Ny betalmöjlighet: blippa med kontokortet

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Ny betalmöjlighet: blippa med kontokortet

Inläggav LÅ1 » lör 17 okt, 2015 14:42

Inom en inte allt för avlägsen framtid går nog de flesta svenskar omkring med betalkort där man kan betala genom att blippa kortet på samma sätt som man gör med t,ex, Accesskorten. Ingen kod behövs.
Det skulle kunna möjliggöra betalning på bussar och andra fordon. Kan inte vara krångligare än när en bussförare skall ta betalt från ett kort med förladdade pengar, men där förvald resa inte stämmer med den som skall betalas.

Men det finns begränsningar som gör att man ändå måste slå kod i vissa lägen. Blir det vanligt så blir det ju inte så snabbt som man vill ha det.

Antar att det krävs en hel del ny utrustning också. Så vi lär nog inte få se det i t.ex. SL-trafiken. Inte än på många år i alla fall.

Svenskarna är ju ett godtroget folk, så att kort som kan användas utan kod blir nog vanligt. Själv hoppas jag att man kan välja bort den kodlösa betalningen, eller hela blippfunktionen. Jag använder ytterst sällan kort för att betala småsummor. (Senast var när en kassörska i en matvarubutik inte fick sedelinmatningsenheten att acceptera en 200-lapp. Men det skulle gå enligt henne.)

Länkar:
Bussmagasinet
SvD Näringsliv
ICAbanken 1
ICAbanken 2
Expertvarning
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Ny betalmöjlighet: blippa med kontokortet

Inläggav Lennart Petersen » lör 17 okt, 2015 16:07

LÅ1 skrev:Inom en inte allt för avlägsen framtid går nog de flesta svenskar omkring med betalkort där man kan betala genom att blippa kortet på samma sätt som man gör med t,ex, Accesskorten. Ingen kod behövs.
Det skulle kunna möjliggöra betalning på bussar och andra fordon. Kan inte vara krångligare än när en bussförare skall ta betalt från ett kort med förladdade pengar, men där förvald resa inte stämmer med den som skall betalas.

Men det finns begränsningar som gör att man ändå måste slå kod i vissa lägen. Blir det vanligt så blir det ju inte så snabbt som man vill ha det.

Antar att det krävs en hel del ny utrustning också. Så vi lär nog inte få se det i t.ex. SL-trafiken. Inte än på många år i alla fall.

Svenskarna är ju ett godtroget folk, så att kort som kan användas utan kod blir nog vanligt. Själv hoppas jag att man kan välja bort den kodlösa betalningen, eller hela blippfunktionen. Jag använder ytterst sällan kort för att betala småsummor. (Senast var när en kassörska i en matvarubutik inte fick sedelinmatningsenheten att acceptera en 200-lapp. Men det skulle gå enligt henne.)
url]

Känns inte överdrivet tryggt med ett kort som om man tappar bort det eller någon fingerfärdig lyckas plocka åt sig sedan kan användas för att blippa till sig allt möjligt i en rask takt. Skulle möjligen kunna funka om jag själv får ställa in önskad nivå på blippa utan kod, t.ex köp under xx-kr, ett köp om dagen eller några sådana parametrar.
Själv använder jag kortet för nästan allt numera och det känns bekvämt , på två år kan jag erinra mig att jag köpt ett gratulationskort kontant det är allt.
Men jag vill inte tappa bort en förmögenhet om jag tappar kortet utan det ska helst vara oanvändbart
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » lör 17 okt, 2015 16:27

Lennart Petersen skrev: Känns inte överdrivet tryggt med ett kort som om man tappar bort det eller någon fingerfärdig lyckas plocka åt sig sedan kan användas för att blippa till sig allt möjligt i en rask takt. Skulle möjligen kunna funka om jag själv får ställa in önskad nivå på blippa utan kod, t.ex köp under xx-kr, ett köp om dagen eller några sådana parametrar.
Själv använder jag kortet för nästan allt numera och det känns bekvämt , på två år kan jag erinra mig att jag köpt ett gratulationskort kontant det är allt.
Men jag vill inte tappa bort en förmögenhet om jag tappar kortet utan det ska helst vara oanvändbart

Där skulle ju vara en gräns på 250 kronor per dag. Det är ingen förmögenhet för mig! :wink: Men klart förargligt att bli bestulen på.

Jag använder inte kort till vardags av flera olika anledningar:
* Det är lättare att ha koll på utgifterna med konkreta pengar.
* Det är lätt att missa att anteckna någon utgift när man kommer hem.
* Det blir mindre jobb med att stämma av mina kontoanteckningar med bankens besked.
* Jag vill vara så anonym som möjligt. Varför skall banken, Visa och MC, och i förlängningen NSA veta vad och var jag handlar?
* Det har hänt att bankerna i Sverige vägrat butiker att ansluta sig till kortbetalningssystemet för att butikens varor inte gillas av det moralistiska USA. Man vill inte stöta sig med Visa, MC och Paypal.
* Det är aldrig datastrul eller kontaktproblem i min sedelklämma. Inte i myntfickan heller.

I en kontantlös butik, t.ex. ABBA-museet, tar jag alltid fram kreditkortet, som inte kostar mig mer att använda, men som sägs vara dyrare för butiken. :D
LÅ1

Inläggav Hechtwagen » lör 17 okt, 2015 16:38

Det blir lika snart fingeravtrycksläsare i kortet så då blir problemen mindre med tappade kort! SL lär väl haka på den dagen kontrollanterna kan läsa av betalkortet och se vad för resa man betalt för?e
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Inläggav Lennart Petersen » lör 17 okt, 2015 20:16

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev: Känns inte överdrivet tryggt med ett kort som om man tappar bort det eller någon fingerfärdig lyckas plocka åt sig sedan kan användas för att blippa till sig allt möjligt i en rask takt. Skulle möjligen kunna funka om jag själv får ställa in önskad nivå på blippa utan kod, t.ex köp under xx-kr, ett köp om dagen eller några sådana parametrar.

Där skulle ju vara en gräns på 250 kronor per dag. Det är ingen förmögenhet för mig! :wink: Men klart förargligt att bli bestulen på.

Även om det är en gräns så kan man ju fara runt och blippa 250kr "överallt" ända tills det är spärrat.

Citat : "Jag använder inte kort till vardags av flera olika anledningar:
* Det är lättare att ha koll på utgifterna med konkreta pengar.
* Det är lätt att missa att anteckna någon utgift när man kommer hem.
* Det blir mindre jobb med att stämma av mina kontoanteckningar med bankens besked."

För mig fungerar det precis tvärtom , det är mycket enklare att stämma av månadens utgifter när man använt kontokort. Jag går bara in på internetbanken och summerar ihop vad som betalats, lätt som en plätt.
Men envar får bli salig på sitt vis.
Senast redigerad av Lennart Petersen lör 17 okt, 2015 21:26, redigerad totalt 1 gång.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » lör 17 okt, 2015 20:25

Vi talar nog inte om samma avstämning. Du litar tydligen på banken, vilket de allra flesta ekonomer och många IT-människor avråder ifrån.

Den avstämning jag avsåg var var att se om banken och jag var överens om vilka transaktioner som utförts! Det är lättare med 5 - 10 Bankomatuttag och ungefär lika många räkningar samt några enstaka kortköp i månaden än med några hundra(?) transaktioner som skall stämmas av mot anteckningar eller kvitton.
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » lör 17 okt, 2015 21:32

LÅ1 skrev:Vi talar nog inte om samma avstämning. Du litar tydligen på banken, vilket de allra flesta ekonomer och många IT-människor avråder ifrån.

Den avstämning jag avsåg var var att se om banken och jag var överens om vilka transaktioner som utförts! Det är lättare med 5 - 10 Bankomatuttag och ungefär lika många räkningar samt några enstaka kortköp i månaden än med några hundra(?) transaktioner som skall stämmas av mot anteckningar eller kvitton.

Det klart jag litar på banken. Hittils så länge jag betalt med kort har allt stämt till 100% och in på minsta öre.
Varför skulle det inte göra det ? Och jag har aldrig någonstans hört talas om folk som klagar på misstämning i banktransaktionerna.
Och det handlar inte om flera hundra transaktioner utan jag går och handlar varannan dag och använder då kortet så det blir ca 15 korttransaktioner i månaden plus kanske något till utöver vardagshandlandet.
Lennart Petersen

Inläggav Inge » sön 18 okt, 2015 11:10

Nog händer det att banken gör fel. Men det är väldigt sällan. Själv har jag varit med om det tre gånger. Två gånger upptäckte jag det själv, aktieköp resp bensinköp, och den tredje gången var det banken själva som upptäckte det, fastighetsköp, efter någon månad och själva skickade rättelse och ursäkt.

Men sedan finns det ju sådana som drar falskt. Med autogiro har jag upplevt det en gång. Staten, trängselskatt. Visakort en gång, oärligt restaurangbiträde.

Så nog är det bra att ha koll och det är ju inte främst själva banken man kontrollerar med avstämning.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav LÅ1 » sön 18 okt, 2015 12:34

Lennart Petersen skrev:
LÅ1 skrev:Vi talar nog inte om samma avstämning. Du litar tydligen på banken, vilket de allra flesta ekonomer och många IT-människor avråder ifrån.

Det klart jag litar på banken. Hittils så länge jag betalt med kort har allt stämt till 100% och in på minsta öre.
Varför skulle det inte göra det ? Och jag har aldrig någonstans hört talas om folk som klagar på misstämning i banktransaktionerna.
Och det handlar inte om flera hundra transaktioner utan jag går och handlar varannan dag och använder då kortet så det blir ca 15 korttransaktioner i månaden plus kanske något till utöver vardagshandlandet.

Det är väl mer än matköp, för konsumtion hemma, man skulle behöva använda kort till om man inte använder kontanter. Lunch på dan. Fika på stan då och då. Hamburgare eller annan snabb hungerdämpare på eftermiddagen om man inte skall hem direkt. Tidningar. Prylar. Biljetter och inträden. Godis. Matinköpen för hembäring kan ju dessutom göras i flera olika butiker samma dag.
Nog plockar jag fram sedelklämman minst 100 gånger i månaden. Snarare fler än färre skulle jag tro.

Inge skrev:Nog händer det att banken gör fel. Men det är väldigt sällan. Själv har jag varit med om det tre gånger. Två gånger upptäckte jag det själv, aktieköp resp bensinköp, och den tredje gången var det banken själva som upptäckte det, fastighetsköp, efter någon månad och själva skickade rättelse och ursäkt.

Men sedan finns det ju sådana som drar falskt. Med autogiro har jag upplevt det en gång. Staten, trängselskatt. Visakort en gång, oärligt restaurangbiträde.

Så nog är det bra att ha koll och det är ju inte främst själva banken man kontrollerar med avstämning.

Visst finns det goda skäl att ha koll på saldot på sitt bankkonto. Att inte ha det visar på en väldig stor godtrogenhet.
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » sön 18 okt, 2015 17:03

LÅ1 skrev:[q
[
Visst finns det goda skäl att ha koll på saldot på sitt bankkonto. Att inte ha det visar på en väldig stor godtrogenhet.

Och vem har sagt något annat här ?? Jag kollar upp transaktionerna genom att gå in i Internetbanken då och då.
Intill nu har uppgifterna stämt...
En liten konstig sak var annars att det inte gick att stoppa ett aviserat avdrag till en förening som upphört, har man en gång medgett en förening att göra avdrag så kan inte banken stoppa det. Men jag gnölade lite om saken och vips förklarade banken att " vi betalar in den här summan åt dig" och lite senare hade också själva avdraget snurrat runt i retur det var något mystiskt fel. Och det är rättmånga sådana små avgifter som banken bara bjudit på och likaså fick jag alla mina kort utan avgift när jag antydde att jag skulle komma n på banken och hämta ut kontanter. För det mesta är banken mycket generös tycker jag men så tjänar dom också på mig
Lennart Petersen

Inläggav Inge » sön 18 okt, 2015 17:31

Men det är ju olika saker. Att bankerna generellt sett är snabba och hyggligt frikostiga med att korrigera fel och att de inte skulle göra fel.

Det är det senare man upptäcker genom att kontrollera transaktionerna.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lennart Petersen » sön 18 okt, 2015 17:52

Inge skrev:Men det är ju olika saker. Att bankerna generellt sett är snabba och hyggligt frikostiga med att korrigera fel och att de inte skulle göra fel.

Och det gör ju jag . Vem är det som inte kollar sina transaktioner ?
Lennart Petersen

Inläggav daniel_s » sön 18 okt, 2015 18:09

Lennart Petersen skrev:
Inge skrev:Men det är ju olika saker. Att bankerna generellt sett är snabba och hyggligt frikostiga med att korrigera fel och att de inte skulle göra fel.

Och det gör ju jag . Vem är det som inte kollar sina transaktioner ?

De som alltid betalar med kort kan rimligen knappast göra det. 87 kr hit och 13 kr dit och 64 kr hit och 32 kr dit osv osv är ganska lätt att luras med i slutänden.
daniel_s

Inläggav turbo » ons 04 nov, 2015 18:29

Jag tycker det är hemskt med alla dessa kreditkort. Själv har jag blivit lärd att alltid betala för mig, inte skjuta upp betalningen på framtiden. Då känns det helt främmande att skaffa ett kreditkort bara för att kunna åka buss. Fy SL.
turbo

Inläggav LÅ1 » ons 04 nov, 2015 18:55

turbo skrev:Jag tycker det är hemskt med alla dessa kreditkort. Själv har jag blivit lärd att alltid betala för mig, inte skjuta upp betalningen på framtiden. Då känns det helt främmande att skaffa ett kreditkort bara för att kunna åka buss. Fy SL.

Detta är inget som är på gång i SL-trafiken. Tror jag inte i alla fall. Artikeln handlar bara om vad som är möjligt. Eller snarare om vad som är tekniskt möjligt, och snart också praktiskt möjligt om korten byts ut till nya med nya funktioner.

Dessutom är nog majoriteten av de kort som används frekvent av typen kontokort, inte kreditkort. D.v.s. betalningen dras från kontot direkt, eller inom några dagar.
LÅ1

Inläggav IJsbeer » ons 25 nov, 2015 13:22

Transport for London har infört möjligheten att resa med kontaktlösa konto- och kreditkort på hela nätet. Det är bara att hålla fram kortet mot läsaren, ingen PIN nödvändig. Man kan därmed lämna tillbaka sitt Oysterkort, eftersom det dagliga maxpriset fungerar utmärkt även på kreditkort. Samtidigt slipper man tänka på att ladda på Oyster och därmed låna ut pengar till TfL gratis, och så slipper man åtminstone ett kort i plånboken.

För tåg och tunnelbana gäller zonpriser, men för buss och spårvagn dras det £1.50 per resa. Därför behöver man inte checka ut på bussar, vilket snabbar upp avstigningarna. Ingen gratis övergång dock, det blir ytterligare £1.50 per resa, oavsett längd. Reser man bara med buss och spårvagn är maxpriset £4.40/dag, så fr.o.m. den fjärde bussresan reser man gratis.

https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/c ... ntcmp=8257
IJsbeer

Återgå till Allmänt om lokaltrafik