SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav LÅ1 » lör 27 feb, 2016 12:38

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:SL-trafiken är till ungefär hälften betald av skatter och den utgör en samhällsnytta. Även sjukvården är dito och att röra på sig är bra för hälsan. Med andra ord blir det kontraproduktivt att ha en för låg taxa på korta resor. Att få över cyklister och gångtrafikanter kan aldrig vara ett vettigt mål.

För korta resor kan med fördel ske med cykel eller gång. Sedan finns det personer som av en eller annan anledning måste nyttja kollektivtrafiken för även korta resor men jag ser inte att man ska utgå från denna grupp.

Ett förmanande pekfinger i luften!
Det är sådana här förmaningar som är överhetens försök att styra människornas (undersåtarnas) liv. Ett bildligt steg på vägen till Nordkorea!


När man får slut på argument nämner Hitler eller Nordkorea.

Jag beskrev bara hur jag ser på saken. :roll: :wink: Nordkorea är ju ett av de mest ofria länderna i världen. Jag kunde förstås dragit till med Saudiarabien. Men det skulle givit en del religiösa associationer som de flesta inte får av Nordkorea, även om det är en slags religiös kult som förekommer där också.

Apropå det så börjar mat- och träningshetsen även i vårt land att likna religion. (Människans behov av religion och tro tycks alltid vara stort, kollektivt sett.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Lennart Petersen » lör 27 feb, 2016 18:55

BSB101 skrev:SL-trafiken är till ungefär hälften betald av skatter och den utgör en samhällsnytta. Även sjukvården är dito och att röra på sig är bra för hälsan. Med andra ord blir det kontraproduktivt att ha en för låg taxa på korta resor. Att få över cyklister och gångtrafikanter kan aldrig vara ett vettigt mål.

För korta resor kan med fördel ske med cykel eller gång. Sedan finns det personer som av en eller annan anledning måste nyttja kollektivtrafiken för även korta resor men jag ser inte att man ska utgå från denna grupp.


Subventionen 50% gäller generellt för trafiken i sin helhet. Men räknat på specifika avgångar och på resandes individuella resmönster så blir det med viss självklarhet mycket stora variationer från mycket stor subvention till att en resa helt enkelt kan ge vinst för SL. Och det är nog möjligt att en kort resa just ett stationshåll kan ge ett plus och tillskott i kassan för SL. Vi kan ju jämföra med att innehavara av periodkort för månad betalar 27kr per dag för sina resor och kan då åka obegränsat.
Kan du nu förklara varför periodkortsresenären ska kunna göra hur många korta , i ditt tycke onödiga resor , som helst men samtidigt ska den som gör en enstaka kort resa inte få ett hyggligt pris av hänsyn till folkhälsan ?
Nu har jag redan sagt men det går ju att upprepa , kollektivtrafik är nyttigt för folkhälsan i sig eftersom man rör sig en sträcka till från stationer och vid byten, detta i skarp kontrast till bilistens stillasittande.
Senast redigerad av Lennart Petersen lör 27 feb, 2016 19:24, redigerad totalt 1 gång.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav LÅ1 » lör 27 feb, 2016 19:17

Lennart Petersen skrev: Nu har jag redan sagt men det går ju att upprepa , kollektivtrafik är nyttigt för folkhälsan i sig eftersom man rör sig en sträcka till från stationer och vid byten detta i skarp kontrast till bilistens stillasittande.

Kan tilläggas att man som kollektivresenär inte förorenar luften med ohälsosamma partiklar i samma utsträckning som de som tar bilen.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Inge » lör 27 feb, 2016 20:01

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev: Nu har jag redan sagt men det går ju att upprepa , kollektivtrafik är nyttigt för folkhälsan i sig eftersom man rör sig en sträcka till från stationer och vid byten detta i skarp kontrast till bilistens stillasittande.

Kan tilläggas att man som kollektivresenär inte förorenar luften med ohälsosamma partiklar i samma utsträckning som de som tar bilen.

Så kan du inte säga generellt. Det gäller ju bara för de som har en bil som går på diesel. De som åker i en bensindriven bil orsakar ett betydligt lägre utsläpp av partiklar än de som åker dieseldriven buss.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav LÅ1 » lör 27 feb, 2016 20:19

Inge skrev:
LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev: Nu har jag redan sagt men det går ju att upprepa , kollektivtrafik är nyttigt för folkhälsan i sig eftersom man rör sig en sträcka till från stationer och vid byten detta i skarp kontrast till bilistens stillasittande.

Kan tilläggas att man som kollektivresenär inte förorenar luften med ohälsosamma partiklar i samma utsträckning som de som tar bilen.

Så kan du inte säga generellt. Det gäller ju bara för de som har en bil som går på diesel. De som åker i en bensindriven bil orsakar ett betydligt lägre utsläpp av partiklar än de som åker dieseldriven buss.

Bensindriven bil utan dubbdäck i så fall!
Men allt fler kör ju på diesel nu. Även vissa miljöbilar! Och i Innerstaden går väl inga bussar på diesel, eller?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Inge » lör 27 feb, 2016 20:46

LÅ1 skrev:Bensindriven bil utan dubbdäck i så fall!
Men allt fler kör ju på diesel nu. Även vissa miljöbilar! Och i Innerstaden går väl inga bussar på diesel, eller?

Politisk "miljöbil" har inget med miljön att göra. Det är en definition av okunnig fanatism.

Dubbdäck ger inga utsläpp. De ger förvisso slitagepartiklar, men de är inte bevisat farliga överhuvudtaget i andra fall än de partiklar som uppstpr till följd av järnhjul mot järnräls. Dessutom är volymerna som sprids av bilar små relativt de från tunga fordon, som bussar. Det mesta är krossad sand och hur mycket som sprids i luften beror främst på hur mycket som virvlas upp.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Verspieder » sön 28 feb, 2016 14:54

LÅ1 skrev:Bensindriven bil utan dubbdäck i så fall!
Men allt fler kör ju på diesel nu. Även vissa miljöbilar! Och i Innerstaden går väl inga bussar på diesel, eller?


Det finns knappt kvar någon dieseldrift alls på länets bussar. Det ska vara några väldigt få procent på några enstaka ytterdepåer. Samt en mindre andel etanolbussar. Men den stora majoriteten går på RME. Det enda som är säkert är dock att RME och etanol är fossilfria bränslen, men utsläppsmässigt vet jag inte räkna någon av dem som några mirakelkurer för miljön. Kanske leder de till något färre partiklar, men RME:n leder istället till högre kväveutsläpp än från dieseln.
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Inge » sön 28 feb, 2016 18:33

Den stora skillnaden ligger i motorn, där dieselmotorn är betydligt sämre ur såväl partikel som kolvätesynvinkel mm. än ottomotorn.

Om det sedan är diesel, etanol eller RME man kör sin dieselmotor på är av underordnad betydelse.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Kantorn » tis 01 mar, 2016 9:49

Inge skrev:
LÅ1 skrev:Bensindriven bil utan dubbdäck i så fall!
Men allt fler kör ju på diesel nu. Även vissa miljöbilar! Och i Innerstaden går väl inga bussar på diesel, eller?

Politisk "miljöbil" har inget med miljön att göra. Det är en definition av okunnig fanatism.

Dubbdäck ger inga utsläpp. De ger förvisso slitagepartiklar, men de är inte bevisat farliga överhuvudtaget i andra fall än de partiklar som uppstpr till följd av järnhjul mot järnräls. Dessutom är volymerna som sprids av bilar små relativt de från tunga fordon, som bussar. Det mesta är krossad sand och hur mycket som sprids i luften beror främst på hur mycket som virvlas upp.

Och många de facto farliga partiklar som hittas i luften är hitblåsta från mindre miljövänliga länder. Det får vi dubbdäcksanvändare skiten för...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6890
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav TKO » ons 02 mar, 2016 12:37

Kantorn skrev:
Inge skrev:
LÅ1 skrev:Bensindriven bil utan dubbdäck i så fall!
Men allt fler kör ju på diesel nu. Även vissa miljöbilar! Och i Innerstaden går väl inga bussar på diesel, eller?

Politisk "miljöbil" har inget med miljön att göra. Det är en definition av okunnig fanatism.

Dubbdäck ger inga utsläpp. De ger förvisso slitagepartiklar, men de är inte bevisat farliga överhuvudtaget i andra fall än de partiklar som uppstpr till följd av järnhjul mot järnräls. Dessutom är volymerna som sprids av bilar små relativt de från tunga fordon, som bussar. Det mesta är krossad sand och hur mycket som sprids i luften beror främst på hur mycket som virvlas upp.

Och många de facto farliga partiklar som hittas i luften är hitblåsta från mindre miljövänliga länder. Det får vi dubbdäcksanvändare skiten för...


Om partiklarna inte kommer från bilarna i innerstan är det konstigt att det är just där det är mest bilar som det är mest partiklar... men sådana samband avvisar väl forumdebattörerna som "okunnig fanatism"!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5985
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Inge » ons 02 mar, 2016 13:17

Fast mest är det ju på Arlanda C (i Stockholms län) därefter ett antal tunnelbanestationer.

F.ö. varierar mest med exakt vad man mäter. Alla partiklar är inte lika och räknas aldrig lika. Däremot gör man vid varje tillfälle ett val av vilka man vill mäta.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4197
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav TKO » ons 02 mar, 2016 13:22

Inge skrev:Fast mest är det ju på Arlanda C (i Stockholms län) därefter ett antal tunnelbanestationer.

F.ö. varierar mest med exakt vad man mäter. Alla partiklar är inte lika och räknas aldrig lika. Däremot gör man vid varje tillfälle ett val av vilka man vill mäta.


Har du möjligtvis någon källhänvisning till det du påstår?

(och när du ändå är i farten kanske du kan förklara vad du menar med följande mening: "F.ö. varierar mest med exakt vad man mäter"!)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5985
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Tobba » mån 07 mar, 2016 23:25

Vart tog ursprungliga tråden vägen?
Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarvisningsbild
Tobba
 
Inlägg: 316
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster