Biljettkontrollanter och hot

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Biljettkontrollanter och hot

Inläggav LÅ1 » ons 02 dec, 2015 12:36

Rubriken kan tolkas på två sätt insåg jag så fort jag skrivit den. Men jag låter den vara som den först skrevs. Här handlade om hot mot biljettkontrollanterna.

"SL-kontrollanter smygfotas och hotas på nätet". Att detta förekommer är ju inte konstigt i dagens läge. Kan man motverka det något sätt? Totalt fotoförbud i alla SL-lokaler förstås, men det är inte rimligt. Men möjligen fotoförbud av uniformerad personal i olika yrkesgrupper. Även då polis, ordningsvakter och P-vakter. Men det leder tankarna till diktaturer. Så som Ryssland, Kina och Turkiet.

Att kunna döma den som lägger upp bilder av detta slag på nätet till uppvigling, eller något liknande, är förstås att gå för långt, om inte bilden åtföljs av en text med specifik uppmaning att straffa kontrollanten på något sätt.

För övrigt, är det någon som vet hur det gick med det fall som beskrevs i den sex år gamla och låsta tråd: "skyddsjakt på spårvägens kontrollanter"? Rann det ut i sanden? Eller blev det några konsekvenser för den uppenbarligen skämtsamma chalmeristen?

Bevisa nu att det går att hålla en lagom nivå på inläggen här så jourmaster inte behöver lägga sig i, och i värsta fall låsa tråden. Jag är övertygad om att denna vädjan är onödig för de allra flesta som skriver inlägg här. Men tydligen inte alla! (I alla fall inte för sex år sedan.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Biljettkontrollanter och hot

Inläggav daniel_s » ons 02 dec, 2015 13:01

LÅ1 skrev:Bevisa nu att det går att hålla en lagom nivå på inläggen här så jourmaster inte behöver lägga sig i, och i värsta fall låsa tråden. Jag är övertygad om att denna vädjan är onödig för de allra flesta som skriver inlägg här. Men tydligen inte alla! (I alla fall inte för sex år sedan.)

Du har ju redan sänkt nivån till noll genom att ta upp saken till diskussion överhuvudtaget. Nu får vi gå igenom hela härligheten en gång till med amatörjuridiska tolkningar, förklaringar av vad som egentligen gäller, krav på ändring av grundläggande lagar, införande av nolltaxa och mindre (alternativt mer) upphandlingar, samt sist men inte minst MASSOR av helt onödiga anekdoter. Grattis, jätteduktigt.

Även ditt sätt att helt avsäga dig ansvaret är oslagbart: "Hej, här är en grej som säkert kommer att leda till vilda diskussioner. Jag passar på att vidarebefordra några hot som jag hört - fast det är ju inte jag som har skrivit dem alltså! Ha så kul, försök att vara snälla mot varandra."
daniel_s

Inläggav LÅ1 » ons 02 dec, 2015 13:09

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Bevisa nu att det går att hålla en lagom nivå på inläggen här så jourmaster inte behöver lägga sig i, och i värsta fall låsa tråden. Jag är övertygad om att denna vädjan är onödig för de allra flesta som skriver inlägg här. Men tydligen inte alla! (I alla fall inte för sex år sedan.)

Du har ju redan sänkt nivån till noll genom att ta upp saken till diskussion överhuvudtaget. Nu får vi gå igenom hela härligheten en gång till med amatörjuridiska tolkningar, förklaringar av vad som egentligen gäller, krav på ändring av grundläggande lagar, införande av nolltaxa och mindre (alternativt mer) upphandlingar, samt sist men inte minst MASSOR av helt onödiga anekdoter. Grattis, jätteduktigt.

Även ditt sätt att helt avsäga dig ansvaret är oslagbart: "Hej, här är en grej som säkert kommer att leda till vilda diskussioner. Jag passar på att vidarebefordra några hot som jag hört - fast det är ju inte jag som har skrivit dem alltså! Ha så kul, försök att vara snälla mot varandra."

Kan man inte diskutera företeelsen att biljettkontrollanterna hängs ut på nätet utan att övergå till att kasta skit på kontrollanterna så är det dåligt!
LÅ1

Inläggav ADDE » ons 02 dec, 2015 14:31

Jag är medlem i den facebookgruppen, och varnar andra, för min ställning är ju gratis kollektivtrafik.

Jag vill då uppmärksamma er på Saras reaktion om tidningsartikeln.

Kära medlemmar!

Jag ser nedan att artikeln publicerats. Jag kommer att ta bort den och jag ska förklara mig.

Det var en reporter som ringde mig och ville göra ett reportage om oss, tanken var att vi skulle bli större, att vi skulle lyfta fram att SL's priser är orimliga, vi skulle lyfta fram våldet kontrollanterna använde mot oss, vi skulle lyfta fram varför jag startade gruppen osv.

Hon har TOTALT vänt på artikeln och jag känner mig riktigt förbannad.

Detta kommer inte att påverka oss som grupp.

Jag ber om ursäkt att det blev som de blev och hädan efter kommer jag absolut inte att göra ett reportage/artikel med någon som är så oseriös.
Mvh
Sara, admin
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav LÅ1 » ons 02 dec, 2015 23:38

ADDE skrev:Jag är medlem i den facebookgruppen, och varnar andra, för min ställning är ju gratis kollektivtrafik.

Jag vill då uppmärksamma er på Saras reaktion om tidningsartikeln.

Kära medlemmar!

Jag ser nedan att artikeln publicerats. Jag kommer att ta bort den och jag ska förklara mig.

Det var en reporter som ringde mig och ville göra ett reportage om oss, tanken var att vi skulle bli större, att vi skulle lyfta fram att SL's priser är orimliga, vi skulle lyfta fram våldet kontrollanterna använde mot oss, vi skulle lyfta fram varför jag startade gruppen osv.

Hon har TOTALT vänt på artikeln och jag känner mig riktigt förbannad.

Detta kommer inte att påverka oss som grupp.

Jag ber om ursäkt att det blev som de blev och hädan efter kommer jag absolut inte att göra ett reportage/artikel med någon som är så oseriös.
Mvh
Sara, admin

Intressant! Denna Sara, som startat FB-gruppen, vill alltså i första hand inte varna för var kontrollanterna finns, utan snarare misskreditera dem. Och dessutom lobba för billigare biljettpriser, eller kanske avgiftsfri kollektivtrafik. Det sista kan man väl syssla med, om man vill. Men misskreditera en yrkesgrupp som bara gör vad de är anställda för är inte OK, som jag ser det.

Sedan verkar hon inte ha kunnat kommunicera ut sin avsikt så bra för journalisten. Eller så ville inte journalisten bli en megafon för Sara, utan hon var insiktsfull nog att beskriva vad hon såg på Facebook.

Som sagt, intressant!
LÅ1

Återgå till Allmänt om lokaltrafik