SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Lars_L » tor 18 feb, 2016 19:35

TKO skrev:Så du tror att högern försöker höja periodkorten igen? Ja nu när åtminstone hälften av alliansen lockats ut över avgrunden är ju ingenting omöjligt. Förutom att återställa skattefinansieringsgraden inom SL-trafiken förstås. Då tappar man ju väljare i Täby...
(Fast det är väl jämt skägg om det är på sjukvården eller SL-taxan landstingsalliansen kommer att spricka. Först övergav man 'tunnelbanan är färdigbyggd'. Nu har det ideologiskt motiverade motståndet till enhetstaxa uppenbarligen gått upp i rök. Eftersom INTE alla inblandade partier har lika många fingrar i syltburken när det gäller NKS kan det dock bli gnistan som tänder en präriebrand)

Härliga tider - strålande tider!
/TKO


Problemet är väl den enorma kostnad som ligger i sjukvården. Men i år (2015) har man ju ökat skattefinansieringsgraden till 48,6. i 2016 års budget ligger den på 50,7 procent. 2005 - när S styrde låg den på 49,2 procent. Så det har man ju redan tagit ikapp igen. 2016 blir ökningen 8,2 procent av verksamhetsbidraget jämfört med 2015, Så går förstås inte att fortsätta.

Kostnadsökningen för Trafikförvaltningen 2016 jämfört med 2015 ligger på 5 procent. I år klarar man säg rätt bra då avskrivningskostnaderna inte ökar något. Men det är mycket på gång där i form av vagnar till röda linjen som väl snart ska börja levereras och även ett antal nya pendeltågsvagnar. Därtill nya pendeltågsstationer etc. Dessutom kommer ju kostnaden för pendeltågstrafiken att öka - om man ser på driftkostnaderna.

Det är väl rimligt att man får ca 300 miljoner mer i verksamhetsbidrag 2017. Det motsvarar en ökning med 4 procent. Kostnadsökningen kommer dock - om nuvarande nivå hålls, hamna på ungefär 900 miljoner. Biljettintäkterna ökade med 280 miljoner mellan 2015 och 2016 - så låt oss räkna med 300 miljoner om man inte höjer biljettpriset i övrigt (jag bjuder på 3 miljoner där - jämfört med de 17 man beräknas tjäna in i ökade intäkter). Alltså kvarstår ett "hål" på ca 300 miljoner. Men det bygger ju på att man kan hålla nere kostnadsökningarna förstås.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav TKO » tor 18 feb, 2016 21:50

Inge skrev:Inte nödvändigtvis. Vissa inlägg befinner sig både mycket långt bort från ämnet och är samtidigt på bottennivå. Har du funderat på om de frågor du anser "avgörande" överhuvudtaget har med ämne eller ens kollektivtrafik att göra?


Svar: Ja. Och Ja.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7584
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav TKO » tor 18 feb, 2016 21:51

LÅ1 skrev:Är det inte både barnsligt och omoget att i stället för att diskutera sakfrågan börja ta heder och ära av varandra? Ungefär som de värsta kverulantpolitiker!


Svar: Ja. Och Nja.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7584
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Lennart Petersen » fre 19 feb, 2016 18:22

Och mitt tyckande i zonfrågan är att man kan nog gott införa enhetstaxa men samtidigt korta av giltighetstiden på biljetten, lät säga till en timme eller 45 min innebärandes att man får åka fram med samma tåg-buss efter sista byte men sedan får man lösa ny biljett eller kanske tillägg när man byter .
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1934
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Lars_L » fre 19 feb, 2016 18:30

Lennart Petersen skrev:Och mitt tyckande i zonfrågan är att man kan nog gott införa enhetstaxa men samtidigt korta av giltighetstiden på biljetten, lät säga till en timme eller 45 min innebärandes att man får åka fram med samma tåg-buss efter sista byte men sedan får man lösa ny biljett eller kanske tillägg när man byter .


Är ju en tanke. Men speciellt rättvist blir det ju ändå inte; det blir ju så avgörande var bytet ligger. Dessutom blir det då olika från olika håll. Att åka säg från Fridhemsplan till Norrtälje skulle kosta 28 kronor, men att åka i omvänd riktning skulle direkt kosta 56 med föreslagen taxa. Nu kan man förvisso tycka att det är billigt ändå, men det går nog inte att utgå från att många ändå kommer betrakta det som rätt konstigt och i andra fall som orättvist.

Jag tror inte det fungerar något bra att införa system som ändå många som åker skulle reagera rätt kraftigt mot och uppfatta som orättvisa. Dessutom har vi alltid "förseningsproblematiken" som ställer till det.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Lars_L » fre 19 feb, 2016 18:31

Lennart Petersen skrev:Och mitt tyckande i zonfrågan är att man kan nog gott införa enhetstaxa men samtidigt korta av giltighetstiden på biljetten, lät säga till en timme eller 45 min innebärandes att man får åka fram med samma tåg-buss efter sista byte men sedan får man lösa ny biljett eller kanske tillägg när man byter .


Är ju en tanke. Men speciellt rättvist blir det ju ändå inte; det blir ju så avgörande var bytet ligger. Dessutom blir det då olika från olika håll. Att åka säg från Fridhemsplan till Norrtälje skulle kosta 28 kronor, men att åka i omvänd riktning skulle direkt kosta 56 med föreslagen taxa. Nu kan man förvisso tycka att det är billigt ändå, men det går nog inte att utgå från att många ändå kommer betrakta det som rätt konstigt och i andra fall som orättvist.

Jag tror inte det fungerar något bra att införa system som ändå många som åker skulle reagera rätt kraftigt mot och uppfatta som orättvisa. Dessutom har vi alltid "förseningsproblematiken" som ställer till det.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Lars_L » fre 19 feb, 2016 18:31

Lennart Petersen skrev:Och mitt tyckande i zonfrågan är att man kan nog gott införa enhetstaxa men samtidigt korta av giltighetstiden på biljetten, lät säga till en timme eller 45 min innebärandes att man får åka fram med samma tåg-buss efter sista byte men sedan får man lösa ny biljett eller kanske tillägg när man byter .


Är ju en tanke. Men speciellt rättvist blir det ju ändå inte; det blir ju så avgörande var bytet ligger. Dessutom blir det då olika från olika håll. Att åka säg från Fridhemsplan till Norrtälje skulle kosta 28 kronor, men att åka i omvänd riktning skulle direkt kosta 56 med föreslagen taxa. Nu kan man förvisso tycka att det är billigt ändå, men det går nog inte att utgå från att många ändå kommer betrakta det som rätt konstigt och i andra fall som orättvist.

Jag tror inte det fungerar något bra att införa system som ändå många som åker skulle reagera rätt kraftigt mot och uppfatta som orättvisa. Dessutom har vi alltid "förseningsproblematiken" som ställer till det.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Lennart Petersen » fre 19 feb, 2016 19:03

Lars_L skrev:
Lennart Petersen skrev:Och mitt tyckande i zonfrågan är att man kan nog gott införa enhetstaxa men samtidigt korta av giltighetstiden på biljetten, lät säga till en timme eller 45 min innebärandes att man får åka fram med samma tåg-buss efter sista byte men sedan får man lösa ny biljett eller kanske tillägg när man byter .


Är ju en tanke. Men speciellt rättvist blir det ju ändå inte; det blir ju så avgörande var bytet ligger. Dessutom blir det då olika från olika håll. Att åka säg från Fridhemsplan till Norrtälje skulle kosta 28 kronor, men att åka i omvänd riktning skulle direkt kosta 56 med föreslagen taxa. Nu kan man förvisso tycka att det är billigt ändå, men det går nog inte att utgå från att många ändå kommer betrakta det som rätt konstigt och i andra fall som orättvist.

Jag tror inte det fungerar något bra att införa system som ändå många som åker skulle reagera rätt kraftigt mot och uppfatta som orättvisa. Dessutom har vi alltid "förseningsproblematiken" som ställer till det.


Frånsett om man skulle mäta exakt reslängd t.ex med utcheckning så går det nog för den som vill att uppfatta rådande system eller vilket system som helstsom orättvist ur någon synvinkel.
I dag är ju exempelvis en kort resa över zongräns dyrare än exempelvis Hässelby-Farsta och då kanske man ändå hinner byta och åka vidare.
Med kortare giltighet i tid skulle man kunna hålla priset lägre , det blir ett slags enhetspris på en sträcka men bytena kostar. Nu är det rätt mycket fusk med zonåkning, hälften av de som får kontrollavgift får det för att man åkt för långt eller har reducerad avgift utan att vara berättigad. Måste man visera biljetten vid byte så blir det alltid rätt avgift. Jag tror helt enkelt att kortare giltighetstid kan vara ett sätt att finansiera reformen av enhetstaxa.
Även om jag själv skulle drabbas, nu hinner jag min dagliga inköpsresa tur och retur på en biljett.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1934
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Lars_L » fre 19 feb, 2016 19:30

Lennart Petersen skrev:
Frånsett om man skulle mäta exakt reslängd t.ex med utcheckning så går det nog för den som vill att uppfatta rådande system eller vilket system som helstsom orättvist ur någon synvinkel.
I dag är ju exempelvis en kort resa över zongräns dyrare än exempelvis Hässelby-Farsta och då kanske man ändå hinner byta och åka vidare.
Med kortare giltighet i tid skulle man kunna hålla priset lägre , det blir ett slags enhetspris på en sträcka men bytena kostar. Nu är det rätt mycket fusk med zonåkning, hälften av de som får kontrollavgift får det för att man åkt för långt eller har reducerad avgift utan att vara berättigad. Måste man visera biljetten vid byte så blir det alltid rätt avgift. Jag tror helt enkelt att kortare giltighetstid kan vara ett sätt att finansiera reformen av enhetstaxa.
Även om jag själv skulle drabbas, nu hinner jag min dagliga inköpsresa tur och retur på en biljett.


Helt rättvist går det väl aldrig att få det och på ett sätt är det förstås rättvist att folk som åker längre betalar mer. Ser väl kanske "det orättvisa" snarare i att det blir så olika beroende på "hur" man åker, snarare än sträckans längd, men också från dag till dag. Det blir ju svårt för resenärerna om man aldrig vet hur mycket det ska kosta. Valet att åka kollektivt om det kommer kosta 28 kronor eller 56 är ju ändå rätt stor. Då är det väl nästan bättre i sådana fall (även om jag inte tycker man ska göra så) att halvera priset och sedan ta betalt för alla byten som görs.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Lars_L » fre 19 feb, 2016 19:31

Lennart Petersen skrev:
Frånsett om man skulle mäta exakt reslängd t.ex med utcheckning så går det nog för den som vill att uppfatta rådande system eller vilket system som helstsom orättvist ur någon synvinkel.
I dag är ju exempelvis en kort resa över zongräns dyrare än exempelvis Hässelby-Farsta och då kanske man ändå hinner byta och åka vidare.
Med kortare giltighet i tid skulle man kunna hålla priset lägre , det blir ett slags enhetspris på en sträcka men bytena kostar. Nu är det rätt mycket fusk med zonåkning, hälften av de som får kontrollavgift får det för att man åkt för långt eller har reducerad avgift utan att vara berättigad. Måste man visera biljetten vid byte så blir det alltid rätt avgift. Jag tror helt enkelt att kortare giltighetstid kan vara ett sätt att finansiera reformen av enhetstaxa.
Även om jag själv skulle drabbas, nu hinner jag min dagliga inköpsresa tur och retur på en biljett.


Helt rättvist går det väl aldrig att få det och på ett sätt är det förstås rättvist att folk som åker längre betalar mer. Ser väl kanske "det orättvisa" snarare i att det blir så olika beroende på "hur" man åker, snarare än sträckans längd, men också från dag till dag. Det blir ju svårt för resenärerna om man aldrig vet hur mycket det ska kosta. Valet att åka kollektivt om det kommer kosta 28 kronor eller 56 är ju ändå rätt stor. Då är det väl nästan bättre i sådana fall (även om jag inte tycker man ska göra så) att halvera priset och sedan ta betalt för alla byten som görs.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Lennart Petersen » fre 19 feb, 2016 23:17

Lars_L skrev:
Lennart Petersen skrev:
Frånsett om man skulle mäta exakt reslängd t.ex med utcheckning så går det nog för den som vill att uppfatta rådande system eller vilket system som helstsom orättvist ur någon synvinkel.
I dag är ju exempelvis en kort resa över zongräns dyrare än exempelvis Hässelby-Farsta och då kanske man ändå hinner byta och åka vidare.
Med kortare giltighet i tid skulle man kunna hålla priset lägre , det blir ett slags enhetspris på en sträcka men bytena kostar. Nu är det rätt mycket fusk med zonåkning, hälften av de som får kontrollavgift får det för att man åkt för långt eller har reducerad avgift utan att vara berättigad. Måste man visera biljetten vid byte så blir det alltid rätt avgift. Jag tror helt enkelt att kortare giltighetstid kan vara ett sätt att finansiera reformen av enhetstaxa.
Även om jag själv skulle drabbas, nu hinner jag min dagliga inköpsresa tur och retur på en biljett.


Helt rättvist går det väl aldrig att få det och på ett sätt är det förstås rättvist att folk som åker längre betalar mer. Ser väl kanske "det orättvisa" snarare i att det blir så olika beroende på "hur" man åker, snarare än sträckans längd, men också från dag till dag. Det blir ju svårt för resenärerna om man aldrig vet hur mycket det ska kosta. Valet att åka kollektivt om det kommer kosta 28 kronor eller 56 är ju ändå rätt stor. Då är det väl nästan bättre i sådana fall (även om jag inte tycker man ska göra så) att halvera priset och sedan ta betalt för alla byten som görs.

Men man kanske inte nödvändigt måste ha krav på ny biljett a 28kr när tidsgränsen gått ut utan man kanske kunde förlänga giltigheten med en ny tidsperiod mot exempelvis halva kostnaden alltså 14kr vilket kan ske automatiskt vid första byte. Någonstans vid en nivå borde också kortet kunna bli giltigt för en hel dags resor, i Tyskland tycker jag mig ha sett att en t,o.r resa ofta är lika med en heldagsbiljett för obegränsat resande. Våra dagskort tycker jag är för dyra för vanliga genomsnittsresenärer
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1934
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Lennart Petersen » lör 20 feb, 2016 17:47

Inge skrev:I så fall vore det väl enklare att varje ny påstigning inom en viss tid, säg tre timmar, rabaterades med hälften och att alla byten debiterades?


Det är också en relativt enkel lösning och lätt att förklara för resenären. Men det ska väl fortfarande vara en tidsgräns för det bytet, man saka väl inte ha rabatt om man väntar med bytet till nästa dag för bytet eller så.
Men en förkortad tidsgräns tillsammans med en rabatterad tidsförlängning behöver inte vara så krånglig, man fär åka i säg 45min plus pågående resa . Vid byte så adderas ytterligare 45 min giltighet med betalning ½ pris , detaljerna går naturligtvis att skruva på lie hit och dit. Och när man betalat tillräckligt mycket övergår det automatiskt till att bli ett heldagskort .
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1934
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav NerdBoy » tis 23 feb, 2016 9:07

Idén att ta betalt för byten slår konstigt mot de områden där trafikupplägget bygger på stom- resp matarlinjer. Om jag får ta Vaxholm som exempel så skulle det alltså vara billigare att åka Vaxholm-Stockholm (cirka 45 min) eller Resarö-Stockholm (cirka 45 min) än att åka Resarö-Vaxholm (cirka 15 min med byte halvvägs)? Det låter inte helt rimligt.
Användarvisningsbild
NerdBoy
 
Inlägg: 5568
Blev medlem: lör 14 aug, 2004 9:01

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav TKO » tis 23 feb, 2016 9:37

Kan det vara så att nuvarande system faktiskt är rätt bra? Och att slopande av zontaxan är det bästa förbättringsförslaget 'inom rådande system'?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7584
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav TKO » tis 23 feb, 2016 12:55

Inge skrev:Du menar minsta försämringen? Nä det tror jag inte det vore en avsevärd försämring.

Sedan är förstås zonsystemet rätt bra, men problemet är all den inkompetens som gör gemensam sak för att förklara bort sina tillkortakommanden med access, genom att skylla på zonsystemet. Ungefär som om det skulle haft med saken att göra och att de skulle lyckas bättre om zonerna försvann. :roll:


Eftersom jag inte begriper nånting, kan du inte utveckla det där med 'inkompetens'? (Det verkar för övrigt vara ditt favvo-uttryck!)

kram
Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7584
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav LÅ1 » tis 23 feb, 2016 18:49

TKO skrev:Kan det vara så att nuvarande system faktiskt är rätt bra? Och att slopande av zontaxan är det bästa förbättringsförslaget 'inom rådande system'?

funderar
Thomas K Ohlsson

Kan nog ligga en del i det. Men kanske skulle man kunna införa en kortresebiljett också, som finns i en del tyska städer, och som det skrivits om förr här på forumet.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12337
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav TKO » ons 24 feb, 2016 16:32

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Kan det vara så att nuvarande system faktiskt är rätt bra? Och att slopande av zontaxan är det bästa förbättringsförslaget 'inom rådande system'?

funderar
Thomas K Ohlsson

Kan nog ligga en del i det. Men kanske skulle man kunna införa en kortresebiljett också, som finns i en del tyska städer, och som det skrivits om förr här på forumet.


"DING-DONG. Nächte halt Kurfürstenstrasse. Ende Kurzstrecke"!

Ja kanske det... fast frågan är då hur kort en kort resa skall får vara - eller snarare en lång? Och då brukar väl inte övergång ingå?

funderar
Thomas
(igen)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7584
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav LÅ1 » ons 24 feb, 2016 17:22

TKO skrev:
LÅ1 skrev:
TKO skrev:Kan det vara så att nuvarande system faktiskt är rätt bra? Och att slopande av zontaxan är det bästa förbättringsförslaget 'inom rådande system'?

funderar
Thomas K Ohlsson

Kan nog ligga en del i det. Men kanske skulle man kunna införa en kortresebiljett också, som finns i en del tyska städer, och som det skrivits om förr här på forumet.


"DING-DONG. Nächte halt Kurfürstenstrasse. Ende Kurzstrecke"!

Ja kanske det... fast frågan är då hur kort en kort resa skall får vara - eller snarare en lång? Och då brukar väl inte övergång ingå?

funderar
Thomas
(igen)

Precis. Det har väl föreslagits en del olika alternativ när det varit uppe till diskussion här. En eller två T-banestationer, och tre eller fyra hållplatser har nog föreslagits. Och sedan har man konstaterat att sådana regler ger olika (läs: orättvisa) längder på en kortresa. Kanske kan man lösa det problemet med att det på varje station och hållplats anges till vilka stationer eller hållplatser man kan åka med en kortbiljett. Och aldrig byten.

Jag har ingen detaljerad tanke om detta, men kan ge ett exempel på hur det skulle kunna vara.
På hållplatsen för 4:an vid Gullmarsplan står det angivet att kortresa gäller till Skanstull. På stolpen för linje 160 står det att kortresa kan göras som längs till Ymsenvägen och på 144:ans hållplats att kortresa gäller till Linde. Etc.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12337
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav Lennart Petersen » ons 24 feb, 2016 17:33

LÅ1 skrev:Precis. Det har väl föreslagits en del olika alternativ när det varit uppe till diskussion här. En eller två T-banestationer, och tre eller fyra hållplatser har nog föreslagits. Och sedan har man konstaterat att sådana regler ger olika (läs: orättvisa) längder på en kortresa. Kanske kan man lösa det problemet med att det på varje station och hållplats anges till vilka stationer eller hållplatser man kan åka med en kortbiljett. Och aldrig byten.

Jag har ingen detaljerad tanke om detta, men kan ge ett exempel på hur det skulle kunna vara.
På hållplatsen för 4:an vid Gullmarsplan står det angivet att kortresa gäller till Skanstull. På stolpen för linje 160 står det att kortresa kan göras som längs till Ymsenvägen och på 144:ans hållplats att kortresa gäller till Linde. Etc.


Det intryck jag fått där kortsträckor finns är att det verkar väldigt krångligt med alla de här angivna kortsträckorna.
Och om nu folk har problem att hålla reda på våra zoner (det uppges att hälften som får tillägsbiljett har biljett men felaktig) så skulle det här bli än värre. En del skulle fuska medvetet medans andra skulle göra det omedvetet.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1934
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: SL(L): Zon - eller enhetstaxa

Inläggav LÅ1 » ons 24 feb, 2016 18:02

Lennart Petersen skrev:Det intryck jag fått där kortsträckor finns är att det verkar väldigt krångligt med alla de här angivna kortsträckorna.
Och om nu folk har problem att hålla reda på våra zoner (det uppges att hälften som får tillägsbiljett har biljett men felaktig) så skulle det här bli än värre. En del skulle fuska medvetet medans andra skulle göra det omedvetet.

Jag inser problemet. Framför allt med kontrollen. Informationen skulle nog gå att få ut om SL verkligen ville, med tydliga anslag vid hållplatserna. Men hur skulle man få in det i biljettsystemet på ett bra sätt. Speciellt besvärligt på trafikslag med konduktör!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12337
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster