Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Odd » mån 16 jan, 2017 7:36

Inge skrev:En biljett är väl i och för sig inte riktigt samma sak som en taxa. Man kan ju fortfarande ha olika taxa för olika resor. ...

Exakt, men själva innebörden av budskapet är att de fokuserar på hela resan, och det genomsyrar allt i från tidtabellsplanering till taxesamarbete.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav TKO » mån 16 jan, 2017 10:23

Odd skrev:
Inge skrev:En biljett är väl i och för sig inte riktigt samma sak som en taxa. Man kan ju fortfarande ha olika taxa för olika resor. ...

Exakt, men själva innebörden av budskapet är att de fokuserar på hela resan, och det genomsyrar allt i från tidtabellsplanering till taxesamarbete.


Skiljer sej detta på något avgörande sätt från hur SL tänker?
(Förutom att inte all båttrafik ingår i SL:s taxesystem)

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5998
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Inge » mån 16 jan, 2017 14:36

TKO skrev:
Odd skrev:
Inge skrev:En biljett är väl i och för sig inte riktigt samma sak som en taxa. Man kan ju fortfarande ha olika taxa för olika resor. ...

Exakt, men själva innebörden av budskapet är att de fokuserar på hela resan, och det genomsyrar allt i från tidtabellsplanering till taxesamarbete.


Skiljer sej detta på något avgörande sätt från hur SL tänker?
(Förutom att inte all båttrafik ingår i SL:s taxesystem)

undrar
Thomas K Ohlsson


Nej, det där är en generell floskel som används av alla lokala kollektivtrafikmyndigheter i Europa, för att försöka motivera sig själva.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav TKO » mån 16 jan, 2017 14:50

Publikum bugar och bockar inför den visdom vi i ovanstående inlägg helt oförtjänt förmedlas!
(Men även om signaturen 'Inge' har en kunskapsinsikt som t o m förpassar storheter som civ. ing. Wermelin till skamvrån så har jag på känn att någon djupare kunskap om ZVV knappast är tillstädes.)
Men det vore intressant att höra 'Odd':s åsikt i frågan...

TKO
(jourhavande vetenskapsteoretiker)
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 5998
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav kildor » tis 17 jan, 2017 1:01

Kritiken mot att långa resor blivit dyrare pga 75-minutersregeln växer sig starkare, vilket får SL att i augusti 2017 införa ett system så att en biljett automatiskt förlängs med 60 minuter vid varje byte.

Det visar sig sedan att betydligt fler än beräknat får fördel av den nya förlängningsregeln, vilket medför att i den planerade prisjusteringen 2018 så lägger man på ytterligare ett par procent på biljettpriset för att kompensera för inkomstbortfallet. Officiellt är förklaringen till den extra höjningen att det satsas väldigt mycket på spårtrafik i länet för närvarande.

Norrtälje kommun, påhejade av Centerpartiet i landstinget, klagar på att biljettpriset är för högt i förhållande till det låga trafikutbudet i kommunen och det faktum att man inte har någon spårtrafik. 1 januari 2019 påbörjas därför ett försök med en speciell Norrtälje-taxa, som är ca 20% lägre än normaltaxan.

Ilija Batljan och Anders Lago, som återvänt till kommunalpolitiken, driver stenhårt att även Södertälje och Nynäshamn ska få en liknande lösning som Norrtälje, och till 2020 permanentas och utökas den särskilda taxan för Norrtälje, Södertälje och Nynäshamn. För att göra det konsekvent så gäller den lägre taxan både för enkelbiljetter och periodbiljetter. Normaltaxan justeras upp ett par procent för att förändringen ska vara intäktsneutral.

Kritiken från 2017 att pensionärerna drabbades hårdast lever kvar, och med de senaste höjningarna anser nu Kristdemokraterna att gränsen är nådd för pensionärerna. I en överenskommelse inom allianspartierna inför man därför en särskild reducerad taxa för pensionärer i juni 2021.

Ett halvår senare lyckas Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, med stöd av Sverigedemokraterna, få igenom ett beslut i landstinget som innebär att även barn får utnyttja den särskilda reducerade taxan. Kvar i den ordinarie reducerade taxan är nu endast vuxna studenter.

2023 så lyfter Stockholm Visitor's Board fram en rapport som visar att turismen skadats av att enstaka korta resor i innerstan har blivit oproportionerligt dyra. Därför inför man en särskild zon för innerstaden där man kan åka för ett lägre biljettpris. Ett halvår senare utökas zonen att även omfatta resor till och från Älvsjömässan, Friends Arena och Drottningholm.

Movingo-taxan har inte riktigt blivit den succé som man hoppats på. Bland annat väljer de flesta i områdena kring Gnesta och Bålsta att fortsatt åka med SL-pendeltåg och den billigare SL-taxan. För att hjälpa Movingo-projektet införs därför 2024 krav på Movingo-biljett även på pendeltågen till Gnesta och Bålsta. Viseringspersonalen på pendeln får nya biljettmaskiner.

2025 får skyddsombuden igenom ett stopp för all visering på pendeln pga den dåliga psykosociala arbetsmiljön orsakade av krångliga biljettmaskiner och den krångliga taxan. Ett halvår senare sägs personalen upp och viseringsstolparna har nu slutligen ersatt all ombordvisering i länet.

2026 tillsätts en parlamentarisk utredning för att göra kollektivtrafikresandet enklare. Bland annat övervägs enhetstaxa och färre priskategorier.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5003
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 16:59
Ort: Stockholm

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Odd » tis 17 jan, 2017 4:30

Varför kallas det "Enhetstaxa" när det inte är det?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Bo Rengmark » tis 24 jan, 2017 17:59

Odd skrev:Varför kallas det "Enhetstaxa" när det inte är det?


Bra fråga. Här är ett exempel på en resa med samma färdväg, samma linjer och samma bytespunkt. Resan från Svanhagen till Svalnäs efter kl. 09 kostar 30 kronor om man åker minuttal 58 men 60 kronor om man åker minuttal 18.
http://sl.se/#/Travel/SearchTravelById/Svanhagen%20(Eker%C3%B6)/Svaln%C3%A4s%20g%C3%A4sthem%20(Danderyd)/3200/2110/2017-01-30%252009_00/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/false/null/0/0/null/false
Bo Rengmark
 
Inlägg: 170
Blev medlem: tor 14 feb, 2008 11:15

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Lars Ödlund » tis 24 jan, 2017 19:33

Bo Rengmark skrev:
Odd skrev:Varför kallas det "Enhetstaxa" när det inte är det?


Bra fråga. Här är ett exempel på en resa med samma färdväg, samma linjer och samma bytespunkt. Resan från Svanhagen till Svalnäs efter kl. 09 kostar 30 kronor om man åker minuttal 58 men 60 kronor om man åker minuttal 18.
http://sl.se/#/Travel/SearchTravelById/Svanhagen%20(Eker%C3%B6)/Svaln%C3%A4s%20g%C3%A4sthem%20(Danderyd)/3200/2110/2017-01-30%252009_00/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/false/null/0/0/null/false


Eller rättare sagt "Pris kan ej beräknas" eftersom systemet inte är konfigurerat efter denna variant.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1684
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav daniel_s » tis 24 jan, 2017 20:53

Lars Ödlund skrev:
Bo Rengmark skrev:
Odd skrev:Varför kallas det "Enhetstaxa" när det inte är det?


Bra fråga. Här är ett exempel på en resa med samma färdväg, samma linjer och samma bytespunkt. Resan från Svanhagen till Svalnäs efter kl. 09 kostar 30 kronor om man åker minuttal 58 men 60 kronor om man åker minuttal 18.
http://sl.se/#/Travel/SearchTravelById/Svanhagen%20(Eker%C3%B6)/Svaln%C3%A4s%20g%C3%A4sthem%20(Danderyd)/3200/2110/2017-01-30%252009_00/depart/sv/null/null/2,8,1,4,96,/null/null/null/null/null/false/null/0/0/null/false


Eller rättare sagt "Pris kan ej beräknas" eftersom systemet inte är konfigurerat efter denna variant.


Det skulle förstås gå bra att konfigurera systemet utifrån en antagen maxförsening (t ex samma som reseplaneraren räknar med för att anslutningen ska visas), men det skulle ju innebära att man mer i klartext måste påpeka att priset kan bli ett annat (oftast högre) vid förseningar, och det skulle ju kännas lite konstigt och leda till konstiga debatter om kvaliteten.

En variant vore förstås att i stället räkna med 19 minuters försening som standard, och ange att priset under gynnsamma omständigheter kan bli lägre!
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Odd » tis 24 jan, 2017 21:05

Med dagens teknik, tex att senaste resan/resorna lagras på kortet borde kunna göra att systemet själv räknar ut detta.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3791
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav daniel_s » tis 24 jan, 2017 21:07

Odd skrev:Med dagens teknik, tex att senaste resan/resorna lagras på kortet borde kunna göra att systemet själv räknar ut detta.


Systemet kan väl inte räkna ut hur försenad bussen ska bli? Det räcker ju att blippa en sekund för sent så blir det ny biljett.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Lars Ödlund » ons 25 jan, 2017 0:01

Det blir två olägenheter, först en försening och sedan att resan blir dyrare.

Det upplevs säkert som väldigt konstigt om priset blir högre om resan blir försenad (även om det fungerar så) vilket innebär att man bör undvika sådana prisuppgifter, blir priset lägre så inkommer nog inte så många reklamationer.

Frågan är om man kan reklamera en resa som enligt reseplaneraren ska kosta 30 kr om den p.ga en försening istället kostar 60 kr

Om SJ tåget blir försenat så behöver jag ju inte köpa en ny biljett för att komma till min destination (om jag håller mig hos SJ om det inte är Resplus)
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1684
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 9:21

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav roggek » ons 25 jan, 2017 0:17

Lars Ödlund skrev:Frågan är om man kan reklamera en resa som enligt reseplaneraren ska kosta 30 kr om den p.ga en försening istället kostar 60 kr



Enligt förseningsersättningen så kan du det:

Under de här förutsättningarna kan du få ersättning från SL.
Om bussen du tänkt resa med är fullsatt och du inte kommer med, kan du få ersättning för taxi om det är så att du kommer att bli mer än 20 minuter försenad om du tar nästa buss.
Om du följer reseplanerarens föreslagna resa med byten och ändå blir mer än 20 minuter försenad.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2280
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav daniel_s » ons 25 jan, 2017 0:57

roggek skrev:
Lars Ödlund skrev:Frågan är om man kan reklamera en resa som enligt reseplaneraren ska kosta 30 kr om den p.ga en försening istället kostar 60 kr



Enligt förseningsersättningen så kan du det:

Under de här förutsättningarna kan du få ersättning från SL.
Om bussen du tänkt resa med är fullsatt och du inte kommer med, kan du få ersättning för taxi om det är så att du kommer att bli mer än 20 minuter försenad om du tar nästa buss.
Om du följer reseplanerarens föreslagna resa med byten och ändå blir mer än 20 minuter försenad.


Din läsförståelse är felaktig. Den prisökning som Lars Ödlund beskriver kan ju uppstå även vid förseningar som är mycket mindre än 20 minuter.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Lennart Petersen » ons 25 jan, 2017 17:49

Lars Ödlund skrev:Det blir två olägenheter, först en försening och sedan att resan blir dyrare.

Det upplevs säkert som väldigt konstigt om priset blir högre om resan blir försenad (även om det fungerar så) vilket innebär att man bör undvika sådana prisuppgifter, blir priset lägre så inkommer nog inte så många reklamationer.

Frågan är om man kan reklamera en resa som enligt reseplaneraren ska kosta 30 kr om den p.ga en försening istället kostar 60 kr

Om SJ tåget blir försenat så behöver jag ju inte köpa en ny biljett för att komma till min destination (om jag håller mig hos SJ om det inte är Resplus)


Även vid Resplus-biljett förstås eftersom den är en garanti för att komma fram.
Knepigare kan det bli om man har separata biljetter och missar en anslutning med tågbundna biljetter.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav daniel_s » ons 25 jan, 2017 19:10

Lennart Petersen skrev:
Lars Ödlund skrev:Om SJ tåget blir försenat så behöver jag ju inte köpa en ny biljett för att komma till min destination (om jag håller mig hos SJ om det inte är Resplus)


Även vid Resplus-biljett förstås eftersom den är en garanti för att komma fram.
Knepigare kan det bli om man har separata biljetter och missar en anslutning med tågbundna biljetter.


Ja, som reskasse-resenär har man ju i stort sett allt att vinna på att köpa resplus-biljetter och lämna access-kortet hemma när man ska ut och åka fjärrtåg. Framförallt på vägen bort från stan, men även på vägen hem.

Även för innehavare av periodbiljett skulle jag dock rekommendera att man köper resplusbiljett, om man ska resa vid någon knepig tidpunkt där man t ex måste åka till Cst med första pendeln för att hinna med sitt tåg och alltså inte kan ta ett tidigare tåg för säkerhets skull.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Lennart Petersen » ons 25 jan, 2017 20:11

daniel_s skrev:
Lennart Petersen skrev:
Lars Ödlund skrev:Om SJ tåget blir försenat så behöver jag ju inte köpa en ny biljett för att komma till min destination (om jag håller mig hos SJ om det inte är Resplus)


Även vid Resplus-biljett förstås eftersom den är en garanti för att komma fram.
Knepigare kan det bli om man har separata biljetter och missar en anslutning med tågbundna biljetter.


Ja, som reskasse-resenär har man ju i stort sett allt att vinna på att köpa resplus-biljetter och lämna access-kortet hemma när man ska ut och åka fjärrtåg. Framförallt på vägen bort från stan, men även på vägen hem.

Även för innehavare av periodbiljett skulle jag dock rekommendera att man köper resplusbiljett, om man ska resa vid någon knepig tidpunkt där man t ex måste åka till Cst med första pendeln för att hinna med sitt tåg och alltså inte kan ta ett tidigare tåg för säkerhets skull.

Här kan ju också sägas att man kan ha möjlighet att få ersättning på hemförsäkringens resedel om man blir försena och därmed missar en icke ombokningsbar resa. Min försäkring ger exempel på charter,APEX m.m men bör ju gälla även icke ombokningsbar tågbiljett.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav LÅ1 » sön 26 feb, 2017 12:12

Långa resor och nya regler ger tydligen förvirring och ångest: "SL-biljetter med förkortad giltighet skapar förvirring".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Inge » sön 26 feb, 2017 12:23

Om man å andra sidan smitit förbi spärren i Årsta, så kan man ju alltid hävda att man åkt från Nynäshamn eller Gnesta vid eventuell kontroll....
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4220
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav LÅ1 » sön 26 feb, 2017 12:35

Inge skrev:Om man å andra sidan smitit förbi spärren i Årsta, så kan man ju alltid hävda att man åkt från Nynäshamn eller Gnesta vid eventuell kontroll....

Men om senaste valideringen skedde fyra timmar tidigare, eller rent av dagen innan, så verkar det väl inte värst trovärdigt.
Kan inte kontrollanterna "plocka fram" detaljerad information om senaste kortvalidering? Inte bara om den är giltig eller inte, utan även om när den skedde och var?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11714
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 4 gäster