(MP)-arbetsgrupp vill förbjuda reklam i kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

(MP)-arbetsgrupp vill förbjuda reklam i kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » tis 20 okt, 2015 20:19

SvT: "Reklam i tunnelbanan ska förbjudas och istället ska kultur och poesi ta större plats, det är iallafall vad en arbetsgrupp inom Miljöpartiet tycker och har lagt fram i ett förslag."
Nyheten, med reportage, finns här: "Förslag: mindre reklam i tunnelbanan".

Rubriken säger mindre reklam (Mängd eller storlek? :wink: Mängd antar jag. :) ) Artikelinnehållet säger att reklamen skall förbjudas, vilket väl inte betyder mindre, utan ingen alls.
Och det handlar om reklam i kollektivtrafiken, inte specifikt i T-banan, om man tro mer på artikelförfattaren än på rubriksättaren.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: (MP)-arbetsgrupp vill förbjuda reklam i kollektivtrafike

Inläggav Odd » tis 20 okt, 2015 22:52

Reklam funkar väl i rimlig mängd. I dag är det så mycket reklam att "värdet" för varje exponering är väldigt litet.

Jag tror att om man började med att ta bort all reklam, även den vedervärdiga videoreklamen, utom ett par platser i varje vagn och ett par välplacerade tavlor på stationer så skulle reklamvärdet gå upp avsevärt. Jag tror att man skulle kunna få in ungefär lika mycket pengar på dessa få ställen som man idag får in på alltihopa, och jag skulle nog kunna tänka mig att man till och med skulle kunna höja priset och ändå få sålt reklamplatserna.

Sen skulle jag kunna tänka mig att reklamen som sätts upp måste vara av bättre kvalitet och att annonseringsperioderna förlängs till, låt säga, 3 månader. Då skulle reklamarna vara tvungna att lägga ner mer resurser på smart reklam i stället.

Vi trafikanter skulle få en bra mycket trevligare miljö att vistas i.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Re: (MP)-arbetsgrupp vill förbjuda reklam i kollektivtrafike

Inläggav LÅ1 » tis 20 okt, 2015 23:25

Odd skrev:Reklam funkar väl i rimlig mängd. I dag är det så mycket reklam att "värdet" för varje exponering är väldigt litet.

Jag tror att om man började med att ta bort all reklam, även den vedervärdiga videoreklamen, utom ett par platser i varje vagn och ett par välplacerade tavlor på stationer så skulle reklamvärdet gå upp avsevärt. Jag tror att man skulle kunna få in ungefär lika mycket pengar på dessa få ställen som man idag får in på alltihopa, och jag skulle nog kunna tänka mig att man till och med skulle kunna höja priset och ändå få sålt reklamplatserna.

Sen skulle jag kunna tänka mig att reklamen som sätts upp måste vara av bättre kvalitet och att annonseringsperioderna förlängs till, låt säga, 3 månader. Då skulle reklamarna vara tvungna att lägga ner mer resurser på smart reklam i stället.

Vi trafikanter skulle få en bra mycket trevligare miljö att vistas i.

Tremånadesreklam omöjliggör reklam för korta kampanjer!
Viss reklam är trevlig att se. Annan informativ.
Vad skulle det vara för kriterier för att ha tillräcklig god kvalitet? Man har väl redan viss censur?
Målet måste väl vara att optimera inkomsten till SL i detta sammanhang.

För övrigt finns det en reklamtyp som snarare drabbar SL och många resenärer. De illegala affischer som sätt upp i och vid SL:s anläggningar på stan. Vissa av dessa är säkert från organisationer med knappa resurser, typ "Slussenmotståndare". Men den övervägande delen kommer från konsertarrangörer som gott och väl skulle kunna betala för sig!
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Återgå till Allmänt om lokaltrafik