Larmen om hot och våld ökar i t-banan

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Larmen om hot och våld ökar i t-banan

Inläggav roggek » ons 02 mar, 2016 12:51

"Förra året kom 12.000 larm till SL:s trygghetstelefon. Anmälningarna om hot, våld, rån och ofredande ökar kraftigt i kollektivtrafiken.

– Vi vill återinföra tunnelbanepoliser, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M)."
i en DN-artikel:
http://www.dn.se/sthlm/larmen-om-hot-oc ... i-t-banan/

"Kristoffer Tamsons menar att det krävs mer polisresurser och han vill införa tunnelbanepoliser igen.

– Vi måste få fler synliga och patrullerande poliser i tunnelbanan. På åttiotalet hade vi 150 tunnelbanepoliser, i dag finns bara en handfull kvar. Jag är inte jätteglad över att polisen tagit ett steg tillbaka och att vi får fylla det tomrummet med våra egna resurser."

Bra där...
En trygghetscentral avvärjer inte den aktuella hotsituationen och det gör inte en kamera heller...Modern IT-teknik är inte alltid den bästa lösningen...
Men synliga poliser i kollektivtrafiken brukar ha en avskräckande effekt...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Re: Larmen om hot och våld ökar i t-banan

Inläggav Lars_L » ons 02 mar, 2016 13:06

Ja, eller styra om resurserna så att fler av vakterna arbetar kvällstid. Men polis är ju bra om man kan varva med. De har ju en mer gedigen utbildning när det gäller att hantera störande situationer och brukar därför kunna göra en bättre insats (iaf om vi bortser från baseballigans härjningar på 1980-talet).

Sedan är det ju inte konstigt att larmsamtalen ökat, eftersom det tar ganska lång tid för att folk ska "hitta" numret. Här har väl alla smartphones gjort en hel del och är nog egentligen orsaken till ökningen än att det skulle ha blivit otryggare. Vilket väl också trafikförvaltningens Trygghetsmätningar visar.
Lars_L

Inläggav Hechtwagen » ons 02 mar, 2016 13:26

Det är inte många år sedan SL sade att det skulle vara väktare/ordnigsvakter på alla tunneltåg kvällstid fredag lördag, blev väl inte så.

Styr som sagt om resurserna så att vaktresurserna minskas vardagsförmiddagar och ökas kvällstid och dra in alla dessa "värdar" som kostar utan att skapa konkretamervärden och lägg de resurserna på utökade biljettkontroller och fler vakter.e
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Lennart Petersen » tor 03 mar, 2016 4:19

Tror Tamson överdriver en aning. en fördubbling av samtalen på bara två år har nog andra orsaker än en ren ökning av otrevligheter, kanske är man mer angelägen om att ringa och trygghetsnumret har ju också marknadsförts en del.
För några år sedan såg jag en siffra över antal polisanmälda händelser mot T-baneresenär och det förefaller vara mycket låga siffror sett i förhållande till resandevolymen, det är väl någon miljon resor per dag vad jag minns.
För egen del, om det nu har någon betydelse, så räknar jag 40år som nu mycket frekvent T-baneresenär och då har jag hittils aldrigt sett något mycket otrevligt som fysiskt våld och jag har själv aldrig blivit utsatt för vare sig våld eller hot och då har jag faktiskt åkt rätt mycket i nattrafiken som många brukar klassa som särskilt farlig (omgivningarna runt stationerna kan vara något värre däremot) Nattrafiken brukar faktiskt vara hyggligt välordnad och det känns långt v'ärre med mer stökiga småglin på Fredag och Lördag sen kväll.
Dagens Nyheter listar också upp de här samtalen efter kategori och det förefaller som det allvarligaste dessbättre är relativt sällsynt.
I en skala från värst så redovisas de högre siffrorna från 2015
Våld 38
Rån 60
I ett härad därefter
Hot 101
Ofredad 191
Ytterligare ett härad under kanske
Tiggeri 61
Tiggeri i vagn 221
Tiggeri på station 283 summa "tiggerier" 565
Nästa härad
Musikant 283
Musikant i vagn 265
Musikant på station 406 summa "musik" 954

Ringa SL för att nån sitter och spelar dragspel ??...tjaa det brukar vara usel musik men jag drar mig nog ändå, å andra sidan kanske man inte har någon telefon kvar att ringa med om man blir rånad....
Lennart Petersen

Inläggav Lennart Petersen » fre 04 mar, 2016 0:51

Sedan rapporteras det ju mycket om våld i media, och det kanske inte är fel att det uppmärksammas men det kanske inte nödvändigt är liktydigt med en ökning.
Såg en siffra på det värsta av allt nämligen våld med dödlig utgång och det pekade på en minskning på ca 10% de senaste 20åren.
Det handlar då om mord,dråp och misshandel med dödlig utgång.
Rimligtvis borde ju annat våld vara ungefär linjärt mot detta men en skillnad är att den grövsta kategorin nästan alltid upptäcks och döden är absolut och entydig.
För annat våld gäller dock att benägenhet att anmäla kan ha ökat, förr tog man kanske en smäll men nu anmäler man vilket höjer på talen och klassificering av grovt våld,våld eller inte våld alls kan vara något flytande.
Och åtskilligt med utrymme för misstolkningar finns, en sjuksköterska i Stockholm som ofta fått uttala sig i media om just våld rapporterade till media om att han sett en dramatisk ökning av knivvåldet vilket föreföll förfärande. Efter någon dag var det emellertid en överläkare som kunde meddela att det gjorts en organisatorisk förändring så offer för knivvåld koncentrerades till just sköterskans sjukhus. Den ökning han sett motsvarades av lika stor minskning på andra sjukhus.
Lennart Petersen

Återgå till Allmänt om lokaltrafik