Det politiska spelet om Slussen

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Det politiska spelet om Slussen

Inläggav LÅ1 » ons 01 apr, 2015 23:11

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13196
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Det politiska spelet om Slussen

Inläggav Some » tor 02 apr, 2015 11:29

LÅ1 skrev:
Some skrev:
LÅ1 skrev:Varför går det inte att " lägga ned Centralbron i tunnel" innan T-banan lagts i tunnel?


Därför att tunnelbanan utgör en integrerad del av Centralbron. Att ta bort Centralbron utan att först flyttat tunnelbanan skulle således ge signifikanta framkomlighetsproblem för tunneltågen :?

Jag trodde problemet skulle vara det omvända. Centralbron är som ett tak över delar T-stationen Gamla stan. Och stora delar av den borde kunna "lyftas bort" utan att T-banetrafiken skulle hindras, trodde jag. Att sedan resultatet inte skulle bli en återställd Riddarholmskanal är ju en annan sak.


Tunnelbanan är ju inbyggd i Centralbron, så tar man bara bort taket har man knappast lagt ner Centralbron i tunnel, snarare tvärt om !

Nu har kanske du en annan uppfattning om vad som ingår i Centralbron, men debattörerna bör nog förstås på detta vis. Dessutom vore det tämligen meningslöst att ta bort bilbroarna utan att ta bort tunnelbanan.
Some
 
Inlägg: 283
Blev medlem: tor 01 jan, 2015 21:13

Re: Det politiska spelet om Slussen

Inläggav twr » tor 02 apr, 2015 11:49

Some skrev:Dessutom vore det tämligen meningslöst att ta bort bilbroarna utan att ta bort tunnelbanan.

Det är väl en smaksak? Jag tycker att det vore en stor förbättring!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7654
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Det politiska spelet om Slussen

Inläggav Some » tis 07 apr, 2015 2:32

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:Och personligen tycker jag faktiskt att det är ett trevligt inslag i T-baneresan när man kommer upp i dagsljus och får se en glimt av Gamla stan och lite vattenytor

Håller med till 100%

Kunde inte Landstinget plöja ner några miljoner i en rejäl utredning som visar vad det skulle kosta att gräva ner T-banan här, och hur mycket bygget skulle påverka trafiken. Sedan skulle förespråkarna väl vara tysta. Eller kanske inte, för de skulle nog kritisera utredningen och mena att det gjort ett beställningsjobb med två nollor för mycket på sista raden.

Man har ju rätt många miljarder på sig så att säga. Det är redan billigare att bygga Österleden än den föreslagna ombyggnaden om Slussen. Vilket förstås säger det mesta om hur dyr politisk prestige är för skattebetalarna.
Some
 
Inlägg: 283
Blev medlem: tor 01 jan, 2015 21:13

Re: Det politiska spelet om Slussen

Inläggav LÅ1 » ons 15 apr, 2015 11:27

Nu bråkar Konkurrenskommissionen med staden om upphandlingen av expertgruppen som granskade Slussenärendet. Men det finns inget som tyder på att detta bråk försenar ombyggnaden yterliggare.
"Stadens Slussengranskning kan ha varit olaglig"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13196
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Det politiska spelet om Slussen

Inläggav LÅ1 » mån 20 apr, 2015 16:44

"Nya Slussen blir 890 miljoner kronor dyrare".

Citat ur artikeln:
"Expertgruppen anmärkte på att Nya Slussen inte tagit upp en realistisk del av oförutsedda utgifter "som brukligt" (25 procent). Nya Slussen hade bara räknat med åtta procent, vilket framkom på presskonferensen den 2 februari."

Med tanke på arbetets komplexitet, t.ex. med trafik av alla slag som skall lotsas förbi platsen, men också många andra möjliga svårigheter, så borde väl detta vara ett projekt med hög procentsats för oförutsedda utgifter?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13196
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Det politiska spelet om Slussen

Inläggav LÅ1 » ons 29 apr, 2015 18:47

Nu börjar politikerna (eller i alla fall oppositionsborgarrådet Joakim Larsson (M) ) försöka dra uppmärksamheten åt lite andra detaljer än de som blivit kritiserade av många Stockholmare.

"Ge Slussen en Katarinahiss nummer två". Det finns rester av en gammal hiss, Stadsgårdshissen, på den tilltänkta platsen. Men behövs det verkligen en hiss där i dag? Eller snarare i framtiden. Det beror förstås på vilka verksamheter som kommer att finnas i Stadsgården. Besökarna till Fotografiska museet är väl inte många nog att motivera ett hissbygge.

"Stäng Söderhallarna och flytta matmarknaden till Nya Slussen". Det är klart att Slussen har ett större antal potentiella kunder. Så det kanske är ett bra förslag?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13196
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Det politiska spelet om Slussen

Inläggav Enceladus » lör 07 apr, 2018 20:48

Landstinget har nyligen publicerat en ny broschyr om Slussen. Bland annat påpekas följande:

SLL skrev:När tunnelbanan till Nacka är färdig blir nya bussterminalen främst hållplats för Värmdöbussarna.


Vilka Nackabussar blir det som fortsatt går till Slussen? I denna idéstudie nämns bara linje 401 från Älta och linje 446 från Orminge. Avkortas alla andra linjer till Nacka C? Vinner bussresenärerna på detta? Kommer linje 474 någonsin att gå till Norrtälje? Är bussterminalen i Slussen i så fall överdimensionerad?

I stomnätsplanen föreslås stomlinje M gå mellan Orminge och Kungens Kurva. Är båda linjerna fortfarande aktuella? Är det rimligt att kombinera både tunnelbana och spårväg i framtiden, eller måste man göra ett val? Några skribenter på detta forum har föreslagit en förlängning av Roslagsbanan hit. Bör eller kan den kombineras med annan spårtrafik?
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Det politiska spelet om Slussen

Inläggav twr » sön 08 apr, 2018 8:37

Enceladus skrev:Landstinget har nyligen publicerat en ny broschyr om Slussen. Bland annat påpekas följande:

SLL skrev:När tunnelbanan till Nacka är färdig blir nya bussterminalen främst hållplats för Värmdöbussarna.


Vilka Nackabussar blir det som fortsatt går till Slussen? I denna idéstudie nämns bara linje 401 från Älta och linje 446 från Orminge. Avkortas alla andra linjer till Nacka C? Vinner bussresenärerna på detta? Kommer linje 474 någonsin att gå till Norrtälje? Är bussterminalen i Slussen i så fall överdimensionerad?

I stomnätsplanen föreslås stomlinje M gå mellan Orminge och Kungens Kurva. Är båda linjerna fortfarande aktuella? Är det rimligt att kombinera både tunnelbana och spårväg i framtiden, eller måste man göra ett val? Några skribenter på detta forum har föreslagit en förlängning av Roslagsbanan hit. Bör eller kan den kombineras med annan spårtrafik?

Många frågor. :D

Tanken är väl ungefär som beskrivs i idéstudien, men sådant kan ju ändras. Prognoser långt fram är ju alltid osäkra också. Det är inte så lätt att säga exakt hur stor en terminal ska vara. Man gör en bra gissning, sedan bygger man terminalen, sedan gör man det bästa av det man har. Utredningarna gav, om jag minns rätt, 17 påstigningsplatser i Slussen och 12 i Nacka centrum. Sedan blev Slussen för dyr, och en politisk kompromiss minskade Slussen till 15 och ökade Nacka till 15.

Bussresenärerna vinner förstås inte på att deras linjer kortas av och att de matas till en Blå gren i stället för att nå samtliga Gröna och Röda. Det handlar om kapacitet i vägnätet och i någon mån om SL:s driftkostnader. Som alltid finns det resenärer i vissa relationer som tjänar på det, men de flesta bussresenärer förlorar. De, till stora delar, nya invånarna längs tunnelbanans Nackagren får däremot en bra kollektivtrafik med direkta förbindelser till många delar av Stor-Stockholm.

Stomnätsplanen ska vidareutvecklas till Trafikplan 2050: https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... Dx0LtPdXnN Av länken framgår att stomlinje G kanske är mindre aktuell nu. Vilket som du påpekar ställer frågan om Slussens bussterminal blir tillräcklig. Jag har på annat hålla hört att problemet är att Nya Slussen inte rymmer dubbeldäckare på Stadsgårdsleden. Man måste ju inte köra dubbeldäckare till Norrtälje, men kanske finns det andra problem? Finns det hållplatslägen?

Stomlinje M är nog mer aktuell. Men som spårväg skulle jag tro att den inte skulle dras till Orminge, utan kan stanna i Nacka centrum. I så fall är ju det mesta av spåren redan på plats.

Jag startar en ny tråd om Trafikplan 2050.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7654
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst