Koloniområden och SL-trafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav LÅ1 » tis 08 dec, 2015 1:14

Vid nya station Universitetet på Roslagsbanan finns kolonistugor. Fick man lösa in sådana när stationen skulle byggas?

Nya, eller snarare tilltänkta, bussdepån i Tomteboda byggs delvis på ett kolonistugeområde som avvecklades för några år sedan. Tomterna löstes in för att bussdepån behövde marken.

Nu vill man riva några kolonistugor för att dra gångväg till en tvärbanehållplats vid Solvalla. "MP: Förstör inte koloniområdet när nya tvärbanan byggs".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav Hechtwagen » tis 08 dec, 2015 10:12

Vid universitetet var det väl mer frågan om odlingslotter med tillhörande skjul än sommarbebodda kolonistugor som i tanto? Det torde vara enklare att ersätta dessa? Men något svar på frågan har jag förstås inte! :D
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 08 dec, 2015 22:29

LÅ1 skrev:Vid nya station Universitetet på Roslagsbanan finns kolonistugor. Fick man lösa in sådana när stationen skulle byggas?

Nya, eller snarare tilltänkta, bussdepån i Tomteboda byggs delvis på ett kolonistugeområde som avvecklades för några år sedan. Tomterna löstes in för att bussdepån behövde marken.

Nu vill man riva några kolonistugor för att dra gångväg till en tvärbanehållplats vid Solvalla. "MP: Förstör inte koloniområdet när nya tvärbanan byggs".


Suck! Jag blir så trött på alla miljöpartiklar. Det är alltså ett fåtal kolonistugor som måste bort för att de boende i Annedal/Mariehäll ska få en optimal passage till hpl. Solvalla:
http://insynsbk.stockholm.se/templates/ ... 2014-07599

Inom Stockholms stad ägs marken av kommunen, som arrenderar ut den till en (i detta fall) privat koloniförening.
http://www.stockholm.se/-/Serviceenhets ... 5728e&pdf=
Denna upplåter i sin tur resp. kolonilott till resp. lottinnehavare genom ett nyttjanderättsavtal, ofta kallat underarrende. Ett arrendeavtal har också ett ekonomiskt värde och kan under vissa villkor t.o.m. utmätas. Om koloniföreningen ska kompenseras på något sätt beror väl på hur arrendeavtalet är skrivet. Den byggnad som finns på resp. kolonilott bör ju i förekommande fall också tillmätas ett värde, som lottinnehavaren måste kompenseras för. Ytterst får saken avgöras av mark- och miljödomstolarna.

Under alla förhållanden kommer den här marken att tas i anspråk, det nya bostadsområdets behov väger tyngre än kolonisternas. När Tvärbanans Sicklagren byggdes krävdes ju betydligt större ingrepp, bl.a. revs en del hus på Stora Essingen. De kompensationsbelopp som kommer att behöva betalas ut till det aktuella koloniområdet blir ändå småposter i den totala anläggningskostnaden.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 703
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav Inge » ons 09 dec, 2015 12:25

Den som hållit på mycket med de här spårtrafikrelaterade frågorna är inte en särskilt bra planhandläggare och det har Stockholms stad och dess invånare förlorat mycket på. Om det sedan fanns bättre lösningar i det här fallet, det vet jag inte med säkerhet. Men det skall definitivt inte uteslutas och sannolikt har stadsdelsnämnden mer på fötterna än planhandläggaren. Det brukar i varje fall vara så.

Kollonistugorna som sådana tycker jag är en detalj i sammanhanget. Normalt är de också upplåtna på sådant vis att de kan sägas upp med kort varsel.

Men personligen blir jag allt mer övertygad om att tvärbanan borde gå på andra sidan travbanan. Inte minst planen att lägga den i upphöjt läge på en brokonstruktion talar för det. Bron blir ju kortare om man kan ta hjälp av det naturliga berget.

Jourmaster har tagit bort namnet på en person ur inlägget
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4212
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav dr Cassandra Nojdh » ons 09 dec, 2015 12:48

Inge skrev:Kollonistugorna som sådana tycker jag är en detalj i sammanhanget.


Det kan ju hända att du tycker. Men det är vad tråden handlar om. Om du vill fortsätta att obstruera om just Tvärbanans Kistagren och dess sträckning finns en bättre tråd sedan tidigare:
viewtopic.php?f=2&t=37669&p=339513
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 703
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav LÅ1 » fre 18 dec, 2015 0:07

Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11710
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 18 dec, 2015 16:27


Tack för länken! Precis som jag sade...............................
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 703
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav Inge » lör 19 dec, 2015 18:23

Det finns en upprördhet i Annedal över den dåliga kollektivtrafiken och den är dålig. Det var idiotiskt att inte använda järnvägsvallen genom Annedal för tvärbanan mot Sundbyberg.

Men det är inte så att förslagen kring hållplatsen på Kistagrenen handlar om bra eller dålig kollektivtrafikförsörjning av Annedal. Det handlar om att vissa Annedalsbor får det lite bättre med något av förslagen, medan andra gynnas av andra förslag.

Lösningen har valts, och måste väljas på andra premisser. Frågan är om man valt rätt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4212
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Koloniområden och SL-trafiken

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 20 dec, 2015 11:12

Men det där är ju bara löst tyckande. Diskussionen måste föras (åtminstone i den här tråden) utifrån vad som faktiskt planeras. Annars hamnar man i samma position som Henry Duhs och andra kv... - förlåt, det var ju ett för svårt ord, som aldrig upphör med sitt krypskytte mot Lidingöbanans upprustning. Givet att hpl. Solvalla förläggs i ett centralt läge väster om Ulvsundaledens vägbank måste man ta sig igenom denna för att nå hållplatsen. De olika möjligheterna därvidlag är ganska väl utredda (om man nu har förmågan att ta till sig andras åsikter) i den handling jag länkat till ovan.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 703
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 13:05


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dastrike och 2 gäster