska dyra "50-kortet". Att det inte är "status" att resa gratis måste betraktas som kvalificerat nonsens. Tvärtom kan det generera många nya arbetstillfällen i ett läge då vi har en arbetslöshet av sällan skådat slag efter åratal av privatiseringar.
Vagnen
 
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 21 dec, 2015 19:37

Re: Maria Ludvigsson ser rött...

Inläggav Verspieder » sön 20 mar, 2016 13:21

Vagnen skrev:Visst vore det väl en from önskan att lokal kollektivtrafik vore gratis. Av något skäl går detta tydligen inte trots att trafiken bekostas till hälften av skattemedel, om jag inte misstar mig. Visst skulle man väl kunna höja skatten några kronor till till fromma för alla dem som inte har inkomster att betala det numera ganska dyra "50-kortet". Att det inte är "status" att resa gratis måste betraktas som kvalificerat nonsens. Tvärtom kan det generera många nya arbetstillfällen i ett läge då vi har en arbetslöshet av sällan skådat slag efter åratal av privatiseringar.


Man kan ju alltid göra som i Tallinn, där de som är skrivna i Tallins stad och betalar denna höjda skatt får gratis busskort. Medan alla utifrån som inte bidrar till skattefinansieringen får lov att köpa sina busskort precis som vanligt. Släpper man på allt gratis för alla, så riskerar man att få samma kaos, bråk och skadegörelse som i "Örebroförsöket" ännu en gång.
Man kan ju även undra varför fastighetsägare numera tar en femkrona i betalt för att kunna öppna toalettdörrarna i t.ex vänthallar? Får man dra till med en vild gissning att skadegörelsen minskat inne på toaletterna sedan "gratis" öppna dörrar försvunnit?
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56

Re: Maria Ludvigsson ser rött...

Inläggav Lennart Petersen » sön 20 mar, 2016 16:42

Verspieder skrev:
Vagnen skrev:Visst vore det väl en from önskan att lokal kollektivtrafik vore gratis. Av något skäl går detta tydligen inte trots att trafiken bekostas till hälften av skattemedel, om jag inte misstar mig. Visst skulle man väl kunna höja skatten några kronor till till fromma för alla dem som inte har inkomster att betala det numera ganska dyra "50-kortet". Att det inte är "status" att resa gratis måste betraktas som kvalificerat nonsens. Tvärtom kan det generera många nya arbetstillfällen i ett läge då vi har en arbetslöshet av sällan skådat slag efter åratal av privatiseringar.


Man kan ju alltid göra som i Tallinn, där de som är skrivna i Tallins stad och betalar denna höjda skatt får gratis busskort. Medan alla utifrån som inte bidrar till skattefinansieringen får lov att köpa sina busskort precis som vanligt. Släpper man på allt gratis för alla, så riskerar man att få samma kaos, bråk och skadegörelse som i "Örebroförsöket" ännu en gång.
?


Men då måste man ju fortfarande ha kvar hela systemet med biljettförsäljning och kontroll att de som åker är behöriga att åka.
Och den absoluta majoriteten av åkare är ju just lokalbefolkning.
Vill man att även besökare ska vara med och betala så kan man ju lägga någon avgift eller skatt på hotell.
I t.ex Tyskland bland annat vet jag Berchtesgaden så får man fria bussresor inkluderat på den där extra turistavgiften man måste betala när man bor på hotell och för gästerna upplevs det som positivt när man faktiskt får något konkret för avgiften.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1735
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Maria Ludvigsson ser rött...

Inläggav Lars_L » sön 20 mar, 2016 22:47

Bo Rengmark skrev:Gratis är ett bra ord, det förstår alla. Att bussen är gratis kan man inte se isolerat, utan man måste se på hela infrastrukturen. Man kanske inte behöver bygga ut gator och parkeringsplatser lika mycket och man får 15-minuters trafik mellan stationen och centrum på Härnön. Innan busstationen flyttade till stationen var det bara en kort bit att gå över bron till centrum.
Vill gärna jämföra med nya båtförbindelsen över Riddarfjärden där man talar om ett resande över förväntan, det handlar om tre resande per tur. Förhoppningen är 100.000 resande om året. Centrumbussen i Härnösand hade förra året 111.000 resande med trafik 55 timmar i veckan. Över Riddarfjärden kör man 85 timmar i veckan med dubbel personal dessutom. Undrar vilket som är dyrast för skattebetalarna?


Fast det är ändå 25 000 invånare i Härnösand som ska dela på en kostnad för en buss (i exemplet) som kanske kostar 2 miljoner per år (troligen högt räknat med tanke på det begränsade utbudet), vilket ändå blir 80 kronor per år och invånare, medan en pendelbåt i Stockholm innebär en kostnad på ett par kronor per invånare (om vi tänker oss att den kostar 4 miljoner per år). Sedan ska man ju hushålla med skattepengar också. Samtidigt tror jag nog båtlinjen i Stockholm kommer få rätt bra resandetal när det blir lite varmare.

Sedan har man ju ingen kvällstrafik i Härnösand. De resor som sker är ju främst från skolelever som ändå har skolkort och äldre med färdtjänst, så någon stor extrakostnad lär det ju inte bli, då det man får in på biljettintäkter nog knappt täcker administrationen. Däremot är det väl inget heller som lockar bilresenäer att åka kollektivt.

Någonstans är det ju dock ändå vettigt att man betalar för en tjänst som man utnyttjar. Få resultat verkar ju visa på att man får ett minskat bilresande med sådana här reformer.
Lars_L
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron