Stora trafikinställningar pga väder

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Stora trafikinställningar pga väder

Inläggav LÅ1 » fre 25 dec, 2015 22:55

Från en annan tråd:
643 skrev:Som jag har fattat det dröjde det länge efter den nämnda trafikinställelsen 1878 pga snöhinder innan
Stockholms lokaltrafik ställdes in- den 1 november 2006 kom inte så mycket snö men temperaturen
envisades med att hålla sig på exakt NOLL grader länge vilket orsakade ett exempellöst vägtrafik-
kaos, jag tillbringade 13 timmar på väg mellan Fittja och Kungsholmen och såg långtradare som trots
att de stod still obönhörligt gled ned i diket! Enligt radion hade alla SL- bussförare beordrats att upphöra
med linjetrafik och i mån av möjlighet ta sig till sitt garage - spårtrafiken gick ungefär som vanligt!
Körde lyckligtvis en terrängbil av genuin sovjetisk härkomst och kunde därför ta mig vidare utnyttjande
översnöade, med yttersta svårighet synliga gångvägar - ingen var ju ändå ute och gick!

Är detta den största indragningen av busstrafiken som förekommit av annan orsak än arbetsmarknadskonflikt? :?:

Jag minns den dagen. Var på nytt jobb. Som väl var i innerstaden, så jag kunde ta mig hem med T-bana pluss kort promenad.

Såg bilar som hade mycket svårt att ta sig upp för små backar. Och kontrollerat ner för backar också. Skolbarn som skulle hem till Nynäshamn, eller om det var hem från Nynäshamn, kom hem först pä morgonen vill jag minnas.

Hörde också om en kollega som körde tillbaka till arbetsplatsens parkering efter att varit borta därifrån i flera timmar, men ändå bara varit någon km från jobbet. Hon fick övernatta hos någon vänn eller släkting som bodde någonstans dit det gick att ta sig.

Enligt väghållarna så var problemet att om man saltat vägarna tidigare på eftermiddagen så hade saltet blåst av vägen. Och när snön började falla, och det hade varit lämpligt att salta, då var vägar och gator fyllda med bilar, så saltbilarna kunde inte ta sig fram.

Hur gick det för Tvärbanan denna eftermiddag och kväll? Misstänker att det fanns bilar i vägen här och var.
Övriga spårvägar och lokalbanor konfronteras väl bara med vägtrafik vid plankorsningar. Men det kanske var tillräckligt för tågstopp?

Ytterligare ett citat från orginaltråden:
C12C3C3C12 skrev:När vi ändå har snöat in här, när var den där vintern för några år sedan när buss- och tågtrafiken till Nynäshamn var inställd, tror att all busstrafik var inställd då, t-banan hade det lite motigt också möjligen gick L7 som vanligt.

Det var nog 1 november 2006 du tänker på.
Men jag vill minnas att det vid ett annat tillfälle med ogynnsamt väder var inställd trafik på stora delar av T-banans nät. Det var isbildning på strömskenan som var problemet tror jag.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Stora trafikinställningar pga väder

Inläggav kildor » fre 25 dec, 2015 23:33

En tråd på forumet den aktuella dagen:
viewtopic.php?f=14&t=16722

Jag hittade även en sida på spårvägsmuseets hemsida dedikerad till den dagen:
http://media.sparvagsmuseet.se/trafikmi ... 11_01.html
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Harald » fre 25 dec, 2015 23:33

LÅ1 skrev:Men jag vill minnas att det vid ett annat tillfälle med ogynnsamt väder var inställd trafik på stora delar av T-banans nät. Det var isbildning på strömskenan som var problemet tror jag.

Det är precis 50 år sedan, vid jul 1965. Möjligen var det på annandagen, men det vill jag inte svära på. Efter det installerades värmekablar på strömskenan. Innan dess hade man haft en mera primitiv metod för uppvärmning. Man jordade strömskenan över ett lämpligt motstånd. Den kunde förstås bara användas under trafikfri tid.
Harald

Inläggav gek » lör 26 dec, 2015 1:06

Den 1 november 2006 var det som nämnts helt eller nästan helt inställd busstrafik i SL-området från ganska tidigt på kvällen. Trafiken på Essingeleden stod still fram tills nästa dag. Spårtrafiken fungerade någorlunda, förutom på de statliga spåren, där man (enligt uppgift p g a elsäkerhetsskäl) hade växelvärmen urkopplad fram till ett senare datum under hösten.

Ett större trafikavbrott för tunnelbanan inträffade något av de första åren på 1950-talet. Isbildning på strömskenan var väl orsaken, men genom en intensiv röjningsinsats kom trafiken igång efter någon dag. Sedan började man med snöblåsartåg och andra åtgärder, och som Harald nämnde, även bättre möjlighet att värma upp strömskenan.

Ett större avbrott i tunnelbanetrafiken kom i februari 2010. Då hade det snöat en hel del under flera månader, men tydligen var det något problem med banunderhållsleverantörens åtagande när det gällde snöröjning. Kanske hade SL räknat med att Gumman Tö skulle sköta den detaljen. Effekten blev att trafiken på flera sträckor ställdes in under några dagar medan snöröjning genomfördes. Det var också problem med att tåg söderut inte kunde stanna vid Gamla stan, eftersom de då hade svårt att starta i uppförsbacken. Extra besvärligt blev det genom att pendeltågstrafiken glesats ut på grund av vagnsbrist, och man istället ordnat busstrafik till tunnelbanestationer i förorterna. Men vid många av dessa stationer fanns alltså ingen tågtrafik.

Successivt öppnades olika bandelar, men ännu tre dagar efter att trafikproblemen börjat på allvar var trafiken i södra och sydvästra förorterna inställd bortom Liljeholmen respektive Gullmarsplan. Dagen därpå körde tunnelbana I dock mellan Kristineberg och Hagsätra. Och följande dag var tunnelbana I nästan helt återställd, så dock icke tunnelbana II. Pendeltågen gick fortfarande bara i halvtimmestrafik. Bana III hade trafik hela tiden liksom Tvärbanan och säkert en del andra linjer. Men stora delar av tunnelbanesystemet var alltså stängt under 3 -4 dagar. Jag vill minnas att det nämndes att uppvärmningsmöjligheten för strömskenan i varje fall delvis hade tagits bort, och att körning med snöblåsare på tub I minskats eftersom vagnarna inte var utrustade för det nya signalsystemet och därför bara kunde utföra sitt blåsande arbete nattetid eller rättare sagt när ordinarie trafik var inställd. Annars var de alltför hindrande.

Sedan har det varit andra snöproblem för SL-trafiken även under senare år; för cirka tre år sedan ställde de flesta busstrafikföretagen under någon dag in trafiken med motiveringen att det var för mycket snö. Trots att väghållarna då prioriterat att snöröja i varje fall de viktigaste busstråken. Men tydligen var avtalen mellan Trafikförvaltningen och bussbolagen utformade så att det var möjligt för operatörerna att, utan avdrag i ersättningen, ställa in trafik när det bedömde att väglaget var dåligt.

Tunnelbanan har också haft en del andra väderrelaterade trafikavbrott; ett tag för ca 20 år sedan var det mycket solkurvor, antagligen inte på grund av extrem hetta utan snarare orsakat av någon ny metod för spårbyggnad. Avbrott under några timmar orsakat av isbildning på strömskenan har det också varit ibland; vid ett tillfälle var det en lördagskväll totalstopp väster om Kungsholmen, och på grund av att Tranebergsbron var så utmattad att den inte ansågs klara busstrafik gick det inte att köra ersättningsbuss på ett bra sätt. Dock fanns möjlighet att ta Tvärbanan från Alvik till exmpelvis Stora Essingen eller Liljeholmen.
Senast redigerad av gek lör 26 dec, 2015 1:17, redigerad totalt 2 gånger.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav LÅ1 » lör 26 dec, 2015 1:10

Harald skrev:
LÅ1 skrev:Men jag vill minnas att det vid ett annat tillfälle med ogynnsamt väder var inställd trafik på stora delar av T-banans nät. Det var isbildning på strömskenan som var problemet tror jag.

Det är precis 50 år sedan, vid jul 1965. Möjligen var det på annandagen, men det vill jag inte svära på. Efter det installerades värmekablar på strömskenan. Innan dess hade man haft en mera primitiv metod för uppvärmning. Man jordade strömskenan över ett lämpligt motstånd. Den kunde förstås bara användas under trafikfri tid.

Men det jag tänkte på hände tidigast på 1990-talet. Kanske på 2000-talet. Kanske var det rent av 1 november 2006? Men jag tror det var tidigare.

Edit:
Signatur gek gav svaret på när det var kaos i T-banan i förorterna. Jag är förvånad över att de var så pass nyligen, men det måste vara det tillfället jag har i tankarna. Tack gek!
LÅ1

Inläggav daniel_s » lör 26 dec, 2015 1:36

Det du tänker på var nog vintern 2001. Då var det några dagars tokstrul på T-bana 1. Strömskenevärmen fungerade inte, eller om den nu fattades helt, längs stora delar av farstabanan och lite här och var i övrigt. Och förarna behärskade inte tågens snöbromsar, som dessutom var lite felkonstruerade på de nya vagnarna, så det var en hel del incidenter med förbiåkningar och nedkörda hallportar men inga kollisioner, vilket bara var tur. Minns jag rätt var det problem 2002 också men i något mindre omfattning.

2010 var det ju i grund och botten samma problem som upprepade sig, denna gång även med några ganska spektakulära tillbud men den väsentliga förändringen var att detta var första vintern med en ny trafikoperatör. De tog det hela lite mer på allvar kan man väl möjligtvis säga, eller om man nu vill säga att de blev mer överraskade av något som inte bör komma som en överraskning. Men då liksom 2001, så hade det hela i huvudsak ingenting med snöröjning att göra; det som sätter ned bromsförmågan är förhållandevis torr snö som yr in mellan block och hjul vid körning i lite högre farter oavsett hur väl snöröjd banan är, och isbildning på strömskenan kan egentligen bara förebyggas med lämplig värmeanordning. Hur som helst blev konsekvensen att man ställde in trafiken på i stort sett hela T-bana 1, vilket på nyspråk uttrycktes "Annorlunda trafik pga..." i skylttexterna. Men efter ett par dagar kom trafiken igång igen och sen vet jag inte om det hände något mer, det visar sig väl nästa snövinter...
daniel_s

Inläggav LÅ1 » lör 26 dec, 2015 1:56

daniel_s skrev:Det du tänker på var nog vintern 2001. Då var det några dagars tokstrul på T-bana 1. Strömskenevärmen fungerade inte, eller om den nu fattades helt, längs stora delar av farstabanan och lite här och var i övrigt. Och förarna behärskade inte tågens snöbromsar, som dessutom var lite felkonstruerade på de nya vagnarna, så det var en hel del incidenter med förbiåkningar och nedkörda hallportar men inga kollisioner, vilket bara var tur. Minns jag rätt var det problem 2002 också men i något mindre omfattning.

2010 var det ju i grund och botten samma problem som upprepade sig, denna gång även med några ganska spektakulära tillbud men den väsentliga förändringen var att detta var första vintern med en ny trafikoperatör. De tog det hela lite mer på allvar kan man väl möjligtvis säga, eller om man nu vill säga att de blev mer överraskade av något som inte bör komma som en överraskning. Men då liksom 2001, så hade det hela i huvudsak ingenting med snöröjning att göra; det som sätter ned bromsförmågan är förhållandevis torr snö som yr in mellan block och hjul vid körning i lite högre farter oavsett hur väl snöröjd banan är, och isbildning på strömskenan kan egentligen bara förebyggas med lämplig värmeanordning. Hur som helst blev konsekvensen att man ställde in trafiken på i stort sett hela T-bana 1, vilket på nyspråk uttrycktes "Annorlunda trafik pga..." i skylttexterna. Men efter ett par dagar kom trafiken igång igen och sen vet jag inte om det hände något mer, det visar sig väl nästa snövinter...

Nja, det jag har minne av var totalstopp minst ett dygn, och som omfattade åtminstone trafiken Liljeholmen - Norsborg. Men tror att deg även var delar av gröna banan. Så det var nog trots allt så nyligen som 2010.

Bromsproblemen var rätt vanliga en tid. Bl.a. blev väl ett tåg påkört vid Gullmarsplan. Och blev sedan uppställt några dagar på det perronglösa mittenspåret där. Men det var väl tidigare än 2001? Det inträffade också en incident vid Fruängen, med ett svårbromsat tåg. Vet inte ens vilket årtionde.
LÅ1

Inläggav daniel_s » lör 26 dec, 2015 16:35

Fruängssmällen var väl på 80-talet. De här "bromsproblemen" är ju inget som egentligen varierar, utan det är ett konstant fenomen som utlöses av en viss väderlek och som endast kan hindras genom ett förebyggande handhavande från förarnas sida. En intressant utmaning för den som ska utforma algoritmerna för helautomatisk drift för övrigt - en tänkbar lösning är ju att tåget då och då provbromsar med endast den mekaniska bromsen, antingen utan pådrag och med mätning av retardationen, eller under kompenserande pådrag och mätning av motorströmmen, eller något annat.
daniel_s

Inläggav 218 » lör 26 dec, 2015 21:52

daniel_s skrev:Fruängssmällen var väl på 80-talet. De här "bromsproblemen" är ju inget som egentligen varierar, utan det är ett konstant fenomen som utlöses av en viss väderlek och som endast kan hindras genom ett förebyggande handhavande från förarnas sida. En intressant utmaning för den som ska utforma algoritmerna för helautomatisk drift för övrigt - en tänkbar lösning är ju att tåget då och då provbromsar med endast den mekaniska bromsen, antingen utan pådrag och med mätning av retardationen, eller under kompenserande pådrag och mätning av motorströmmen, eller något annat.
, smälld

Jodå det var på 80-talet. Förutom Fruängen så körde man in i stoppbocken vid gamla Bagarmossen smällde in i framförvarande tåg vid Kristineberg och Gullmarsplan samt en kompis höll på att braka in i ett framförvarande tåg vid Skanstull men den föraren hörde hans nödrop på radion och hann iväg.
Allt detta under 24 timmar. Kallades "Kristallnatten" sedan internt på SL.Massor med stukade koppel men ingen människa blev som tur var allvarligt skadad.

218
218

Inläggav C12C3C3C12 » lör 26 dec, 2015 23:28

218 skrev:
daniel_s skrev:Fruängssmällen var väl på 80-talet. De här "bromsproblemen" är ju inget som egentligen varierar, utan det är ett konstant fenomen som utlöses av en viss väderlek och som endast kan hindras genom ett förebyggande handhavande från förarnas sida. En intressant utmaning för den som ska utforma algoritmerna för helautomatisk drift för övrigt - en tänkbar lösning är ju att tåget då och då provbromsar med endast den mekaniska bromsen, antingen utan pådrag och med mätning av retardationen, eller under kompenserande pådrag och mätning av motorströmmen, eller något annat.

Jodå det var på 80-talet. Förutom Fruängen så körde man in i stoppbocken vid gamla Bagarmossen smällde in i framförvarande tåg vid Kristineberg och Gullmarsplan samt en kompis höll på att braka in i ett framförvarande tåg vid Skanstull men den föraren hörde hans nödrop på radion och hann iväg.
Allt detta under 24 timmar. Kallades "Kristallnatten" sedan internt på SL.Massor med stukade koppel men ingen människa blev som tur var allvarligt skadad.

218

Det var i slutet av 70-talet eller början av 80-talet, jobbade på bana 1 som förare och ställverksvakt då stationerad i Spånga, det var högra spåret mot vänthallen i Bagarmossen som fått stoppbocken mot väggen till vårt uppehållsrum, som ersättning för stoppbocken satte dom upp en "hindertavla" som vi förare försökte att köra så nära som möjligt utan att köra ner den, jag misslyckades en gång :(
Vad jag hörde om Krillan var att första tåget söderut hade fått dörrfel, när föraren skulle undersöka det knuffades tåget framåt av det påkörande tåget som kom nerför backen på Tranebergsbron.
Fördelen med C2-C5 var att vid snö man la på lite broms under körning för att få bromsblocken att ligga an, det kunde man inte på C6 och uppåt, det var 2 knappar 1 & 2 som man skulle fälla ner som snöbroms, problemet var att det blev kraftig broms då särskilt på 2:ans läge, Harald kanske kommer ihåg mera om det.
C12C3C3C12

Inläggav gek » sön 27 dec, 2015 2:36

Lite mer om SS vinterproblem 1965 - 1966, baserat på SS pressklippspärmar hos Stockholms Spårvägsmuseum:

DN rapporterar den 3 januari att ett snöväder den 1 och 2 januari drog fram över södra och mellersta delen av landet och orsakade trafikproblem, i synnerhet den 2: "I Stockholm bröt T-banetrafiken ihop så gott som fullständigt". Detta trots att 190 frivilliga ställt upp som snöskottare efter upprepade nödrop via Sveriges Radio. Strömskenan isolerades av is eftersom temperaturen höll sig på fel nivå. "I ett rum på Munkbrogatan 8 i Gamla stan dirigerar fem män folk, bussar och T-banetåg i halv förtvivlan... Farstalinjen helt lamslagen...Stopp mot Björkhagen, Stopp mot Hagsätra." Tåg fick överges på olika platser i södra förorterna. För att i någon mån kompensera resenärerna infördes nolltaxa efter kl 16, tydligen även på matarbussarna och på de delar av tunnelbanenätet där tåg rullade.

Det framgår att huvudsakligen tunnelbana I drabbades: "Vid ett annat bord sitter en ensam man och röker pipa, helt sysslolös. Han sköter de nya T-banegrenarna, som går till Sätra och Fruängen". Där fungerade det bra eftersom strömskenorna var uppvärmda på startsträckorna.

Expressen kunde dessbättre den 3 januari utropa "250 man räddade T-banan till nytt liv i natt". Huvudsakligen var det frivilliga som gjorde denna viktiga insats; timlönen var 7.50, efter kl 20 höjt till 9.75 Arbetet med att befria strömskenor från is sköttes dock av SS egen personal med tanke på riskerna med den strömförande anläggningen. En trafikinspektör berättade, efter över tjugo timmars sammanhängande arbetsinsats, att han inte varit med om något likande sedan vintern 1950-1951. Men måndagen den 3 januari fungerade alltså trafiken nästan som vanligt, förutom på Farstagrenen där man med hänsyn till fortsatt isbildning under lågtrafik körde åttavagnståg med 20 minuters intervall i stället för fyravagnståg var tionde minut.

Den 4 januari skrev Stockholms-Tidningen att trafiken överhuvudtaget flutit ganska bra under måndagen, tack vare frivilliga snöröjare och mildare väder.

Den 25 januari kunde DN rapportera att "Stockholms stad skall anlägga värmeslingor i samtliga T-banespår", detta för att undvika nya händelser likande kaoset den 2 januari. 1,3 miljoner kr skulle det kosta.

Och sedan fortsatte trafiken uppenbarligen att fungera bra ett tag; visserligen krockade "en fullsatt buss på linje 61" med en snöröjningsbil, och den 3 februari blev många SS-bussar försenade genom att dörrarna frös fast. Tunnelbanan tycks inte ha haft några väderrelaterade problem den dagen, däremot stopp ett tag på tunnelbana I på grund av likriktarfel och på tub II genom att en arbetsvagn blivit stående mellan Liljeholmen och Hornstull. Efterföljande tåg lyckades dock knuffa undan vagnen som ställdes upp vid Zinkensdamm.

Men några dagar senare blev det ännu kallare, och Expressen hade den 8 februari rubriken "50 man i skift löste T-kris i natt: Köld kastade vagn av spår". Denna avkastning inträffade kl 22.10, och berodde enligt tidningen kanske på en fastfrusen växel. Klockan 6.31 nästa morgon hade de 50 männen lyft den urspårade vagnen på spår igen. Fram till dess var tågtrafiken inställd mellan Medborgarplatsen och Gullmarsplan. DN rapporterade samma dag att det var en vagn i ett tomt tåg som spårade ur, och av andra artiklar framgår, att SS förmodade att en växel inte "slöt tätt". [Kanske hade tåget fått tillstånd att passera signal i "stopp"?] Samma natt spårade ett tomt tåg ur även vid Skärmarbrink, och redan innan urspåringen vid Gullmarsplan hade det varit stopp och förseningar på grund av isbildning på strömskenan.

Några dagar senare var det problem med elmatning till bland annat signalsäkerhetsanläggningarna i närheten av Gamla stan. Detta berodde dock inte på det kalla vädret, utan på kortslutning i en elstation i samband med arbete. Två montörer brännskadades, hus med elvärme blev utkylda och riksdagens voteringsklockor i andra kammaren slutade ringa. Vaktmästare måste jaga in ledamöterna i kammaren när det var dags för omröstning

Expressen kunde den 9 februari rapportera från en möjligen köldrelaterad trafikolycka vid Skanstull. En 23-årig lastbilsförare fick rött ljus och tryckte ner bromsen "Men bilen fortsatte att rulla! Bromsen tog inte! Föraren blev alldeles blek. Han trampade ännu en gång på pedalen. En spårvagn kom från höger". Det var en vagn på linje 8. Den kolliderade med bilen, som fick kylaren intryckt. Dessbättre inga personskador, men spårvagnen kunde inte köra vidare. Stopp för linje 4 och 8 i cirka tjugo minuter innan vagnen bogserats bort. Vid hörnet Renstiernas gata - Folkungagatan fick den dock slagsida och blev stående i ett par timmar. En teori var att lastbilens bromsar frusit fast. Lastbilsföraren kunde "fortsätta arbetet med en annan vagn". Spårvagnen visade sig vara så svårt skadad att det var oklart om reparation lönade sig. Allt detta enligt Expressens Björn von Bahr. Man undrar hur von Bahr redan sekunderna innan kollisionen kunde fastställa lastbilsförarens blekhet.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav Stefan Widén » tor 31 dec, 2015 2:05

I modern tid dvs 2012 den 5 december får nog räknas som det senaste stora snökaoset. All spårburen trafik hade problem utom L7 som gick enligt tidtabell. Anledningen var att vi hade personal som plogade både med snöplogen 9207 och med vår traktor. Det som ställde till det då var att det under natten hade snöat ymnigt ca 5-10 cm sen kom det 40 cm på morgonen och vid 8 var kaoset ett faktum. Vill minnas att både tunnelbanan och tvären, Saltis och RB hade problem.

Bussarna hade definitivt det. Tog väl ett dygn innan väghållarnas snöorganisation hade fått undan snön.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav LÅ1 » tis 05 jan, 2016 14:01

Det har varit inställd busstrafik i Malmö fram till nu:
skanetrafiken.se skrev:Störningar i busstrafiken

Det är just nu generella förseningar för busstrafiken i Skåne på grund av halka.

Malmös stadsbussar är inställda till kl 13.

Skånskan: All busstrafik i Malmö ställs in
Sydsvenskan: Just nu: Alla bussar i Malmö ställs in
LÅ1

Inläggav daniel_s » tis 05 jan, 2016 20:12

Stefan Widén skrev:I modern tid dvs 2012 den 5 december får nog räknas som det senaste stora snökaoset. All spårburen trafik hade problem utom L7 som gick enligt tidtabell.

Nej Nockebybanan gick bra också! :cheesygrin:
daniel_s

Inläggav Vagnen » sön 31 jan, 2016 15:03

Man måste fråga sig varför vi inte kan klara att köra våra tåg och spårvagnar i ett par minusgrader. Det är ju normalt med detta klimat här och följdaktligen måste ju tåg och spårvagnar konstrueras för vårt klimat för att kunna fungera då trafiken behövs som mest: när bilisterna inte vågar sig ut på gatorna för att det är lite snö på vägbanan. Vad är felet? Om jag har förstått det rätt har även Sällskapet haft en del bekymmer med Lidingöbanans nya spårvagnar och man kan ju undra över varför inte ens den kompetens som måste räknas till den bästa vi har att erbjuda i detta, vårt avlånga land, kan få fram vagnar som går klanderfritt även vid sträng vinterkyla eller andra hinder. Har den samlade expertisen på denna sida ett bra svar? Själv hör jag till dem som under många år reste så gott som dagligen mellan Centralvägen (numera Skärsätra) och Ropsten och jag minns med glädje hur den varma vagnen praktiskt alltid kom på om inte exakt utsatt tid så bara en à två minuter försenad och då fylld med pendlare som verkligen uppskattade den driftsäkerhet som var så kännetecknande för denna bana under alla år. Det vore trevligt att få en redogörelse för de problem som de nya vagnarna har och som på ett sådant tråkigt sätt drabbar alla dem som reser med dem. För det är väl inte "hemligstämplad" information som är tänkt att undantas den resande allmänheten? I så fall bör vi nog tipsa kvällstidningarna, de brukar vara sugna på att skriva om sådana skandaler, om det nu är en skandal, jag ställer bara frågan med stort intresse eftersom jag tycker mycket om denna ärevördiga bana och eftersom jag reste med den så gott som dagligen.
Vagnen

Inläggav daniel_s » sön 31 jan, 2016 17:30

Vagnen skrev:Om jag har förstått det rätt har även Sällskapet haft en del bekymmer med Lidingöbanans nya spårvagnar och man kan ju undra över varför inte ens den kompetens som måste räknas till den bästa vi har att erbjuda i detta, vårt avlånga land, kan få fram vagnar som går klanderfritt även vid sträng vinterkyla eller andra hinder.

Nu är det ju inte Svenska Spårvägssällskapet eller dess dotterbolag som har konstruerat A35/A36, utan det har leverantören gjort. Trafikentreprenörerna (på den tiden Veolia Transport och AB SS) fick i och för sig vara med och komma med önskemål i designfasen, men de konkreta lösningarna med val av komponenter och delsystem är helt och hållet leverantörens business. Du har ju redan fått rätt mycket info i tråden om Lidingöbanans nyöppnande så jag rekommenderar att du kollar där.
daniel_s

Återgå till Allmänt om lokaltrafik