Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav LÅ1 » ons 25 nov, 2015 1:01

Vid årsskiftet införs trängselskatt på Essingeleden. (Men bara om man passerar passerar Fredhäll och Kristineberg eller om man kör på eller av Essingeleden vid Tranebergsbron. Trängselskatten i innerstaden höjs samtidigt. Allt enligt transportstyrelsen.

Hur mycket kommer trängseln i SL-trafiken att påverkas? Många SL-fordon är ju smockfulla redan nu. Inte minst när vädret inte är cykelvänligt och alla dessutom har vinterkläder. (Jag tror faktiskt att man kan tränga in färre människor på en begränsad yta om alla har tjocka dunjackor, jämfört med om de bara har jeans och tröja.) Risken är väl att många av de bilister som skräms över till SL av trängselskattens ökning kommer att skrämmas tillbaka till sina bilar när de inser hur illa det är i rusningen på T-bana och pendeltåg.

Är inte risken att många från söder åker genom innerstaden i stället för att runda stan om de har målpunkt i norra innerstaden?

Mitt i skriver "Hårdare tryck på infartsparkeringarna" och "Kortare kö med nya biltullarna"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav roggek » ons 25 nov, 2015 3:23

Spelar ingen roll om så trängselskatten skulle vara 100:- per passage...
Bilen är helig...
Så det blir ingen eller marginell skillnad från nu...
Stenblock vid infarterna till tullarna skulle vara den optimala lösningen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2281
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 20:05

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav ADDE » ons 25 nov, 2015 9:34

Men även den gränsen skulle höjas till 150 kr har jag hört.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 17:14
Ort: Solberga

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav Inge » ons 25 nov, 2015 9:43

Biltullarna är ju utformade för maximal indrivning och minimal trafikpåverkan, så att skatteunderlaget inte utarmas. Därför blir det knappast så stor skillnad den här gången heller.

Förändringen sker över tid, i takt med att arbetsplatser flyttar. Utflyttningen från innerstan har blivit ett faktum och den lär accelerera. Naturligtvis kommer vi nu också att få en flykt från söderort. Företagen vill vara på den sida där flest bor och det är i norrort.

En skillnad mellan söderut och innerstan är dock att innerstan har ett arbetsplatsöverskott medan söderort har ett underskott. Det senare kommer nu att förstärkas. Det innebär mer trafik i rusningsriktningen och mindre i motriktningen... Tullarna runt innerstan verkar i varje fall i rätt riktning över tid.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4263
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav Odd » ons 25 nov, 2015 10:26

Den inlationskompenserade, disponibla inkomsten har ökat de senaste 10 åren, enligt hemsidan Ekonomifakta. Jag läste även härommånaden, men minns inte var någonstans, att soppapriset har minskat relativt sett sedan för många tiotal år sedan. Därför tror jag att det egentligen inte är något problem för merparten av bilisterna att fortsätta köra som förut. Begränsningsregler i trängelskatteuttag dämpar effekten av höjda avgifter.

När det gäller trängselskatt, eller vägavgifter, vore att man justerar den löpande efter vad vägavsnittet faktiskt klarar av att hantera. Är det för trångt så höjs avgiften och om det finns plats så sänks avgiften. Ligger den i nivå med vad man klarar av så är den oförändrad. Detta skulle kunna justeras månadsvis och kommuniceras ut via fastställda kanaler.

Men egentligen är det stora problemet inte trängseln i sig, utan att de som inte bör drabbas av trängseln ändå drabbas. Därför vore det bra om man ställde om endast ett par procent av vägytorna till kollektivtrafikfält. Det skulle gör att de som väljer att åka kollektivt inte alls skall drabbas av köer. Det kan ge en snöbollseffekt där en betydligt snabbare kollektivtrafik gör att fler överger bilen i rusningen.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav LÅ1 » ons 09 dec, 2015 23:35

Enligt artikeln som jag länkar till nedan så är placeringen av betalstationen för Essingeleden vald på ett sådant sätt att trafik mellan norra innerstaden och Söderort inte skall få incitament att åka över Södermalm. Låter väl bra. Men på vissa innerstadsgator räknar man med att trafikmängden ökar!

Antalet resenärer i kollektivtrafiken kommer att öka med 1%. Men det är inget problem enligt SL. Man kommer att kunna hantera tillströmningen.

"Här blir det mer trafik med trängselskatten"
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav Inge » tor 10 dec, 2015 0:23

Ärligt talat tror jag att det kvittar om indrivningstationerna sitter som de gör nu eller om de suttit över mälarsnittet, i varje fall i rusningen. Köerna på Essingeleden är ju sådana att de som kan välja ändå kör genom innersta. Dvs om det kostar mindre eller lika att köra den vägen spelar ingen roll. Det som hade spelat roll var om det kostat mer. Före biltullarnas tid valde ju många även från Tranebergsbron Västerbron framför Essingeleden för att undvika köerna. De styrs ju rakt in i kön nu och så även efter nyår.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4263
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav Odd » tor 10 dec, 2015 16:53

Inge skrev:Ärligt talat tror jag att det kvittar om indrivningstationerna sitter som de gör nu eller om de suttit över mälarsnittet, i varje fall i rusningen. Köerna på Essingeleden är ju sådana att de som kan välja ändå kör genom innersta. Dvs om det kostar mindre eller lika att köra den vägen spelar ingen roll. Det som hade spelat roll var om det kostat mer. Före biltullarnas tid valde ju många även från Tranebergsbron Västerbron framför Essingeleden för att undvika köerna. De styrs ju rakt in i kön nu och så även efter nyår.

Ett sätt att spara mellan 30-45 minuter när man står i köerna över Tranebergsbron är att åka via Lindhagensplan och sedan upp på Essingeleden. Visst, det kostar upp till 40 kr, men för 30 minuters besparing så är det lönsamt för många.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 3795
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 23:03

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav Inge » tor 10 dec, 2015 17:30

Fast du tjänar inte en halvtimme på den manövern. Normalt kommer du inte loss ur kön förrän vid Alvik. Det är alltså bara över bron du kan glida förbi kön. Däremot är det lika bra att fortsätta via Västerbron då du väl är vid lindhagensplan. Då kan man mycket väl tjäna en halvtimme. Men det är en osäker halvtimme och en osäker halvtimme är inte alls lika mycket värd som en säker.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4263
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav BSB101 » tor 10 dec, 2015 21:42

Justeringen och utvidgningen av trängselskatten kommer nog bara påverka biltrafiken marginellt. Visst en del lär väl ändra färdsätt men om man inte redan idag valt bort att sitta i köer och åter köer lär man nog inte göra det för att det blir marginellt dyrare. Om man idag väljer att "dagligen" ta bilen i rusningstrafik gör man det av ett skäl och det skälet är inte priset.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 1682
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav Lars_L » tor 10 dec, 2015 23:02

BSB101 skrev:Justeringen och utvidgningen av trängselskatten kommer nog bara påverka biltrafiken marginellt. Visst en del lär väl ändra färdsätt men om man inte redan idag valt bort att sitta i köer och åter köer lär man nog inte göra det för att det blir marginellt dyrare. Om man idag väljer att "dagligen" ta bilen i rusningstrafik gör man det av ett skäl och det skälet är inte priset.


Grejen är snarare - vilket också visar vad otroligt ineffektiva trafikleder är , att även om biltrafiken minskar med 10 procent på Essingeleden, så innebär det bara ca 1300 till i maxtimmen i kollektivtrafiken. Skulle alla de som övergår till kollektivt resande (som man räknar på blir ca 10 procent), och alla valde röda linjen in till stan, så skulle det ändå bara bli drygt 50 resenärer till per avgång på tunnelbanan.

Men visst har priset betydelse - mer än man tror faktiskt. Däremot är det nog så att resandet med bil in till stan i dag i högtrafik är så litet, att den grupp som åker den vägen nog är svåra att ändra beteende på. Däremot är det faktiskt en del låginkomstagare som åker över Essingeleden i högtrafik och som har relativt lång resväg och därför åker bil. Denna grupp är relativt känslig för kostnadsökningar. Men som sagt, även om resultatet blir relativt stort av trängselskatter på billederna, blir effekten relativt liten för kollektivtrafiken.
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav Inge » tor 10 dec, 2015 23:45

Det låter lite lite med 13.000 i maxtimmen på Essingeleden. Dygnssiffran ligger ju på 170.000 fordon och ca 250.000 resande, men det är förstås så att man får köa in på leden.

I ditt hypotetiska exempel borde det nog snarare bli knappt 100 passagerare per tåg extra, vilket förstås hade fått röda linjen att kollapsa.

Hur som helst, så många kommer inte att sluta att köra och de skulle inte valt röda linjen allihopa.

Men det är inte så att Essingeleden är något obetydligt. Det finns i själva verket ingen transportkanal som tar mer.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4263
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav LÅ1 » fre 11 dec, 2015 1:40

När dagens trängselskatt var relativt ny så hörde jag någon redovisa siffror på vilka som hade minskat bilresandet på grund av skatten. Det visade sig att en av de grupper där mycket få hade övergett bilen till förmån för annat transportsätt var de med lägst inkomst.
Jag kan se minst två möjliga förklaringar. Att deras inkomster i själva verket var högre. Eller att deras livs- och/eller arbetssituation var sådan att något annat än biltransporter inte skulle fungera.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav Lars_L » fre 11 dec, 2015 7:31

Inge skrev:Det låter lite lite med 13.000 i maxtimmen på Essingeleden. Dygnssiffran ligger ju på 170.000 fordon och ca 250.000 resande, men det är förstås så att man får köa in på leden.

I ditt hypotetiska exempel borde det nog snarare bli knappt 100 passagerare per tåg extra, vilket förstås hade fått röda linjen att kollapsa.

Hur som helst, så många kommer inte att sluta att köra och de skulle inte valt röda linjen allihopa.

Men det är inte så att Essingeleden är något obetydligt. Det finns i själva verket ingen transportkanal som tar mer.


Utgår från Trafikverkets uppskattning. Men nej 1300/24 =54, vilket innebär 18 fler per vagn (C20). Men då kommer ju resandet på pendeltåg och Tvärbanan ta en del av resenärerna också, så det är väl bara drygt hälften som väljer röda linjen.

Möjligen är väl 13 000 i ena riktningen (även om Trafikverket inte säger så). Men det är ju Söderifrån som det är köer och fullt på tågen. Kan väl vara så också att det är rätt jämt fördelat mellan 6-9 på grund av köerna...

Givetvis är inte Essingeleden obetydlig. Men fyra filer på motorväg, motsvarar ungefär ett tunnelbanesystem (ganska välfyllt).
Lars_L
 
Inlägg: 1774
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav Inge » fre 11 dec, 2015 11:46

Det är hur som helst fler än en person i snitt per fordon.

Ja en fyrfilig motorväg motsvarar ungefär en tunnelbana. Men Essingeleden är så hårt belastad att ingen tunnelbanelinjer i Stockholm har ett lika hårt belastat snitt. Räknat i antal resande. De hårdast belastade snitten på Röd och Grön linje ligger dock inte så långt efter.

Men att tro att en enstaka tunnelbanelinje skulle klara att ta över 10% av Essingeledens trafik bara så där, det håller inte riktigt. Fast det beror förstås på vad man menar, om man accepterar att normalfallet är att man får köa någon halvtimme för att komma på tåget så funkar det väl.

Betänk dock att tunnelbanans kapacitet, precis som motorvägens, faller då den blir överbelastad.

Men nu syftar skatteindrivningen till att driva in så mycket skatt som möjligt, därför har indrivningstationerna placerats för att påverka trafiken så lite som möjligt.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4263
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 13:11

Re: Ändrad trängselskatt. Klarar SL trycket?

Inläggav LÅ1 » sön 03 jan, 2016 1:45

S-politiker: ”'Superbussar krävs i ett växande Stockholm'”.

S stoppade höjningen av priset på periodkortet. Eftersom det då blir mindre intäkter så ansåg Landstingsledningen att man måste spara, och busstrafiken minskades. Nu höjs och utökas trängselskatterna och då behövs det mer kollektivtrafik.

S-politikerna förespråkar BRT-bussar i Söderort och Södertörn. Eller bygga ut det befintliga? För man skriver "Prioriterat är att bygga ut BRT-systemet i Söderort och Södertörn."!

Man vill också att dessa "superbussar" skall gå på förbifarten. Snigla sig fram vid kö, eller köra i egna filer, kan man undra. Eller kommer där aldrig att bli kö?

Man vill också bygga ut T-banan med en ny nord-sydlig linje. Men den s.k. gula linjen skall ju få permanenta stoppbockar vid station Odenplan.

Jag håller med om att kollektivtrafiken i Stockholm behöver byggas ut! Och då gärna spårbundet, även om jag har viss förståelse för att man snabbt vill komma igång, och då är ju buss det snabbaste. Men man måste också kunna tänka långsiktigt, samtidigt.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 11720
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 16:32
Ort: Kungliga huvudstaden


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst