Bilfri innerstad (tex Sthlm & Gbg)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Bilfri innerstad (tex Sthlm & Gbg)

Inläggav Odd » sön 28 feb, 2016 9:32

Hej.

Jag vet att det troligen inte är möjligt, men låt leka med tanken att storstäderna innanför tullarna (motsv) blir fria från privatbilismen och att man i stället har skattefinansierad kollektivtrafik dygnet runt som ger täta kommunikationer med buss, spårväg och tunnelbana, vad skulle det få för följdverkningar för tillväxt, ekonomi och jobb?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Re: Bilfri innerstad (tex Sthlm & Gbg)

Inläggav LÅ1 » sön 28 feb, 2016 10:29

Man behöver nog definiera privatbilism lite mer i detalj.

Tänk följande scenario:
En person från ett företag i t.ex. Linköping reser med företagets (=arbetsgivarens) bil till ett företag i Stockholms innerstad för ett tjänsteärende. Han behöver bara ha med sig sin dator och några papper. Allt ryms i en portfölj. Får denna person köra ända fram till företaget han skall besöka, eller måste bilen parkeras utanför tullarna?

Är detta att betrakta som en privatresa? Om inte, blir det skillnad om tjänsteresan görs med tjänstemannens privata bil, mot reseräkning?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Odd » sön 28 feb, 2016 11:26

Är fordonet nödvändigt för att kunna hämta en dator och några papper som ryms i en portfölj? Om det är det anser jag att det är tillåtet, men om samma portfölj hade kunnat hämtas utan att man varit tvungen att använda fordonet så skall det inte vara tillåtet. Då får personen gå, cykla, åka kollektivt eller ta en taxi. Allt skall inte vara svart eller vitt.
Egentligen tycker jag att man inte skall behöva ha några begränsningar, men att man i stället skall se till att all kollektivtrafik, cykel- och gångtrafik får det utrymme som behövs för att det skall fungera utan köer. Den yta som sedan blir över skall då få användas av bilister. De som då väljer bort massbilismen och i stället åker kollektivt skall belönas genom snabba resor. Var och en kan då välja om de vill sitta i självförvållande bilköer eller om de anser att de vinner på att åka kollektivt.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » sön 28 feb, 2016 12:37

Då är jag med. Alltså inget förbud, men "obekvämt" att ta bilen, åtminstone dagtid.
Om ett totalt bilförbud infördes så ser jag framför mig en förslummad innerstad, likt Bronx för ett antal årtionden sedan. Antagligen skulle det inte bli så, men det är min första spontana tanke. :)

Utflyttningen från innerstan har ju redan börjat, banker och andra företag flyttar ju ut. Riktigt varför vet jag inte. Lägre lokalkostnader kanske? En stor del av de anställda brukar vara missnöjda. Dålig service i närområdet och längre restid för många. Men jag tror att många andra typer av företag skulle behöva flytta ut. Men andra kanske skulle flytta in?

Hur det totalt påverkar tillväxt, ekonomi och jobb är inte jag mannen att svara på. Det finns faktorer att lägga både på plus- och minussidan. Det jag kan gissa är att det påverkar arbetsmarknaden mest. Andra typer av jobb inne i stan. Men det är ju förändringar som sker oavsett biltrafikförbud eller ej.
LÅ1

Inläggav Hechtwagen » sön 28 feb, 2016 13:45

Förbjud innerstaden helt och hållet och töm den på allt, att bara förbuda bilarna kostar miljarder i ökade utgifter och minskade inkomster.

Bilhatarna behöver bara åka ut i skogen och starta ett ekojordbruk och låtsas att de då bor i en ekoanpassad optimal miljonstad! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav minimum traction » sön 28 feb, 2016 14:57

Det finns ju faktiskt bilfria innerstadspartier utomlands som är större än någon enstaka gågata. Mycket av svensk debatt, inklusive det jag har sett på andra håll av den här, förs ju som om det inte funnes något utland, men det betyder inte att det inte går att titta på hur det har blivit där. Bara man inte glömmer att räkna in eventuella andra åtgärder som har införts i samma veva.

En följd jag vill minnas är att detaljhandeln inte alltid går ner som olyckskorparna har förutspått, den kanske istället går upp. En annan kan vara att man, tillsammans med andra åtgärder, kan få tillbaka folk att bo i innerstan. Men just i Stockholm skulle det förstås förutsätta att man ersatte (eller, mindre lyckat, byggde om) ett antal kontorshus från Klararivningen och senare. Vilket kan vara motiverat ändå av estetiska och säkerhetsskäl (mindre kal och ruffig miljö inbjuder mindre till håglöshet och brott), men det är en delvis annan fråga.

Detta estetiska (som i Sveriges svältföddhet på sådana värden har gjort den till ett turist- och societetsreservat), tillsammans med skillnaden i avstånd, torde göra att Gamla Stan inte riktigt duger som referens.

Beträffande inskränkningar är det väl rätt självklart att hantverkare, varuleveranser, flyttransporter och folk som av handikappskäl måste ha privatbil måste få plats, förutom utryckningsfordon då. Vad däremot manschettjobbare beträffar kan man väl åtminstone titta på om det finns städer där kollektivtrafikens status är hög nog för dem och hur man i så fall har åstadkommit det.
minimum traction

Inläggav Ulrik Berggren » sön 28 feb, 2016 17:26

Argumenten emot känns igen från tiden för den första gågatan :D HU, det skulle bli så hemskt för affärsinnehavarna! Vad hände? Omsättningen ökade...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav LÅ1 » sön 28 feb, 2016 17:53

Ulrik Berggren skrev:Argumenten emot känns igen från tiden för den första gågatan :D HU, det skulle bli så hemskt för affärsinnehavarna! Vad hände? Omsättningen ökade...

Kullagatan i Hälsingborg (som staden väl stavades då?) var Sveriges första gågata, efter vad jag hört eller läst.

Det där med affärsinnehavarnas oro känns väl igen från bl.a. Gröndal när spårvägen skulle dras fram där.
De som lider mest av en bilfri miljö är väl dels butiker som säljer stora eller otympliga prylar, dels kontor som har många tillresta besökare. Medans andra näringsidkare kan vinna på bilfriheten.
LÅ1

Inläggav Inge » sön 28 feb, 2016 19:38

Problemet är väl att man gynnar lågproduktiva lågavlönade tjänster på bekostnad av högavlönade arbetstillfällen.

Det är i grunden samma ignorans som man finner i samband med kärnkraftsfrågan. Visst man kan ta bort ett par reaktorer så att priserna höjs, industri slås ut och man kan ta bort ännu fler reaktorer. Strömmen räcker ju ändå till att skriva presstödsfinansierade "nyheter" på nätet (dock inte till att lönsamt producera tidningspapper).

Problemet igen är att relativt högavlönade högproduktiva industrijobb ersätts med sådant som lågproduktiv stödberoende journalistik och andra låtsasjobb.

Det håller förstås inte i längden, men man är så upptagen av sin agenda att man inte förmår att se att utvecklingen är avveckling. Istället försöker man inbilla sig själva att det går framåt genom förmenta paralleller från tider då lågproduktiva arbeten ersatts av högproduktiva.

För att fatta det kort. Stockholm blir fattigare om man väljer att sälja mat och tingeltangel till turister istället för att leda verksamheter från globala huvudkontor. Men visst innerstan överlever nog och vissa enstaka näringsidkare kan säkert också tjäna på det.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Christian Spår » sön 28 feb, 2016 20:12

Jag jobbar på ett högavlönat produktionsjobb i Stockholm och förstår inte riktigt vad bilen har med det hela att göra. Det jag producerar är mjukvara för telekomsystem. Det är ju snarare att bilen är det vi vill komma ifrån. Arbetsplatser konkurrerar med kontor på attraktiva miljöer. Vid diskussion om att flytta till Kista och andra platser utanför city så sa en majoritet rakt ut att de då skulle lämna företaget. Cykelpendlandet ligger en bra bit över 5% som väl ska vara stockholms snitt.
Christian Spår

Inläggav Inge » sön 28 feb, 2016 20:22

Ärligt talat tror jag inte ett dyft på att en majoritet sa rakt ut att de skulle lämna företaget.

Majoriteten var säkert helt tyst och skulle aldrig tänka på att ställa ultimatum på det viset. Dock säger det en del att frågan om flytt var uppe på agendan även på din arbetsplats.

När der sedan kommer till var kontoret skall ligga ankommer det ju på företagsledningen att väga olika för och nackdelar mot varandra, inklusive olika personalgruppers olika önskemål.

Idag vandrar kontoren i strid ström ut från innerstaden. Om Sverige har tur stannar de i Kista eller liknande, annars kanske de flyttar till någon annan stad och annat land.

Det är nog i grunden bra att försöka ha en stad som kan uppfylla så många önskemål som möjligt, utan fanatisk renlärighet åt något håll.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » sön 28 feb, 2016 20:57

Det börjar ju redan vara besvärligt att få rätt personal i Stockholm. Det finns inga bostäder!
"Bostad i Stockholm kan vara merit på CV".
LÅ1

Inläggav Stefan Widén » mån 29 feb, 2016 5:21

Förbjud infart till innerstaden för bilar mellan 06-12 då kapar man arbetsresor men möjliggör för de som har ärenden att åka in på em. Boende i staden berörs inte.

En undersökning i city för några år sedankom fram till att ca 6 % av handelns besökare kom med bil.

Gör Hamngatan till gå- och spårvagnsgata NU!! :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav NerdBoy » mån 29 feb, 2016 9:10

Jag jobbar i centrala Stockholm och åker kollektivt liksom de flesta av mina kollegor. Jag har ingenting emot en bilfri innerstad, däremot är jag bekymrad över vad som händer när alla de här människorna ska tvingas åka kollektivt. För som vanligt är det just tvång det handlar om. Väldigt mycket piska, väldigt lite morot.

För kanske två år sedan var det stående på bussen från Vaxholm ungefär en morgon av tre. Jag uppskattar att jag själv fick stå ungefär en morgon av tio, men även de morgnar då jag själv hade sittplats fick jag stå ut med att regelbundet få någons väska/jacka/röv i ansiktet när jag försökte läsa min bok. Klart ledsamt att åka så i en dryg halvtimme när man sedan ska stå på tuben ytterligare en kvart. Självklart tröttnade folk på det här och en del f d bilister gick tillbaka till att åka bil. Media rapporterade att trängselskatten inte längre hade samma effekt, och vips började bilhatarna gnöla om att skatten måste höjas för att "locka" (läs: straffa, tvinga) bilisterna att åka kollektivt. :roll:

Idén med det nuvarande systemet med VBP-avtal är att det ska ligga i bussbolagets intresse att maximera antalet resenärer. Om man samtidigt tvingar folk att åka kollektivt faller hela den idén, för då får bussbolaget sina extra resenärer utan att behöva lyfta ett finger. Istället för att försöka höja service och komfort kan de dra ned på kostnaderna och undersöka var smärtgränsen går.
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Inge » mån 29 feb, 2016 11:18

Det är väl ganska självklart att om man bestämmer sig för att till varje pris stoppa en verksamhet som genererar stora nettoskatteintäkter till förmån för en som kräver stora bidrag, så måste standarden och bidragsnivåerna till den senare sänkas.

Återigen, liknelsen med kärnkraften, den går att avveckla men man får ett samhälle med mindre ekonomiska resurser och som får leva på en lägre nivå. Det räcker inte med att de som jobbade på kärnkraftverken blir av med jobben, hela samhället drabbas.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav AdrianLangemar » mån 29 feb, 2016 18:50

NerdBoy skrev:Idén med det nuvarande systemet med VBP-avtal är att det ska ligga i bussbolagets intresse att maximera antalet resenärer. Om man samtidigt tvingar folk att åka kollektivt faller hela den idén, för då får bussbolaget sina extra resenärer utan att behöva lyfta ett finger. Istället för att försöka höja service och komfort kan de dra ned på kostnaderna och undersöka var smärtgränsen går.

Det är snarare så att VBP inte är något bra system som det ser ut nu!
AdrianLangemar

Inläggav TKO » ons 02 mar, 2016 11:47

Inge skrev:Det är väl ganska självklart att om man bestämmer sig för att till varje pris stoppa en verksamhet som genererar stora nettoskatteintäkter till förmån för en som kräver stora bidrag, så måste standarden och bidragsnivåerna till den senare sänkas.

Återigen, liknelsen med kärnkraften, den går att avveckla men man får ett samhälle med mindre ekonomiska resurser och som får leva på en lägre nivå. Det räcker inte med att de som jobbade på kärnkraftverken blir av med jobben, hela samhället drabbas.

Vi som är allmänt inkompetenta och vänstersinnade tackar för denna föreläsning! Nu inser vi att fler motorvägar och atomkraftverk är framtidens melodi... det känns nästan som vi förflyttats 50 år tillbaka i tiden.

visslingar och applåder från
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav TKO » ons 02 mar, 2016 11:49

Stefan Widén skrev:Förbjud infart till innerstaden för bilar mellan 06-12 då kapar man arbetsresor men möjliggör för de som har ärenden att åka in på em. Boende i staden berörs inte.

En undersökning i city för några år sedankom fram till att ca 6 % av handelns besökare kom med bil.

Gör Hamngatan till gå- och spårvagnsgata NU!! :D

Stefan

Det händer inte varje dag - men nu instämmer jag helt och hållet i det Stefan skriver!

den för dagen positive
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 02 mar, 2016 12:09

Stefan Widén skrev:Förbjud infart till innerstaden för bilar mellan 06-12 då kapar man arbetsresor men möjliggör för de som har ärenden att åka in på em. Boende i staden berörs inte.

Hur definierar du "staden" i ovanstående citat? Innerstaden eller Stockholms stad? Antar innerstaden. Men varför skulle stadens boende inte beröras? Om inte annat så berörs de av att priserna på deras lägenheter skulle bli betydligt högre, den dan de säljer dem. Men det är ju i innerstaden kollektivtrafiken är som bäst, och i riktning ut från stan blir det väl överkapacitet på tåg och bussar. Så varför undanta innerstadsbor?

Det skulle förstås krävas flaggvakter och/eller verkligen kännbara böter. Och så skulle det bli mindre trängselskatt. (Skulle kanske inte bli något över till kollektivtrafiken när biltrafiken fått till sina vägar! :roll: )
Och klarar kollektivtrafiken av ett sådant totalstopp för bilpassage på morgonen och förmiddagen? Den går ju på knäna redan.
En och annan med möjlighet till verklig flextid skulle nog lägga om sin dygnsrytm. (Tidigare eller senarelägga sin arbetstid.) Andra skulle cykla till sig hjärtattacker.
LÅ1

Inläggav TKO » ons 02 mar, 2016 12:35

LÅ1 skrev:

Hur definierar du "staden" i ovanstående citat? Innerstaden eller Stockholms stad? Antar innerstaden. Men varför skulle stadens boende inte beröras? Om inte annat så berörs de av att priserna på deras lägenheter skulle bli betydligt högre, den dan de säljer dem. Men det är ju i innerstaden kollektivtrafiken är som bäst, och i riktning ut från stan blir det väl överkapacitet på tåg och bussar. Så varför undanta innerstadsbor?

Det skulle förstås krävas flaggvakter och/eller verkligen kännbara böter. Och så skulle det bli mindre trängselskatt. (Skulle kanske inte bli något över till kollektivtrafiken när biltrafiken fått till sina vägar! :roll: )
Och klarar kollektivtrafiken av ett sådant totalstopp för bilpassage på morgonen och förmiddagen? Den går ju på knäna redan.
En och annan med möjlighet till verklig flextid skulle nog lägga om sin dygnsrytm. (Tidigare eller senarelägga sin arbetstid.) Andra skulle cykla till sig hjärtattacker.

Naturligtvis finns inte kapaciteten idag - det vore ju slöseri med skattemedel! Men låt oss fundera en stund...

2014 passerade 51 000 resande i bil tullsnittet på väg mot innerstan mellan kl 6 och kl 9. Vi behöver alltså öka kapaciteten inom kollektivtrafiken med 45-50 tusen resenärer för att klara av ett bilförbud. Är det omöjligt? Mellan 2004 och 2014 ökade det kollektiva resandet över tullsnittet under dessa tre morgontimmar med 42 000. Om biltrafiken till stor del försvinner från infartslederna tror jag nog det går att köra bussar som klarar av den ökade resandemängden utan större problem. Bussar kanske inte är den bästa lösningen på sikt, men om vi leker med tanken att snabbt införa en bilfri innerstad så torde det fungera!

påstår
Thomas K Ohlsson
TKO

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik