SL vill åter stänga spärrarna snabbare

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL vill åter stänga spärrarna snabbare

Inläggav lirdo » sön 19 apr, 2015 14:38

Vad är det som talar för att det som inte fungerade 2012 ska fungera 2015?

Jag förstår SL:s frustration för plankningen är ett stort problem. Dock tror jag inte att detta är rätt väg att gå.

http://www.dn.se/sthlm/sl-vill-ater-sta ... -snabbare/
lirdo

Re: SL vill åter stänga spärrarna snabbare

Inläggav Lennart Petersen » sön 19 apr, 2015 15:03

lirdo skrev:Vad är det som talar för att det som inte fungerade 2012 ska fungera 2015?

Jag förstår SL:s frustration för plankningen är ett stort problem. Dock tror jag inte att detta är rätt väg att gå.

http://www.dn.se/sthlm/sl-vill-ater-sta ... -snabbare/

Anpassa dom till en lagom öppettid så de stänger när en person normalt har passerat.
Som det är nu är dom öppna i en "evighet" och det går nästan inte att hindra en "ryggsäck" att följa med.
Kanske det var någon enstaka spärr som var felinställd på för snabb stängning men för mig funkade det alltid perfekt och som jag minns var jag aldrig ens i närheten av att bli klämd eller så.
Lennart Petersen

Inläggav lirdo » sön 19 apr, 2015 15:20

Problemet är väl egentligen information. För ska man kunna ställa in dem på snabbare stängning, måste alla som ska passera med barn eller hundar, d v s flera på samma kort, gå till spärrvakten, validera sitt kort där och be denne öppna spärren manuellt så flera kan passera samtidigt.

I teorin låter det lätt, i praktiken är det svårare att få folk att följa dessa riktlinjer.
lirdo

Inläggav daniel_s » mån 20 apr, 2015 8:29

Det är väl aldrig det som har varit problemet. De riktiga klagomålen har kommit från helt vanliga, ensamresande vuxna som inte riktigt förstår hur spärren fungerar och inte uppfattar varningssignalerna som visar att de inte kommer att kunna passera. Och när spärren sen "oväntat" slår igen framför dem försöker de hinna igenom den i stället för att ge upp, stanna och fundera en stund, vilket gör att de får blåmärken. Bidragande är nog en känsla av att man bara har en mycket kort tid på sig att passera spärren efter det att man har blippat kortet, vilket ju inte stämmer. Bär man t ex på en kaffekopp kan man lugnt ställa den på spärren, ta fram sitt kort och blippa det, stoppa tillbaka kortet i fickan och sen ta upp koppen igen och passera spärren.

Med tanke på att en stor del av befolkningen är så klandervärt ouppmärksam och inte uppfattar dessa saker så tycker jag ändå att spärrarna är mycket pålitliga och antalet verkliga personskador har varit extremt lågt i förhållande till antalet lyckade passager.
daniel_s

Inläggav gek » mån 20 apr, 2015 19:37

daniel_s skrev: De riktiga klagomålen har kommit från helt vanliga, ensamresande vuxna som inte riktigt förstår hur spärren fungerar och inte uppfattar varningssignalerna som visar att de inte kommer att kunna passera.

Innan automatspärrarna blev mer trafikantvänliga fastnade jag några gånger, och då alltid när jag var på väg ut. Detta trots att jag varken sprang eller gick långsamt, och trots att grön pil lyste. Likväl stängdes skjutgrindarna våldsamt just när jag var mitt för grindarna. Kanske har jag så svag aura att en del spärrar tror att jag överhuvudtaget inte existerar :D
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav LÅ1 » ons 29 apr, 2015 20:26

Har observerat att spärrarna stängs snabbare nu. Åtminstone på vissa stationer. Och om en spärrdörr hindras från att stängas så tjuter det högt! Studerade spärrarna en stund vid T-centralen, mot Centralen, för några dagar sedan. De som var överens om att gå två på ett kort lyckades utan problem. Lite svårare för de som avvaktade okänd resenär. Minns någon som inte hann igenom, men det kanske fanns andra som klarade det.

Det verkar som om en normalt gående person hinner ca en halvmeter förbi dörrarna innan de stängs. Grovt uppskattat.

Har det varit några reaktioner? Har inte läst några indignerade skriverier om att resenärer kläms nu igen!

Apropå spärrarna på nämnda plats. Man har satt en extra sockel på så där 7 cm under dem. Kändes direkt att spärren var högre än vad man var van vid när man skulle hålla upp kortet. Antar att det är en anpassning för att man skall gjuta om det mycket nerslitna golvet. Eller?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Vidling » lör 26 dec, 2015 16:30

Nu har SL gått fram på bredare front och ställt om spärrarna på betydligt fler stationer, och det är en klar skillnad. Trafikanter som ryggplankar som vanligt har jag vid flera tillfällen de senaste veckorna sett åka på rejäla hockeytacklingar från spärren, och i vissa fall ej hunnit igenom alls. Såg också ett barn som åkte på en rejäl smäll när det skulle passera med sin mamma.

Det sistnämnda är problemet nu, barnfamiljerna som regelbundet kläms i spärrarna. Det står förvisso tydligt "För anpassad öppning kontakta stationsvärden", men de är ju vana att i åratal ha kunnat passera med barnen på samma kort och tycks fortsätta med det, åtminstone tills de fått några smällar av de omprogrammerade spärrarna...
Vidling

Inläggav Vidling » tor 07 jan, 2016 12:42

Vidling

Inläggav daniel_s » tor 07 jan, 2016 12:55

Vidling skrev:http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4137531.aos

För en gångs skull en väldigt bra notis/artikel med väldigt bra kommentarer från SL. Det finns om inte hopp, så i alla fall ljuspunkter i tillvaron! :D
daniel_s

Inläggav Vidling » tor 07 jan, 2016 14:22

I teorin är det egentligen ganska enkelt. Ett kort, en passage.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6330922

Det kan tyckas något cyniskt, men att mamman i artikeln ovan blev klämd visar egentligen bara att spärrarna fungerar som de ska. Hon skulle ha kontaktat stationsvärden som kunnat öppna för båda.
Vidling

Inläggav lirdo » sön 17 jan, 2016 22:50

Jag tror att SL:s beslut delvis har med domen de fick emot sig om att en person som uppfattade att hon blippat sitt kort (men i praktiken inte gjort det) friades, att göra. Det var rätt många som, medvetet ("fejk-blippning") eller ej, passerade med föregående trafikant tidigare. Det är svårare nu.
lirdo

Inläggav Inge » mån 18 jan, 2016 9:46

Hon hade naturligtvis "blippat" sitt kort, något annat har inte framkommit.

Sedan är frågan om SL lyckats regestrera "blippningen" eller misslyckats redan där eller om de tappat bort den senare. Denna fråga är dock intern för SL.

Öppningstiden för spärren är heller inte direkt kopplad till "blippningen". Det är ingen som förbjudit SL att först regestrera "blippningen" och sedan göra klart spärrmanövern för föregående resenär för att sedan öppna spärren.

Varför SL tycks välja att inte registrera "blippningar" som sker innan föregående spärr manöver är klar är något oklart. Men inkompetens är, för att uttrycka det milt, inte en osannolik förklaring.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav lirdo » mån 18 jan, 2016 11:00

Inge skrev:Hon hade naturligtvis "blippat" sitt kort, något annat har inte framkommit.

Sedan är frågan om SL lyckats regestrera "blippningen" eller misslyckats redan där eller om de tappat bort den senare. Denna fråga är dock intern för SL.

Öppningstiden för spärren är heller inte direkt kopplad till "blippningen". Det är ingen som förbjudit SL att först regestrera "blippningen" och sedan göra klart spärrmanövern för föregående resenär för att sedan öppna spärren.

Varför SL tycks välja att inte registrera "blippningar" som sker innan föregående spärr manöver är klar är något oklart. Men inkompetens är, för att uttrycka det milt, inte en osannolik förklaring.

Om hon blippat kortet eller inte tror jag är omöjligt att i efterhand fastställa med säkerhet. Det finns helt klart de som i god tro tror de blippat men inte gjort det utan passerat tillsammans med föregående trafikant. Denna situation uppstår oftast på högt belastade stationer när flödet av trafikanter är stort.

Den inställning av spärrarna med förlängd öppettid som varit de senaste åren är egentligen i grunden felaktig. Spärrarna är gjorda för att en person per kort ska kunna passera. Det var nog till stor del ett mediadrev som pressade fram SL:s ändring. Nu har det gått några år, och SL hoppas att media inte ska mobilisera ett nytt drev.

Det som den längre öppettiden ledde till var ett "tillfället gör tjuven-beteende" hos en del trafikanter med medvetna "fejk-blippningar". Detta beteende har jag sett bestraffas flera gånger den senaste månaden, där antingen trafikanten råkat ut för en rejäl tackling eller snopet blir kvar på fel sida spärren.

Situationen nu är att "hard core-plankarna" naturligtvis fortfarande lyckas ryggplanka, men de får kämpa hårdare och vara på alerten. "Softcore-plankarna" däremot, som inte vill flåsa föregående trafikant i ryggen, blir oftare kvar på fel sida spärren, och kan åtminstone räkna med en rejäl tackling från spärrarna.
lirdo

Inläggav Lars_L » mån 18 jan, 2016 11:51

lirdo skrev:
Inge skrev:Hon hade naturligtvis "blippat" sitt kort, något annat har inte framkommit.

Om hon blippat kortet eller inte tror jag är omöjligt att i efterhand fastställa med säkerhet. Det finns helt klart de som i god tro tror de blippat men inte gjort det utan passerat tillsammans med föregående trafikant. Denna situation uppstår oftast på högt belastade stationer när flödet av trafikanter är stort.

Den inställning av spärrarna med förlängd öppettid som varit de senaste åren är egentligen i grunden felaktig. Spärrarna är gjorda för att en person per kort ska kunna passera. Det var nog till stor del ett mediadrev som pressade fram SL:s ändring. Nu har det gått några år, och SL hoppas att media inte ska mobilisera ett nytt drev.

Det som den längre öppettiden ledde till var ett "tillfället gör tjuven-beteende" hos en del trafikanter med medvetna "fejk-blippningar". Detta beteende har jag sett bestraffas flera gånger den senaste månaden, där antingen trafikanten råkat ut för en rejäl tackling eller snopet blir kvar på fel sida spärren.

Situationen nu är att "hard core-plankarna" naturligtvis fortfarande lyckas ryggplanka, men de får kämpa hårdare och vara på alerten. "Softcore-plankarna" däremot, som inte vill flåsa föregående trafikant i ryggen, blir oftare kvar på fel sida spärren, och kan åtminstone räkna med en rejäl tackling från spärrarna.

Problemet är väl bara att få folk att förstå hur man ska hantera spärrarna. Har redan hunnit se barn som gjort illa sig rejält sedan det infördes. Tyvärr tar ju inte en del vuxna sitt ansvar och man försöker ta barn genom spärrar tänkta för en person, istället för den man ska använda, eller låter barnen "leka" vid spärrarna när de ska ut och rusa flera i taget genom dem (som jag sett exempel på).

Bara alla förstår att man faktiskt kan göra illa sig rejält, så går det nog bra.
Lars_L

Inläggav daniel_s » mån 18 jan, 2016 21:23

SÅ illa gör man sig ju ändå inte, spärren klämmer med rätt svag kraft. Däremot kan man ju bidra till sin egen smärta genom att försöka slita sig loss.

Sen är det ju faktiskt rätt så oanvändarvänligt att ha två olika signaler på spärren: en som visar att den här spärren i största allmänhet går bra att använda för inpassage, och en annan som visar om ditt kort är godkänt. Så långt som möjligt borde man ersätta de förstnämnda med stora klisterdekaler, så att man eliminerar risken att missförstå signalerna.
daniel_s

Inläggav Lars_L » tis 19 jan, 2016 13:07

daniel_s skrev:SÅ illa gör man sig ju ändå inte, spärren klämmer med rätt svag kraft. Däremot kan man ju bidra till sin egen smärta genom att försöka slita sig loss.

Beror nog på individens storlek. En frisk vuxen människa som får den över axeln, klarar sig väl rätt bra - då är det väl nästan så - att man blir mer skadad av de som tar rygg - som idag då en av dem klev mig på hälen....

Men barn som får den i ansiktet börjar i alla fall gråta rätt hysteriskt, har även sett barn som fastnat i spärrarna och inte kunnat komma loss. Samt då folk som har någon muskel, eller bensjukdom eller annat och då är extra känsliga. Den som någon gång haft nageltrång vet exempelvis att det gör bra mycket ondare att få en fot över foten då, än om man är helt frisk och kry...
Lars_L

Återgå till Allmänt om lokaltrafik