Det politiska spelet om Slussen

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Det politiska spelet om Slussen

Inläggav twr » tor 26 feb, 2015 18:08

Some skrev:Bussterminalen som inte ens finns kvar, varken i berget eller utanför, är huvudproblemet som man inte haft kompetens att bemästra. Med den borta skulle även en ny inkompetent projektering kunna ge väsentligt bättre resultat. När man nu inte ens åstakommit det man främst ville åstakomma finns anledning att säga att försämringen varit väsentlig sedan man trodde att man åstakommit detta.

Den senaste uppgörelsen mellan staten, landstinget, Stockholms stad och Nacka kommun, från juli 2014, minskade antalet planerade påstigningsplatser vid Slussen från 20 till 17 och ökade antalet planerade påstigningsplatser i Nacka centrum från 12 till 15.

Om jag har tolkat dig rätt anser du att busslinjer från Orminge och Värmdö inte ska gå till Slussen, jag gissar att du då menar att de ska vända vid Nacka centrum?

Om jag har rätt så långt, tror du att den planerade bussterminalen vid Nacka centrum kan hantera denna ytterligare trafik? Eller behöver den bli större än vad som hittills har planerats? Det är säkert, i relativa termer, billigare att bygga i Nacka än vid Slussen, men helt gratis är det väl inte?

Jag vill gärna höra hur du tycker att busstrafiken i Ostsektorn bör ordnas! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tor 26 feb, 2015 18:21

twr skrev:
Some skrev:Bussterminalen som inte ens finns kvar, varken i berget eller utanför, är huvudproblemet som man inte haft kompetens att bemästra. Med den borta skulle även en ny inkompetent projektering kunna ge väsentligt bättre resultat. När man nu inte ens åstakommit det man främst ville åstakomma finns anledning att säga att försämringen varit väsentlig sedan man trodde att man åstakommit detta.

Den senaste uppgörelsen mellan staten, landstinget, Stockholms stad och Nacka kommun, från juli 2014, minskade antalet planerade påstigningsplatser vid Slussen från 20 till 17 och ökade antalet planerade påstigningsplatser i Nacka centrum från 12 till 15.

Om jag har tolkat dig rätt anser du att busslinjer från Orminge och Värmdö inte ska gå till Slussen, jag gissar att du då menar att de ska vända vid Nacka centrum?

Om jag har rätt så långt, tror du att den planerade bussterminalen vid Nacka centrum kan hantera denna ytterligare trafik? Eller behöver den bli större än vad som hittills har planerats? Det är säkert, i relativa termer, billigare att bygga i Nacka än vid Slussen, men helt gratis är det väl inte?

Jag vill gärna höra hur du tycker att busstrafiken i Ostsektorn bör ordnas! :D

Jag har även väckt liv i denna tråd, som kanske egentligen är mer relevant för detta. viewtopic.php?f=12&t=36813
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » fre 27 feb, 2015 18:47

C30 skrev:
LÅ1 skrev:Varför vill man höja det permanent?

Japp, miljöskäl. Det ska tydligen underlätta för de känsliga strandängarna vars ekosystem den gamla regleringen nära nog tagit kål på. Låter fint i teorin, men man kan förstå att det inte känns roligt när man som bonde får senarelägga vårsläppet i några veckor med potentiell miljonförlust som följd.

Den maximala uttappningskapaciteten kommer nära nog femdubblas till 1400 m3/s, det borde räcka för att klara de flesta regnperioder under kommande sekel med god marginal.

Vattendomen för Slussen har överklagats till Högsta domstolen. Ges det prövningstillstånd där, då blir et väl ytterligare förseningar, antar jag.

(På den nivån är det inte politiskt tillsatta nämndemän som beslutar, men i Sverige är kopplingen mellan det politiska systemet och rättsväsendet alldeles för stort. Men jag tror och hoppas att det sällan påverkar domar i HD. Men man kan aldrig vara lika säker som i de flesta andra demokratier.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav C30 » fre 27 feb, 2015 20:43

Det är möjligt för HD att besluta om partiellt prövningstillstånd. Just i Slussenfrågan känns det ganska troligt: rent instinktivt verkar en kommuns rätt att påverka jordbruk i andra kommuner som en prejudikatkrävande fråga, men den delen av målet som endast berör bygge i vattenområde är ganska rutinmässig, två instanser borde nog räcka. Jag tvivlar därmed på att det blir nya förseningar. Men vi får väl se, till sommaren borde det och många andra frågor kring Slussen vara avgjorda.
C30

Inläggav Some » fre 27 feb, 2015 20:52

Men i det här fallet rör det snarare kommunen som markägare. Och en markägares rätt att påverka vattnet för andra markägare är just vad som beslutas i vattendommar. Ser inget prejudicerande i det och tror inte att HD tar upp det till prövning.

Men att däremot kräva att få expropiera annans berg för att man vill bygga en galleria på sin egen mark lär ju kräva en ny praxis....
Some

Inläggav twr » fre 27 feb, 2015 22:23

Some skrev:Men att däremot kräva att få expropiera annans berg för att man vill bygga en galleria på sin egen mark lär ju kräva en ny praxis....

Vems berg är det? Antar att det tillhör respektive fastighet, för det är ju knappast 3D-fastigheter här.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » tis 17 mar, 2015 22:57

Tidigare i tråden handlade det om att vattenståndet i Mälaren skulle höjas!
Nu hittade jag en debattartikel som ger mer kött på bena, även om det förstås är en partsinlaga. Enligt artikeln är det Stockholms stad som vill ha högre vattenstånd än i dag under några vårmånader, varje år. Detta skulle gynna vissa groddjur och vara vara bra för den biologiska mångfalden. Att det minskar spannmålsskörden bryr sig inte staden om. Den egentliga orsaken skulle vara att man vill blidka miljöorganisationer.
Det är ju bra för Stockholm efter som det är gratis för stan, men till men för så där 1000 lantbrukare i andra delar av Mälardalen.

Här är debattartikeln: "Nya Slussen drabbar Mälarens jordbrukare".
(Lustigt att en av advokaterna heter Bonde! :) )
LÅ1

Inläggav twr » ons 18 mar, 2015 9:41

LÅ1 skrev:Tidigare i tråden handlade det om att vattenståndet i Mälaren skulle höjas!
Nu hittade jag en debattartikel som ger mer kött på bena, även om det förstås är en partsinlaga. Enligt artikeln är det Stockholms stad som vill ha högre vattenstånd än i dag under några vårmånader, varje år. Detta skulle gynna vissa groddjur och vara vara bra för den biologiska mångfalden. Att det minskar spannmålsskörden bryr sig inte staden om. Den egentliga orsaken skulle vara att man vill blidka miljöorganisationer.
Det är ju bra för Stockholm efter som det är gratis för stan, men till men för så där 1000 lantbrukare i andra delar av Mälardalen.

Här är debattartikeln: "Nya Slussen drabbar Mälarens jordbrukare".
(Lustigt att en av advokaterna heter Bonde! :) )

Nu har jag inte läst artikeln, och sånt här är ju ofta vinklat på ett eller annat sätt. Men stämmer det så är det ju bisarrt! Verkligen en sådan sak som får "vanligt folk" att räkna såväl Stockholmare som miljövänner som lite fåniga. :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » ons 25 mar, 2015 23:28

Hittade ett nytt inlägg i spelet om Slussen: ” 'Politiker lockas ta fel beslut om Slussen' ”.

En del vettigt, annat tokigt är väl en bra sammanfattning.

Om jag skall koncentrera mig på tokigheterna så finns där två stora sådana:
1. Skribenten vill gräva ner T-banan, som om det var görbart enkelt billigt och snabbt, lite i förbifarten när man ändå gräver i området! (I själva verket är det ett gigantiskt arbete med årslånga T-baneavstängningar på båda berörda T-banesystemen och med mycket dyr prislapp.)
2. Skribenten tycks inte vilja öppna för större vattenflöde från Mälaren ut i Saltsjön. Åtminstone uppfattar jag det så när han vill bevara alla tre slussarna och näset mellan Gamla stan och Södermalm.

Det här är en nyhet för mig: "Under Södermalmstorg är ett 20 meter långt parti bevarat av Yttre Söderports vallgravsmur från 1550-talet."
Men är det bara en stenmur som vilken som helst så har vi ju redan en i Medeltidsmuseet. Hade det varit ett parti av Yttre Söderports så kanske det vore ett annat läge. (En annan gammal stenmur, som hade kopplingar till järngraven, tror jag, rev väl till viss del när T-banan byggdes och ännu mer revs för så där 10, 15 år sedan.)
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » tor 26 mar, 2015 0:47

LÅ1 skrev:Hittade ett nytt inlägg i spelet om Slussen: ” 'Politiker lockas ta fel beslut om Slussen' ”.

En del vettigt, annat tokigt är väl en bra sammanfattning.

Om jag skall koncentrera mig på tokigheterna så finns där två stora sådana:
1. Skribenten vill gräva ner T-banan, som om det var görbart enkelt billigt och snabbt, lite i förbifarten när man ändå gräver i området! (I själva verket är det ett gigantiskt arbete med årslånga T-baneavstängningar på båda berörda T-banesystemen och med mycket dyr prislapp.)
)

Tja vad säger man . Kulturavdelningarna på de stora tidningarna verkar leva sitt eget liv och vara expert på allt.
Citat: "Plan B bör kombineras med nedgrävning av tunnelbanan, på det sätt som visats av expertgruppen Ny syn på Slussen."

Författaren borde väl fundera lite på konsekvenserna . Det blir ju ett gigantiskt projekt som sträcker sig från T-Centralen till Mariatorget och Medborgarplatsen.
Kostnad mellan tumme och pekfinger i dimension Citybanan och detta utan att projektet tillför något som helst till Stockholms kollektivtrafik.
Man kan ju också fundera på hur man överhuvudtaget utför trafiken under ett antal år av total avstängning under ombyggnaden.
En skribent som var inne på det här trodde på fullt allvar att en sammanslagen station Slussen-Gamla stan skulle sådana tidsvinster att resandet skulle öka så mycket att kostnaden för nedgrävningen betalades... hå hå ja ja. I ärlighetens namn så är väl inte T-banebron så vacker men det borde väl gå att försköna den med en bråkdel av nedgrävningens kostnader, t.ex glasa in den eller på något annat sätt försköna den.
Och personligen tycker jag faktiskt att det är ett trevligt inslag i T-baneresan när man kommer upp i dagsljus och får se en glimt av Gamla stan och lite vattenytor
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » tor 26 mar, 2015 14:25

Lennart Petersen skrev:Och personligen tycker jag faktiskt att det är ett trevligt inslag i T-baneresan när man kommer upp i dagsljus och får se en glimt av Gamla stan och lite vattenytor

Håller med till 100%

Kunde inte Landstinget plöja ner några miljoner i en rejäl utredning som visar vad det skulle kosta att gräva ner T-banan här, och hur mycket bygget skulle påverka trafiken. Sedan skulle förespråkarna väl vara tysta. Eller kanske inte, för de skulle nog kritisera utredningen och mena att det gjort ett beställningsjobb med två nollor för mycket på sista raden.
LÅ1

Inläggav LÅ1 » sön 29 mar, 2015 2:40

En ny debattartikel på Brännpunkt i Svenskan: "Regeringen måste stoppa Nya Slussen"

"Regeringen måste med det snaraste stoppa Nya Slussen genom ett planföreläggande enligt Plan- och bygglagen. Brister i planen måste åtgärdas innan det blir för sent, skriver flera debattörer gemensamt."

Citerar två stycken, och kommenterar dem.
• Riddarholmskanalen och Centralbron. Riksantikvarieämbetet måste se till att byggande i Slussenområdet inte blockerar framtida möjligheter att lägga ned Centralbron i tunnel. Detta blir möjligt först när T-banan lagts i tunnel. Centralbron är ett oerhört fult och bullrigt ingrepp i Gamla stans stadsbild, den medeltida kärnan av Stockholm. Centralbron måste därför långsiktigt ses som ett provisorium. När den tas bort kan den historiskt intressanta Riddarholmskanalen åter öppnas och Tegelbacken omvandlas till ett tyst och trivsamt torg.

Varför går det inte att " lägga ned Centralbron i tunnel" innan T-banan lagts i tunnel?

• Översvämningsrisken i tunnelbanan. Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap har nyligen påpekat att tunnelbanan, och därmed också Citybanan, är utsatt för risken att bli översvämmad. Det som idag hindrar vatten från att tränga in i T-banan och Citybanan är en enkel och alltför låg spärrdamm vid station Gamla stan. Konstruktionen kommer att behöva tillståndsprövas enligt Miljöbalken vilket kan innebära att lösningen kanske inte blir tillåten. Egentligen är den enda långsiktigt säkra lösningen att lägga ned T-banan i tunnel under Söderström.

Om man tittar på sidan 19 i denna pdf (Stockholms tunnelbanor 1964, en teknisk beskrivning) så ser man att om vatten tränger in i T-banan vid Gamla stan så rinner det lätt ner till T-centralen, och där kan det då förstås rinna ända ner till Citybanan längst ner. Men det finns portar att stänga i tunnlarna för att förhindra det. Men då blir det definitivt stopp i trafiken!
Den spärrdamm som det skrivs om, varför måste förändring av den tillståndsprövas enligt Miljöbalken? Skulle annat vattenflöde än det eventuella flödet in i T-banan påverkas?
Och om vattennivån i Mälare blir kritiskt för T-banan, vilka andra platser och verksamheter i stan påverkas då samtidigt?
LÅ1

Inläggav Kantorn » sön 29 mar, 2015 8:48

Jag funderar på bedömningen av dammluckan, att den skulle vara "enkel" men någon form av med nedlåtande ton. Är det inte bättre i nödsituation att den är enkel än att den är så komplicerad att den fallerar vid ett enkelt test?
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » sön 29 mar, 2015 9:51

Kantorn skrev:Jag funderar på bedömningen av dammluckan, att den skulle vara "enkel" men någon form av med nedlåtande ton. Är det inte bättre i nödsituation att den är enkel än att den är så komplicerad att den fallerar vid ett enkelt test?

Jag har bara tänkt på det som en fast vägg mot T-banestationen. Men kan det vara så att det finns en dammlucka någon stans i den lilla stump av Riddarholmskanalen som finns kvar, och som reglerar vattennivån närmast T-banespåren. Kan det vara så?
LÅ1

Inläggav Kantorn » sön 29 mar, 2015 10:45

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Jag funderar på bedömningen av dammluckan, att den skulle vara "enkel" men någon form av med nedlåtande ton. Är det inte bättre i nödsituation att den är enkel än att den är så komplicerad att den fallerar vid ett enkelt test?

Jag har bara tänkt på det som en fast vägg mot T-banestationen. Men kan det vara så att det finns en dammlucka någon stans i den lilla stump av Riddarholmskanalen som finns kvar, och som reglerar vattennivån närmast T-banespåren. Kan det vara så?

Ingen aning. Jag tänkte att ett vattenstopp som inte sitter "i vägen" jämt måste vara nån form av lucka.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » sön 29 mar, 2015 11:52

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Jag har bara tänkt på det som en fast vägg mot T-banestationen. Men kan det vara så att det finns en dammlucka någon stans i den lilla stump av Riddarholmskanalen som finns kvar, och som reglerar vattennivån närmast T-banespåren. Kan det vara så?

Ingen aning. Jag tänkte att ett vattenstopp som inte sitter "i vägen" jämt måste vara nån form av lucka.

Som sagt, jag har uppfattat det som en fast vägg, som inte är helt tät uppåt. Men kallar man det för "spärrdamm" så låter det som något annat. Och då närmast som något som kan regleras på något vis.
Någon här som vet :?:
LÅ1

Inläggav Some » mån 30 mar, 2015 20:17

LÅ1 skrev:Varför går det inte att " lägga ned Centralbron i tunnel" innan T-banan lagts i tunnel?

Därför att tunnelbanan utgör en integrerad del av Centralbron. Att ta bort Centralbron utan att först flyttat tunnelbanan skulle således ge signifikanta framkomlighetsproblem för tunneltågen :?
Some

Inläggav LÅ1 » mån 30 mar, 2015 21:33

Some skrev:
LÅ1 skrev:Varför går det inte att " lägga ned Centralbron i tunnel" innan T-banan lagts i tunnel?

Därför att tunnelbanan utgör en integrerad del av Centralbron. Att ta bort Centralbron utan att först flyttat tunnelbanan skulle således ge signifikanta framkomlighetsproblem för tunneltågen :?

Jag trodde problemet skulle vara det omvända. Centralbron är som ett tak över delar T-stationen Gamla stan. Och stora delar av den borde kunna "lyftas bort" utan att T-banetrafiken skulle hindras, trodde jag. Att sedan resultatet inte skulle bli en återställd Riddarholmskanal är ju en annan sak.
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » mån 30 mar, 2015 22:42

LÅ1 skrev:
Some skrev:

Jag trodde problemet skulle vara det omvända. Centralbron är som ett tak över delar T-stationen Gamla stan. Och stora delar av den borde kunna "lyftas bort" utan att T-banetrafiken skulle hindras, trodde jag. Att sedan resultatet inte skulle bli en återställd Riddarholmskanal är ju en annan sak.

Ja det låter ju rimligt, det här kan knappast vara ett problem i sammanhanget. Detaljstuderar man så syns det väl att en 85-90% av Centralbron går helt utanför tunnelbanan och inte berör den alls. På ett litet kort parti i norra delen av T-Gamla stan ligger bron ovanpå men det kan ju inte vara något problem att lyfta bort eller så får det partiet helt enkelt ligga kvar som ett tak ovanpå. Eller så anlägger man en liten grön oas med växter där ovanpå . Men det ska nog mycket till innan det finns pengar till en nedgrävning av Centralbron så den lär nog finnas där de närmsta 50 åren eller så.
Lennart Petersen

Inläggav Kantorn » tis 31 mar, 2015 7:53

Det kommer säkert bli en djupstation i stället för Slussen och Gamla Stan, med ett flerårslångt tunnelbanestopp som följd. Alla hänvisas via Gullmarsplan... Och när det är klart så kommer det anses vara för dyrt att gräva ner Centralbron... :x
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik