Koloniområden och SL-trafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav LÅ1 » tis 08 dec, 2015 0:14

Vid nya station Universitetet på Roslagsbanan finns kolonistugor. Fick man lösa in sådana när stationen skulle byggas?

Nya, eller snarare tilltänkta, bussdepån i Tomteboda byggs delvis på ett kolonistugeområde som avvecklades för några år sedan. Tomterna löstes in för att bussdepån behövde marken.

Nu vill man riva några kolonistugor för att dra gångväg till en tvärbanehållplats vid Solvalla. "MP: Förstör inte koloniområdet när nya tvärbanan byggs".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12166
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav Hechtwagen » tis 08 dec, 2015 9:12

Vid universitetet var det väl mer frågan om odlingslotter med tillhörande skjul än sommarbebodda kolonistugor som i tanto? Det torde vara enklare att ersätta dessa? Men något svar på frågan har jag förstås inte! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1803
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 08 dec, 2015 21:29

LÅ1 skrev:Vid nya station Universitetet på Roslagsbanan finns kolonistugor. Fick man lösa in sådana när stationen skulle byggas?

Nya, eller snarare tilltänkta, bussdepån i Tomteboda byggs delvis på ett kolonistugeområde som avvecklades för några år sedan. Tomterna löstes in för att bussdepån behövde marken.

Nu vill man riva några kolonistugor för att dra gångväg till en tvärbanehållplats vid Solvalla. "MP: Förstör inte koloniområdet när nya tvärbanan byggs".


Suck! Jag blir så trött på alla miljöpartiklar. Det är alltså ett fåtal kolonistugor som måste bort för att de boende i Annedal/Mariehäll ska få en optimal passage till hpl. Solvalla:
http://insynsbk.stockholm.se/templates/ ... 2014-07599

Inom Stockholms stad ägs marken av kommunen, som arrenderar ut den till en (i detta fall) privat koloniförening.
http://www.stockholm.se/-/Serviceenhets ... 5728e&pdf=
Denna upplåter i sin tur resp. kolonilott till resp. lottinnehavare genom ett nyttjanderättsavtal, ofta kallat underarrende. Ett arrendeavtal har också ett ekonomiskt värde och kan under vissa villkor t.o.m. utmätas. Om koloniföreningen ska kompenseras på något sätt beror väl på hur arrendeavtalet är skrivet. Den byggnad som finns på resp. kolonilott bör ju i förekommande fall också tillmätas ett värde, som lottinnehavaren måste kompenseras för. Ytterst får saken avgöras av mark- och miljödomstolarna.

Under alla förhållanden kommer den här marken att tas i anspråk, det nya bostadsområdets behov väger tyngre än kolonisternas. När Tvärbanans Sicklagren byggdes krävdes ju betydligt större ingrepp, bl.a. revs en del hus på Stora Essingen. De kompensationsbelopp som kommer att behöva betalas ut till det aktuella koloniområdet blir ändå småposter i den totala anläggningskostnaden.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 854
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 09 dec, 2015 11:48

Inge skrev:Kollonistugorna som sådana tycker jag är en detalj i sammanhanget.


Det kan ju hända att du tycker. Men det är vad tråden handlar om. Om du vill fortsätta att obstruera om just Tvärbanans Kistagren och dess sträckning finns en bättre tråd sedan tidigare:
viewtopic.php?f=2&t=37669&p=339513
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 854
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav LÅ1 » tor 17 dec, 2015 23:07

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12166
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 18 dec, 2015 15:27


Tack för länken! Precis som jag sade...............................
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 854
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 20 dec, 2015 10:12

Men det där är ju bara löst tyckande. Diskussionen måste föras (åtminstone i den här tråden) utifrån vad som faktiskt planeras. Annars hamnar man i samma position som Henry Duhs och andra kv... - förlåt, det var ju ett för svårt ord, som aldrig upphör med sitt krypskytte mot Lidingöbanans upprustning. Givet att hpl. Solvalla förläggs i ett centralt läge väster om Ulvsundaledens vägbank måste man ta sig igenom denna för att nå hållplatsen. De olika möjligheterna därvidlag är ganska väl utredda (om man nu har förmågan att ta till sig andras åsikter) i den handling jag länkat till ovan.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 854
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst