Här ska SL masskontrollera resenärerna

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Här ska SL masskontrollera resenärerna

Inläggav Lennart Petersen » sön 19 jul, 2015 16:05

Harald skrev:Standardproceduren är väl att man får legitimera sig. Kan man inte det så tillkallas polis. Även om man inte är skyldig att bära med sig legitimation, så gör väl de flesta det ändå, eftersom det finns saker som man vill göra, som kräver att man legitimerar sig. Man kan förstås ändå säga till kontrollanterna att man inte har någon legitimation, men det man uppnår med det är väl bara att man får prata med polisen i stället.

Tidigare var det praxis att man fick uppge sitt personnummer med alla siffror om man åkte dit och inte hade id.
Det var dock dom som memorerade andras p-nummer och folk som inte rest alls fick fakturor med tilläggsavgifter.
Undrar om man slutat med detta nu ? Man kan ju hota med att tillkalla polis och då kommer nog id-kortet upp som lite av ett under.
Kanske kunde man fråga försynt om man får fotografera av syndaren mot att man slipper tillkalla polis ?

Men även polisen går bet ibland, för några år sedan inträffade en händelse i Stockholm där farbror blå tog en cyklist på bar gärning i mörker utan föreskriven belysning.
Syndare hade inget id och vägrade helt svara på tilltal. Han fördes till stationen där han fortsatte att moltiga och efter ett par timmar gav polisen upp när man insåg att gärningens art inte motsvarade fortsatt omhändertagande och gratis logi på hotell Gripen. Man sa dock att om det blev vanligt med beteendet så skulle man fundera på något annat.
Lennart Petersen

Inläggav daniel_s » sön 19 jul, 2015 19:03

Jovisst för allt som börjar med "Nästa gång..." är ju så himla allvarligt och trovärdigt.

Minns iofs en gång då jag gett en trafikant på Lidingöbanan lite rabatt på biljetten och sagt att han fick betala resten nästa gång vi sågs. Det dröjde ett tag, men när nästa gång verkligen infann sig betalade han utan anmodan igen pengarna.

Men för att besvara LÅ1:s fråga: Nja, riktigt så enkelt är det inte. Många av dem som åker med SL-trafiken är ju lite kriminella av sig och de utvecklar spontant ett sådant beteende som gör att de med minsta möjliga motstånd tar sig fram i samhället. Ibland räcker det med att ha en viss typ av utseende och se sur ut, ibland behöver de kanske hota någon och skulle det behövas så kan de ju ta till våld också. Dock gäller det i så fall mest principen, för kontrollavgiften är ändå en droppe i havet jämfört med deras övriga skulder så det är inte så mycket att bråka om. Deras beteende avgörs helt av vad de har att förlora. Oftast ingenting så de kan göra som de vill.

Men en förvånansvärt stor andel av befolkningen är inte sådana utan de är "vanliga" människor som betalar sina räkningar, och det är det som gör att nuvarande system ytligt sett verkar fungera. De "vanliga" människorna svarar ju bra på ökade kontroller. Men det är ett problem att vi har två parallella samhällen där vissa får göra som de vill men andra inte. Jag ser i och för sig inte riktigt framför mig att kostymklädda mellankonsulter som bor på Lidingö skulle börja tjuvåka på SL, men det skulle ju ändå kunna bli så att gränserna suddas ut och de börjar fakturera utan att göra någon nytta osv...
daniel_s

Inläggav lirdo » ons 11 nov, 2015 9:56

Har denna satsning mot plankningen runnit ut i sanden? Har inte sett eller hört något om stenhårda masskontroller med polis på länge, men jag rör mig heller inte i de mest utsatta områdena.
lirdo

Inläggav Lennart Petersen » ons 11 nov, 2015 17:44

lirdo skrev:Har denna satsning mot plankningen runnit ut i sanden? Har inte sett eller hört något om stenhårda masskontroller med polis på länge, men jag rör mig heller inte i de mest utsatta områdena.

Har inte sett några kontroller eller några speciella åtgärder mot plankare.
Inte heller verkar man ha justerat in öppningstiden för spärrarna utan de står öppna "en evighet" och det är svårt hindra en "ryggsäck" från att komma med.
Ser jag någon som verkar uppenbart sugen på att snika sig med så brukar jag lösa biljett och sedan gå via den manuella spärren, då blir man inte inblandad i något.
Man känner igen dom för att dom brukar stå utanför spärrarna, vanka fram och tillbaks och låtsas titta in i en mobil.
Lennart Petersen

Inläggav Stefan B » ons 11 nov, 2015 22:40

Har blivit kontrollerad vid Östermalmstorg norra uppgång flera gånger i morgonrusningen senaste månaderna.

Stefan B
Användarvisningsbild
Stefan B

Inläggav lirdo » fre 13 nov, 2015 14:05

Syftet var ju främst att man skulle göra regelbundna masskontroller i de utanförskapsområden där plankningen är som störst. Jag befarade att man efter ett tag skulle ge upp det projektet, för att det i längden kostar för mycket i form av hot/våld, och att man då skulle återvända till ruta ett utan att ha begränsat den omfattande plankningen i dessa områden mer än tillfälligt. Om det blivit så vet jag inte, med det har varit oroväckande tyst i frågan de senaste månaderna, så jag misstänker det.
lirdo

Inläggav turbo » lör 14 nov, 2015 16:50

Jag förstår inte varför folk är så oärliga. Min far var murare och vi hade sannerligen inte gott ställt. Ändå skulle det aldrig slagit honom en tanke att smita förbi tunnelbanans spärrar, Han betalade lydigt 60 öre för biljetten för var och en av oss. På den tiden fick vi barn betala fulla priset.
turbo

Inläggav lirdo » mån 16 nov, 2015 11:50

Utanförskapsområdena känns som förlorad mark. Det går i cykler där man med några års mellanrum kraftsamlar för att lösa en situation med plankningen som alla inser är oacceptabel. Illusionen är då att nu ska långsiktiga insatser sättas in för att lösa problemet. Det kostar dock för mycket, främst i form av problem med hot och våldsamheter, och efter några månader är det "business as usual" med utbredd plankning igen.

Detta är min bild av läget, men den är något bristfällig eftersom jag varken bor eller jobbar i de utsatta områdena (men jag är där ibland). Rätta mig gärna om jag har fel.
lirdo

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik