Bilfri innerstad (tex Sthlm & Gbg)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Bilfri innerstad (tex Sthlm & Gbg)

Inläggav BSB101 » ons 02 mar, 2016 13:56

LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Förbjud infart till innerstaden för bilar mellan 06-12 då kapar man arbetsresor men möjliggör för de som har ärenden att åka in på em. Boende i staden berörs inte.

Hur definierar du "staden" i ovanstående citat? Innerstaden eller Stockholms stad? Antar innerstaden.

Nu är jag inte Stefan Widén men då han skriver innerstaden kan vi nog utgå från att han menar innerstaden.

Att stoppa all trafik in till Stockholms kommun skulle nog vara att ta i.

En och annan med möjlighet till verklig flextid skulle nog lägga om sin dygnsrytm. (Tidigare eller senarelägga sin arbetstid.)

Vad menar du med verklig flextid?

Andra skulle cykla till sig hjärtattacker.

Om man har så dålig kondition är det nog bra att börja cykla (motionera) för annars lär nog hjärtinfarkten komma som ett brev på posten.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » ons 02 mar, 2016 14:14

TKO skrev:2014 passerade 51 000 resande i bil tullsnittet på väg mot innerstan mellan kl 6 och kl 9. Vi behöver alltså öka kapaciteten inom kollektivtrafiken med 45-50 tusen resenärer för att klara av ett bilförbud. Är det omöjligt? Mellan 2004 och 2014 ökade det kollektiva resandet över tullsnittet under dessa tre morgontimmar med 42 000. Om biltrafiken till stor del försvinner från infartslederna tror jag nog det går att köra bussar som klarar av den ökade resandemängden utan större problem. Bussar kanske inte är den bästa lösningen på sikt, men om vi leker med tanken att snabbt införa en bilfri innerstad så torde det fungera!

Många skulle söka sig till spårtrafik, och den är ju överbelastad redan. Men det är klart att med färre bilar och fler direktlinjer så skulle kanske busstrafiken bli mer attraktiv. Speciellt vid ogynnsamt väder och dåligt väglag så undviker jag i möjligaste mån att åka buss, och är väldigt glad över att jag då klarar mig med spårtrafik vid de flesta resor.

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:
Stefan Widén skrev:Förbjud infart till innerstaden för bilar mellan 06-12 då kapar man arbetsresor men möjliggör för de som har ärenden att åka in på em. Boende i staden berörs inte.

Hur definierar du "staden" i ovanstående citat? Innerstaden eller Stockholms stad? Antar innerstaden.

Nu är jag inte Stefan Widén men då han skriver innerstaden kan vi nog utgå från att han menar innerstaden.

Att stoppa all trafik in till Stockholms kommun skulle nog vara att ta i.

En och annan med möjlighet till verklig flextid skulle nog lägga om sin dygnsrytm. (Tidigare eller senarelägga sin arbetstid.)

Vad menar du med verklig flextid?

Andra skulle cykla till sig hjärtattacker.

Om man har så dålig kondition är det nog bra att börja cykla (motionera) för annars lär nog hjärtinfarkten komma som ett brev på posten.

Att bilstoppet gällde innerstaden skrivs ju tydligt. Men man kunde möjligen tyda det som om boende i staden, alltså Stockholms kommun, inte berörs, d.v.s. skulle få köra in i innerstaden precis som förut. Men jag insåg att den tolkningen med allra största sannolikhet var felaktig. Närmast illvillig.

Med verklig flextid menar jag utan begränsningar inom visst tidsintervall. Gör dina arbetstimmar för dagen eller veckan när det passar dig. Om det så är på natten. Alla är inte kreativa just timmarna mellan 8 och 17.

Det är skillnad på att vara normalt aktiv och i form, och att anstränga sig till det yttersta, vilket den envise kan känna sig tvingad att göra i ett sådant här läge.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav TKO » ons 02 mar, 2016 14:27

LÅ1 skrev:
TKO skrev:2014 passerade 51 000 resande i bil tullsnittet på väg mot innerstan mellan kl 6 och kl 9. Vi behöver alltså öka kapaciteten inom kollektivtrafiken med 45-50 tusen resenärer för att klara av ett bilförbud. Är det omöjligt? Mellan 2004 och 2014 ökade det kollektiva resandet över tullsnittet under dessa tre morgontimmar med 42 000. Om biltrafiken till stor del försvinner från infartslederna tror jag nog det går att köra bussar som klarar av den ökade resandemängden utan större problem. Bussar kanske inte är den bästa lösningen på sikt, men om vi leker med tanken att snabbt införa en bilfri innerstad så torde det fungera!

Många skulle söka sig till spårtrafik, och den är ju överbelastad redan. Men det är klart att med färre bilar och fler direktlinjer så skulle kanske busstrafiken bli mer attraktiv. Speciellt vid ogynnsamt väder och dåligt väglag så undviker jag i möjligaste mån att åka buss, och är väldigt glad över att jag då klarar mig med spårtrafik vid de flesta resor.

Jag ville bara visa att det inte är orealistiskt att kollektivtrafiken kan ta hand om de som idag åker bil över tullsnittet. Den ökning som skett de senaste tio åren av kollektivresandet över detta snitt gissar jag till största delen handlar om bussresenärer.

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav hgsldf » ons 02 mar, 2016 17:06

Gärna en bilfri innerstad i någon form, om det även blir en bussfri innerstad!
/Göran
hgsldf

Inläggav TKO » ons 02 mar, 2016 17:09

hgsldf skrev:Gärna en bilfri innerstad i någon form, om det även blir en bussfri innerstad!
/Göran

Jag tycker nog att bussar har sin roll inom en balanserad kollektivtrafik. Även i en bilfri innerstad kommer resandeunderlaget på sina ställen inte kunna motivera spårtrafik...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav BSB101 » ons 02 mar, 2016 19:03

LÅ1 skrev:Att bilstoppet gällde innerstaden skrivs ju tydligt. Men man kunde möjligen tyda det som om boende i staden, alltså Stockholms kommun, inte berörs, d.v.s. skulle få köra in i innerstaden precis som förut. Men jag insåg att den tolkningen med allra största sannolikhet var felaktig. Närmast illvillig.

Ändå ansåg du känna ett behov av att vara "illvillig" fast det stod klart och tydligt vad som ansåg att du förstod innebörden? Ibland undrar man hur visa tänker.

Med verklig flextid menar jag utan begränsningar inom visst tidsintervall. Gör dina arbetstimmar för dagen eller veckan när det passar dig. Om det så är på natten. Alla är inte kreativa just timmarna mellan 8 och 17.

Vad jag vet sätter både lagen och kollektivavtal begränsningar för hur mycket under ett givet tidsintervall man får jobb så din tolkning är i sådana fall att "verklig flextid" inte finns? Om man har rätt att jobba sina åtta timmar när man vill mellan klockan 06:00 och 22:00 har man "verklig flextid" då?

Det är skillnad på att vara normalt aktiv och i form, och att anstränga sig till det yttersta, vilket den envise kan känna sig tvingad att göra i ett sådant här läge.

På vilket sätt skulle den envisa känna sig tvingad att anstränga sig till sitt yttersta bara för att hen cyklar till jobbet? I sådana fall skulle väl personen ifråga även känna samma behov oavsett aktivitet och då antingen vara i väldigt bra form eller nära en hjärtinfarkt utan cykling till jobbet. Av döma av alla jag ser som cyklar till jobbet ser ytterst få om ens någon ut att anstränga sig till det yttersta. Om man dock anser sig tillhöra denna grupp finns det både eldrivna cyklar och mopeder. Båda två fortskaffningsmedel som har ett lägre pris än en genomsnittsbil.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav hgsldf » ons 02 mar, 2016 19:55

TKO skrev:
hgsldf skrev:Gärna en bilfri innerstad i någon form, om det även blir en bussfri innerstad!
/Göran

Jag tycker nog att bussar har sin roll inom en balanserad kollektivtrafik. Även i en bilfri innerstad kommer resandeunderlaget på sina ställen inte kunna motivera spårtrafik...

/TKO

Självklart, t ex 66:an
hgsldf

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik