Till minne av Hans Åkerman (1920–2015)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Till minne av Hans Åkerman (1920–2015)

Inläggav Peter Bolin » tor 05 nov, 2015 10:31

Hans Åkerman, anställd vid SS/SL under åren 1937–1985, avled den 13 oktober ett par veckor före sin 95-årsdag.

Bild
Förste trafikmästare Hans Åkerman som trafikledare på Tunnelcentralen, bana 2, 1977 (bild ur SL:s arkiv som återges med tillstånd av Spårvägsmuseet).

Hans växte upp i Råsunda på Råsundavägen på 1920-talet med spårvagnar på Sundbybergsbanan utanför fönstret. När han fick åka med var det högtidsstunder. År 1937 började han vid SS som springpojke och blev sedan företaget trogen till sin pensionering hösten 1985.

Under dessa 48 år hade Hans Åkerman flera olika uppgifter inom SS/SL. Han var bland annat spårvagnskonduktör, spårvagnsförare, trafikmästare och trafikledare. Han var även en tid på taxekontoret. De sista tre åren före pensioneringen tjänstgjorde han på byggnadsavdelningen.

Som trafikledare arbetade han bland annat på norra Tunnelcentralen på 1950-talet, i Enebyberg (busslinjerna i Danderyd och Täby) ett år 1968 och sedan på Tunnelcentralen (bana 2) åren 1971–1982. På fritiden ägnade han sig åt orientering och fick även med sig en del kollegor ut i skogen.

Han ägde ett enastående minne för detaljer. För några år sedan frågade jag honom när han körde spårvagn i trafik för sista gången, och svaret lät inte vänta på sig: Det var den 1 april 1952, jag fick uppgift om linje, tur och vagnsnummer och även en komplett redogörelse för en trafikhändelse i form av en urspårning på Birger Jarlsgatan. En gång tittade vi tillsammans på en film från 1950-talet där en tunnelbaneolycka vid station Kungsgatan visades, och jag fick då en fullständig olycksrapport av Hans som mindes alla detaljer.

Hans Åkerman hade ett stort intresse för filateli, framför allt postväsendet i Solna och dess historia, hembygdshistoria och även lokaltrafikhistoria. Själv kom jag i kontakt med Hans 2007 när föreningen Gamla Hagalunds Vänner, där jag är styrelseledamot, gjorde en utfärd på Djurgårdslinjen med autentiska vagnar från linje 15: http://hagalundsvanner.com/galleri/?album=7. Hans deltog sedan med stort intresse i föreningens aktiviteter under några år så länge hälsan tillät. Han gav även ekonomiska bidrag till föreningen.

På familjens önskan kommer begravningen att äga rum i kretsen av de närmaste. Vi i föreningen Gamla Hagalunds Vänner kommer i samråd med de närmaste att ta hand om hans efterlämnade material inom postal historia, hembygdsforskning och SS/SL. En del material om Solna finns redan hos Solna hembygdsförening.

Peter Bolin
Styrelseledamot i föreningen Gamla Hagalunds Vänner (http://www.hagalundsvanner.com)
Medlem i SSS
Peter Bolin

Re: Till minne av Hans Åkerman (1920–2015)

Inläggav C12C3C3C12 » tor 05 nov, 2015 13:45

Jag körde ju på bana 2 under första hälften av 70-talet så jag måste ju pratat med honom över tågradion då och då, han fick ett långt liv när mycket hände i Stockholm och dess kollektivtrafik samt övergången till högertrafik med vad det innebar.

Vila i frid.

RIP
C12C3C3C12

Återgå till Allmänt om lokaltrafik