Maria Ludvigsson ser rött...

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Maria Ludvigsson ser rött...

Inläggav TKO » mån 07 mar, 2016 11:03

På ledarsidan i dagens Svd har Maria Ludvigsson fått blodstörtning över ett förslag om avgiftsfri kollektivtrafik i Härnösand. Hon inleder så här:

"Ett politiskt förslag med så många fel kan inte få passera utan kommentar. Ledningen i Härnösands kommun (V, MP och S) föreslår vad de kallar gratis lokaltrafik. 'Gratis' ska då inte förstås busschaufförerna jobbar utan lön eller att bussar och drivmedel skänks från ovan." Läs gärna den spännande fortsättningen http://www.svd.se/gratis-i-harnosand

För frk Ludvigsson och andra stora tänkare på högerkanten är ju alla skatteutgifter av onda, såvida de inte går till a) Kungahuset, b) Krigsmakten eller c) subventioner av de besuttnas kostander för tjänstefolk. Ja även den del som bidrar till att avlöna konservativa ledarskribenter kan säkert också accepteras.

Jag undrar i mitt stilla sinne om frk Ludvigsson är så insatt i kollektivtrafiken i Härnösand...

Thomas K Ohlsson
(insatt)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Re: Maria Ludvigsson ser rött...

Inläggav Hechtwagen » mån 07 mar, 2016 11:23

Hon verkar mycket riktigt inte ha förstått de mekanismer som styr folks resande, andelen "rika" i kollektivtrafiken minskar när den blir "gratis" för då sjunker statusen på varan/tjänsten, lite som gratis sopplunch, inte precis så att rikingarna trängs för en skvätt soppa även om det i slutända visar sig att en och annan burkkurt har haft endel på sista raden!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav TKO » mån 07 mar, 2016 11:27

Jag tror att statusnivån på användarna av de delar av stadstrafiken i Härnösand som nu är avgiftsbelagda redan är tämligen låg!
(Det var några år sedan jag var en flitig besökare av Nordens Aten, men jag tror inte just detta faktum ändrats...)

observerar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav twr » mån 07 mar, 2016 20:27

TKO skrev:På ledarsidan i dagens Svd har Maria Ludvigsson fått blodstörtning över ett förslag om avgiftsfri kollektivtrafik i Härnösand. Hon inleder så här:

"Ett politiskt förslag med så många fel kan inte få passera utan kommentar. Ledningen i Härnösands kommun (V, MP och S) föreslår vad de kallar gratis lokaltrafik. 'Gratis' ska då inte förstås busschaufförerna jobbar utan lön eller att bussar och drivmedel skänks från ovan." Läs gärna den spännande fortsättningen http://www.svd.se/gratis-i-harnosand

För frk Ludvigsson och andra stora tänkare på högerkanten är ju alla skatteutgifter av onda, såvida de inte går till a) Kungahuset, b) Krigsmakten eller c) subventioner av de besuttnas kostander för tjänstefolk. Ja även den del som bidrar till att avlöna konservativa ledarskribenter kan säkert också accepteras.

Jag undrar i mitt stilla sinne om frk Ludvigsson är så insatt i kollektivtrafiken i Härnösand...

Thomas K Ohlsson
(insatt)

Jag har aldrig förstått dessa människor som anser att man inte får använda ordet "gratis" om något som är avgiftsfritt. Det är ju gratis för användarna. Visst kostar det pengar ändå, men jag tycker inte det är fel att använda ordet så.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Verspieder » tis 08 mar, 2016 19:24

Jag tycker att användandet av ordet "gratis" i kollektivtrafiken är både respektlöst och omdömeslöst, vilket bara bidrar till att nedvärdera och förminska både branschen och dess medarbetare. "Helt skattefinansierad kollektivtrafik" är ett betydligt bättre och ärligare ordval, som gott kan användas av både vänster- samt högerfolket oavsett vad dessa har för åsikter om den procentuella fördelningen av den skattefinansierade andelen.
Att busschaufförerna skulle jobba utan lön och att bussar, deras service och reparationer samt drivmedel skänks från ovan är faktiskt precis vad jag tänker då jag hör ordet "gratis". Samt att det blir "okej" att, som under Örebroförsöket, att slå sönder inredningar och vandalisera inne i fordonen. Allt är ju ändå gratis!
Verspieder

Inläggav Hechtwagen » tis 08 mar, 2016 19:28

Avgiftsfri är väl det ordet som är bäst? Skolan i Sverige är är avgiftsfri och ingen seriös person omnämner den som gratis!
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav TKO » ons 09 mar, 2016 10:16

Bild

Exempel på buss som i alla tider kallats "gratisbuss" utan att någon fått blodstörtning!

Bild

Exempel på buss som inte får kallas "gratisbuss"!
(Den här linjen har varit "gratis" i flera år utan att Marie Ludvigsson uppmärksammat det...)

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 09 mar, 2016 11:20

Det är tydligen skillnad om det är skattebetalarna eller näringslivet som betalar för det som kallas gratis. Och jag håller nog på att man skall vara extra försiktig med ordet gratis när det är skattefinansierat. Bl.a. för att t.ex. Ikea kan dra in sin gratisbuss om de inte finner den lönsam, och McDonalds m.fl. kan sluta att ge en gratis mugg kaffe när man betalat för ett visst antal. Det alternativet sitter betydligt längre in när det gäller skattefinansierade gratis-företeelser. Då är det lättare att höja skatten. Och det drabbar inte bara "andra" utan även "en själv" även om det inte riktigt gått in i allas medvetande. (Drabbar det inte nu så gör det det förmodligen i framtiden, om inte annat så i form av sämre service i olika delar av samhället.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav twr » ons 09 mar, 2016 21:54

Verspieder skrev:Jag tycker att användandet av ordet "gratis" i kollektivtrafiken är både respektlöst och omdömeslöst, vilket bara bidrar till att nedvärdera och förminska både branschen och dess medarbetare. "Helt skattefinansierad kollektivtrafik" är ett betydligt bättre och ärligare ordval, som gott kan användas av både vänster- samt högerfolket oavsett vad dessa har för åsikter om den procentuella fördelningen av den skattefinansierade andelen.
Att busschaufförerna skulle jobba utan lön och att bussar, deras service och reparationer samt drivmedel skänks från ovan är faktiskt precis vad jag tänker då jag hör ordet "gratis". Samt att det blir "okej" att, som under Örebroförsöket, att slå sönder inredningar och vandalisera inne i fordonen. Allt är ju ändå gratis!

Men jag menar ju att jag inte ser kopplingen mellan ordet gratis och det du menar att man läser in i det, allt det du skriver ovan.

Användaren betalar inte = det är gratis.

Men jag håller med er andra att avgiftsfri definitivt är ett bättre och mer precist ord i sammanhanget.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » ons 09 mar, 2016 23:08

twr skrev:Användaren betalar inte = det är gratis.

Användaren betalar inte direkt är väl en bättre beskrivning. På ett eller annat sätt får man betala. Det blir ingen skänk från ovan. Vilket Verspieder försökte förklara.
I många fall kan det t.o.m. bli dyrare, beroende på olika faktorer. T.ex. Större utnyttjande. Större byråkrati. Mer vandalisering.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav minimum traction » tor 10 mar, 2016 0:57

Om alla detaljer ska läggas på bordet så kanske man också ska påminna om att inte heller "näringslivet" (IKEA osv.) "betalar" något gratisåkande. Det tar de ut på sina salupriser. Som i fysiken: energi uppstår aldrig ur intet, frågan är bara i vilken form man vill ha den.
minimum traction

Inläggav Inge » tor 10 mar, 2016 5:32

IKEA-bussen är ett ovanligt dåligt exempel eftersom det inte är någon som kallar den för "gratisbussen", det vanliga är att den kallas just för IKEA-bussen.

Det jag tror att artikelförfattaren jagar upp sig på är att för många förutsätter "gratis" att det skall vara möjligt att välja bort betalningen. Det kan man på IKEA-bussen, genom att inte handla hos IKEA, men aldrig för det skattefinansierade. På samma vis är det många som jagar upp sig på reklam där det finns förutsättningar som måste uppfyllas innan man får det som påstås vara "gratis" eftersom det då inte längre är gratis och reklamen falsk. Tror till och med att företag blivit fälla för sådan reklam. Men det senare riskerar förstås inte sedvanligt ansvarsbefriade politiker bli för sina påståenden.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 10 mar, 2016 8:29

Inge skrev:IKEA-bussen är ett ovanligt dåligt exempel eftersom det inte är någon som kallar den för "gratisbussen", det vanliga är att den kallas just för IKEA-bussen.

Det jag tror att artikelförfattaren jagar upp sig på är att för många förutsätter "gratis" att det skall vara möjligt att välja bort betalningen. Det kan man på IKEA-bussen, genom att inte handla hos IKEA, men aldrig för det skattefinansierade. På samma vis är det många som jagar upp sig på reklam där det finns förutsättningar som måste uppfyllas innan man får det som påstås vara "gratis" eftersom det då inte längre är gratis och reklamen falsk. Tror till och med att företag blivit fälla för sådan reklam. Men det senare riskerar förstås inte sedvanligt ansvarsbefriade politiker bli för sina påståenden.

Som vanligt missar signaturen "Inge" att det är fritt fram för medborgarna att byta ut de "sedvanligt ansvarsbefriade politikerna" i de allmänna val som hålls vart fjärde år. En enkel kurs i samhällskunskap är vad jag rekommenderar...

Sedan skadar det inte med lite källstudier innan man skriver sina inlägg på detta högkvalitativa forum!

"IKEA:s miljövänliga gratisbuss avgår från busskuren på Vasagatan 16 i Stockholm (utanför Centralstationen) varje heltimme mellan klockan 10 och 19 helgfri måndag - fredag."

http://www.kungenskurvashopping.se/hitta-hit/

Så var det med den saken, mitt sista råd är: "Gör som jag - tänk först och skriv sen"!

God middag
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » tor 10 mar, 2016 10:00

TKO skrev:Som vanligt missar signaturen "Inge" att det är fritt fram för medborgarna att byta ut de "sedvanligt ansvarsbefriade politikerna" i de allmänna val som hålls vart fjärde år. En enkel kurs i samhällskunskap är vad jag rekommenderar...

Sedan skadar det inte med lite källstudier innan man skriver sina inlägg på detta högkvalitativa forum!

"IKEA:s miljövänliga gratisbuss avgår från busskuren på Vasagatan 16 i Stockholm (utanför Centralstationen) varje heltimme mellan klockan 10 och 19 helgfri måndag - fredag."

Så var det med den saken, mitt sista råd är: "Gör som jag - tänk först och skriv sen"!

God middag
Thomas K Ohlsson

Du vet förstås inte vad ansvar betyder. Men som ledning kan du få följande hjälp. Att bli utbytt innebär inte att man tar ansvar. Att bli utbytt är ett billigt sätt att få slippa undan ansvar.

Ja IKEA-bussen är en gratisbuss, så det är naturligt att handlarna försöker marknadsföra den så. Det gör ditt exempel dubbelt dåligt. Dels är det ingen ur allmännheten som kallar IKEA-bussen för gratisbuss, dels är den faktiskt gratis för allmännheten i motsats till skattefinansierade bussar.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 10 mar, 2016 10:06

Inge skrev:
TKO skrev:Som vanligt missar signaturen "Inge" att det är fritt fram för medborgarna att byta ut de "sedvanligt ansvarsbefriade politikerna" i de allmänna val som hålls vart fjärde år. En enkel kurs i samhällskunskap är vad jag rekommenderar...

God middag
Thomas K Ohlsson

Du vet förstås inte vad ansvar betyder. Men som ledning kan du få följande hjälp. Att bli utbytt innebär inte att man tar ansvar. Att bli utbytt är ett billigt sätt att få slippa undan ansvar.

Ja IKEA-bussen är en gratisbuss, så det är naturligt att handlarna försöker marknadsföra den så. Det gör ditt exempel dubbelt dåligt. Dels är det ingen ur allmännheten som kallar IKEA-bussen för gratisbuss, dels är den faktiskt gratis för allmännheten i motsats till skattefinansierade bussar.

Ge då ett exempel på vad du menar med ansvar! Det är lite svårt att förstå vad du menar, eftersom du enbart upprepar floskler...

Och bara för att du inte säger "gratisbuss" om gratisbussen till IKEA så innebär det inte att ingen annan gör det! Se till exempel följande inlägg på detta forum:

viewtopic.php?f=14&t=38737

Så, gå nu och ställ dej i hörnet, ta på dumstruten och skriv hundra gånger:
"Jag hade fel"
"Jag hade fel"
"Jag hade fel"
(...)
"Jag hade fel"

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
(folkbildare/förbättrare)
TKO

Inläggav Inge » tor 10 mar, 2016 10:23

Primärt skadestånd, sekundärt fängelse eller böter.

I det aktuella fallet innebär det förstås att den aktuella politikern tar på sig dumstruten och hostar upp pengarna ur egen eller partiets fickor, så att skattebetalarna går skadeslösa. Kan de inte betala med egna pengar, vilket de förstås inte kan, är vatten och bröd en lämplig framtida diet kombinerat med fullständigt förbud av all slags framtida ägande, då eventuella oförmodade arbetsinkomster i första hand bör gå till betalning av skadeståndet.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » tor 10 mar, 2016 10:34

Inge skrev:Primärt skadestånd, sekundärt fängelse eller böter.

I det aktuella fallet innebär det förstås att den aktuella politikern tar på sig dumstruten och hostar upp pengarna ur egen eller partiets fickor, så att skattebetalarna går skadeslösa. Kan de inte betala med egna pengar, vilket de förstås inte kan, är vatten och bröd en lämplig framtida diet kombinerat med fullständigt förbud av all slags framtida ägande, då eventuella oförmodade arbetsinkomster i första hand bör gå till betalning av skadeståndet.

Ja har det förekommit något brottsligt är det naturligtvis viktigt att lagföra den misstänkte. Har du något exempel på när du anser att något sådant förekommit? På rak arm kommer jag bara på ett fall, som faktiskt berör SL AB...

(Jag tror dock du missuppfattat hur svensk lagstiftning i allmänhet ser på skadeståndsfrågor -men det kan jag ha överseende med!)

Men snart kanske vi skall återgå till att diskutera gratisbussar? Ja företeelsen - inte om det heter så eller ej!

med ödmjuka hälsningar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » tor 10 mar, 2016 10:48

TKO skrev:

Ja har det förekommit något brottsligt är det naturligtvis viktigt att lagföra den misstänkte. Har du något exempel på när du anser att något sådant förekommit? På rak arm kommer jag bara på ett fall, som faktiskt berör SL AB...

(Jag tror dock du missuppfattat hur svensk lagstiftning i allmänhet ser på skadeståndsfrågor -men det kan jag ha överseende med!)

Men snart kanske vi skall återgå till att diskutera gratisbussar? Ja företeelsen - inte om det heter så eller ej!

med ödmjuka hälsningar
Thomas K Ohlsson

Jag vet inte vad jag skulle missuppfattat. Som jag inledande konstaterade har politikerna på sedvanligt vis befriat sig från allt ansvar. Om du tänkt lite längre än du förmår, så hade du nog insett att man genomfört denna befrielse lagstiftningsvägen.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 11 mar, 2016 10:43

Inge skrev:
TKO skrev:

med ödmjuka hälsningar
Thomas K Ohlsson

Jag vet inte vad jag skulle missuppfattat. Som jag inledande konstaterade har politikerna på sedvanligt vis befriat sig från allt ansvar. Om du tänkt lite längre än du förmår, så hade du nog insett att man genomfört denna befrielse lagstiftningsvägen.

Det är svårt att tänka längre än man förmår - det är ju om inte annat dina inlägg levande bevis för!

Jag kan återigen konstatera att du inte lyckas ge något konkret exempel på när ditt återkommande förslag "bura in politikerna" skall tillämpas. Så jag får väl försöka göra en egen tolkning utifrån vad du skrivit i denna tråd:

Inge skrev:IKEA-bussen är ett ovanligt dåligt exempel eftersom det inte är någon som kallar den för "gratisbussen", det vanliga är att den kallas just för IKEA-bussen.

När det gäller ditt första påstående har jag redan visat att du hade fel. Så vi lämnar det. Men sen kommer ditt vanliga utfall mot "ansvarsbefriade politiker". Och eftersom den här tråden handlar om gratis/avgiftsbefriad busstrafik verkar du tycka att politikerna borde ställas till ansvar när de föreslår något sådant. Och hur ska dessa då ställas till ansvar? Jo det har du svarat på i ett senare inlägg:

Så politiker som föreslår - eller än värre beslutar om - gratis kollektivtrafik skall alltså betala det ur egen ficka? Gäller detta även om beslutet ärr att en del av kostnaden för kollektivtrafiken skall vara skattefinansierad, t ex 50%?

Och eftersom det handlar om summor som förmodligen är omöjliga för en privatperson att betala så anser du att politikerna skall låsas in och endast leva på vatten och bröd. Är det rätt uppfattat?

Och när jag invänder att svensk lagstiftning inte gör det brottsligt för folkvalda politiker att besluta om utgifter finansierade med skattemedel så tycker du att lagstiftningen bör ändras - är det också rätt uppfattat?

Eller kortare uttryckt:

Signaturen Inge föreslår att

• Verksamhet finansierad med skattemedel skall förbjudas
  • De politiker som fattat beslut om skattefinansierad verksamhet skall fängslas och göras personligen betalningsskyldiga
  • Kosthållningen på våra fängelser skall endast bestå av vatten och bröd

Fick jag med allt?

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » fre 11 mar, 2016 17:04

Du tycks ha fått med det mesta. Märkligt nog, eftersom du startade tråden, missade du dock att detta speciellt gällde då någon falskt kallat något gratis för att sedan låta någon annan betala. Sådant är givetvis straffbart om man är något annat än politiker, tex näringsidkare.

Men jag förstår att du anser att ansvars och straffriheten är en så självklar del av det man som politiker bör tillskansa sig, när möjligheten att som lagstiftare göra det finns, att du närmast finner sådana jämförelser konstiga?
Användarvisningsbild
Inge

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik