Här ska SL masskontrollera resenärerna

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Här ska SL masskontrollera resenärerna

Inläggav hgsldf » fre 27 mar, 2015 13:01

Kan någon berätta hur det går till i samband med att någon ombeds att betala kontrollavgift. Om man inte kan betala på platsen, får man då ett inbetalningskort och vad finns det för anledning att betala annat än moral?
hgsldf

Inläggav lirdo » fre 27 mar, 2015 14:26

roggek skrev:
LÅ1 skrev:Miljöpartiet vill öka kontrollerna i kollektivtrafiken. Men samtidigt "skrota de meningslösa spärrarna i tunnelbanan".

Rent praktiskt måste det vara svårare att utföra kontroller om det inte finns något som liknar spärrar. Att spärra av en bred linje kräver ju en mängd kontrollanter eller vakter.

Man konstaterar att man vid fler tillfällen tidigare sagt att man skall ha hårdare kontroller.
Har det hjälpt? Kanske kortsiktigt, men sen blir det slappare igen verkar det som. Senast var det väl fullt medvetet som åtminstone spärrarna blev lättare att passera utan färdbevis. Och bussförare uppmanas att inte "bråka", åtminstone i vissa områden och/eller vissa tider.

Herre min skapare, fungerar det i Oslo och Helsingfors, så kan vi nog skrota spärrarna här med. "Frihet under ansvar" verkar inte vara SL eller entreprenörernas melodi.

Kan kanske "996" och "Pirkka" redogöra för hur det ser ut i Oslo respektive Helsingfors tunnelbana, HUR mycket fuskåker folk där? Så vi har något att jämföra med...

Det finns en viktig skillnad, och det är att Oslos och Helsingfors tunnelbanenät är betydligt mindre. Öppen spärrlinje fungerar bättre i mindre tunnelbanenät, men det verkar som att när en kritisk massa resande nås blir det i praktiken svårt med öppen spärrlinje.

Ser man i andra länder är det vanligt med öppen spärrlinje i små tunnelbanenät, men i storleken motsvarande Sthlms tunnelbana och större har en klar majoritet spärrar.
lirdo

Inläggav leifd » fre 27 mar, 2015 14:38

lirdo skrev:Det finns en viktig skillnad, och det är att Oslos och Helsingfors tunnelbanenät är betydligt mindre. Öppen spärrlinje fungerar bättre i mindre tunnelbanenät, men det verkar som att när en kritisk massa resande nås blir det i praktiken svårt med öppen spärrlinje.

Ser man i andra länder är det vanligt med öppen spärrlinje i små tunnelbanenät, men i storleken motsvarande Sthlms tunnelbana och större har en klar majoritet spärrar.

Du menar såna små tunnelbanenät som t.ex. Berlin..?
Som ju även har ett S-banenät som också har öppen spärrlinje...
Ägare till väl fungerande OLYMPUS OM2, men använder numera OLYMPUS OM-D E-M10 och CASIO EX-H15 samt Samsung Galaxy Note4 SM-N910F
Användarvisningsbild
leifd

Inläggav roggek » fre 27 mar, 2015 15:08

hgsldf skrev:...vad finns det för anledning att betala annat än moral?

Att man är komplett hjärntvättad av "planka"s idiotiska ideologier?
Som stöder sig på att kollektivtrafiken är en mänsklig rättighet och behov (finns vad jag vet, inte beskriven i Maslows teori?).
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Lennart Petersen » fre 27 mar, 2015 17:44

Jan Molin skrev:Jo, det kan man visst. Även om du har fått en kontrollavgift har fortfarande begått ett brott vilket kan ge påföljd. Det blir bara dubbelbestraffning om det är av samma dignitet och även om det kan upplevas så är det inte samma sak med kontrollavgift och ordningsbot. För att förtydliga menar jag alltså att detta är möjligt när personen har passerat ut genom spärren efter att ha fått sin kontrollavgift.

Och jag hävdar motsatsen. Har man fått ett kontrollbevis så har man också en giltig biljett.
Och det är fortfarande legitimt att ha tappat eller på något sätt slarvat bort biljetten och man kan inte få böter av den anledningen, det är just därför man har systemet med tilläggsavgift.
Ska man kunna påföra ordningsbot måste man leda i bevis,t.ex med vitnen , att personen på något illegalt sätt forcerat spärren utan att betala för biljett.
Att bara vara i avsaknad av biljett räcker knappast.
Lennart Petersen

Inläggav Lennart Petersen » fre 27 mar, 2015 17:48

hgsldf skrev:Kan någon berätta hur det går till i samband med att någon ombeds att betala kontrollavgift. Om man inte kan betala på platsen, får man då ett inbetalningskort och vad finns det för anledning att betala annat än moral?

Man ombeds legitimera sig och får ett inbetalningskort. Betalar man inte går det till inkasso och enligt DN var det 2014 26% som gick till inkasso och 55st av dessa gick alltså som tvistemål til domstol. 11% avskrevs av SL av olika anledningar
Lennart Petersen

Inläggav hgsldf » fre 27 mar, 2015 17:55

roggek skrev:

Som stöder sig på att kollektivtrafiken är en mänsklig rättighet och behov (finns vad jag vet, inte beskriven i Maslows teori?).

hgsldf skrev:Kan någon berätta hur det går till i samband med att någon ombeds att betala kontrollavgift. Om man inte kan betala på platsen, får man då ett inbetalningskort och vad finns det för anledning att betala annat än moral?

När man klipper som Du gjorde är det lätt att få uppfattningen att jag tillhör PlankaNu, det gör jag definitivt inte! och det är just därför att jag personligen inte har råkat ut för denna kontrollavgift, som jag undrar hur det går till och hur SL beter sig för att få betalt. Om hen inte har betalningsmedel på sig, kan jag tänka mig att kontrollanten säger endera uppger Du namn och adress eller kallar vi på polis. Om Du då uppger ett namn och en adress, hur vet kontrollanten att det är rätt eller fel?
/Göran
hgsldf

Inläggav Jan Molin » fre 27 mar, 2015 18:01

Lennart Petersen skrev:
Jan Molin skrev:Jo, det kan man visst. Även om du har fått en kontrollavgift har fortfarande begått ett brott vilket kan ge påföljd. Det blir bara dubbelbestraffning om det är av samma dignitet och även om det kan upplevas så är det inte samma sak med kontrollavgift och ordningsbot. För att förtydliga menar jag alltså att detta är möjligt när personen har passerat ut genom spärren efter att ha fått sin kontrollavgift.

Och jag hävdar motsatsen. Har man fått ett kontrollbevis så har man också en giltig biljett.
Och det är fortfarande legitimt att ha tappat eller på något sätt slarvat bort biljetten och man kan inte få böter av den anledningen, det är just därför man har systemet med tilläggsavgift.
Ska man kunna påföra ordningsbot måste man leda i bevis,t.ex med vitnen , att personen på något illegalt sätt forcerat spärren utan att betala för biljett.
Att bara vara i avsaknad av biljett räcker knappast.

Du blandar äpplen och päron. Ordningslagen stadgar tydligt att det är otillåtet att befinna sig innanför spärrlinjen i tunnelbanan utan att ha giltigt färdbevis. Där finns inte de undantag som finns i lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik. De har inget med varandra att göra. Polisen står utanför spärrlinjen och ser att personen inte har biljett när kontrollanten delar ut sin jättedyra biljett. Alltså vet polisen att personen har brutit mot Ordningslagen, kap 4, §6. Det behövs inga vittnen utöver polisen själv.
Jan Molin

Inläggav NerdBoy » fre 27 mar, 2015 21:09

hgsldf skrev:
roggek skrev:

När man klipper som Du gjorde är det lätt att få uppfattningen att jag tillhör PlankaNu, det gör jag definitivt inte! och det är just därför att jag personligen inte har råkat ut för denna kontrollavgift, som jag undrar hur det går till och hur SL beter sig för att få betalt. Om hen inte har betalningsmedel på sig,

Såvitt jag vet tar kontrollanterna inte emot kontanter, du får ett inbetalningskort.

hgsldf skrev:kan jag tänka mig att kontrollanten säger endera uppger Du namn och adress eller kallar vi på polis. Om Du då uppger ett namn och en adress, hur vet kontrollanten att det är rätt eller fel?
/Göran

Du ombeds legitimera dig. Saknar du legitimation så är det upp till kontrollanten att bedöma om du verkar tala sanning. Om du verkar ljuga kan det hända att du snällt får vänta på att polisen ska komma till platsen. (Eller så gör kontrollanten bedömningen att det är bättre att låta dig komma undan och istället lägga tiden på att plocka fast tio andra plankare, det beror helt på situationen.)

Men visst händer det att inbetalningskorten skickas fel. Av de ärenden som avskrivs finns en del "nu har det blivit något fel, jag bor i Sollefteå och har inte åkt tunnelbana på trettio år".
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav roggek » fre 27 mar, 2015 22:27

NerdBoy skrev:Du ombeds legitimera dig. Saknar du legitimation så är det upp till kontrollanten att bedöma om du verkar tala sanning. Om du verkar ljuga kan det hända att du snällt får vänta på att polisen ska komma till platsen.

Det är den där "matematiska formeln" man beräknar om födelsedatum och de fyra sista går ihop. Undrar om kontrollanterna använder dessa idag eller litar helt på handdatorerna?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Lennart Petersen » fre 27 mar, 2015 23:18

roggek skrev:
NerdBoy skrev:Du ombeds legitimera dig. Saknar du legitimation så är det upp till kontrollanten att bedöma om du verkar tala sanning. Om du verkar ljuga kan det hända att du snällt får vänta på att polisen ska komma till platsen.

Det är den där "matematiska formeln" man beräknar om födelsedatum och de fyra sista går ihop. Undrar om kontrollanterna använder dessa idag eller litar helt på handdatorerna?

Men det här uppmärksammades ju rätt ordentligt i media för en del år sedan. Ett personnummer med alla siffror är ju offentlig handling så förslagna individer lärde sig ett antal sådana och uppgav ett sådant verkligt namn och p-nummer vid kontroll. Varav följde att någon som inte hade varit i närheten av någon kollektivtrafik kunde få sig tillsänt inbetalningskort för tilläggsavgift. Jag vet inte men jag hoppas verkligen att man slutat med detta. Att det inte skrivits om något sådant på senare tid är kanske en indikation.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » fre 27 mar, 2015 23:27

roggek skrev:

Det är den sista siffran som beräknas, utifrån de övriga nio. (Inte de fyra utifrån de övriga sex.) Förutom de så indikerar personnumrets nionde siffra (= födelsenumrets tredje och sista siffra) om det är ett personnummer för en man eller kvinna.

(Formeln man en gång i tiden valde för beräkning av kontrollsiffran är så illa vald så att om man bara håller ihop sifferparen för år, månad och dag så kan man ta dem i vilken ordning som helst och kontrollsiffran blir den samma. men månad- och dagsiffrorna måste förstås passa med kalendern för att peronnumret skall vara rimligt.)
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » fre 27 mar, 2015 23:39

leifd skrev:
lirdo skrev:Det finns en viktig skillnad, och det är att Oslos och Helsingfors tunnelbanenät är betydligt mindre. Öppen spärrlinje fungerar bättre i mindre tunnelbanenät, men det verkar som att när en kritisk massa resande nås blir det i praktiken svårt med öppen spärrlinje.

Berlin och Wien har öppna linjer. Och det fungerar väl sisådär. Bekvämt för resenärerna men bägge har enligt uppgift högre frekvens av plankning än Stockholm.
Det är också väsentligt mer frekventa kontroller , i Berlin där jag vistats en del kan man kanske räkna med minst en kontroll i veckan om man åker frekvent medans i Stockholm det kan gå månader om inte år mellan kontroller.
Men de absolut flesta tunnelbanesystem runt om i världen tillämpar sluten spärrlinje ibland även med både ingångs och utgångsspärr.
Undrar just om man tänkt på utgångsspärr i Stockholm eftersom man installerat så många av de nya spärrarna ? Enbart för utgång hade man ju annars kunnat nöja sig med spärrar av en enklare och billigare utformning.
Mitt "troende" är i vart fall att de nya spärrarna hindrar Svensson från att planka , de gamla var enkla att vicka sig igenom men vardags Svensson kanske drar sig för att så öppet ta rygg på någon och smita med , springa in mot en utgående eller de trick som buset nu lärt sig.
Lennart Petersen

Inläggav Lennart Petersen » fre 27 mar, 2015 23:51

Jan Molin skrev:[
Du blandar äpplen och päron. Ordningslagen stadgar tydligt att det är otillåtet att befinna sig innanför spärrlinjen i tunnelbanan utan att ha giltigt färdbevis. Där finns inte de undantag som finns i lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik. De har inget med varandra att göra. Polisen står utanför spärrlinjen och ser att personen inte har biljett när kontrollanten delar ut sin jättedyra biljett. Alltså vet polisen att personen har brutit mot Ordningslagen, kap 4, §6. Det behövs inga vittnen utöver polisen själv.

Jag har inte på något sätt ifrågasatt ordningslagen i sig .
Dock är det ju så att man kan ha ett skäl att sakna biljett som att man tappat den, slängt den av misstag eller på annat sätt slarvat bort den. I värsta fall kan man rentav ha blivit utsatt för brott så att en ficktjuv norpat åt sig biljetten . Det är inte kriminellt att bara vara slarvig och därför hävdar jag att det behövs vittnen (som kan vara Polisen , det är mycket vanligt att poliser vittnar i rätten ) som sett personen snika sig in utan biljett för att man ska kunna dömas enligt den regeln.
Anledning till att man avkriminaliserat plankningen är ju just att det inte är kriminellt att tappa biljetten utan i stället finns den generella tilläggsavgiften
Lennart Petersen

Inläggav Jan Molin » lör 28 mar, 2015 1:16

Varför säger du att plankning är avkriminaliserat? SFS 2005:508 säger fortfarande att det kostar 600:- i böter att inte ha giltigt färdbevis innanför spärren. Oavsett orsak är det ett brott, precis som det är ett brott att köra på folk på övergångsställen vare sig det beror på dumhet eller att gasen hänger sig och bromsarna slutar fungera. Går det till rätten blir det avgjort där, ibland blir utfallet si, ibland så. Polisen på plats kan naturligtvis bedöma fallet och avstå från att skriva en ordningsbot men att säga att denne inte får göra det är ju bara befängt. Ordningslagen innehåller inget uppsåtsrekvisit utan man kan bli bötfälld både för medveten plankning, dumhet eller oaktsamhet. Det är upp till polisman på plats att avgöra.
Jan Molin

Inläggav Lennart Petersen » lör 28 mar, 2015 2:11

Jan Molin skrev:Varför säger du att plankning är avkriminaliserat? SFS 2005:508 säger fortfarande att det kostar 600:- i böter att inte ha giltigt färdbevis innanför spärren. Oavsett orsak är det ett brott, precis som det är ett brott att köra på folk på övergångsställen vare sig det beror på dumhet eller att gasen hänger sig och bromsarna slutar fungera. Går det till rätten blir det avgjort där, ibland blir utfallet si, ibland så. Polisen på plats kan naturligtvis bedöma fallet och avstå från att skriva en ordningsbot men att säga att denne inte får göra det är ju bara befängt. Ordningslagen innehåller inget uppsåtsrekvisit utan man kan bli bötfälld både för medveten plankning, dumhet eller oaktsamhet. Det är upp till polisman på plats att avgöra.

Vad jag menar är att det är avkriminaliserat att tappa biljetten ,slarva bort den eller på något annat sätt ha blivit av med den.
Det är just därför man infört tilläggsavgiften. Kan man leda i bevis att någon avsiktligt plankat genom att forcera en spärr eller t.ex kliva på en buss och vägra visa färdbevis så är det ju en helt annan sak. Sen är det ju knappast polisman på plats som ska döma, möjligtvis kan han/hon avgöra om saken ska rapporteras eller inte.
Lennart Petersen

Inläggav NerdBoy » lör 28 mar, 2015 8:58

Lennart Petersen skrev:
leifd skrev:

Berlin och Wien har öppna linjer. Och det fungerar väl sisådär. Bekvämt för resenärerna men bägge har enligt uppgift högre frekvens av plankning än Stockholm.
Det är också väsentligt mer frekventa kontroller , i Berlin där jag vistats en del kan man kanske räkna med minst en kontroll i veckan om man åker frekvent medans i Stockholm det kan gå månader om inte år mellan kontroller.
Men de absolut flesta tunnelbanesystem runt om i världen tillämpar sluten spärrlinje ibland även med både ingångs och utgångsspärr.
Undrar just om man tänkt på utgångsspärr i Stockholm eftersom man installerat så många av de nya spärrarna ? Enbart för utgång hade man ju annars kunnat nöja sig med spärrar av en enklare och billigare utformning.
Mitt "troende" är i vart fall att de nya spärrarna hindrar Svensson från att planka , de gamla var enkla att vicka sig igenom men vardags Svensson kanske drar sig för att så öppet ta rygg på någon och smita med , springa in mot en utgående eller de trick som buset nu lärt sig.

Jag reser dagligen med buss och tunnelbana, och det är nog ungefär fem år sedan jag blev kontrollerad. Att Berlin har högre grad av plankning trots de täta kontrollerna säger det mesta om hur dåligt de öppna spärrlinjerna fungerar.

För övrigt ser jag plankning så gott som varje dag, framför allt i form av personer som "tar rygg" på mig och andra. Jag tror inte för en sekund att alla de personerna har giltiga färdbevis och tränger sig igenom spärrarna av lathet. Mest irriterande var det för ett par år sedan, när jag ofta hade barnvagnen med mig på bussen, för då var ofta någon som var framme och skulle hjälpa mig att lyfta upp vagnen. Nu för tiden är det ju oftast låggolv och då klarar jag mig alldeles utmärkt själv, men trots att jag sade nej så skulle de lik förbannat hålla på och dra och lyfta i vagnen bara för att ha en anledning att slippa gå in genom framdörren. :x
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav NerdBoy » lör 28 mar, 2015 9:25

Sedan kan man ju fundera över hur det kommer sig att det för många ses som en självklarhet att få åka gratis, när samma personer inte skulle snatta på Konsum. Är det för att kostnaderna för åkandet inte syns? ("Tunnelbanan kör ju ändå fram och tillbaka hela dagarna, vad spelar det för roll om jag också åker med?")

För två år sedan gjorde jag ett tiotal resor med tunnelbanan i Santiago de Chile. En enkelbiljett kostade ungefär 700 pesos, vilket med hänsyn till lägre medelinkomst m m motsvarar ungefär 15 kronor. De flesta ingångsspärrarna var av typen på bilden nedan, utgångsspärrarna var enkla grindar som lätt kunde öppnas utifrån. Trots det såg jag exakt noll plankare. Vid ett tillfälle var jag på väg ut genom utgångsspärren och en kille gick rakt emot mig, och då tänkte jag "OK, de har en plankare trots allt", men han kom bara fram för att hålla upp den så att jag skulle komma ut lättare med barnvagnen. Han var inte ens på väg ner i tunnelbanan. :oops:

Bild
Användarvisningsbild
NerdBoy

Inläggav lirdo » lör 28 mar, 2015 14:26

leifd skrev:

Jag menade precis det jag skrev. Majoritet betyder de flesta, men inte alla.

Berlin är alltså lite av undantaget som bekräftar regeln.

De har också stora problem med plankning, men kan i princip inte bygga spärrar, även om de skulle vilja, p g a stationernas konstruktion.
lirdo

Inläggav kildor » lör 28 mar, 2015 16:27

Metrobits har en sida över tunnelbanesystem och dess hantering av biljetter:
http://mic-ro.com/metro/farecollection.html

Den är inte helt komplett/uppdaterad, men ger en hyfsad bild över vilka tunnelbanesystem som har spärrar.
Användarvisningsbild
kildor

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik