Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav roggek » tis 08 dec, 2015 10:58

Resenärerna tycker att SL:s zontaxa är krångligt och många betalar för lite när de reser över zongränsen. Det betyder att den taxeutredning som pågår kommer att skrota zonerna för ett enklare system. Mycket tyder på att SL inför enhetstaxa 2017.

Bra där!

Lite siffror:
44 procent av de resenärer som inte reser med månadskort eller årskort tycker att det är svårt att förstå vilken zon de reser i.
50 procent tycker det är svårt att förstå vad de ska betala för att resa över en eller flera zongränser.

53 procent av de resenärer som har reskassa eller enkelbiljett betalar fel pris när de reser över en zongräns.

Fusket beräknas kosta 250 miljoner om året. Det är vanligare med fusk genom att åka till reducerat pris utan att ha rätt till det eller betala för en kortare resa än den verkliga än att inte betala alls.

Källa: SL
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Hechtwagen » tis 08 dec, 2015 11:52

Enhetstaxan beräknas kosta 300 miljoner om året och hur ska det finansieras? Vänsterfolket anser som vanligt att "någon annan" och "de rika" ska betala! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1717
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Anders Hanquist » tis 08 dec, 2015 12:13

Vi har ju faktiskt haft enhetstaxa för periodkort ända sedan 1971, och det är det få som ifrågasätter. "Enstaka resor" är ju närmast absurt dyra i förhållande till det regelbundna resandet. För 790 kr (30-dagarsbiljett) kan man resa obegränsat i hela länet i 30 dagar. Billigt och bra. Om vi gör tankeexperimentet att någon reser i zon A-C två gånger/dag i 20 dagar gör det en knapp tjuga per resa. Plus att alla andra resor är i princip "gratis". Den som inte har kort och vill göra en enstaka resa (kanske en söndagsutlykt till Nynäshamn) får punga ut med 88 kronor dit och lika mycket tillbaka, d v s 176 kr. Då blir det billigare att köpa en 24-timmarsbiljett för 115 kr. Hela relationen mellan de olika priserna bör utredas på något sätt. Självklart ska de regelbundna resenärerna premieras och subventioneras, men för den skull behöver man ju inte "pungslå" sällanresenärerna.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1171
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Sven Blomberg » tis 08 dec, 2015 12:17

Men var det inte så, att med enhetstaxan "pungslog" man sällanresenären som åkte kort bit?
Medlem nr 266
Användarvisningsbild
Sven Blomberg
 
Inlägg: 895
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 11:15

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Kantorn » tis 08 dec, 2015 12:31

Sven Blomberg skrev:Men var det inte så, att med enhetstaxan "pungslog" man sällanresenären som åkte kort bit?

Sist det var enhetstaxa kostade enkelbiljett 20 kr. Reducerat pris 10 kr. Så billig var inte ens en zon innan enhetstaxan om jag minns rätt.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6897
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav roggek » tis 08 dec, 2015 13:17

Jag säger det igen: det behövs fler "lokala" månadskort...
För mig som aldrig någonsin sätter min fot norr om Norrtull, varför skall jag behöva betala 790:-?
ge mig ett kort som gäller enbart i zon A och södra zon B och C för runt en femhundring...
Om jag nu mot förmodan vill åka till Rådmansö eller Hallstavik, så får jag väl den dagen lösa tilläggsbiljett för norra zon B och C.

Det är DÄR felet ligger, valfriheten, inte enhetstaxa...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav 2763 » tis 08 dec, 2015 13:39

roggek skrev:Jag säger det igen: det behövs fler "lokala" månadskort...
För mig som aldrig någonsin sätter min fot norr om Norrtull, varför skall jag behöva betala 790:-?
ge mig ett kort som gäller enbart i zon A och södra zon B och C för runt en femhundring...
Om jag nu mot förmodan vill åka till Rådmansö eller Hallstavik, så får jag väl den dagen lösa tilläggsbiljett för norra zon B och C.

Det är DÄR felet ligger, valfriheten, inte enhetstaxa...


Fast är inte problemet att du antagligen skulle få betala nästan lika mycket då och att de som behöver åka mellan Rådmansö och Hallstavik hade fått betala ohemult mycket mer.

Å andra sidan tänker jag i mitt stilla sinne att 2017 är året innan valår. Hur mycket valfläsk är inte det?

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav roggek » tis 08 dec, 2015 14:19

De som åker mellan Rådmansö och Hallstavik har ju såklart ett kort som enbart gäller i "norra" zon C för 150:- :)
Idag kostar resan med enkelbiljett 25:- vilket jag inte tycker är sådär ohemult mycket...
Orättvisan kanske består i att zon C på norra sidan är så mycket större än zon C på södra sidan...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav 2763 » tis 08 dec, 2015 14:39

roggek skrev:De som åker mellan Rådmansö och Hallstavik har ju såklart ett kort som enbart gäller i "norra" zon C för 150:- :)
Idag kostar resan med enkelbiljett 25:- vilket jag inte tycker är sådär ohemult mycket...
Orättvisan kanske består i att zon C på norra sidan är så mycket större än zon C på södra sidan...


Problemet är att varje produkt kostar att underhålla. Ju fler produkter i systemet desto större kostnader.

För att ta ett exempel: Västtrafik har runt 100 olika periodkort med en giltighet på mer än 3 dygn därtill kommer dygns- och tredygnskort (totalt 10 produkter, men det skulle kunna vara fler eftersom man har Göteborg, Göteborg +, Göteborg ++, Göteborg +++ samt regionen runt). De som jobbar med försäljning ska ha koll på allt eller delar av floran. Vem som ska ha koll på vad ska man också ha koll på. Biljettkontrollanterna ska också ha koll på exakt var vilket kort faktiskt gäller och i det fallet räcker det inte att handdatorn har koll - för där blir det fel. Exempelvis måste man ha koll på alla specialare, som att vissa kort gäller till en annan hållplats eller att Göteborg ++ och +++ gäller till Varberg om man åker med två bestämda busslinjer.

Man kan botanisera här om man vill: http://www.vasttrafik.se/#!/biljetter-p ... eriodkort/

Sen finns det förstås grader i helvetet, det är inte antingen eller - men faktum är att enhetstaxan på periodkort i Stockholm förmodligen är ganska bra. Även om det finns en liten flora med lokala kort för Södertälje och tågtillägg för folk som vill åka med Tib ibland och ibland pendel.

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav daniel_s » tis 08 dec, 2015 21:46

roggek skrev:De som åker mellan Rådmansö och Hallstavik har ju såklart ett kort som enbart gäller i "norra" zon C för 150:-


Snarare 550 kr, och antagligen typ minst 1100:- för ett länskort i "ditt" system.
daniel_s
 
Inlägg: 10964
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 15:40

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Odd » ons 09 dec, 2015 5:37

Det stora problemet med dagens zontaxa inom SL är att den är näst intill omöjlig att hantera för passageraren. Det finns egentligen bara två sätt att resa utanför sin "standardresa", det ena är att försöka överlista en maskin vars design går ut på att reta användaren, det andra är att gå i den manuella kön och försöka övertyga spärrvakten om hur många zoner som man skall åka.

Kom ihåg att dagens biljettsystem togs fram under förra perioden av "enhetstaxa" (vilket egentligen är fel begrepp), och är därför i grunden inte utformad för att hantera zoner. Därför finns det ingen möjlighet att välja hur långt man skall åka när man skall passera en spärr och en anledning till att efterkonstruktionen "standardresa" finns.

Om man nu skall ha ett biljettsystem som både är enkelt och rättvist så borde man helt slopa tänket på att köpa periodkort eller reskassebiljett. I stället skulle samtliga biljetter köpas av en pott som laddas på ens kort (eller mobiltelefon eller annan motsvarande lösning) och systemet skall sedan räkna ut vad varje resa kostar utifrån hur mycket man reser, men aldrig mer än ett visst maxbelopp per fördefinierad period, löpande eller fast. Det enda resenären skulle behöva hålla koll på är om det finns pengar på kortet. Ett pantsystem (låt säga på 100 kr/kort) skulle fungera som garant för att man alltid kan företa en resa till så länge som man börjar med positivt saldo på kortet. I dagens läge, där även bussar och spårvagnar kan vara uppkopplade ständigt och jämt, så skulle laddning kunna ske med kundens egen mobiltelefon via lämplig betaltjänst och saldot på kortet skulle kunna uppdateras näst intill omedelbart.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Harald » ons 09 dec, 2015 11:27

Det är onödigt att blanda i mobiltelefoner i laddningen och att ha ett system som bara fungerar online. Västtrafik har ett för kunden enkelt system som fungerar offline. Man kopplar ett betalkort till sitt Västtrafikkort. När saldot går under noll fylls 200 kronor på och transaktionen lagras i fordonet. När fordonets data har laddats upp till det centrala systemet sänds en avisering till kortinnehavaren och ett par dagar senare debiteras betalkortet.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Inge » ons 09 dec, 2015 12:09

Nu är ju den här artikeln baserad på (ytterligare) en lite löjlig artikel i DN där en förhandlande part brutit ut delar av ett unederlag som parten tycker stödjer sin sak och sprungit till tidningen.

Men för att upprepa vad som nämnts i tidigare diskussioner. Bristen i biljettsystemet har inte ett dyft med zonerna att göra. Det är bristen på kvitenser som fått det att fallera.

Efterkonstruktionen "standardresa" har inte löst något. Tvärt om blocket den effektiva lösningar eftersom den är inkompatibel med dessa.

Biljettsystemet togs inte fram under perioden av enfaldstaxa. Man började innan och fortsatte långt efter.

För övrigt är uppgiften att enfaldstaxa skulle varit billigare än den tidigare enzonsbiljetten helt fel. Under tiden med enfaldstaxa stämplades de gamla remsorna, vilka fortfarande gick att använda, med tre kuponger. Det blev ungefär samma pris, någon krona extra tror jag. Enzonsbiljetten kostade som bekant bara två kuponger.

Slutligen tycker jag att det vore bra om man kunde avskaffa periodkorten till förmån för maxtaxor. Det är en möjlighet man har med elektroniska biljettsystem.

Men tyvärr fungerar väl access fortfarande allt för dåligt för att man skall våga.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4245
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Harald » ons 09 dec, 2015 13:10

Jag såg nu på sl.se att SL har infört samma typ av autoladdning som Västtrafik. Då är ju påfyllning redan löst och man behöver inte hitta på något nytt.
Harald
 
Inlägg: 7727
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Lars_L » ons 09 dec, 2015 21:51

Allt handlar ju om att ha ett system som upprätthåller den ekonomiska balansen. I princip är det ju så att andelen som åker på SL-kortet och verkligen åker i hela länet nog är en mycket liten andel. Några entusiaster och ett fåtal stackare som jobbar och bor i olika länshalvor. Det är ju inte där kostnaden ligger.

Sedan handlar det ju bara om vad man vill gynna. Givetvis skulle antagligen fler resa kollektivt om man hade lokala periodkort, men mellan Vaxholm och Stockholm C, skulle ju priset bli mycket högre än idag. Periodkortet subventioneras ju främst av resenärerna som bara åker inom tunnelbanenätet, eller buss i innerstaden där produktionskostnaden är mycket låg.

Visst kan man ha enhetstaxa, men ska det subventioneras så måste den ligga på omkring 35 kronor om jag minns rätt. Någonstans är det ändå ett rimligt sätt att det kostar mer ju längre man åker.

De stora zonerna som finns nu i Stockholm (och i många andra städer), innebär ju dock givetvis att skillnaden i pris blir lite väl stort ifall man råkar passera en zon eller inte.

Samtidigt måste ju systemet vara mycket enklare när man förväntar sig att passagerarna själva ska visera biljetterna, än när föraren/konduktören/spärrvakten gjorde jobbet.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Verspieder » tor 10 dec, 2015 19:41

Odd skrev:Kom ihåg att dagens biljettsystem togs fram under förra perioden av "enhetstaxa" (vilket egentligen är fel begrepp), och är därför i grunden inte utformad för att hantera zoner. Därför finns det ingen möjlighet att välja hur långt man skall åka när man skall passera en spärr och en anledning till att efterkonstruktionen "standardresa" finns.


Nja, jag skulle vilja påstå att dagens biljettsystem med fördel klarar av tre zoner. Däremot krånglar tankesättet med virtuella "kuponger" till det rejält. Två kuponger för resa inom en zon, tre kuponger för resa mellan två zoner, samt fyra kuponger för resa mellan tre zoner är först och främst inte enkelt för resenären att förstå, och därutöver krånglar dessa regler till det för biljettsystemet. Detta då funktionen att lägga på en enda kupong (knapp 1 ovanpå bussens stora kortläsare) gör att andra viktiga funktioner inte går att utföra för resenären själv.
T.ex finns inte funktionen för att resa mellan zon A och C med ett reskassekort (med två kuponger som standardresa) och själv knappa in sin resa på bussens maskin. Vilket resulterar i att bussföraren med 7-8 knapptryck måste knappa in resan åt varenda reskasseresenär som reser på 676 och 639 mellan zon A och zon C. Uppskattningsvis har 80-90% av alla reskasseresenärer på dessa linjer två "kuponger" som standardresa.

Justerar man taxan till en "kupong" per zon och döper om knapparna till A, B och C försvinner alla sådana tidsödande bekymmer. Passageraren trycker helt enkelt på den zonbokstav dit denne ska, och lägger sedan på kortet. Klart!

UL har idag ett liknande system, men har uppåt fem zoner inom sitt län. Ändå tycker ingen resenär att det är krångligt där! Passageraren kliver på och meddelar föraren vart denne ska. Föraren väljer med två knapptryck zon samt alternativet reskassa. Resenären lägger på chipkortet. Pip! Klart!
Verspieder
 
Inlägg: 2449
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 21:56

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Lennart Petersen » tor 10 dec, 2015 19:53

Jag tror på någon form av tidstaxa där biljetten är giltig viss tid och sedan kan förlängas vid t.ex byten.
Exakt hur den ska utformas får väl experter fundera på men det ska vara ett för resenären tydligt system.
Zontaxa är väl i sig inte så dåligt men har nackdelar vid korta resor över zongräns som blir oproportionellt dyra mot en lång resa i samma zon.
Enhetstaxa lär väl ge dyra kortresor och Stockholm har redan exceptionellt dyra kortresor.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav lirdo » fre 11 dec, 2015 19:18

Jag är lite tveeggad, det blir ju väldigt smidigt på ett sätt.

Sen är nackdelarna också stora, framför allt med kraftigt överprissatta kortresor. De nackdelarna anses generellt så stora att ingen annan större stad i hela världen (rätta mig om jag har fel på den punkten) har enhetstaxa, vilket kanske bör leda till eftertanke...
lirdo
 
Inlägg: 122
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 19:02

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav C12C3C3C12 » fre 11 dec, 2015 20:12

Vad det gäller storlek, inte invånarantal kan man jämföra med Berlin som har 3 zoner, om jag kommer ihåg rätt kostade ett turistkort för all 3 zonerna €7.

Enhetstaxa är PK men någon måste betala det genom höga priser på korta resor eller över skatten vilket slår högre på dom med lägre inkomst eller både och.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1432
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 14:50

Re: Zonsystemet kan ersättas av enhetstaxa

Inläggav Lennart Petersen » fre 11 dec, 2015 21:03

C12C3C3C12 skrev:Vad det gäller storlek, inte invånarantal kan man jämföra med Berlin som har 3 zoner, om jag kommer ihåg rätt kostade ett turistkort för all 3 zonerna €7.

Enhetstaxa är PK men någon måste betala det genom höga priser på korta resor eller över skatten vilket slår högre på dom med lägre inkomst eller både och.


I Berlin kostar en kortsträcka (max 3 stationer) E 1:60
En tvåtimmarsbiljett för zon AB 2:70
Och för zon ABC 3:30
Zonerna är också mycket tydliga A är Ringbahn och innanför den, B är utanför Ringbahn och C är området utanför Berlin och allt syns på väl synliga kartor.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1730
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 22:53

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster