Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Inge » lör 14 jan, 2017 12:11

TKO skrev:Innan vi fördjupar oss i det nya taxesystemets uselhet vore det intressant att veta hur många trafikanter som drabbas av '75-minutersregeln'. Utan att ha någon annan källa än min egen intuition gissar jag att antalet är närmast FÖRSUMBART!

/TKO

Enligt SLs utredning är det 1748 byten per dag i tidsintervallet 75-120 minuter efter att resan påbörjades. Men hur man kommit fram till vad som är ett byte och vad som är en ny resa är luddigt. Totalt verkar det finnas ungefär 13000 resenärer om dagen i tidsintervallet som drabbad.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lennart Petersen » lör 14 jan, 2017 17:12

Lars_L skrev:
Inge skrev:Accessystemet fungerar inte oavsätt vad man ställer det tillsammans med. Så det kan inte med ärlighet skyllas på zonerna. Tvärt om var zonresorna ett av få tillfällen då det upprätthölls en viss interaktivitet, vilket förstås minskade risken för fel.

Angående resorna till reducerat pris, vilket givetvis inte har något med zonerna att göra, har du någon säker statistik som verkligen visar att de varit oproportionerligt många?

Nä, har man den synen på access är det ju ganska meningslöst att diskuteras dess för- och nackdelar. Min poäng här val väl snarare kritiken mot "standardresa". Många har tyckt det var en bra lösning - och givetvis har den sparat in ganska mycket tid på bussar och i spärrar. Men problemet är att det då samtidigt har blivit för krångligt att hantera olika zoner, vilket har visat sig. Den här typen av system fungerar ju egentligen bara med att man har ett "utcheckningssystem".

Jag får återkomma om statistiken - om du inte själv vill leta upp Trafikförvaltningens rapporter. Men det mäts ju där hur många av dem som fastnar i kontrollerna och som gör det p.g.a att man har felaktig biljett/åker på reducerat pris utan att kunna styrka rätten därtill. Statistiken visar väl (om jag tar från huvudet) att ca 50 procent i morgonrusningen som åker på reskassa åker på reducerat pris, vilket ju är en väldigt hög siffra.

Nu virrar du väl till det. Det är inte 50% av de som åker i morgonrusningen som åker på reducerat.
Utan det är så att av de som åkte fast vid kontroller hade 50% visserligen en biljett men det var antingen fel zon eller så åkte man på reducerat.
vid kontrollerna upptäckte man också att ungefär 3% hade betalat för mycket för zonerna.
Problemet med att åka på reducerat utan att vara berättigad lär nog finnas kvar, antingen man nu gör det medvetet eller av misstag när man kanske lånat barnens kort.
Problemet med fel zon ska ju ha fallit bort med enhetstaxan frånsett då om man gått över tidsgränsen
Lennart Petersen

Inläggav Lennart Petersen » lör 14 jan, 2017 17:24

Inge skrev:
TKO skrev:Innan vi fördjupar oss i det nya taxesystemets uselhet vore det intressant att veta hur många trafikanter som drabbas av '75-minutersregeln'. Utan att ha någon annan källa än min egen intuition gissar jag att antalet är närmast FÖRSUMBART!

/TKO

Enligt SLs utredning är det 1748 byten per dag i tidsintervallet 75-120 minuter efter att resan påbörjades. Men hur man kommit fram till vad som är ett byte och vad som är en ny resa är luddigt. Totalt verkar det finnas ungefär 13000 resenärer om dagen i tidsintervallet som drabbad.

Och har man åkt så långt så är det i vart fall enligt mitt tyckande rimligt att man betalar mer även om det inte blir enhetstaxa precis.
Kanske ett tillägg på 50% , alltså 15kr, som debiteras när man gör ett byte 75-120 min efter start. och sedan kan biljetten förlängas ytterligare i 15kr etapper för 45min förlängning, Intill dess att man nått 24h biljett och biljetten omvandlas då automatiskt till en sådan.
Ingen behöver i alla fall hålla reda på zoner och inget behöver ställas in i förväg.
Lennart Petersen

Inläggav daniel_s » lör 14 jan, 2017 17:31

Förstår inte det här tänkandet som vissa skribenter hela tiden återkommer till, att systemet ska vara "snällt" genom att automatiskt omvandla enkelbiljetter till periodbiljetter när man har nått upp till ett visst belopp. Visst, när det gäller 24- och 72-timmarsbiljetter är det väl strunt samma, men när det börjar bli högre belopp så är ju faktiskt en del av trafikantens prestation just att betala in hela beloppet i förväg, och som tack för det får man då en viss rabatt. Och när det då gäller Accesskort så tycker jag att det i så fall är mer logiskt att ge rabatt utifrån hur stort belopp man laddar på kortet vid ett och samma tillfälle, snarare än utifrån hur mycket av detta tillgodohavande man har validerat biljetter för under de senaste dygnen.
daniel_s

Inläggav Verspieder » lör 14 jan, 2017 18:15

daniel_s skrev:Du får det att låta som en nyhet, men detta hade jag ju redan förklarat för dig. Då liksom nu uppträdde du som bara en sån där bitter gammal sur SL-förare kan göra: "Det är det ingen som har berättat för mig! Mutter, mutter!". Nej vad förväntar du dig, ska det komma en representant från Trafikförvaltningen och ta i hand och dricka te med dig varje gång man har ändrat en regel? Okej, om du verkligen tycker det så är det härmed noterat, men den här grejen med gruppbiljetten är ju inte ens ändrad!

Ja, för mig är det en nyhet, då jag inte ska behöva få den senaste informationen via andra användare på olika nätforum. Jag nöjer mig dock med ett vanligt A4 med tydlig och korrekt information som skickas ut till alla depåer, samt till alla underentreprenörer. Detta har skett utan problem i alla fyra andra län jag kört landstingsupphandlad linjetrafik i de senaste 15 åren, men under de senaste åren fungerar detta riktigt dåligt just i Stockholms län.
Verspieder

Inläggav Lennart Petersen » lör 14 jan, 2017 20:31

daniel_s skrev:Förstår inte det här tänkandet som vissa skribenter hela tiden återkommer till, att systemet ska vara "snällt" genom att automatiskt omvandla enkelbiljetter till periodbiljetter när man har nått upp till ett visst belopp. Visst, när det gäller 24- och 72-timmarsbiljetter är det väl strunt samma, men när det börjar bli högre belopp så är ju faktiskt en del av trafikantens prestation just att betala in hela beloppet i förväg, och som tack för det får man då en viss rabatt. Och när det då gäller Accesskort så tycker jag att det i så fall är mer logiskt att ge rabatt utifrån hur stort belopp man laddar på kortet vid ett och samma tillfälle, snarare än utifrån hur mycket av detta tillgodohavande man har validerat biljetter för under de senaste dygnen.

Om jag är "vissa skribenter" så återkommer jag gärna med att plädera för sådana här saker. Det handlar om förtroende och nöjda kunder , den kund som vet att man inte riskerar att betala för mycket blir ju en nöjd och trygg kund som också får det bekväma att man inte behöver fundera så mycket i förväg och bestämma sig. Det är ju inte helt sällsynt med sådant här i kommersiella sammanhang där ett lägre pris gäller för redan konsumerade tjänster och varor när man nått en viss nivå. För transporter har ju t.ex London ett sådant system. im min affär har jag bonusnivåer 0,5, 1,0 och 2,0% och självklart omvandlas tidigare köp till den högre nivån när jag nått den gränsen.
Med tanke på rådande minusränta så är det nog ingen större affär för SL att kunderna laddar på belopp i förskott.
Lennart Petersen

Inläggav Lars_L » lör 14 jan, 2017 23:29

Lennart Petersen skrev:
daniel_s skrev:Förstår inte det här tänkandet som vissa skribenter hela tiden återkommer till, att systemet ska vara "snällt" genom att automatiskt omvandla enkelbiljetter till periodbiljetter när man har nått upp till ett visst belopp. Visst, när det gäller 24- och 72-timmarsbiljetter är det väl strunt samma, men när det börjar bli högre belopp så är ju faktiskt en del av trafikantens prestation just att betala in hela beloppet i förväg, och som tack för det får man då en viss rabatt. Och när det då gäller Accesskort så tycker jag att det i så fall är mer logiskt att ge rabatt utifrån hur stort belopp man laddar på kortet vid ett och samma tillfälle, snarare än utifrån hur mycket av detta tillgodohavande man har validerat biljetter för under de senaste dygnen.

Om jag är "vissa skribenter" så återkommer jag gärna med att plädera för sådana här saker. Det handlar om förtroende och nöjda kunder , den kund som vet att man inte riskerar att betala för mycket blir ju en nöjd och trygg kund som också får det bekväma att man inte behöver fundera så mycket i förväg och bestämma sig. Det är ju inte helt sällsynt med sådant här i kommersiella sammanhang där ett lägre pris gäller för redan konsumerade tjänster och varor när man nått en viss nivå. För transporter har ju t.ex London ett sådant system. im min affär har jag bonusnivåer 0,5, 1,0 och 2,0% och självklart omvandlas tidigare köp till den högre nivån när jag nått den gränsen.
Med tanke på rådande minusränta så är det nog ingen större affär för SL att kunderna laddar på belopp i förskott.

Jag tycker personligen inte man måste vara fast vid olika lösningar. Visst kan man ha olika former av rabatter. Vad man måste komma ihåg är väl bara den marknadsekonomiska grunden för varför man ger rabatt och hur det påverkar de andra priserna. I det här fallet är det ju också en fråga om man vill uppmuntra att folk åker kollektivt.

Jämfört med reskassa, måste man idag åka 15 dagar per månad (tur- och retur) för att det ska löna sig att köpa månadskort. Detta är på gränsen. Jobbar man hemma någon dag i veckan och bara använder kollektivtrafiken på vardagar, så är risken stor att man hamnar ganska fort på ungefär samma nivå.

Målet måste ju vara att så många som möjligt skaffar månadskort, så att vi vet att vi får in de intäkter vi behöver, men också för att man då använder månadskortet istället för att ta bilen, eftersom det ändå är gratis. En del konsulter inom branschen har börjat tala om att detta är gammaldags, att det är företagsekonomiskt bättre att man får betala för varje resa. Men då missar man målet att få folk att åka kollektivt, och dessvärre minskar ju då behovet utanför resenärernas arbetsresor, vilket minska behovet av trafik på kvällar och utanför högtrafik. Det senare kan ju låta bra (ekonomiskt), men innebär ju också att produktionskostnaderna för själva högtrafiken ökar, eftersom man ändå har de fasta kostnaderna.

Nackdelen med olika rabatter är ju också att man får det där röriga systemet som vi vill undvika. När man nästan måste ha en högskoleexamen för att förstå hur biljettsystemet fungerar.

Men som sagt, visst kan man göra så att om någon åkt 14 dagar i rad, så kan man ju få 16-dagar att åka gratis (om det nu går att ordna en sådan lösning i systemet). Men eftersom rabatten är så stor i månadskortet, ser jag ingen större nytta i någon "mellanrabatt", förutom det som finns i form av 24-h/72/vecko-kort. Särskilt inte när priset på reskassan ändå är så pass subventionerat.
Lars_L

Inläggav Inge » lör 14 jan, 2017 23:50

Lars_L skrev:
Lennart Petersen skrev:

Jag tycker personligen inte man måste vara fast vid olika lösningar. Visst kan man ha olika former av rabatter. Vad man måste komma ihåg är väl bara den marknadsekonomiska grunden för varför man ger rabatt och hur det påverkar de andra priserna. I det här fallet är det ju också en fråga om man vill uppmuntra att folk åker kollektivt.

Jämfört med reskassa, måste man idag åka 15 dagar per månad (tur- och retur) för att det ska löna sig att köpa månadskort. Detta är på gränsen. Jobbar man hemma någon dag i veckan och bara använder kollektivtrafiken på vardagar, så är risken stor att man hamnar ganska fort på ungefär samma nivå.

Målet måste ju vara att så många som möjligt skaffar månadskort, så att vi vet att vi får in de intäkter vi behöver, men också för att man då använder månadskortet istället för att ta bilen, eftersom det ändå är gratis. En del konsulter inom branschen har börjat tala om att detta är gammaldags, att det är företagsekonomiskt bättre att man får betala för varje resa. Men då missar man målet att få folk att åka kollektivt, och dessvärre minskar ju då behovet utanför resenärernas arbetsresor, vilket minska behovet av trafik på kvällar och utanför högtrafik. Det senare kan ju låta bra (ekonomiskt), men innebär ju också att produktionskostnaderna för själva högtrafiken ökar, eftersom man ändå har de fasta kostnaderna.

Nackdelen med olika rabatter är ju också att man får det där röriga systemet som vi vill undvika. När man nästan måste ha en högskoleexamen för att förstå hur biljettsystemet fungerar.

Men som sagt, visst kan man göra så att om någon åkt 14 dagar i rad, så kan man ju få 16-dagar att åka gratis (om det nu går att ordna en sådan lösning i systemet). Men eftersom rabatten är så stor i månadskortet, ser jag ingen större nytta i någon "mellanrabatt", förutom det som finns i form av 24-h/72/vecko-kort. Särskilt inte när priset på reskassan ändå är så pass subventionerat.

Priset för reskassan är ju faktiskt inte subventionerat för de flesta resenärerna. Visst SLs ineffektivitet subventioneras och så även de resenärer som åker långt. Men 30 kr skall räcka för att producera en normal SL-resa om det sker med anständig effektivitet.

Sedan är det förstås rent politiskt att subventionera de som åker långt, med flera byten eller ofta. Någon prestation är det inte att betala i förskott.

Denna politiskt motiverade subvention bör pytsas ut så effektivt som möjligt oavsett vad man tycker om den i sig och därför helst automatiskt. Förstår dock inte varför man skall krångla till det med att först betala en period för att sedan få en gratis period? -Ungefär som landstingets sjukvårdssubvention. Sådant håller man på med när man har papper och stämplar.

Ett automatiskt system bör naturligtvis titta bakåt och är då någon maxtaxa redan betald under 24- timmar, 30-dagar eller vad det må vara dras inget eller i varje fall inte mer än upp till gränsen från reskassan.

För att ta ett exempel. För den som åker pendeltåg från centralen ligger break-even ungefär vid Jakobsberg. De som åker kortare tvingas faktiskt subventionera SL. Däremot blir naturligtvis de som åker längre eller byter till matarbuss subventionerade.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » sön 15 jan, 2017 2:13

Inge skrev:
Priset för reskassan är ju faktiskt inte subventionerat för de flesta resenärerna. Visst SLs ineffektivitet subventioneras och så även de resenärer som åker långt. Men 30 kr skall räcka för att producera en normal SL-resa om det sker med anständig effektivitet.

Sedan är det förstås rent politiskt att subventionera de som åker långt, med flera byten eller ofta. Någon prestation är det inte att betala i förskott.

Denna politiskt motiverade subvention bör pytsas ut så effektivt som möjligt oavsett vad man tycker om den i sig och därför helst automatiskt. Förstår dock inte varför man skall krångla till det med att först betala en period för att sedan få en gratis period? -Ungefär som landstingets sjukvårdssubvention. Sådant håller man på med när man har papper och stämplar.

Ett automatiskt system bör naturligtvis titta bakåt och är då någon maxtaxa redan betald under 24- timmar, 30-dagar eller vad det må vara dras inget eller i varje fall inte mer än upp till gränsen från reskassan.

För att ta ett exempel. För den som åker pendeltåg från centralen ligger break-even ungefär vid Jakobsberg. De som åker kortare tvingas faktiskt subventionera SL. Däremot blir naturligtvis de som åker längre eller byter till matarbuss subventionerade.

Det är korrekt att flertalet som inte gör några byten och betalar fullt pris för biljetten, blir en aning subventionerad. Hur stor andel det är , får väl dock vara osagt.

Att bli gratis efter 14 dagar var mer ett exempel för att vidhålla intäktsbasen. Men har man andra lösningar för det (och som inte påverkar intäkterna), så får ju det vara välkommet.

Jovisst, så är det väl gällande kostnaderna för resan på sträckan Jakobsberg-Centralen, beroende på vad som nu ingår i beräkningarna för personkilometerkostnader och även om det alltid finns en risk att generalisera nyckeltal - tar man hänsyn till fasta kostnader, blir ju de en andel av det rörliga priset som påverkar mer på korta avstånd. Men detta obeaktat så måste man ju annars höja priset på månadskortet för att täcka upp etc, Fast poängen med enhetspriser från början är ju att de som reser kortare sträckor subventionerar resorna för de som åker längre. Det gäller ju som sagt även månadskortet, där det ju alltid varit så (förutom de små undantagen).
Lars_L

Inläggav Inge » sön 15 jan, 2017 8:34

Lars_L skrev:
Inge skrev:

Det är korrekt att flertalet som inte gör några byten och betalar fullt pris för biljetten, blir en aning subventionerad. Hur stor andel det är , får väl dock vara osagt.

Att bli gratis efter 14 dagar var mer ett exempel för att vidhålla intäktsbasen. Men har man andra lösningar för det (och som inte påverkar intäkterna), så får ju det vara välkommet.

Jovisst, så är det väl gällande kostnaderna för resan på sträckan Jakobsberg-Centralen, beroende på vad som nu ingår i beräkningarna för personkilometerkostnader och även om det alltid finns en risk att generalisera nyckeltal - tar man hänsyn till fasta kostnader, blir ju de en andel av det rörliga priset som påverkar mer på korta avstånd. Men detta obeaktat så måste man ju annars höja priset på månadskortet för att täcka upp etc, Fast poängen med enhetspriser från början är ju att de som reser kortare sträckor subventionerar resorna för de som åker längre. Det gäller ju som sagt även månadskortet, där det ju alltid varit så (förutom de små undantagen).

När det gäller generella nyckeltal (för kostnaden per personkilometer) är dessa förstås för höga nära centrum och för låga längst ut där beläggningen är sämre. Man har alltså god marginal för att ta hänsyn till eventuellt marknadsmässigt bortfall av täckningsbidrag från de som åker längre sträckor om priserna för dem höjs.

Däremot underminer SL marknaden för kommersiella aktörer genom att helt subventionera resorna för vissa. Många som reser ofta eller långt betalar ju inte ens vad anslutningsresorna kostar och bidrar således inte alls till tågen. Med en så stor grupp resenärer bortlyft från marknaden blir det svårt för en kommersiell aktör att bedriva trafik till marknadspris.

Nej, så har det inte alltid varit. Från början var det skattemedel som finansierade subventionerna till de frekventa och långväga resenärerna, samt ineffektiviteten i organisationen. Detta att en allt större grupp resenärer tvingas förlora både på gungorna (skatten) och karusellerna (överprisade biljetter) är relativt nytt och har trappas upp succesivt sedan den första generationen enfaldstaxa 2006.

Tillägg; en tämligen godtycklig marknadsprisuppskattning mellan tumme och pekfinger,

Centralen-Karlberg 10 kr
Centralen-Sundbyberg 15 kr
Centralen-Spånga 20 kr
Centralen-Barkarby 25 kr
Centralen-Jakobsberg 30 kr
Centralen-Kallhäll 35 kr
osv.

Med andra ord en fast grundkostnad på 5 kr plus 5 kr per station vore nog ungefär vad jag tror att vi skulle få längs Mälarbanan om marknaden tilläts verka. För övrigt ungefär vad som också gällde på SL mellan 1967 och 2005 eller vad det nu var, dock med ungefär 50% ineffektivitetspåslag mot slutet i SL fallet.
Senast redigerad av Inge sön 15 jan, 2017 10:35, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars Ödlund » sön 15 jan, 2017 10:30

Och att resenärer med relationer där byte ingår subventionerar dem som reser jämförbar sträcka utan eller med färre byten.

Att priset ska vara beroende av tid och turtäthet blir konstigt.
Lars Ödlund

Inläggav Inge » sön 15 jan, 2017 10:45

Lars Ödlund skrev:Och att resenärer med relationer där byte ingår subventionerar dem som reser jämförbar sträcka utan eller med färre byten.

Tvärt om antar jag att du menar. Det är ju de som reser utan byte som subventionerar de som reser med byte. Jag kan i och för sig förstå att man politiskt vill subventionera de som drabbas av byten i en politiskt annordnard trafik. Det blir ju någon slags kompensation för en för dem dåligt anordnad trafik. Men det jag har svårt för är att man i denna iver går så långt att man låter de som bor längs linjerna (eller för den delen i innerstan generellt) och vars resor kostar tämligen lite att producera, betala närmast skamliga överpriser.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars Ödlund » sön 15 jan, 2017 15:44

Inge skrev:
Lars Ödlund skrev:Och att resenärer med relationer där byte ingår subventionerar dem som reser jämförbar sträcka utan eller med färre byten.

Tvärt om antar jag att du menar. Det är ju de som reser utan byte som subventionerar de som reser med byte. Jag kan i och för sig förstå att man politiskt vill subventionera de som drabbas av byten i en politiskt annordnard trafik. Det blir ju någon slags kompensation för en för dem dåligt anordnad trafik. Men det jag har svårt för är att man i denna iver går så långt att man låter de som bor längs linjerna (eller för den delen i innerstan generellt) och vars resor kostar tämligen lite att producera, betala närmast skamliga överpriser.

Det jag avsåg var att en resa som p.ga anslutningarna inte kan genomföras med den "jättebra" enhetstaxan utan kostar dubbel enhetstaxa hjälper dem som reser med färre eller kortare byten över samma reslängd så deras pris kan hållas nere.
Lars Ödlund

Inläggav Inge » sön 15 jan, 2017 19:44

Lars Ödlund skrev:
Inge skrev:

Det jag avsåg var att en resa som p.ga anslutningarna inte kan genomföras med den "jättebra" enhetstaxan utan kostar dubbel enhetstaxa hjälper dem som reser med färre eller kortare byten över samma reslängd så deras pris kan hållas nere.

Okej, men så är det ju inte riktigt. Den som åker så långt blir i proncip alltid subventionerad, varför något överskott att fördela till andra inte uppstår.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav daniel_s » sön 15 jan, 2017 20:44

Verspieder skrev:
daniel_s skrev:Du får det att låta som en nyhet, men detta hade jag ju redan förklarat för dig. Då liksom nu uppträdde du som bara en sån där bitter gammal sur SL-förare kan göra: "Det är det ingen som har berättat för mig! Mutter, mutter!". Nej vad förväntar du dig, ska det komma en representant från Trafikförvaltningen och ta i hand och dricka te med dig varje gång man har ändrat en regel? Okej, om du verkligen tycker det så är det härmed noterat, men den här grejen med gruppbiljetten är ju inte ens ändrad!

Ja, för mig är det en nyhet, då jag inte ska behöva få den senaste informationen via andra användare på olika nätforum. Jag nöjer mig dock med ett vanligt A4 med tydlig och korrekt information som skickas ut till alla depåer, samt till alla underentreprenörer. Detta har skett utan problem i alla fyra andra län jag kört landstingsupphandlad linjetrafik i de senaste 15 åren, men under de senaste åren fungerar detta riktigt dåligt just i Stockholms län.

Fast nu talar du ju ändå med kluven tunga för det du vill ha är ett papper som talar om att en viss regel INTE är ändrad. Det skulle bli ganska många A4-sidor för att räkna upp vad som inte är ändrat.

För övrigt är det väl inte Trafikförvaltningen som ska hålla reda på vilka underentreprenörer som berörs av den information som de skickar ut, utan det är den entreprenör som de upphandlat trafiken av som ska det.
daniel_s

Inläggav Odd » sön 15 jan, 2017 21:18

Ett fel som görs av rätt många aktörer och debattörer är att man gärna glömmer att det handlar om en helhet. ZVV har en slogan "Ein Ticket für alles" vilket jag tycker sammanfattar min ståndpunkt rätt bra. Var och en av delsträckorna utgör en del av en hel resa, vilket är det man betalar för.

Ein Ticket für alles
Bild
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Inge » sön 15 jan, 2017 21:31

En biljett är väl i och för sig inte riktigt samma sak som en taxa. Man kan ju fortfarande ha olika taxa för olika resor.

Problemet med SL:s system är att för den som bara vill köpa en delsträcka i taget, eftersom resan bara råkar bestå av en delsträcka som minst måste betala 30 kronor för detta. Det är inte särskilt juste när en delsträcka normalt inte kostar mer än 10-20 kronor att producera. Ibland mindre.

Detta samtidigt som den genomsnittlige resenären slinker undan med att betala under eller runt 10 kr för sina delsträckor.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars Ödlund » sön 15 jan, 2017 22:04

Det är hursomhelst galet att kalla det enhetstaxa och påstå att kostnaden är densamma oavsett reslängd när det för många inte kommer att kosta 30:- för den resa som förut kostade 37,50 utan 60:-

Att en fd enzonresa som tidigare kostade 25:- nu kostar 30:- är ett mindre bekymmer att förklara, detsamma för längre resor där det tidigare kostade 50:- och nu 60:- är speciellt svårt att sälja in.

De som drabbas hårt är resenärer som åker i två zoner med byte där bytet (eller sista bytet) inte kan genomföras inom 75 min.
Lars Ödlund

Inläggav daniel_s » sön 15 jan, 2017 22:10

Lars Ödlund skrev:Det är hursomhelst galet att kalla det enhetstaxa och påstå att kostnaden är densamma oavsett reslängd när det för många inte kommer att kosta 30:- för den resa som förut kostade 37,50 utan 60:-

Att en fd enzonresa som tidigare kostade 25:- nu kostar 30:- är ett mindre bekymmer att förklara, detsamma för längre resor där det tidigare kostade 50:- och nu 60:- är speciellt svårt att sälja in.

De som drabbas hårt är resenärer som åker i två zoner med byte där bytet (eller sista bytet) inte kan genomföras inom 75 min.

Nej, nu tänker du väl fel? Trekupongersbiljetterna (två zoner) räckte ju också "bara" i 75 minuter. För att få 120 minuters bytestid behövde man fyra kuponger och då kostade ju biljetten 50 kr och det motsvaras idag typiskt sett av 2 gånger 30 kr.
daniel_s

Inläggav Bo Rengmark » mån 16 jan, 2017 1:56

För mig är det en gåta att SL fortfarande inte vill eller kan tala om vad resan kostar som reseplaneraren föreslår. Sker sista bytet före 75 minuter hänvisas till biljettinformation annars kan inte prisuppgift beräknas.
Bo Rengmark

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik