Alklås i kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Alklås i kollektivtrafiken

Inläggav LÅ1 » lör 08 aug, 2015 12:36

Jag har sett att bussförarna här i Stockholm blåser i alkolås vid förarbyte. Men inte alltid, trots att utrustningen ser ut att finnas. Hur fungerar låsningen? När måste man göra en ny blåsning? Känner bussen på något vis av att det är en ny förare?
I Hässleholm fuskades det genom att en enda person blåste i alkolåset på alla bussar på morgonen!

Har man alkolås även på tåg?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Alklås i kollektivtrafiken

Inläggav NerdBoy » lör 08 aug, 2015 17:37

Ja, flera av de mindre järnvägsföretagen har alkolås. Och Roslagsbanan håller väl på att få?

Även på fartyg finns det utrustning, Styrsöbolaget har haft det sedan förra året och Waxholmsbolaget har beslutat att samtliga fartyg ska få. Där finns det vissa tekniska utmaningar på de äldsta fartygen, men även det går att lösa: http://www.skargardsbatar.se/forum/index.php?topic=4545.msg56702#msg56702
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav Majkey » sön 16 aug, 2015 22:52

I SL trafiken brukar den första föraren för dagen blåsa i bussens alkolås och sedan behöver inte resterande förare göra detta. Vet att så är fallet på vissa garage i varje fall.
Majkey

Inläggav daniel_s » mån 17 aug, 2015 22:29

Majkey skrev:I SL trafiken brukar den första föraren för dagen blåsa i bussens alkolås och sedan behöver inte resterande förare göra detta. Vet att så är fallet på vissa garage i varje fall.

Tja, en ganska vanlig koppling är att man inte kan starta motorn om den varit avstängd mer än en halvtimme utan att blåsa i alkolåset. Passar väl bra på personbilar men på bussar är det en felinvestering. Det är bättre att ha ett dussin alkoskåp på avlösningsplatser och garage än att ha ett dyrt alkolås på varenda buss som ska kalibreras och underhållas. Dock går man då miste om möjligheten att skriva i sin policy att "alla våra fordon har alkolås" och därför tillämpar man inte gärna den varianten, för till syvende och sist är det ju symbolvärdet man är ute efter.
daniel_s

Inläggav Verspieder » mån 24 aug, 2015 2:58

daniel_s skrev:Tja, en ganska vanlig koppling är att man inte kan starta motorn om den varit avstängd mer än en halvtimme utan att blåsa i alkolåset. Passar väl bra på personbilar men på bussar är det en felinvestering. Det är bättre att ha ett dussin alkoskåp på avlösningsplatser och garage än att ha ett dyrt alkolås på varenda buss som ska kalibreras och underhållas. Dock går man då miste om möjligheten att skriva i sin policy att "alla våra fordon har alkolås" och därför tillämpar man inte gärna den varianten, för till syvende och sist är det ju symbolvärdet man är ute efter.

Tiden kan montörerna ställa in till valfri siffra, enligt önskemål från brukaren. De återaktiveras mellan 30 och 15 minuter efter att SL-bussens motor stängts av, så gissningsvis finns det riktlinjer att följa. Men rent tekniskt är det fullt möjligt för en fristående bussåkare att ställa den på t.ex 3 timmar om denne skulle önska.

Jag håller med helt och fullt att alkoskåp på avlösningsplatser och garage är en mycket bättre, säkrare och billigare lösning. I Umeå tätort försvann t.ex alla förseningar och inställda avgångar pga alkolåskrångel då Nobina införde 3 st alkoskåp istället för Veolias lösning med 40-45 st fordonsmonterade alkolås, som var kopplade till växellådan och som man pga nyckelbrytare var tvungen att blåsa vid varje avlösning för att aktivera D-läget.
Verspieder

Inläggav LÅ1 » mån 13 jun, 2016 20:02

Fortfarande ingen som kan säga när en bussförare i SL-trafiken måste blåsa i alkolåset vid avlösning? Råkade bevittna en avlösning vid Sergels torg i dag utan blåsning, trots att alkolås fanns. Har flera gånger sett att alkolåset används vid avlösning vid Slussen.
LÅ1

Inläggav daniel_s » mån 13 jun, 2016 21:57

LÅ1 skrev:Fortfarande ingen som kan säga när en bussförare i SL-trafiken måste blåsa i alkolåset vid avlösning? Råkade bevittna en avlösning vid Sergels torg i dag utan blåsning, trots att alkolås fanns. Har flera gånger sett att alkolåset används vid avlösning vid Slussen.

Jag kan säga vad som står i föreskriften, jag har den här framför mig, men jag ser ingen mening med det. Någon annan som kanske vurmar mer för fordonsmonterade alkolås har kanske lust. Själv ser jag det bara som misshushållning med skattemedel, gatuutrymme, spårkapacitet med mera...
daniel_s

Inläggav Lars_L » mån 13 jun, 2016 22:03

LÅ1 skrev:Fortfarande ingen som kan säga när en bussförare i SL-trafiken måste blåsa i alkolåset vid avlösning? Råkade bevittna en avlösning vid Sergels torg i dag utan blåsning, trots att alkolås fanns. Har flera gånger sett att alkolåset används vid avlösning vid Slussen.

Ja, i nyare avtal står det så här:

Alkolåset i bussen ska användas:
• varje gång bussföraren påbörjar ett arbetspass
• varje gång buss byter förare
• efter längre förarrast om inte förarbyte sker (ca tjugo (20) min)
Alkolåset ska ha en loggningsfunktion som säkerställer att Beställaren kan få ut alla uppgifter om all användning av alkolåset.

Så detta ska ju Keolis följa upp och tillse att inte detta missbrukas. Hur bra sedan Keolis är på att följa upp sådant är ju en annan sak. Men rimligen tar man bara stickprov, eller om man får rapporter. För det finns säkert inget sätt att kontrollera loggen effektivt mot körschema, utan det får säkert göras för hand. I princip kan man väl alltså bara följa upp när man har en misstanke om att regelverket inte följs.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » mån 13 jun, 2016 22:54

Lars_L skrev:

Ja, i nyare avtal står det så här:

Alkolåset i bussen ska användas:
• varje gång bussföraren påbörjar ett arbetspass
• varje gång buss byter förare
• efter längre förarrast om inte förarbyte sker (ca tjugo (20) min)
Alkolåset ska ha en loggningsfunktion som säkerställer att Beställaren kan få ut alla uppgifter om all användning av alkolåset.

Så detta ska ju Keolis följa upp och tillse att inte detta missbrukas. Hur bra sedan Keolis är på att följa upp sådant är ju en annan sak. Men rimligen tar man bara stickprov, eller om man får rapporter. För det finns säkert inget sätt att kontrollera loggen effektivt mot körschema, utan det får säkert göras för hand. I princip kan man väl alltså bara följa upp när man har en misstanke om att regelverket inte följs.

Så det finns inget tekniskt hinder som gör att en ny bussförare inte kan köra vidare utan att blåsa? Inte för att jag vet hur ett sådant skulle se ut, men man kan ju tänka sig att bussförarna måste identifiera sig för bussen eller bussPC-systemet på något vis och då även logga ut när man lämnar den. Eller en fysisk nyckel av något slag som identifierar bussföraren så att systemet vet vem som kör.

Jag inser att det är en lösning som man inte implementerar över en natt och som kan bli väl dyrt och komplicerat om det endast är alkolåset som förorsakar att det införs. Men det borde väl finnas många fler fördelar med att verkligen veta vem som kör, och har kört, en buss vid ett visst klockslag. Och det håller man väl reda på redan i dag på något sätt.

Min fråga inledningsvis var bara ren nyfikenhet. Inte så att jag vill sätta dit någon eller öka pressen på att alkolåset används. Även om jag kan förstå fördelarna. Men kan man hoppa över blåsningen så är den ju i det närmaste värdelös. Bussföraren som känner sig osäker på om all eventuell alkohol har lämnat kroppen skippar nog gärna från det momentet. Speciellt inför ögonen på passagerarna. Allvarligt talat, hur stort är problemet med onyktra förare? Det ger mycket sällan eko i tidningarna i alla fall. Kan inte komma på att jag någon gång läst om en onykter SL-förare. Även taxi borde rimligen ha anledning att ha alkolås, men det kanske finns regler för det där också?
LÅ1

Inläggav Lars_L » tis 14 jun, 2016 0:11

Alkolåsen har ju tillkommit senare än andra datasystem. Hade man tänkt allt "samtidigt", så hade man väl kanske funderat över mer smarta lösningar. Däremot går det väl att koppla till exempelvis motorn - borde ju vara standard, men det kanske det inte är på alla håll? Men så länge motorn är igång så går det väl inte att förhindra. Det skulle väl då vara om man kopplade till att föraren var tvungen att blåsa om hen lämnat stolen (eller något sådant).

Inloggning har ju andra nackdelar och är ju rätt komplicerat - tar därtill extratid, så jag tror man velat undvika sådant i kollektivtrafiken, här är det ju viktigt att det går fort.

Men visst, det är väl en klassiker att den som har druckit försöker undvika att blåsa. Fördelen i busstrafiken är ju att förarna inte har några fasta turer - de kör ju olika linjer varje dag och har avlösning med olika kolleger varje dag. En gång går det säkert att bluffa, utan att kollegerna börjar "skvallra", men det går knappast att göra kontinuerligt. Det finns alltid någon kollega som tar det tillräckligt på allvar.

Själv var det nog 35-år sedan jag åkte med en full SL-förare senast (där det märktes), så det är nog inget större problem. Dcok är det ju några som fastnar ibland. Sedan behöver det ju inte vara någon alkis för det - kan ju vara någon som räknat lite fel när det gäller konsumtinoen föregående dag (exempelvis).
Lars_L

Inläggav darthjpp » tis 14 jun, 2016 1:02

Bussarna bör ju ha moderna färdskrivare med digitala förarkort, så det borde inte vara omöjligt att koppla ihop färdskrivaren och alkolåset så att en ny förare (nytt förarkort) skall blåsa. De digitala förarkorten är personliga.
darthjpp

Inläggav LÅ1 » tis 14 jun, 2016 1:08

darthjpp skrev:Bussarna bör ju ha moderna färdskrivare med digitala förarkort, så det borde inte vara omöjligt att koppla ihop färdskrivaren och alkolåset så att en ny förare (nytt förarkort) skall blåsa. De digitala förarkorten är personliga.

Är det ett kort som skall sättas in någonstans i panelen? Har aldrig tänkt på att jag sett förarna hantera något sådant. Men det var det jag menade med "en fysisk nyckel av något slag" i mitt förra inlägg.
LÅ1

Inläggav Verspieder » tis 14 jun, 2016 1:12

I SL-trafiken finns mig veterligen inga spärrar som gör att efterföljande chaufför tvingas blåsa. Oavsett operatör.

I Umeå tätortstrafik har det fungerat på helt andra vis ända sedan de började med alkolås för c:a 9-10 år sedan.
- Under Veolias tid var alkolåsen kopplade till växellådan på alla bussar. Om man inte blåste godkänt så gick det inte att aktivera drivning framåt eller bakåt. Neutral förblev vald. När man steg in i bussen aktiverade man alkolåset genom att sticka in sin egen fysiska metallnyckel i ett "tändningslås", och därmed aktivera ström till alkolåset. När man lämnade bussen vred man tillbaka nyckeln till 0-läget och tog ur den (och tog med sig den). Därmed bröts strömmen till alkolåset, och växellådan lades åter i neutralläget. Därefter var näste förare tvungen att vrida om sin nyckel, samt blåsa godkänt.
- När Nobina några år senare tog över lyckades de samarbeta fram samma lösning som nämnts i tidigare nämnda inlägg, dvs två alkolås på depån samt ett vid avlösningsstället i rastlokalen mitt i stan. Där skulle alla förare blåsa vid början samt avslut av sitt pass, vilket trafikledarna hade stenkoll på. Missade någon förare detta ringde dennes mobil snabbt, samt att trafikledarbilen snabbt kunde vara ute och genskjuta föraren innan denne ens hunnit ut i bussen. Eller ut i sin egen bil på väg hem från depån. Nobinas lösning med "alkoskåp" innebar att c:a 40 st alkolås ute i bussarna kunde ersättas med totalt 3 st. Billigare för arbetsgivaren, inget att invända från fackets sida, samt bättre för trafiksäkerheten. Jämfört med SL-trafikens version vill säga.

Igår, måndagen den 13 juni, tog Transdev (fd Veolia) åter över trafiken i Umeå tätort efter Nobina. Hur de valt att lösa frågan med alkolås denna gång vet jag dock inte.
Verspieder

Inläggav darthjpp » tis 14 jun, 2016 1:31

LÅ1 skrev:
darthjpp skrev:Bussarna bör ju ha moderna färdskrivare med digitala förarkort, så det borde inte vara omöjligt att koppla ihop färdskrivaren och alkolåset så att en ny förare (nytt förarkort) skall blåsa. De digitala förarkorten är personliga.

Är det ett kort som skall sättas in någonstans i panelen? Har aldrig tänkt på att jag sett förarna hantera något sådant. Men det var det jag menade med "en fysisk nyckel av något slag" i mitt förra inlägg.

Det är ett plastkort med chip i samma storlek som ett kreditkort. Alla tunga fordon skall vara utrustade med en digital färdskrivare där varje förare sätter in sitt kort. På kortet registreras kör och vilotider. I färdskrivaren registreras vem som kört och vilka kör och vilotider som föraren har haft. Färdskrivaren behöver tömmas ca en gång per månad.
Digital färdskrivare är obligatorisk i fordon registrerade efter 2006-05-01.
Länk till transportstyrelsen: Färdskrivare
darthjpp

Inläggav daniel_s » tis 14 jun, 2016 6:55

Verspieder skrev:I SL-trafiken finns mig veterligen inga spärrar som gör att efterföljande chaufför tvingas blåsa. Oavsett operatör.I Umeå tätortstrafik har det fungerat på helt andra vis ända sedan de började med alkolås för c:a 9-10 år sedan.

- Under Veolias tid var alkolåsen kopplade till växellådan på alla bussar. Om man inte blåste godkänt så gick det inte att aktivera drivning framåt eller bakåt. Neutral förblev vald. När man steg in i bussen aktiverade man alkolåset genom att sticka in sin egen fysiska metallnyckel i ett "tändningslås", och därmed aktivera ström till alkolåset. När man lämnade bussen vred man tillbaka nyckeln till 0-läget och tog ur den (och tog med sig den). Därmed bröts strömmen till alkolåset, och växellådan lades åter i neutralläget. Därefter var näste förare tvungen att vrida om sin nyckel, samt blåsa godkänt.

Det där låter ju bra, men på flera håll har det satts i system att den avlösande föraren ger sin nyckel till den avlöste och sen kör man vidare utan att ha rört den nyckel som satt i.
daniel_s

Inläggav Lars_L » tis 14 jun, 2016 8:03

darthjpp skrev:
LÅ1 skrev:

Det är ett plastkort med chip i samma storlek som ett kreditkort. Alla tunga fordon skall vara utrustade med en digital färdskrivare där varje förare sätter in sitt kort. På kortet registreras kör och vilotider. I färdskrivaren registreras vem som kört och vilka kör och vilotider som föraren har haft. Färdskrivaren behöver tömmas ca en gång per månad.
Digital färdskrivare är obligatorisk i fordon registrerade efter 2006-05-01.
Länk till transportstyrelsen: Färdskrivare

Fast färdskrivare behövs ju bara på linjer som är över 50 km långa enligt EU-direktet - det finns ju alltså ett generellt undantag för lokal linjetrafik. Det var ju det som en gång i tiden resulterade i att passagerarna fick byta buss till/från Norrtälje vid Söderhall (eller var det nu var bytet ägde rum), då SL missat att det behövdes på den linjen...

Så för en del av SL:s linjer gäller ju det kravet.
Lars_L

Inläggav Verspieder » tis 14 jun, 2016 12:34

Lars_L skrev:Fast färdskrivare behövs ju bara på linjer som är över 50 km långa enligt EU-direktet - det finns ju alltså ett generellt undantag för lokal linjetrafik. Det var ju det som en gång i tiden resulterade i att passagerarna fick byta buss till/från Norrtälje vid Söderhall (eller var det nu var bytet ägde rum), då SL missat att det behövdes på den linjen...

Så för en del av SL:s linjer gäller ju det kravet.

Linje 640 (eller måhända 625, eller rentav dåvarande 644) kördes Stockholm - Väsbylund (Rö) 49,5 km från Tekniska högskolan, där en annan buss skyltad 655 tog över för vidare färd mot Norrtälje. Detta var dock innan EU-inträdet 1995-01-01, samt även innan invigningen av nya E18 Söderhall - Rösa omkring midsommar 1995.

Skulle man idag införa obligatoriskt avstigande för alla vid Söderhalls trafikplats som 676:an norra ändhpl, och därefter byte till två andra linjer för alla resenärer mot Norrtälje samt Rimbo-Hallstavik, så skulle det nog bli mäkta impopulärt. Dessutom skulle det behövas ytterligare ett bussbyte i Rimbo eller Edsbro, då avståndet Söderhall-Hallstavik även det överstiger 50 km.
Verspieder

Inläggav Verspieder » tis 14 jun, 2016 12:40

daniel_s skrev:Det där låter ju bra, men på flera håll har det satts i system att den avlösande föraren ger sin nyckel till den avlöste och sen kör man vidare utan att ha rört den nyckel som satt i.

Risken för sådant fusk var antagligen var en av anledningarna (förutom de rent ekonomiska) att Nobina fick med sig både facket och trafikhuvudmannen om införandet av alkolås på depåer och rastlokalen. Även en stor majoritet av förarkåren föredrog helt klart lösningen med alkolåsen på depån.
Verspieder

Återgå till Allmänt om lokaltrafik