Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav turbo » ons 29 jul, 2015 12:51

Det talas åter om spårtaxi har jag sett. Jag tror inte detta är något att satsa på. I Stockholm vill man av olika skäl sällan bygga om miljöer och skulle nu alla gator få dessa spårbanor uppstår ju ett oändligt antal spår och växlar antar jag. Skall dessa dessutom gå ovanför marken blir det direkt fult och säkert mycket dyrt. Och hur försäkrar man sig om att växlarna fungerar även i snö? Om fordonen skall komma i den takt som vissa reklamfilmer vill göra gällande måste det minsta fel skapa jätteköer direkt. Jag förstår inte hur detta skulle fungera men om det finns någon anhängare här är jag idel öra.
turbo
 
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 01 maj, 2015 16:31

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Thomas Lange » ons 29 jul, 2015 17:29

Frågan har diskuterats och dödats flera gånger under de senaste 20 åren. Just nu är den stendöd. Endast tunnelbana står på dagordningen. Koppla av.

Läs gärna denna bok ifall du vill bilda dig en uppfattning om olika lätta transportslags för- och nckdelar. Där finns även ett avsnitt om spårtaxi.

Persontransporter i långa banor, Den Goda Staden, Banverket
https://online4.ineko.se/trafikverket/Product/Detail/43558
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Chrille B » tor 30 jul, 2015 18:21

turbo skrev:Det talas åter om spårtaxi har jag sett. Jag tror inte detta är något att satsa på. I Stockholm vill man av olika skäl sällan bygga om miljöer och skulle nu alla gator få dessa spårbanor uppstår ju ett oändligt antal spår och växlar antar jag. Skall dessa dessutom gå ovanför marken blir det direkt fult och säkert mycket dyrt. Och hur försäkrar man sig om att växlarna fungerar även i snö? Om fordonen skall komma i den takt som vissa reklamfilmer vill göra gällande måste det minsta fel skapa jätteköer direkt. Jag förstår inte hur detta skulle fungera men om det finns någon anhängare här är jag idel öra.


De som försöker sälja spårtaxi viftar bort alla invändningar. Men som du har jag svårt att se poängen. Eller som någon på detta forum sa för flera år sedan. "Kapaciteten hos en taxi kombinerat med flexibiliteten hos spårtrafik." Det sämsta av två världar.
Chrille B
 
Inlägg: 325
Blev medlem: lör 28 feb, 2004 14:42

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav 643 » fre 31 jul, 2015 6:19

Spårtaxi kan vara en kul grej i en Bondfilm - men inte mera!
Hur resonerar de som kämpar så hårt?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643
 
Inlägg: 966
Blev medlem: ons 11 jan, 2012 11:58

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Thomas Lange » fre 31 jul, 2015 9:01

643 skrev:Spårtaxi kan vara en kul grej i en Bondfilm - men inte mera!
Hur resonerar de som kämpar så hårt?


Att genom att flyta ovanför problemen i den urbana miljön kan man lösa dem!
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Lars_L » fre 31 jul, 2015 9:48

Spårtaxin har förvisso en del fördelar. Grundproblemet är väl egentligen att det fungerar där det är ett relativt litet resandeunderlag, men då går det å andra sidan inte i normalfallet att motivera investeringskostnaden (som ofta underskattas i förslagen). Men till Heathrows kortidsparkering är det givetvis en utmärkt, om än dyr lösning.

Grundprincipen är väl nästan i alla sammanhang annars att fordon med liten kapacitet, oavsett om de går ofta, förvisso ger den fördelen att turtätheten kan vara hög, men nackdelen att man fort slår i kapacitetstaket. Fungerar ju därmed också synnerligen dåligt i kombination med tyngre transportmedel där många stiger av samtidigt vid en station och ska byta till spårtaxi. detta gäller ju även linbanor och andra lösningar med liten kapacitet per fordon.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav twr » fre 31 jul, 2015 19:58

turbo skrev:Det talas åter om spårtaxi har jag sett. Jag tror inte detta är något att satsa på. I Stockholm vill man av olika skäl sällan bygga om miljöer och skulle nu alla gator få dessa spårbanor uppstår ju ett oändligt antal spår och växlar antar jag. Skall dessa dessutom gå ovanför marken blir det direkt fult och säkert mycket dyrt. Och hur försäkrar man sig om att växlarna fungerar även i snö? Om fordonen skall komma i den takt som vissa reklamfilmer vill göra gällande måste det minsta fel skapa jätteköer direkt. Jag förstår inte hur detta skulle fungera men om det finns någon anhängare här är jag idel öra.

Hur mycket talas det om det egentligen? Intresset peakade väl för 5-10 år sedan, jag tror inte att det har så många aktiva förespråkare just nu. Däremot är linbanor väldigt "hett" just nu. Vi får se hur länge det håller i sig...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Magnus Ahltorp » fre 31 jul, 2015 22:35

twr skrev:Däremot är linbanor väldigt "hett" just nu. Vi får se hur länge det håller i sig...


Linbanor är välbeprövat, men är ju mest praktiskt i branta miljöer där andra färdmedel inte riktigt fungerar. I Sollentuna verkar det däremot vara ganska platt där de har tänkt sig linbana. Även om det finns en höjd mellan Häggviks station och Väsjön är det knappast något oforcerbart bergsmassiv, snarare så att man måste anstränga sig för att passera den.

Finns det några exempel i världen på "platt" linbana?
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 340
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 16:29

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav twr » fre 31 jul, 2015 23:08

Magnus Ahltorp skrev:
twr skrev:Däremot är linbanor väldigt "hett" just nu. Vi får se hur länge det håller i sig...


Linbanor är välbeprövat

Ja, visst vet jag det. Och en bra idé i många fall. Bara ett konstaterande att vi har en "linbanetrend" just nu, ungefär som spårtaxitrenden för några år sedan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 5242
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 12:48

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Nils Carl Aspenberg » lör 01 aug, 2015 1:06

Zaragoza hadde en som ble nedlagt på grunn av dårlig økonomi. Den var ganske flat og gikk til et kjøpesenter.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1783
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 1:18
Ort: Oslo

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Stefan Isaksson » lör 01 aug, 2015 13:45

Sedan har det ju funnits ett antal linbanor för godstransporter som gått genom flack terräng. På stående fot kommer jag ihåg den i Eskilstunatrakten och sedan var det väl en vid Boliden. Och sedan fanns det väl ganska många som gick lokalt inom gruvområdet, men de båda jag nämnt gick väl längre sträckor.

Hur som haver håller jag med: linbanor verkar vara innevarande modefluga tills någon blåser liv i spårtaxin igen (konceptet har väl tagits upp då och då för att sedan självdö sedan 50-talet). Och nej jag delar den allmänna meningen här: spårtaxi är bara vettig i speciella situationer, och aldrig där trafikflödena kan väntas bli stora.

SI
Användarvisningsbild
Stefan Isaksson
 
Inlägg: 451
Blev medlem: mån 02 sep, 2002 15:26
Ort: Uppsala

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Nils Carl Aspenberg » lör 01 aug, 2015 14:32

Göteborg skulle satse på sportaxi tidlig på 1970-tallet. Det ble aldri noe av. Det er heller ingen andre steder i verden som har bygd ut et større system med sportaxi.
Användarvisningsbild
Nils Carl Aspenberg
 
Inlägg: 1783
Blev medlem: tis 02 mar, 2004 1:18
Ort: Oslo

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav 2763 » lör 01 aug, 2015 23:30

Nils Carl Aspenberg skrev:Göteborg skulle satse på sportaxi tidlig på 1970-tallet. Det ble aldri noe av. Det er heller ingen andre steder i verden som har bygd ut et større system med sportaxi.

Nån ställde frågan hur tät trafiken vid Torslandaverken (som idag har busstrafik) behövde vara. Svaret blev uppenbarligen obekvämt för det dog. Samma sak på 90-talet, fast då var frågan hur lång tid det skulle ta att tömma Ullevi... sen blev det spårvagn.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Harald » fre 07 aug, 2015 12:18

Lars_L skrev:Grundprincipen är väl nästan i alla sammanhang annars att fordon med liten kapacitet, oavsett om de går ofta, förvisso ger den fördelen att turtätheten kan vara hög, men nackdelen att man fort slår i kapacitetstaket. Fungerar ju därmed också synnerligen dåligt i kombination med tyngre transportmedel där många stiger av samtidigt vid en station och ska byta till spårtaxi. detta gäller ju även linbanor och andra lösningar med liten kapacitet per fordon.


Linbanor behöver inte ha liten kapacitet per kabin. En av de ledande tillverkarna, Leitner, anger upp till 35 personer per kabin för en bana av typen med kabiner som går runt. Kabiner för upp till 200 personer finns också, men då är det typen med två kabiner som pendlar.

http://www.leitner-ropeways.com/Produkt ... -2S-Bahnen
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Lars_L » lör 08 aug, 2015 9:20

Harald skrev:
Lars_L skrev:Grundprincipen är väl nästan i alla sammanhang annars att fordon med liten kapacitet, oavsett om de går ofta, förvisso ger den fördelen att turtätheten kan vara hög, men nackdelen att man fort slår i kapacitetstaket. Fungerar ju därmed också synnerligen dåligt i kombination med tyngre transportmedel där många stiger av samtidigt vid en station och ska byta till spårtaxi. detta gäller ju även linbanor och andra lösningar med liten kapacitet per fordon.


Linbanor behöver inte ha liten kapacitet per kabin. En av de ledande tillverkarna, Leitner, anger upp till 35 personer per kabin för en bana av typen med kabiner som går runt. Kabiner för upp till 200 personer finns också, men då är det typen med två kabiner som pendlar.

http://www.leitner-ropeways.com/Produkt ... -2S-Bahnen


Helt riktigt, jodå, jag har surfat runt en del också. Men problemet blir att med 35 per kabin tar lastningen så lång tid, att kapaciteten per timme ändå inte blir bättre. Det som blivit populärt på sistone är ju dock tanken med relativt små kabiner, som går tätt. Som i London och Bolivia. Och där blir det ju fort köbildning. Men i Bolivia får det ju ändå sägas vara en mycket bra lösning med tanke på höjdskillnaden i området. Ofta som med spårtaxi, linbanor och andra nya påfund är ju att när förslag kommer i pressen, så framstår det alltid som en mycket billigare och bättre lösning än klassiska transportmedel, vilket ytterst sällan är fallet. Linbanor passar dock bra på korta sträckor med stora höjdskillnader (eller över vattendrag) och då dom komplement till annan kollektivtrafik.
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Harald » lör 08 aug, 2015 10:36

Leitner anger maxkapaciteten 5.000 personer per timme för en "Dreiseilbahn" (den med kabiner för 35). Det kräver ju drygt två kabiner per minut, så troligen går det att ordna stationerna så att man kan lasta och lossa flera kabiner samtidigt.
Harald
 
Inlägg: 7720
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 12:04
Ort: Majorna

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Hechtwagen » lör 08 aug, 2015 12:00

Antingen får man koppla ihop flera kabiner eller skaffa nya längre ledkabiner! Hade man inte hästspårtaxi i stockholm redan 1877? :shock:
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 1716
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 21:10

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Kantorn » lör 08 aug, 2015 12:13

Harald skrev:Leitner anger maxkapaciteten 5.000 personer per timme för en "Dreiseilbahn" (den med kabiner för 35). Det kräver ju drygt två kabiner per minut, så troligen går det att ordna stationerna så att man kan lasta och lossa flera kabiner samtidigt.

Man kan väl lossa och lasta en kabin samtidigt. Trettiofem går ut till vänster och trettiofem nya kommer in från höger - till exempel. Det förfarandet borde ta ca 30 sekunder.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 6891
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 11:23
Ort: Ryssby

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav 2763 » lör 08 aug, 2015 12:55

Harald skrev:Leitner anger maxkapaciteten 5.000 personer per timme för en "Dreiseilbahn" (den med kabiner för 35). Det kräver ju drygt två kabiner per minut, så troligen går det att ordna stationerna så att man kan lasta och lossa flera kabiner samtidigt.

På de flesta större skidanläggningar växlar man sittliftkorgar mellan hög och låg hastighet i på- och avstigningstationer genom att koppla loss från huvudwiren. Samma sak torde inte vara omöjligare på en kabinbana.
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763
 
Inlägg: 9637
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Spårtaxi är det verkligen framtiden?

Inläggav Lars_L » lör 08 aug, 2015 16:52

2763 skrev:
Harald skrev:Leitner anger maxkapaciteten 5.000 personer per timme för en "Dreiseilbahn" (den med kabiner för 35). Det kräver ju drygt två kabiner per minut, så troligen går det att ordna stationerna så att man kan lasta och lossa flera kabiner samtidigt.

På de flesta större skidanläggningar växlar man sittliftkorgar mellan hög och låg hastighet i på- och avstigningstationer genom att koppla loss från huvudwiren. Samma sak torde inte vara omöjligare på en kabinbana.


Så gör man förstås. Men det är lite skillnad på skidresenärerna och kollektivresenärer med rullatorer och bagage etc. Att lasta folk stående med skidor är nog mycket lättare. Men det är inget problem att ha en avstigningsstation och en för påstigning. Problemet är väl som sagt att i praktiken lasta 35 passagerare per kabin på 30 sekunder. I alla fall om de ska ha sittmöjlighet. Har du så kort säkerhetsavstånd blir också hastigheten betydligt lägre. Det är väl därför man satsat på småkabiner i exempelvis London.

Om 35 personer skulle gå in genom samma dörrpar i t-banan, så skulle nog uppehållet bli på närmare minuten...
Lars_L
 
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 12:47

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster